quote:
Op dinsdag 9 november 2010 17:27 schreef Waterpistoolheldin het volgende:Grootste kostenpost is als het dier ziek wordt. Dieetvoeding (nieren, blaasgruis, ect) is best duur. En met de dierenartskosten gaat het helemaal snel.
Met een dierenverzekering voor een klein bedragje per maand kan dat al een heel eind ondervangen worden. Ben dit jaar al vier keer met één kat voor kleine dingetjes naar de dierenarts geweest, toen ik daar vandaag weer stond af te rekenen bedacht ik me dat ik zijn jaarpremie er al volledig uit had gehad als hij verzekerd geweest was
Voor TS; dierenverzekering is rond 10 euro per maand, hangt van de kat, de maatschappij en het gewenste pakket af. Er is wel veel kaf tussen het koren, veel dierenverzekeringen worden aangeboden door oplichters. Proteq en Petplan staan het beste bekend en horen bij een bonafide verzekeringsmaatschappij.
quote:
Op dinsdag 9 november 2010 12:44 schreef Murmeli het volgende:oh en voor 2 katten is het wel het beste om 2 kattenbakken te hebben. sommigen zeggen zelfs aantal katten + 1, maar die logica ontgaat mij een beetje.
Er zijn twee redenen voor die stelregel;
1; sommige katten plassen en poepen niet graag op dezelfde bak. Dus zelfs als je 1 kat hebt is die soms al enorm in z'n nopjes met twee bakken. Mijn katten lijken ook "poep"bakken en "plas"bakken te hebben. Toen ze nog 1 bak minder hadden deden ze nog niet aan afvalscheiding
2; als er spanning is tussen de katten in een huishouden wordt de zwakkere partij soms de toegang tot waardevolle zaken ontzegd door de sterkere kat(ten). Toch knap lullig als een kat niet even rustig maar alleen met angst en beven naar de bak kan (of uiteindelijk gedwongen buiten de bak plast)
Hoe meer bakken hoe moeilijker het is voor de pester om ze allemaal te bewaken.
Tenzij de bakken allemaal naast elkaar staan, maar dat is niet volgens de volledige stelregel, want die luidt in z'n geheel; "1 bak per kat + 1
op verschillende locaties"
De stelregel geldt niet alleen voor kattenbakken maar voor alle noodzakelijke voorzieningen om binnenkatten goed te houden, bv toegang tot eten/drinken, veilige/comfortabele slaapplekken en krabgelegenheid. De bak is wel de meest zichtbare omdat buiten de bak plassen/poepen een van de meest opvallende signalen is wanneer er iets scheef zit.