abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88697159
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:21 schreef ikke043 het volgende:
Ik vind het terecht. Worden studenten die wel studeren en zich wel voorbereiden(studiekeuze etc..) eens beter behandeld dan de studenten die het niet doen.
Oh en je kan geen fouten maken in die studiekeuze? Ik ben er 3 jaar van overtuigd geweest dat elektro mijn studie zou zijn. Open dagen, dagje meelopen, introductielessen, alles vond ik geweldig. Toen ik daar eenmaal zat werd ik al na 5 weken depressief van het hele gedoe. Waarom moet ik daar een boete voor krijgen? Leg dat eens uit.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 14 november 2010 @ 13:32:09 #102
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88697164
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:34 schreef Holy_Goat het volgende:

studeren een privilege. Kom nou zeg. In een land als Nederland? Die eigenlijk (naast tulpen misschien) maar één export product heeft; kennis?
Vandaar dat de top 10 van exportproducten allemaal agrarisch zijn op aardgas na.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_88697237
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 12:46 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe dit zo kan zijn. Waarom zou een universiteit een studie opzetten die eigenlijk te moeilijk is om gemiddeld nominaal afrondbaar te zijn?
Omdat je om elektro volledig te kunnen bevatten nou een bepaalde hoeveelheid stof tot je moet nemen. Ga je het niveau verlagen, dan zijn de afgestudeerden niet klaar voor de internationale markt. Bedrijven als intel werken namelijk op een ziekelijk hoog niveau. En het niveau van de studie is nodig om dat bij te kunnen benen.
Ik vind dan ook dat voor een dergelijke studie minimaal 6 jaar moet staan en niet 5, want het is gewoon niet te vergelijken met studies in andere richtingen.
  zondag 14 november 2010 @ 13:34:45 #104
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88697251
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Oh en je kan geen fouten maken in die studiekeuze? Ik ben er 3 jaar van overtuigd geweest dat elektro mijn studie zou zijn. Open dagen, dagje meelopen, introductielessen, alles vond ik geweldig. Toen ik daar eenmaal zat werd ik al na 5 weken depressief van het hele gedoe. Waarom moet ik daar een boete voor krijgen? Leg dat eens uit.
Waarom moet de rest van de bevolking opdraaien voor jouw fouten?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_88697459
quote:
5s.gif Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Omdat ik dat later met belasting terug ga betalen.
En welke fout heb ik volgens jou gemaakt? Ik heb me namelijk heel goed georiënteerd geef ik net aan.

Daarnaast, ga je een boete leggen op het switchen van studie dan krijg je heel veel studenten die tegen hun zin een studie afmaken. Dit heeft een negatieve invloed op het sociale welzijn van de student zelf. Hij kan zich er namelijk moeilijk voor motiveren, maar moet wel omdat hij het geld niet heeft. Tevens krijg je dan arbeiders die een baan doen die ze niet leuk vinden en dat is weer slecht voor de productiviteit.
pi_88697944
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Omdat je om elektro volledig te kunnen bevatten nou een bepaalde hoeveelheid stof tot je moet nemen. Ga je het niveau verlagen, dan zijn de afgestudeerden niet klaar voor de internationale markt. Bedrijven als intel werken namelijk op een ziekelijk hoog niveau. En het niveau van de studie is nodig om dat bij te kunnen benen.
Ik vind dan ook dat voor een dergelijke studie minimaal 6 jaar moet staan en niet 5, want het is gewoon niet te vergelijken met studies in andere richtingen.
Dat lijkt mij ook ja. Mij lijkt het een goed idee om de bachelor toch 'makkelijker' te maken, en dan de master langer te laten duren.
pi_88697964
quote:

[..]

Dat is het idee van een democratie. Je helpt elkaar. Niet altijd leuk, mensen willen vooral hulp ontvangen en het niet geven, maar hee, het hoort erbij.
pi_88698033
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:55 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook ja. Mij lijkt het een goed idee om de bachelor toch 'makkelijker' te maken, en dan de master langer te laten duren.
Dat kan niet omdat je na je bachelor al klaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en dus alle basiskennis dan al een vereiste is.
pi_88698088
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:58 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat kan niet omdat je na je bachelor al klaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en dus alle basiskennis dan al een vereiste is.
Wat? Nee hoor, een wo-studie is pas af na je master. De bachelor is eigenlijk niks.
pi_88698261
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 14:00 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Wat? Nee hoor, een wo-studie is pas af na je master. De bachelor is eigenlijk niks.
In Nederland is dat inderdaad niet gebruikelijk, maar aangezien we steeds meer naar de internationale standaard willen groeien gaat dat langzaam maar zeker wel zo worden. In de VS is het bijvoorbeeld heel normaal dat je na je bachelor de arbeidsmarkt opgaat. Verstoor je dan de kwaliteit van de bachelor dan snij je jezelf in de vingers.
pi_88698943
quote:

[..]

Waarom is het nou weer een fout? Zat mensen die goed oriënteren, maar vervolgens toch een andere studie kiezen. Dit heeft ermee te maken dat de voorlichting blijkbaar dus niet volstaat, of omdat mensen zichzelf ontplooien en andere interesses krijgen. Er zijn veel mensen die op hun 17e (havo) een beslissing maken over de opleiding waar ze hun hele leven mee moeten doen. Veel van die mensen maken achteraf gezien geen goede keuze.

quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:55 schreef Gestiech het volgende:

[..]

De bachelor makkelijker maken? Waarom? Het niveau moet nog steeds van redelijke kwaliteit zijn. Als we massaal de studies makkelijker gaan maken om de rendementen te verhogen, dan gaat de kwaliteit ook massaal omlaag. De master duurt al twee jaar bij betaopleidingen, die nu ook nog eens zelf gefinancieerd moeten worden. Mijn voorspelling is dat men geen driejarige master erachteraan gaat doen op het moment dat men het allemaal zelf moet bekostigen én zeer waarschijnlijk weer te lang gaat uitlopen.

Er zijn betere oplossingen :P
pi_88699369
Dit wordt lekker cashen in combinatie met de harde knip (TUD) :'). BSc halen in drie jaar is al een hele opgave, dus je bent verplicht om in 2 jaar je master te halen anders mag je meteen aftikken.
pi_88702033
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:56 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Dat is het idee van een democratie. Je helpt elkaar. Niet altijd leuk, mensen willen vooral hulp ontvangen en het niet geven, maar hee, het hoort erbij.
Nee hoor. Dat is het idee van een sociale heilstaat. Heeft in principe weinig met democratie te maken. Wel is het zo dat in een democratie de mensen die veel fouten hebben gemaakt vaak stemmen op partijen die er voor zorgen dat het belastinggeld van mensen die minder fouten hebben gemaakt terecht komt bij de mensen die veel fouten hebben gemaakt.
  zondag 14 november 2010 @ 16:00:53 #114
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88702232
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Omdat ik dat later met belasting terug ga betalen.
En welke fout heb ik volgens jou gemaakt? Ik heb me namelijk heel goed georiënteerd geef ik net aan.
En toch bleek het een foute beslissing. Dat kan, prima, maar dat wil niet zeggen dat dat zonder consequenties moet zijn.

quote:
Daarnaast, ga je een boete leggen op het switchen van studie dan krijg je heel veel studenten die tegen hun zin een studie afmaken.
Hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.
pi_88703122
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 16:00 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En toch bleek het een foute beslissing. Dat kan, prima, maar dat wil niet zeggen dat dat zonder consequenties moet zijn.
[..]

Hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.
Ja, en hoe had ik dat dan anders aan moeten pakken volgens jou? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen. Ik ben heel benieuwd wat jij daar van denkt. Je roept wel allemaal heel stoer dingen, maar je denk niet na over consequenties.

Ik heb er 1 voor jou. Je krijgt kanker zonder een genetisch defect en je bent pas 40. Ergens in je leven moet je dus teveel met mutagene omstandigheden in aanraking zijn gekomen. Het gevolg lijkt me logisch. Betaal het ziekenhuis maar zelf, je had immers voorzichtiger moeten zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_88704067
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 16:21 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, en hoe had ik dat dan anders aan moeten pakken volgens jou? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen. Ik ben heel benieuwd wat jij daar van denkt. Je roept wel allemaal heel stoer dingen, maar je denk niet na over consequenties.

Ik heb er 1 voor jou. Je krijgt kanker zonder een genetisch defect en je bent pas 40. Ergens in je leven moet je dus teveel met mutagene omstandigheden in aanraking zijn gekomen. Het gevolg lijkt me logisch. Betaal het ziekenhuis maar zelf, je had immers voorzichtiger moeten zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is afhankelijk van je verzekeringsvoorwaarden. Een verzekering die niet uitkeert omdat je niet voorzichtig genoeg geweest bent zal je per maand minder gekost hebben.
pi_88704413
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 16:49 schreef Schaffelaar het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van je verzekeringsvoorwaarden. Een verzekering die niet uitkeert omdat je niet voorzichtig genoeg geweest bent zal je per maand minder gekost hebben.
Het is slechts een voorbeeld dat ik doortrek uit wat hij impliceert.
pi_88704434
Als je wilt bezuinigen kun je beter selecteren aan de poort en alleen de goede aspirantstudenten studiefinanciering geven -ook als ze er vervolgens ietsje langer over doen-, dan 'n gigantische massa matig getalenteerden binnen drie jaar door de bachelor jagen. Vooral als je ook de instellingen nog steeds betaalt per uitgereikt diploma. Het is een garantie voor een nog verder afzakkend niveau.
  zondag 14 november 2010 @ 17:15:56 #119
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88704882
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 16:21 schreef Ascendancy het volgende:
Dus omdat jij erachter komt dat je iets toch niet zo leuk vindt moet de maatschappij dat maar opvangen? Als jij in een restaurant een gerecht bestelt en halverwege kom je erachter dat je het niet lekker vindt, stuur je het dan ook terug en verwacht je gratis een nieuw gerecht?

Jouw probleem dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Val de rest van de maatschappij daar niet mee lastig.
  zondag 14 november 2010 @ 17:20:16 #120
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88705026
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 17:15 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dus omdat jij erachter komt dat je iets toch niet zo leuk vindt moet de maatschappij dat maar opvangen? Als jij in een restaurant een gerecht bestelt en halverwege kom je erachter dat je het niet lekker vindt, stuur je het dan ook terug en verwacht je gratis een nieuw gerecht?

Jouw probleem dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Val de rest van de maatschappij daar niet mee lastig.
Een studie is naast een persoonlijk goed ook een collectief goed. Wij - de maatschappij - hebben er ongelooflijk veel baat bij dat mensen een goede keuze maken en deze studie ook afmaken. Dit terwijl het de maatschappij relatief weinig uitmaakt of iemand rund of eend bestelt in een restaurant.

Klinkt kut, maar om die reden moet je - jonge - mensen de ruimte en de kans geven om op hun plek terecht te komen. De 50 jaar daarna hebben we er alleen maar plezier van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_88705284
quote:

[..]

Geef nu eens antwoord op mijn vragen in plaats van direct vragen terug te sturen. Hoe had ik deze situatie kunnen voorkomen?
In het geval van een studie vind ik inderdaad dat de maatschappij dat moet opvangen en wel om 3 redenen.
1: Ik betaal dat later weer voor andere studenten
2: Een opleiding is in de huidige maatschappij een levensbehoefte, je kan niet overleven zonder.
3: De kosten-baten zijn nog steeds positief.

Een gerecht is een luxe-goed, itt tot een studie en gezondheidszorg, dus nee dat gaat niet op. Daarnaast verlies ik al een jaar stufi en die betaal ik zelf. Maar begrijp ik nu goed dat jij vindt dat ik maar gewoon elektro had moeten blijven doen ook al was ik daar psychologisch niet toe in staat? Of de volledige kosten van dat studiejaar terug had moeten betalen? Get real.

Nogmaals: Heb je benul van het woord solidariteit? En heb je enig idee wat de consequenties zijn van jou ideëen, zouden ze worden ingevoerd. De arbeidsmarkt zou volledig gaan falen. En ik heb geen eens een fout gemaakt. In ieder geval geen die ik had kunnen voorkomen.
pi_88705483
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 15:55 schreef Schaffelaar het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat is het idee van een sociale heilstaat. Heeft in principe weinig met democratie te maken. Wel is het zo dat in een democratie de mensen die veel fouten hebben gemaakt vaak stemmen op partijen die er voor zorgen dat het belastinggeld van mensen die minder fouten hebben gemaakt terecht komt bij de mensen die veel fouten hebben gemaakt.
Niemand heeft het over veel of weinig fouten, daarnaast; als we in een land leven waarin mensen veel fouten maken dan is het gevolg nou eenmaal dat diezelfde mensen in hun eigen voordeel zullen stemmen en dus bijvoorbeeld veel geld zullen ontvangen. Ook dat is een gevolg van democratie. De massa regeert.
Daarnaast praat jij in je voorbeeld dus over mensen die veel fouten maken, terwijl het net zo goed en waarschijnlijk vaker over een enkele fout gaat. In dat geval moet je op de steun van de staat kunnen rekenen, net zoals anderen daar ook op rekenen en daarmee rekenen op jouw belastinggeld. Zoiets is maar in beperkte mate te realiseren, je kunt nou eenmaal niet alles dekken, maar het moet wel reëel blijven.
  zondag 14 november 2010 @ 20:45:59 #123
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_88712831
quote:

[..]

Zoals al gesteld ontwijk je zijn vragen. De aansluiting VWO-WO is echt te triest. Ik zat ook op de TU en het niveau wiskunde daar was echt veel hoger dan op het VWO. Doe dan een selectie aan de poort qua voorkennis en upgrade het middelbaar onderwijs, maar geen financiële selectie. Het is niet zijn schuld dat er zo'n hoge discrepantie is tussen de twee niveaus.

Wat zou jouw alternatief zijn trouwens? Je biedt zelf geen andere opties aan. Als iemand zijn studie niet af kan/wil maken dan moet 'ie maar gaan werken om zijn studie te bekostigen? Dat gaat natuurlijk nooit werken want zoveel banen zijn er niet meer die zonder vooropleiding gedaan kunnen worden, en velen zullen een studie geen wijze investering meer vinden zodra ze werken. Dan steven je dus af op een onopgeleide beroepsbevolking met een elite die onderwijs geniet wat van laag niveau is omdat het geld dat bespaard wordt toch niet terugvloeit in het onderwijs. Je lijkt maar niet te snappen dat hoger opgeleiden meer opleveren dan dat ze kosten, en dat het zelfs zonder over sociale gelijkheid te praten een goede kwestie is dat studenten gesubsidieerd worden. Het huidige systeem is niet ideaal, maar zo wordt het alleen maar erger.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 14 november 2010 @ 20:51:45 #124
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_88713203
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Je kunt om het half jaar beginnen met een opleiding, dus wat is dan het probleem. Je komt pas in aanmerking voor verhoogd collegegeld als je meer dan 1 jaar studievertraging oploopt.

En voor het aantal opleidingen dat wel maar 1 keer per jaar begint, dat is pech hebben.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_88713244
Vrijwel iedere universitaire studie begint maar 1 keer per jaar. Dus het is dan ook vrijwel altijd pech hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')