abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88630968
Platonische vriendschappen.

Aangezien dit voor mannen en vrouwen verschillend is splitsen wqe dit onderwerp even in 2 delen.

Voor de mannen:
Heb jij ze?
Stelling:
Voor een man is een platonische vriendschap niet meer dan een vrouw waar we nog geen sex mee gehad hebben. Mocht de kans zich voordoen om sex met de desbestreffende vrouw te hebben gaan we dat niet weigeren. Dragen we toch altijd de vraag met ons mee 'hoe zou het zijn om sex met haar te hebben?'

Voor de vrouwen:
Heb jij ze?
Vraag:
Zijn er nooit gedachtes die neigen naar seksueel getinte ideen over de desbetreffende platonische vriend(en)?

Mijn persoonlijke ervaring met platonische vriendinnen:
Bij mij draait het vroeg of laat toch weer uit op een soort van spanningsveld, waardoor platonische vriendschappen voor mij niet werken. Als de situatie zodanig draait dat we in eerste instantie niet geinteresseerd zijn in elkaar en wel vrienden worden, gebeurt uiteindelijk het onvermijdelijke dat vroeg of laat toch ergens een vonkje voorbij flitst en er toch die spanning is die niet bij platonische vriendschappen hoort. Waardoor er een tijdje dat 'hoe leuk vinden we elkaar' contact komt wat soms leidt tot wat gezoen of sex en waardoor de platonische vriendschap weer naar zn malle moer is. Het blijft niet vaak bij een vriendschap zonder bijbedoelingen.

Ja, ik heb weer een lastig te verwoorden onderwerp gevonden, brand los met jullie ervaringen/meningen mensen!

gegroet,
de Pen
Plok
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:44:57 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88631197
Ik weet uit ervaring dat een platonische (in de zin van zonder seksuele spanning) innige vriendschap mogelijk is, maar het is meer uitzondering dan regel.
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 12:47:09 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_88631264
Platonische vriendschappen tussen man en vrouw bestaan niet. Er vliegt altijd een vonkje over. Als dat van 2 kanten is, prima. Als dat van 1 kant is dan gaan de verhoudingen scheef. Er is dan geen sprake meer van oprechte vriendschap, in ieder geval zeker niet van degene die verliefd is op de ander, aangezien die altijd een dubbele agenda zal hebben want hij/zij is immers niet uit op vriendschap, maar wil veel meer dan dat.

Dat gaat uiteindelijk tot frustratie leiden bij die persoon en dan maakt hij/zij een move, die dan naar alle waarschijnlijkheid niet leidt tot waar op gehoopt was, wat einde vriendschap betekent. Of, hij/zij gaat zich zo gedragen dat hij/zij de ander alleen maar verder wegdrijft of zelf zegt van 'dit werkt zo niet meer voor mij. Resultaat: einde 'vriendschap'.

Mannen zijn meestal zo dat ze wel zeggen dat ze vriendschap willen, en niets meer dan dat, maar als ze de kans krijgen neuken ze d'r wel direct mee. Dat heeft ook direct invloed op de vermeende 'vriendschap' maar, als mannen de kans krijgen dan is die hele 'vriendschap' ineens helemaal niet meer zo belangrijk, anders hadden ze de sex wel afgehouden ten faveure van de vriendschap.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:47:40 #4
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88631278
Vrouw:
Heb mannelijke vrienden maar heb totaal geen liefde/seksuele gevoelens. Wel een goede band.

[ Bericht 13% gewijzigd door Loodje op 12-11-2010 13:35:31 ]
Be dance |Be real| Be You
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:50:00 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88631361
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:47 schreef CoolGuy het volgende:
Platonische vriendschappen tussen man en vrouw bestaan niet. Er vliegt altijd een vonkje over. Als dat van 2 kanten is, prima. Als dat van 1 kant is dan gaan de verhoudingen scheef. Er is dan geen sprake meer van oprechte vriendschap, in ieder geval zeker niet van degene die verliefd is op de ander, aangezien die altijd een dubbele agenda zal hebben want hij/zij is immers niet uit op vriendschap, maar wil veel meer dan dat.

Dat gaat uiteindelijk tot frustratie leiden bij die persoon en dan maakt hij/zij een move, die dan naar alle waarschijnlijkheid niet leidt tot waar op gehoopt was, wat einde vriendschap betekent. Of, hij/zij gaat zich zo gedragen dat hij/zij de ander alleen maar verder wegdrijft of zelf zegt van 'dit werkt zo niet meer voor mij. Resultaat: einde 'vriendschap'.
bullcrap... ik heb genoeg vrouwelijke vriendinnen waar het hebben van overvliegende vonken geheel niet aan de issue is.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 12:50:36 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_88631381
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:50 schreef Re het volgende:

[..]

bullcrap... ik heb genoeg vrouwelijke vriendinnen waar het hebben van overvliegende vonken geheel niet aan de issue is.
Ja, of een van jullie is niet eerlijk.
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:53:13 #7
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88631492
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Mannen en vrouwen kunnen een goede vriendschap hebben. Het feit dat er veel mannen/vrouwen verliefd op elkaar zijn/worden maakt de kans op enkel een goede vriendschap wel kleiner, maar niet onmogelijk :)
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:53:17 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88631497
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

maar natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 12:54:43 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_88631540
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:53 schreef Loodje het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Mannen en vrouwen kunnen een goede vriendschap hebben. Het feit dat er veel mannen/vrouwen verliefd op elkaar zijn/worden maakt de kans op een goede vriendschap wel kleiner, maar niet onmogelijk :)
Nee, natuurlijk niet onmogelijk. Maar dat is niet wat TS zegt, TS zegt dat als het maar lang genoeg duurt, er naar zijn mening altijd sprake is van een spanningsveld wat vroeg of laat komt kijken. En daar ben ik het mee eens, want zodra dat spanningsveld er voor 1 van beiden is, gaat de verhouding scheef, los van of daar eerlijk voor wordt uitgekomen of niet.
pi_88631659
Ik merk dat Coolguy en ik dezelfde mening hebben in deze kwestie.
Ik zeg ook zeker niet dat het onmogelijk is, dat was slechts een stelling, maar in mijn persoonlijke beleving is het nagenoeg onmogelijk. Of de dame in kwestie moet niet om aan te gluren zijn.
Plok
pi_88631674
Vrouw,

Ja , maar een paar die wel verliefd waren, maar daar ben ik ook duidelijk in geweest dat ik dat niet was en dan kunnen ze blijven proberen maar dat lukt niet.

Trouwens met diegene heb ik ook nadat ze me verteld hadden dat ze verliefd op me waren een goede vriendschap blijven houden. Dus het ligt er echt aan hoe je zelf mee omgaat.

Verder ook vrienden die wel echt platonisch waren en ook bleven , maar denk ook dat het komt dat ik wat jongensachtig kan zijn en dan beland ook gauw in de one of the guys groep.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:02:47 #12
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88631764
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:59 schreef formerjellybean het volgende:
Vrouw,

Ja , maar een paar die wel verliefd waren, maar daar ben ik ook duidelijk in geweest dat ik dat niet was en dan kunnen ze blijven proberen maar dat lukt niet.

Trouwens met diegene heb ik ook nadat ze me verteld hadden dat ze verliefd op me waren een goede vriendschap blijven houden. Dus het ligt er echt aan hoe je zelf mee omgaat.

Verder ook vrienden die wel echt platonisch waren en ook bleven , maar denk ook dat het komt dat ik wat jongensachtig kan zijn en dan beland ook gauw in de one of the guys groep.
Idd, hoe je er zelf mee omgaat:)
En one of the guys is hier heel herkenbaar;)
Heb meer mannelijke vrienden dan vrouwelijke :)
pi_88631829
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:59 schreef formerjellybean het volgende:
Vrouw,

Bedankt voor deze interessante reply.
Maar ben jij je ervan bewust dat die heren jou waarschijnlijk niet als 100% platonische vriendin zien? Dat zij alsnog hopen dat jij van gedachten zou veranderen en jou ook waarschijnlijk niet als zomaar een vriendin zien?
Plok
pi_88631868
Man, meld, met platonische vriendschappen en zonder de vraag 'hoe zou de sex zijn?'.
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 13:06:56 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_88631869
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:05 schreef BloodyPen het volgende:

[..]

Bedankt voor deze interessante reply.
Maar ben jij je ervan bewust dat die heren jou waarschijnlijk niet als 100% platonische vriendin zien? Dat zij alsnog hopen dat jij van gedachten zou veranderen en jou ook waarschijnlijk niet als zomaar een vriendin zien?
Exact. Dat is wat ik zeg. De verhouding ligt scheef. Want ze zeggen wel dat ze oke zijn met die vriendschap, maar daar ligt een reden achter. Immers, dan hebben ze wel contact met je, maar ondertussen dus precies wat hierboven staat.

Dan kun je zeggen van, ja, dat is dan hun probleem, en dat is ook zo, maar er is dan geen sprake meer van een platonische vriendschap, want die komt van beide kanten en is ook zo bedoeld.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:07:49 #16
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88631894
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:50 schreef Re het volgende:

Ik ken iemand die dat ook altijd zegt, maar ik denk dat al die zogenaamde platonische vriendinnen zo met hem het bed in zouden duiken.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:10:42 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88631968
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:53 schreef Re het volgende:
maar natuurlijk
We zouden dus ook kunnen concluderen dat het per individu verschilt.
pi_88631978
Voor de vrouwen:
Heb jij ze? Ja 1
Vraag:
Zijn er nooit gedachtes die neigen naar seksueel getinte ideen over de desbetreffende platonische vriend(en)?
Nooit. Nooit geweest ook.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:12:25 #19
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88632031
Vriendschap heeft niets met uiterlijk te maken, maar met een bepaalde klik, delende interesse of diepgang die je kunt delen. Dit geldt ook vaak voor relaties. Echter komt er bij relatie een andere chemie kijken dan bij vriendschappen. Bij vriendschappen kun je je fijn voelen, bij een relatie komt daar liefde en seks bij kijken.
Een vrouw kan dus mooi zijn, dit kan ook voor een man gelden, maar dat wil niet zeggen dat zij seksueel tot elkaar aangetrokken zijn. Misschien kunnen ze het heel goed vinden samen, maar voelen ze geen liefde of seksuele aantrekkingskracht tot elkaar. Die kans is groter dan dat 2 personen verliefd op elkaar worden :)
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:13:44 #20
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88632067
Ik denk dat deze kwestie voor mannen inderdaad duidelijk anders is dan voor vrouwen.
Veel vrouwen kunnen namelijk emotie/seksualiteit en liefde los van elkaar zien.
En nu een risicovolle uitspraak: Mannen niet (?)
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:18:55 #21
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88632222
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:13 schreef Loodje het volgende:
Ik denk dat deze kwestie voor mannen inderdaad duidelijk anders is dan voor vrouwen.
Veel vrouwen kunnen namelijk emotie/seksualiteit en liefde los van elkaar zien.
En nu een risicovolle uitspraak: Mannen niet (?)
Pardon, dit wordt toch altijd andersom beweert?
pi_88632245
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:12 schreef Loodje het volgende:
Vriendschap heeft niets met uiterlijk te maken, maar met een bepaalde klik, delende interesse of diepgang die je kunt delen. Dit geldt ook vaak voor relaties. Echter komt er bij relatie een andere chemie kijken dan bij vriendschappen. Bij vriendschappen kun je je fijn voelen, bij een relatie komt daar liefde en seks bij kijken.
Een vrouw kan dus mooi zijn, dit kan ook voor een man gelden, maar dat wil niet zeggen dat zij seksueel tot elkaar aangetrokken zijn. Misschien kunnen ze het heel goed vinden samen, maar voelen ze geen liefde of seksuele aantrekkingskracht tot elkaar. Die kans is groter dan dat 2 personen verliefd op elkaar worden :)
Beste Loodje,

Ook weer zeker een interessante reactie.
Maar dit is iets wat voor de meeste mannen helemaal niet van toepassing is.

Feit: een mooie vrouw wordt pas een platonische vriendin als er geen kans op sex is (uit mannelijk oogpunt)
Plok
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 13:21:37 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_88632323
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:19 schreef BloodyPen het volgende:

[..]

Beste Loodje,

Feit: een mooie vrouw wordt pas een platonische vriendin als er geen kans op sex is (uit mannelijk oogpunt)
En er een andere vrouw in beeld is die interessanter is, maar dan besteden ze daar ook wel meer aandacht aan dan aan de eerste vrouw.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:22:05 #24
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_88632339
Ik wil seks met iedere vrouw, met of zonder vriendschap. :@
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:27:55 #25
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88632535
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:19 schreef BloodyPen het volgende:

[..]

Beste Loodje,

Dit is een leuke discussie voor seksuologen :)
Voorbeeld situatieschets
Vrouw op werk/studie is goed verzorgd met alledaags buurmeisjes uiterlijk (niet bloedmooi, maar ook niet lelijk), man kijkt in eerste instantie niet naar deze persoon. Ze vallen elkaar pas op wanneer ze samen moeten werken en ze merken dat de klik in hun werk zit. Dat ze het goed kunnen vinden, gedachten delen en een goed team vormen.
Er is geen lichamelijke reactie van beiden, echter vinden ze het wel leuk om met elkaar op te trekken. Hieruit groeit een vriendschap.

Is dit niet mogelijk?

Daarnaast, hoe ging dat toen je nog kind was?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')