Nou, ik had dus maandag een wijn-kaas proeverij gehad. Ben deze week ziek geweest dus niet heel veel zin een verslagje te maken, maar op verzoek

zal ik er kort wat over vertellen.
De kaasboer hier in het dorp begint zich steeds meer toe te leggen op delicatessen. Hij heeft lekkere boeren kazen (koe-geit-schaap), buitenlandse kazen, tapas, noten, knabbeldingen, dipjes en aanverwanten en steeds meer wijnen. Binnenkort gaat hij verbouwen en krijgen de wijnen nog meer ruimte. Ze zijn lid van de
Wijnvrienden, een club die zelf naar de wijnboeren toe gaat om te selecteren en importeren.
De proeverij was de 1e, beetje een experiment, maar moet zeggen dat het erg geslaagd was. Ze hadden een assortiment wit, rose, rood, port staan en kazen om daarmee combinaties te proberen. Heerlijk! Ik zal me nu beperken tot de wijnen, maar de kazen mochten er zeker ook zijn!
Van de witte wijnen was ik niet zo onder de indruk. Het waren er ook maar 4, ze hadden er meer willen hebben maar die waren niet te leveren. Er zat er niet één bij die ik per se wilde bestellen maar mijn schoonmoeder, die houdt van zoet, heeft een paar flessen QBA Pfalz Morio Muskat uit 2008 besteld. Ik vond hem voor een zoete wijn wel lekker, maar zou hem alleen gericht bij een gerecht drinken en niet zomaar tussendoor..
Van de rosé wijnen was ik wel gecharmeerd door de spaanse Bodegas Ilagares Rosado 2009 DO Navarra! Lekker vol van smaak, diepgang, kruidig, veel kleur. Van de Garnache druif lees ik op de wijnvriendensite. Daar heb ik 3 flessen van besteld.
Dan rood: daar zaten erg lekkere wijnen bij. Een chileen die bijna niemand in 1e instantie lekker vond maar volgens mij heel erg lekker zou moeten smaken bij lam oid. Dit was een Tuniche Camenere uit 2008. Bijzondere wijn, maar heb hem niet besteld.
Ik heb enorm getwijfeld tussen 2 kruidige en krachtige wijnen:
De Spaanse Talmo Tinto 2009 DO Ribera del Guadiana. Heerlijk donker en warm, veel fruit en kracht.. Ik vond hem kruidig. Tempranillo
En de Italiaan Terre di Puglia DOC Salice Salentino 2009. Eigenlijk bijna het zelfde qua smaak als de Spanjaard, heb er lang over gedaan, samen met een man die ook nieuwsgierig was, om het verschil te bepalen. Het bleek de afdronk. Hier heb ik een doos van besteld, de Spanjaard heeft hij in overvloed staan en haal ik wel op de bonnefooi
Er waren nog meer lekkere rode wijnen, er kwamen nog 2 zeer zoete, bijna port achtige wijnen uit de kast. Erg leuk!
En toen Port. Het gaat op een gegeven moment tocht allemaal een beetje het zelfde smaken

En ik vind Port per definitie lekker. Jammer dat hij alleen Tawney had staan, had graag met een Ruby vergeleken. Maar de Dalva porten uit de Douro vallei vond ik heerlijk. Ik heb een fles rode Tawney en een fles Roseport besteld
Er stond ook nog een dessertwijntje, wit, en niet mierzoet! Lekker! Die hou ik in mijn achterhoofd.
Alle wijnen kosten tussen de 6 en 9 euro, heel goed te betalen dus! De porten zijn 10-12 euro. Ook niet duur. Dat ze ze voor deze prijzen aan kunnen bieden komt omdat de tussenhandel er tussenuit is gehaald, anders had je er zo'n 2-3 euro bij op moeten tellen gok ik??
Nou ja, voor mijn eerste wijnproeverij vond ik het zeer geslaagd. Lekkere wijnen en (niet in dit verhaal verteld) heerlijke kazen ontdekt!