abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88480353
Ik zou erg graag twee katten in huis nemen nu ik er de ruimte en tijd voor heb *O* Ik ga voor asielkatten, gecastreerd en gechipt.

Mijn ouders hadden altijd 3-4 katten, dus ik ben geen kattennewbie, maar heb weinig idee wat het nu eigenlijk kost.

Wat kosten twee katten qua onderhoud, als in eten, ontwormen en kattenbak? En wat zijn je dierenartskosten voor vaccinaties per jaar? Wat voor bedrag heb jij achter de hand als ze ziek worden? of heb je een verzekering?

Gewoon, om een beetje een idee te krijgen van de kosten.

(Alle speeltjes zijn natuurlijk optioneel (en ze hangen meestal toch liever in andere dingen dan de krabpaal >:) )
pi_88480483
Ja, heb je helemaal gelijk in! Google doet inderdaad wonderen! Ik typ alleen maar ''prijzen asiel kat'' in, en ik heb alle antwoorden!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Sandeeer op 08-11-2010 18:01:19 (spelfout) ]
Spelfout gevonden? Boeit me niet.
  maandag 8 november 2010 @ 18:04:00 #4
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88480596
Over die speeltjes. Ik speel altijd met een touwtje/lint o.i.d. Wordt de onze altijd helemaal wild van :D We hadden ook een keer zo'n speeltjes pakket van de Action gekocht. Daar wilde hij daarentegen helemaal niet mee spelen :D
Zegt de ene man tegen de ander: Heb je een hart?
Zegt de ander: Ja, dat klopt!
pi_88480832
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:04 schreef idiot---boy het volgende:
Over die speeltjes. Ik speel altijd met een touwtje/lint o.i.d. Wordt de onze altijd helemaal wild van :D We hadden ook een keer zo'n speeltjes pakket van de Action gekocht. Daar wilde hij daarentegen helemaal niet mee spelen :D
Ik geloof dat de regel is: alles wat je speciaal koopt voor je kat, daar doen ze niets mee. Maar je losliggende belangrijke spullen slopen, dat doen ze natuurlijk wel graag :)

Maar ik hoef eigenlijk niet zulke speelse katten, ben meer van de gezellige luilakken die graag op schoot zitten.
pi_88480923
quote:
die zijn niet geheel serieus te nemen:
quote:
Anti-vlo, 6x per jaar 40 euro
Dat is een bullshitbedrag.
  maandag 8 november 2010 @ 18:15:12 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88480996
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:13 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

[..]

Ik denk niet dat je dat moet lezen als 6 maal ¤40,-. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_88481023
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:13 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

[..]

Zo staan er nog tig voorbeelden op Google, dit was de eerste die ik tegen kwam. Kosten voor voeding en inentingen kosten wel redelijk. Verder een beetje zelf nadenken en filteren welke kosten op jou van toepassing zullen zijn. Ontwormen deden wij met onze vorige kat ook niet (kan ik me iig niet herinneren).
pi_88481107
Inentingen per jaar per kat: 30 euro
Eten, ontvlooiing en ontworming ligt er erg aan waar je het koopt. Ik koop altijd het voer voor mijn katten, en ontworming en kattenbaksteentjes op www.zooplus.nl Daar is het stukken goedkoper dan in de winkel. Ik koop voer van 10 kilo voor rond de 60 euro en daar doe ik 1.5 tot 2 maand mee en ik heb 3 katten.
Ontworming per kat 20 euro per jaar als je het 4x doet. Ontvlooiing 6 pipetten voor 30 euro, weet niet hoe vaak je van plan bent om dat te doen.
pi_88481112
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je dat moet lezen als 6 maal ¤40,-. :')
:? Ehm ja, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben :@
pi_88481140
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zo staan er nog tig voorbeelden op Google, dit was de eerste die ik tegen kwam. Kosten voor voeding en inentingen kosten wel redelijk. Verder een beetje zelf nadenken en filteren welke kosten op jou van toepassing zullen zijn. Ontvlooien en ontwormen deden wij met onze vorige kat ook niet.
Ligt er aan of ze buiten komen uiteraard.
pi_88481159
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:19 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

En dus is er nergens een berekening te vinden die jou precies gaat vertellen wat de kosten zijn aangezien er tig variabelen zijn.
  dinsdag 9 november 2010 @ 09:31:25 #13
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88505290
Ik denk dat het er eigenlijk op neerkomen dat de vaste kosten redelijk laag zijn (paar tientjes per maand aan eten, kattenbakvulling, en de vaste dierenarts/ontvlooispul kosten). Alleen als ze wat gaan mankeren dan ben je natuurlijk meer kwijt, volgens mij loopt dat vrij makkelijk in de honderden euro's als het iets is waarvoor je meerdere keren naar de dierenarts moet. En daarin heb je natuurlijk ook nog een keuze hoever je gaat met je huisdier. Wat doe je bijv als je kat een operatie moet ondergaan van zeg 1000 euro of meer?
En het hangt er ook nogal vanaf wat je ze te eten geeft. Geef je alleen felixbrokjes, dan ben je tussen 5 en 10 euro per maand klaar. Geef je ze er natvoer bij, dan zit je wat duurder. En ga je royal caninvoer geven dan zit je zo over de 5 tientjes per maand.

samenvattend: op zn goedkoopst denk ik 3 a 4 tientjes in de maand, incl inenten etc, zonder incidentele DA kosten. op zn duurst denk ik 100 euro in de maand ofzo.
En de overige kosten is maar net hoe ver je wilt gaan. Ik zou zelf hoe dan ook iets van 500 achter de hand houden voor als je een paar keer onverwacht naar de DA moet.
Dit is dan per kat.

Oja: aanschaf van spullen kan met een beetje geluk heel goedkoop via het asiel. (kattenbak, reismandje, voerbakjes, paar speeltjes).
Krabpaal kan je ook zo duur maken als je wilt. je kan ook zo'n krabplank aan de muur bevestigen. Dat red je allemaal wel met een paar tientjes.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88510923
Oke ongeveer:

Kat uit het asiel: 90 euro per stuk.
Kattenbak: 15 euro tot 20 euro (voor een gewoon standaard ding)
Kattengrit: 20 liter ongeveer 10 euro. Met 2 katten op 1 bak kan je daar zo'n 6 tot 8 weken mee doen denk ik.
Voer: Ligt eraan wat je gaat voeren. Mijn katten krijgen vlees en eten goedkoop. (25 cent per kat per dag) Met brokken zal je op 1 euro per dag per kat zitten (Denk ik?).
Dierenarts: Jaarlijkse enting kost ongeveer 45 euro.
Mandjes: tussen de 10 en 20 euro.
Antivlooienpippetjes: 20 euro voor 2.
Antiwormenmiddel: 25 euro voor 2.
Borstels: paar euro bij de dierenwinkel.
Iets om te krabben: 30 euro.
Iets om te spelen: zoveel als je kan besteden.
Reismandje: 20 euro
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 9 november 2010 @ 12:44:51 #15
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88511405
ik doe met mijn 20 liter kattengrid maar een maand met 1 kat ofzo. ik schep elke dag de klontjes eruit maar soms valt het toch een beetje uit elkaar, waardoor de bak langzaam aan vervuilt, en ik hem dus na anderhalf a 2 weken helemaal leeggooi en schoonmaak.

oh en voor 2 katten is het wel het beste om 2 kattenbakken te hebben. sommigen zeggen zelfs aantal katten + 1, maar die logica ontgaat mij een beetje.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88522272
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 12:44 schreef Murmeli het volgende:
ik doe met mijn 20 liter kattengrid maar een maand met 1 kat ofzo. ik schep elke dag de klontjes eruit maar soms valt het toch een beetje uit elkaar, waardoor de bak langzaam aan vervuilt, en ik hem dus na anderhalf a 2 weken helemaal leeggooi en schoonmaak.

oh en voor 2 katten is het wel het beste om 2 kattenbakken te hebben. sommigen zeggen zelfs aantal katten + 1, maar die logica ontgaat mij een beetje.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen benul heb hoelang ik met grit doe.
Het aantal katten wisselt hier regelmatig, en het aantal bakken dus ook.
Ook hangt het weer af van je kwaliteit grit heb ik het idee. Kittyfriend moest ik eerdere week leeggooien en dan rook t nog niet fris, terwijl dat wat ik nu heb gewoon een aantal weken staat zeg maar.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_88522425
Grootste kostenpost is als het dier ziek wordt. Dieetvoeding (nieren, blaasgruis, ect) is best duur. En met de dierenartskosten gaat het helemaal snel.
pi_88523094
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 17:27 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Grootste kostenpost is als het dier ziek wordt. Dieetvoeding (nieren, blaasgruis, ect) is best duur. En met de dierenartskosten gaat het helemaal snel.
Met een dierenverzekering voor een klein bedragje per maand kan dat al een heel eind ondervangen worden. Ben dit jaar al vier keer met één kat voor kleine dingetjes naar de dierenarts geweest, toen ik daar vandaag weer stond af te rekenen bedacht ik me dat ik zijn jaarpremie er al volledig uit had gehad als hij verzekerd geweest was :X

Voor TS; dierenverzekering is rond 10 euro per maand, hangt van de kat, de maatschappij en het gewenste pakket af. Er is wel veel kaf tussen het koren, veel dierenverzekeringen worden aangeboden door oplichters. Proteq en Petplan staan het beste bekend en horen bij een bonafide verzekeringsmaatschappij.

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 12:44 schreef Murmeli het volgende:

Er zijn twee redenen voor die stelregel;
1; sommige katten plassen en poepen niet graag op dezelfde bak. Dus zelfs als je 1 kat hebt is die soms al enorm in z'n nopjes met twee bakken. Mijn katten lijken ook "poep"bakken en "plas"bakken te hebben. Toen ze nog 1 bak minder hadden deden ze nog niet aan afvalscheiding :P

2; als er spanning is tussen de katten in een huishouden wordt de zwakkere partij soms de toegang tot waardevolle zaken ontzegd door de sterkere kat(ten). Toch knap lullig als een kat niet even rustig maar alleen met angst en beven naar de bak kan (of uiteindelijk gedwongen buiten de bak plast)
Hoe meer bakken hoe moeilijker het is voor de pester om ze allemaal te bewaken.
Tenzij de bakken allemaal naast elkaar staan, maar dat is niet volgens de volledige stelregel, want die luidt in z'n geheel; "1 bak per kat + 1 op verschillende locaties"

De stelregel geldt niet alleen voor kattenbakken maar voor alle noodzakelijke voorzieningen om binnenkatten goed te houden, bv toegang tot eten/drinken, veilige/comfortabele slaapplekken en krabgelegenheid. De bak is wel de meest zichtbare omdat buiten de bak plassen/poepen een van de meest opvallende signalen is wanneer er iets scheef zit.
pi_88544324
Ik was ook wel benieuwd hoeveel onze twee poezen nou qua vaste kosten hebben, dus heb ik maar even de bonnen bij elkaar gehaald. Toch wel veel zo te zien.
Afgelopen 12 maanden hebben ze voor bijna 300 euro aan brokjes (excl snoep) weggegeten. Zijn wel allemaal duur eten. 60-65 euro voor 10kg royal canin.

En qua kattengrit hebben ze voor 175 euro weggescheten.
Ik gebruik de relatief dure golden grey, maar het werkt wel heel goed, dus is het ook zuinig. Een bestelling van 2 zakken a 15l voor 24 euro gaat 5 maanden mee.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:04:29 #20
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88554813
Ik geef ook maar een paar tips om je voor te bereiden voor je aanstaande baasjesschap:)

Eten: Royal Canin Oral Sensitive: 8KG voor 54 euro of 2x8 voor 98 euro
Dit spul werkt tevens voor het gebitsonderhoud wat je katten nodig zullen hebben, ze kunnen immers niet zelf tandenpoetsen (tandsteen, ontstoken tandvlees)

Kattenbak korrels: voor 2 katten ben je 15 euro per maand kwijt. Check deze duitse top 3:
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenstreu. Nr 1 heeft 450 tevreden reviews, nr2 heeft 1531 reviews en nr3 heeft 231 review. Maak een keuze uit die 3 zou ik zeggen :)

Ziektes: je katten gaan ongetwijfeld ziek worden (alleen al vanwege de via het bloed en moedermelk meegekregen ziektes). Stronghold, bestrijdt op lintworm en Giardia na ALLES! Kost je wel 6 euro per maand (ik heb er vandaag toevallig net een topic over geopend). Giardia (de meest waarschijnlijke reden voor diarree bij een kat) kan je bestrijden met Panacur (vergeet de pillenschieter niet)

Ik had een verzekering, maar ik denk enerzijds niet dat ik de jaarlijkse kosten eruit haal en in het onwaarschijnlijke geval van een doktersrekening van een paar honderd euro tot kan ik dat wel betalen. De katten lopen toch niet over straat dus de risico's vallen wel mee
  Moderator woensdag 10 november 2010 @ 14:30:10 #21
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_88555825
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 08:41 schreef athlonkmf het volgende:
Ik was ook wel benieuwd hoeveel onze twee poezen nou qua vaste kosten hebben, dus heb ik maar even de bonnen bij elkaar gehaald. Toch wel veel zo te zien.
Afgelopen 12 maanden hebben ze voor bijna 300 euro aan brokjes (excl snoep) weggegeten. Zijn wel allemaal duur eten. 60-65 euro voor 10kg royal canin.

En qua kattengrit hebben ze voor 175 euro weggescheten.
Ik gebruik de relatief dure golden grey, maar het werkt wel heel goed, dus is het ook zuinig. Een bestelling van 2 zakken a 15l voor 24 euro gaat 5 maanden mee.
Ik vind 300 euro aan voeding op zich nog wel meevallen voor een heel jaar :@
Ik denk dat ik meer kwijt ben... Ik voer vers vlees en heb er eigenlijk altijd wel een schaaltje brokjes bij staan. Voor het versvlees alleen ben ik voor twee katten ongeveer 30 euro per maand kwijt.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_88556227
Wij doen wel 3-4 weken met grit. We hebben van dat grove klonterspul van Albert Heijn en scheppen elke dag. Als je dit niet doet valt de geklonterde urine uit elkaar. Zoals Murmeli al zegt valt het zelfs met elke dag scheppen wel eens een beetje uit elkaar en dan wordt het grit langzaam steeds vuiler, maar bij ons valt het heel erg mee en we doen er dus best lang mee. Oja onze kat komt wel buiten dus vaak plast hij maar 1 of 2 keer per dag op de bak.
pi_88560067
Ik heb gister uitgerekend voor 2 katten:

Voer - Carnibest
Kattengrind - Cat's Best öko Plus (schijn je zeker een maand mee te kunnen doen)
Ontworming/ontvlooiing
Snoepjes/snacks

In totaal ca. 35 euro per maand.

Aanschafkosten kwamen neer op 1000 euro, want ik wil een raskat (Brits Korthaar!) en een HTK kat, en ik heb alle kosten voor spullen én dierenarts erbij gerekend. Dat kan dus véél goedkoper ;).

Dierenarts e.d. per jaar komt neer op 300 euro max. voor controle en inentingen, ongeveer.
Home is where the O+ is...
pi_88594627
De enige kosten die uiteindelijk echt hoog kunnen worden zijn dierenarts kosten. Heb hier gelukkig alleen kleine ongelukjes gehad, dus nooit echt hoge kosten. Bedenk alleen al eens de kosten voor operaties en opname.. Die kunnen al flink oplopen.

Ik zou je ook aanraden om direct goed kattenvoer te kopen, met goed voer kun je een aantal gezondheidsklachten voorkomen. Stel dat 1 van je katten later toch een mankement heeft waarvoor je dieetvoeding moet gaan geven, dan zijn de kosten ook niet in 1x heel veel hoger.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_88626974
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:19 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

Die van mij komen ook niet buiten en we deden dus ook nooit vlooienspul. Jaren geen last gehad tot vorige maand :(. Vlooien eitjes kun je ook mee naar binnen lopen. Woon op de 4de verdieping dus dat is wel knap van ze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')