abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88381749
Is het nou daadwerkelijk waar dat Alfa studies makkelijker zijn dan Béta? Ik denk zelf dat het eigenlijk meer te maken heeft met je eigen aanleg, als je beter bent in techinische vakken zoals natuurkunde en wiskunde dan zul je Béta makkelijker vinden, en als je beter bent in de niet technische vakken zoals Nederlands/maatschappijleer dan zul je Alfa studies makkelijker vinden.

Ik was een scholier die voor alle vakken een 7 haalde en nergens in uitblonk. Ik doe nu een Béta studie en wil aan een alfa beginnen, is dit aan te raden/een verstandige keuze?

[ Bericht 0% gewijzigd door FoolWithMokey op 06-11-2010 15:48:27 ]
Sisco Certified
  vrijdag 5 november 2010 @ 21:57:49 #2
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_88381867
Op onze oudminister te quoten, alfa's kun je alles wijsmaken
Laffe huichelaar
pi_88382152
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 21:57 schreef timmmmm het volgende:
Op onze oudminister te quoten, alfa's kun je alles wijsmaken
?
Sisco Certified
pi_88382175
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 21:55 schreef FoolWithMokey het volgende:
Is het nou daadwerkelijk waar dat Alfa studies makkelijker zijn dan Béta? Ik denk zelf dat het eigenlijk meer te maken heeft met je eigen aanleg, als je beter bent in techinische vakken zoals natuurkunde en wiskunde dan zul je Béta makkelijker vinden, en als je beter bent in de niet technische vakken zoals Nederlands/maatschappijleer dan zul je Alfa studies makkelijker vinden.
Niet mee eens.
- Als je goed bent in technische vakken, zul je zowel alfa als bèta als gamma makkelijker vinden.
- Als je slecht bent technische vakken, zul je alfa makkelijker vinden, gamma moeilijker en bèta nog moeilijker.

Het is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid, maar in het algemeen is een bètastudie moeilijker.
pi_88382256
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:03 schreef twaalf het volgende:

[..]

Niet mee eens.
- Als je goed bent in technische vakken, zul je zowel alfa als bèta als gamma makkelijker vinden.
- Als je slecht bent technische vakken, zul je alfa makkelijker vinden, gamma moeilijker en bèta nog moeilijker.

Het is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid, maar in het algemeen is een bètastudie moeilijker.
Maar als je bijvoorbeeld niet leuk vind om theorie in je hoofd te stampen, dan zul je Béta studies makkelijker vinden toch?

En kun je een typish voorbeeld geven van een:

- Alfa studie
- Gamma studie
- Beta studie
Sisco Certified
pi_88382401
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 22:05 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Maar als je bijvoorbeeld niet leuk vind om theorie in je hoofd te stampen, dan zul je Béta studies makkelijker vinden toch?
Da's waar. Maar je vroeg niet of bèta's het leuk vinden om alfastudies te doen, maar of ze het konden. Want je had het over de moeilijkheidsgraad.

Kijk, ik kan me voorstellen dat een bèta inderdaad helemaal geen zin heeft in de alfa-meuk. Maar een bèta zou dat nog wel makkelijk kunnen halen. Een alfa heeft ook geen zin in bèta-meuk. Maar een alfa zou het niet makkelijk kunnen halen. Dat is het verschil in moeilijkheid.
pi_88382470
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 22:05 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

- Alfa studie
- Gamma studie
- Beta studie
Alfa: geschiedenis, gamma: economie, bèta: sterrenkunde
pi_88385241
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:08 schreef twaalf het volgende:

[..]

Da's waar. Maar je vroeg niet of bèta's het leuk vinden om alfastudies te doen, maar of ze het konden. Want je had het over de moeilijkheidsgraad.

Kijk, ik kan me voorstellen dat een bèta inderdaad helemaal geen zin heeft in de alfa-meuk. Maar een bèta zou dat nog wel makkelijk kunnen halen. Een alfa heeft ook geen zin in bèta-meuk. Maar een alfa zou het niet makkelijk kunnen halen. Dat is het verschil in moeilijkheid.
Ben het hier deels mee eens.
Vind het soms echter wel raar dat wiskunde professoren toch soms veel moeite hebben met een aantal basis logische redeneringen.

Onze wiskunde professor begreep maar niet waarom de leerlingen niet opletten.
Dat lijkt mij betrekkelijk eenvoudig, de prioriteiten van de leerlingen liggen anders of ze zijn bezig met hun sociale leven op het verkeerde moment.

Dat de professor dus blijkbaar niet dingen vanuit een breder perspectief, en enkel in zijn visie (Wiskunde = leuk), kan bekijken vind ik dan weer heel raar.
pi_88390982
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:03 schreef twaalf het volgende:

[..]

Niet mee eens.

qft niets aan toe te voegen.
  zaterdag 6 november 2010 @ 01:16:37 #10
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_88391048
Bèta-studies zijn moeilijker. Ik heb een minor technische bedrijfskunde gedaan, en dat was al een stuk eenvoudiger dan mijn huidige studie (werktuigbouwkunde), en dat was dan een studie aan de TU.
2000 light years from home
pi_88394321
Meer mensen zijn beter in alfa dan in beta. Kortom, minder mensen kunnen beta, dus beta is moeilijker.
  zaterdag 6 november 2010 @ 10:23:18 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88394829
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 09:54 schreef Warren het volgende:
Meer mensen zijn beter in alfa dan in beta. Kortom, minder mensen kunnen beta, dus beta is moeilijker.
Qft.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_88395697
Gaan we weer (topic #100?)..
pi_88397947
ja, nou, en dan is er bepaald wat er moeilijker is.. en dan?

waarom wil men dat weten? Om zich beter te voelen? Om af te geven op anderen? :')

Doe nou maar gewoon wat je zelf leuk vindt en waar je goed in bent. En als iedereen dat doet, dan is 't allemaal in orde O+
Ja doei.
  Moderator zaterdag 6 november 2010 @ 13:05:36 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_88398273
Je moet doen waar je goed in bent. Maar let wel: een technische bèta student kan beter niet iets gaan doen als Rechten omdat een bèta student niets wijs valt te maken en altijd een omweg probeert. Nee, net als economie is rechten vrij statisch en niet voor rede vatbaar. Dat is een bèta moeilijk wijs te maken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_88398739
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 13:05 schreef Renesite het volgende:
Je moet doen waar je goed in bent. Maar let wel: een technische bèta student kan beter niet iets gaan doen als Rechten omdat een bèta student niets wijs valt te maken en altijd een omweg probeert. Nee, net als economie is rechten vrij statisch en niet voor rede vatbaar. Dat is een bèta moeilijk wijs te maken.
Als dat zo is, waarom zou je het dan een wetenschap noemen? Om je dingen wijs te laten maken kun je beter HBO gaan doen. Of je bekeren tot een geloof. Maar een opleiding waarbij je je iets wijs moet laten maken hoort niet in het WO thuis.
pi_88398769
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
ja, nou, en dan is er bepaald wat er moeilijker is.. en dan?

waarom wil men dat weten?
In dit specifieke geval omdat TS denkt aan een overstap van beta naar alfa.
pi_88398802
Gamma is een vaag gebied en je kunt niet daarvan niet goed bepalen of een alfa of bèta daar in het algemeen beter in is.
Alfa, bèta, gamma, het blijven uitersten en volgens sommigen hier bestaan er zo gezien alleen stereotypes... :O
pi_88400622
Gewoon gaan doen wat je zelf leuk vindt/lijkt. Niets aantrekken van alfa-, bèta- of gamma-aanduidingen. Als bèta op een alfa studie heb je vaak andere kwaliteiten die in bepaalde richtingen toch weer goed uit de verf komen.
pi_88401001
De gemiddelde alfastudie is 'n stuk makkelijker dan de gemiddelde betastudie en er bestaan gammastudies (vooral die met 'communicatie' in de naam) die nog simpeler zijn dan de gemiddelde alfastudie.

Dat zou ik wel laten meewegen (maar niet allesbepalend maken) in de studiekeuze en dus niet alleen maar kijken naar wat je leuk vindt. Een beetje uitdaging is ook wel prettig.

Als je 'n overstap overweegt zou ik alvast 'n paar vakken gaan volgen bij de gewenste studie. Dan krijg je 'n indruk van zowel niveau als 'interessantheid'.

Het kan ook z'n voordelen hebben: ik ken redelijk wat mensen die na een overstap naar een eenvoudiger studie daar tot de uitblinkers gingen behoren en er 'n onderzoeksbaan aan overhielden of 'n goed c.v. dankzij goede cijfers en toch tijd voor nevenactiviteiten.
  zaterdag 6 november 2010 @ 14:49:29 #21
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88401038
Welke studie doe je nu, welke Alfa studie wil je gaan doen en waarom lijkt je dat aantrekkelijker?
pi_88402593
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 14:49 schreef caroline88 het volgende:
Welke studie doe je nu, welke Alfa studie wil je gaan doen en waarom lijkt je dat aantrekkelijker?
Gezien zijn andere topic gaat het om HBO Informatica naar HBO Rechten.
pi_88402612
Ik heb natuurkunde en aardwetenschappen gestudeerd - zou je redelijk bèta kunnen noemen. Ook heb ik mij gewaagd aan vakken Sumerisch spijkerschrift. Geloof me wanneer ik zeg dat dat echt niet makkelijk was.
pi_88402669
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 21:55 schreef FoolWithMokey het volgende:

Ik was een scholier die voor alle vakken een 7 haalde en nergens in uitsprong. Ik doe nu een Béta studie en wil aan een alfa beginnen, is dit aan te raden/een verstandige keuze?
Je "springt" niet echt uit in Nederlands ;). Ik zou bèta doen.
pi_88402788
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:45 schreef Sosha het volgende:

[..]

Je "springt" niet echt uit in Nederlands ;). Ik zou bèta doen.
Ik vind dit eigenlijk een van mijn topics met weinig taalfouten :')
Sisco Certified
pi_88402823
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:50 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Ik vind dit eigenlijk een van mijn topics met weinig taalfouten :')
Verder ga ik ook niet zeuren, maar ik vond deze wel grappig, vooral vanwege de context :@
  zaterdag 6 november 2010 @ 15:53:27 #27
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_88402890
In mijn opleiding volgen we zowel alfavakken als betavakken. Het is overduidelijk dat de betavakken altijd lastiger worden ervaren dan de alfavakken. Er zijn eigenlijk geen uitzonderingen.

Wel kunnen alfavakken zwaarder zijn qua werkdruk. Maar qua moeilijkheid winnen de betavakken het eigenlijk altijd. :P
pi_88403727
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 15:43 schreef netflanders het volgende:
Ik heb natuurkunde en aardwetenschappen gestudeerd - zou je redelijk bèta kunnen noemen. Ook heb ik mij gewaagd aan vakken Sumerisch spijkerschrift. Geloof me wanneer ik zeg dat dat echt niet makkelijk was.
Ik beschouw taalkunde liever als een bèta-wetenschap. Als je verhandelingen schrijft over de Soemerische culturen is dat alfa, maar puur de taal beschrijven heeft wel iets wiskundigs. Helemaal als je gaat kijken naar formele talen etc.
pi_88403877
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:23 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ik beschouw taalkunde liever als een bèta-wetenschap. Als je verhandelingen schrijft over de Soemerische culturen is dat alfa, maar puur de taal beschrijven heeft wel iets wiskundigs. Helemaal als je gaat kijken naar formele talen etc.
Beta's zijn vaak ook wel goed in de grammatica van een taal. Alleen de woordenschat en daarbij de mooie zinnen blijven een beetje achter.
pi_88404102
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:29 schreef Adames het volgende:

[..]

Beta's zijn vaak ook wel goed in de grammatica van een taal. Alleen de woordenschat en daarbij de mooie zinnen blijven een beetje achter.
Wat bedoel je daarmee? Dat je Soemerisch kunt spreken en schrijven? Dat is ook niet echt het doel van taalkunde. Daarvoor moet je de 'Soemerische taal en cultuur' studeren (of hoe heet dat tegenwoordig? oude talen van het midden-oosten?). En dat laatste zal inderdaad grotendeels een alfastudie zijn.
pi_88404370
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:38 schreef twaalf het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee? Dat je Soemerisch kunt spreken en schrijven? Dat is ook niet echt het doel van taalkunde. Daarvoor moet je de 'Soemerische taal en cultuur' studeren (of hoe heet dat tegenwoordig? oude talen van het midden-oosten?). En dat laatste zal inderdaad grotendeels een alfastudie zijn.
Hij bedoelt dat bijvoorbeeld Latijn een heel logisch opgebouwde taal is qua grammatica, en daardoor goed te doorzien zonder taalgevoel. Bijna niet verkeerd te vertalen. Ik ben een echte alfa, maar vroeger op 't Gym deed ik Latijn tot en met het examenjaar met aardig wat echte bèta's :Y
pi_88406190
Ik geef Latijn op een middelbare school. De leerlingen met een betaprofiel scoren gemiddeld hoger. Of dat door de specifieke 'logische structuur' van de taal komt weet ik niet, het zou kunnen, maar het zou me ook niet verbazen als deze leerlingen bij de andere talen net zo goed hoger scoren dan de gemiddelde alfaleerling, simpelweg omdat ze slimmer zijn of hoger mikken.
pi_88406215
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:48 schreef Sosha het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat bijvoorbeeld Latijn een heel logisch opgebouwde taal is qua grammatica, en daardoor goed te doorzien zonder taalgevoel. Bijna niet verkeerd te vertalen. Ik ben een echte alfa, maar vroeger op 't Gym deed ik Latijn tot en met het examenjaar met aardig wat echte bèta's :Y
Dat klopt ja, helaas zijn er tegenwoordig bij heel veel talen tal van uitzonderingen. Hierdoor zijn beta's niet meer zo goed als vroeger in talen omdat er minder samenhang in zit. Daarom is misschien een programmeertaal een beter voorbeeld. Je moet je immers precies aan de grammatica houden anders begrijpt de computer niet wat je wilt.
pi_88406353
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:39 schreef ShadyLane het volgende:
Ik geef Latijn op een middelbare school. De leerlingen met een betaprofiel scoren gemiddeld hoger. Of dat door de specifieke 'logische structuur' van de taal komt weet ik niet, het zou kunnen, maar het zou me ook niet verbazen als deze leerlingen bij de andere talen net zo goed hoger scoren dan de gemiddelde alfaleerling, simpelweg omdat ze slimmer zijn of hoger mikken.
Maar 'slimmer' vind ik altijd zo'n eng begrip... Je kunt ook op het VWO toch gewoon heel verschillende talenten hebben? Ik heb een hoog iq maar ben niet goed in natuur- en scheikunde en wiskunde, ben echt een talenmens, maakt dat me dan toch dommer dan iemand die goed is in wiskunde..? :?
pi_88406378
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:43 schreef Sosha het volgende:

[..]

Maar 'slimmer' vind ik altijd zo'n eng begrip... Je kunt ook op het VWO toch gewoon heel verschillende talenten hebben? Ik heb een hoog iq maar ben niet goed in natuur- en scheikunde en wiskunde, ben echt een talenmens, maakt dat me dan toch dommer dan iemand die goed is in wiskunde..? :?
Helaas wel. Sorry dat je er zo achter moest komen.
pi_88406384
zijn geen chicks op beta dus gwn alfa doen met taal ofzo
Bruin brood, wit brood.
pi_88406417
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:44 schreef netflanders het volgende:

[..]

Helaas wel. Sorry dat je er zo achter moest komen.
Argumentatie graag. Volgens mij zijn er heel wat VWO'ers die beter zijn dan ik in wiskunde en toch een lager iq hebben, dus verklaar je nader.
pi_88406493
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:45 schreef Sosha het volgende:

[..]

Argumentatie graag. Volgens mij zijn er heel wat VWO'ers die beter zijn dan ik in wiskunde en toch een lager iq hebben, dus verklaar je nader.
Je moet niet zoveel waarde hechten aan dat getalletje want het zegt niets. Trouwens wie zegt dat jou IQ goed gemeten is?
pi_88406537
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:48 schreef Dale. het volgende:

[..]

Je moet niet zoveel waarde hechten aan dat getalletje want het zegt niets. Trouwens wie zegt dat jou IQ goed gemeten is?
De ene test zal inderdaad beter zijn dan de andere... Aan tests op tv doe ik niet mee, veel stress :9. Mijn test was bij Mensa. Ben niet lid geworden trouwens, ik was gewoon nieuwsgierig.
pi_88406578
IQ test vind ik sowieso vreemd, Ze moeten het niet alleen indelen per score maar ook per leeftijd. Ik denk niet dat bill gates ook een iq van 160 had toen hij nog 12 was.
Sisco Certified
  zaterdag 6 november 2010 @ 17:51:49 #41
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88406587
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 13:23 schreef twaalf het volgende:

[..]

Als dat zo is, waarom zou je het dan een wetenschap noemen? Om je dingen wijs te laten maken kun je beter HBO gaan doen. Of je bekeren tot een geloof. Maar een opleiding waarbij je je iets wijs moet laten maken hoort niet in het WO thuis.
Nou, ik weet het niet. Hoe gaat het met Joopio die nu colleges geeft te Leiden. Hij was niet eens bevoegd. Ik had toch altijd het gevoel dat hij de studenten nog ff wat in de nek lult om zo zijn toch al goed pensioen nog wat aan te vullen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_88406618
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:51 schreef FoolWithMokey het volgende:
IQ test vind ik sowieso vreemd, Ze moeten het niet alleen indelen per score maar ook per leeftijd. Ik denk niet dat bill gates ook een iq van 160 had toen hij nog 12 was.
Passen ze zo'n test niet aan, afhankelijk van de leeftijd? Er zijn toch genoeg peuters getest die een bijzonder hoog iq bleken te hebben? Het mijne is getest op mijn 18e, ben nu 27 en vermoed dat het eerder is gezakt dan gestegen. Voel me nu minder slim en scherp dan toen :9
pi_88406823
Wat is de definitie van slimmer dan...? Als je iets weet wat de meerderheid niet weet ben je dan slimmer..
pi_88406900
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:59 schreef unlimited het volgende:
Wat is de definitie van slimmer dan...? Als je iets weet wat de meerderheid niet weet ben je dan slimmer..
Zo werkt een iq-score wel, die is relatief. Bij Mensa bijvoorbeeld mocht je lid worden als je (als ik het mij goed herinner) minstens op een van de drie onderdelen beter scoorde dan 98% van de bevolking.
pi_88407628
Ik ben ook echt 'n talenmens en kwam de Mensa-barriere door, ik vind techniek gewoon niet leuk. Maar dat de betaprofielen gemiddeld de slimmere leerlingen herbergen zou ik toch wel durven stellen.

Het lijkt me niet dat mensen met een beta-belangstelling gemiddeld slimmer zijn dan mensen met een alfa-belangstelling, maar de alfavakken nemen genoegen met een lager blijk van inzicht bij de leerlingen en daardoor zullen degenen die meer moeite hebben met leren eerder voor die richting kiezen. Niet omdat ze zo dol zijn op talen, maar omdat je daar simpelweg de beste kansen hebt je diploma te halen.

Zo selecteert het zich. Dat zie je bij de profielen op de middelbare school, dat zie je bij de vervolgopleidingen.
pi_88407789
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:24 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ook echt 'n talenmens en kwam de Mensa-barriere door, ik vind techniek gewoon niet leuk. Maar dat de betaprofielen gemiddeld de slimmere leerlingen herbergen zou ik toch wel durven stellen.

Het lijkt me niet dat mensen met een beta-belangstelling gemiddeld slimmer zijn dan mensen met een alfa-belangstelling, maar de alfavakken nemen genoegen met een lager blijk van inzicht bij de leerlingen en daardoor zullen degenen die meer moeite hebben met leren eerder voor die richting kiezen. Niet omdat ze zo dol zijn op talen, maar omdat je daar simpelweg de beste kansen hebt je diploma te halen.

Zo selecteert het zich. Dat zie je bij de profielen op de middelbare school, dat zie je bij de vervolgopleidingen.
Ik koos wel voor een pakket met alleen maar talen (op aardrijkskunde na :9) omdat ik nu eenmaal dol ben op talen. Maar ondanks dat ik écht hoofdpijn kreeg van wiskunde en het in de 5e maar heb laten vallen, scoorde ik op dat onderdeel bij Mensa wel hoog. Shit, ik weet die drie categorieën niet meer, heb jij ze toevallig nog paraat?
pi_88407839
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 18:24 schreef ShadyLane het volgende:

Dit is zeker waar! Als je naar de mensen kijkt, zitten er slimmere en minder slimmere mensen overal. Maar de moeilijkheidsgraad (en dat is m.i. hetzelfde als het analytisch inzicht dat erbij komt kijken) van alfa is zeker lager.

Maar nog iets: talen zijn niet op zich lang niet altijd alfa (op de middelbare school wel, maar in het WO niet). Zoals al gezegd: taalbeschrijving is meer de bètakant. Vooral het cultuurgedeelte dat bij talenstudies komt kijken maakt het alfa.
pi_88407852
Nee, is bijna twintig jaar geleden en ik heb sindsdien 'n hoop hersencellen weggezopen.
pi_88407982
Gevonden, volgens mij:

quote:
1) Verbale analogieën (Mensa's VAT): indicatie voor het verbaal redeneervermogen. Dit analytisch inzicht speelt een belangrijke rol bij alles wat men hoort en leest, wat betreft het snel kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaak.
2) Getal reeksen (Mensa's NAT): het vermogen de logica te ontdekken in reeksen getallen is een maat voor het inzicht in het werken met getallen (nummerieke aanleg). Tevens zegt dit onderdeel iets over de mate van creatief denken (nieuwe oplossingen kunnen bedenken) en de flexibiliteit om oplossingen te verwerpen en weer andere te bedenken.
3) Figuurpatronen (Mensa's Cattell): zegt iets over het abstract-logisch redeneervermogen. Het kunnen ontdekken van samenhang in figuurpatronen door logisch en kritisch te denken (o.a. van belang voor het inzicht van exacte studiestof).
Het grappige was dat ik alleen in de eerste categorie, als talenmens, NIET in het 99e percentiel scoorde :')
  zaterdag 6 november 2010 @ 18:44:40 #50
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88408288
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:34 schreef Sosha het volgende:
Gevonden, volgens mij:

[..]

Het grappige was dat ik alleen in de eerste categorie, als talenmens, NIET in het 99e percentiel scoorde :')
Hmmm, hoe kan het dan zijn dat juist punt 2) getallenreeksen bij mij erg slecht is, ik zie het nooit
maar toch goed in wiskunde/natuurkunde was en een heel goed technisch inzicht en creatief ben. Heb 18 jaar op een tekenkamer gewerkt als constructeur en mijn 3d inzicht was juist mijn sterkste punt.

Als ik een IQ test moest doen eindigde ik misschien tussen de 80 en 90. Juist die testen gaan bij mij altijd mis. Waar kan dat mee te maken hebben
pi_88408407
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hmmm, hoe kan het dan zijn dat juist punt 2) getallenreeksen bij mij erg slecht is, ik zie het nooit
maar toch goed in wiskunde/natuurkunde was en een heel goed technisch inzicht en creatief ben. Heb 18 jaar op een tekenkamer gewerkt als constructeur en mijn 3d inzicht was juist mijn sterkste punt.

Als ik een IQ test moest doen eindigde ik misschien tussen de 80 en 90. Juist die testen gaan bij mij altijd mis. Waar kan dat mee te maken hebben
Grappig is dat, ik zou niet weten hoe het kan :o
  zaterdag 6 november 2010 @ 18:51:09 #52
68638 Zwansen
pi_88408491
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als je die getallenreeksen niet kunt dan ben je blijkbaar niet zo goed in wiskunde als je altijd gedacht hebt. :P
pi_88408515
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Als je die getallenreeksen niet kunt dan ben je blijkbaar niet zo goed in wiskunde als je altijd gedacht hebt. :P
Dan zou ik hetzelfde hebben met talen. Ik hoop op een betere verklaring.
pi_88408539
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest

Nep, je krijgt geen eens een score als je de test maakt.
pi_88408569
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:52 schreef JohnSpek het volgende:

Dat maakt 't niet nep :')
  zaterdag 6 november 2010 @ 18:55:25 #56
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88408631
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dat zou kunnen natuurlijk. Je kunt je afvragen wat is goed. Maar t/m de MTS was wiskunde geen enkel probleem. Natuurlijk op de HTS had ik veel moeite. Maar je praat dan wel over een HTS wtb van 30 jaar geleden.
  zaterdag 6 november 2010 @ 18:58:48 #57
68638 Zwansen
pi_88408746
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:55 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat zou kunnen natuurlijk. Je kunt je afvragen wat is goed. Maar t/m de MTS was wiskunde geen enkel probleem. Natuurlijk op de HTS had ik veel moeite. Maar je praat dan wel over een HTS wtb van 30 jaar geleden.
Tja, HTS. Daar heb je het al. :P

Zijn deze testen niet eerder voor (boven) academisch niveau gemaakt?
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:00:07 #58
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88408793
Of zou het kunnen zijn dat je te diep nadenkt over de getallenreeksen en daarom op die zooi blokkeert. Want ik merkte wel als ik er aan begon had ik al geen zin en begon alles te draaien.
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:02:06 #59
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88408868
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Okies dat stelt me dan wel gerust. Maar vergeet niet dat het niveau van een HTS van 30 jaar geleden niet te vergelijken is met het niveau van het huidige HBO dat mbt tot diepgang minder zwaar is
pi_88409177
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 november 2010 11:06 schreef Kaas- het volgende:
Gaan we weer (topic #100?)..
Minstens :P
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:13:41 #61
68638 Zwansen
pi_88409300
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Okies dat stelt me dan wel gerust. Maar vergeet niet dat het niveau van een HTS van 30 jaar geleden niet te vergelijken is met het niveau van het huidige HBO dat mbt tot diepgang minder zwaar is
Dat geloof ik zeker wel. Helemaal qua wiskunde enzo. :)
pi_88409467
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik was erg goed in Latijn en Grieks, wilde bijna klassieke talen gaan studeren, en toch scoorde ik op het onderdeel VAT van die test "slechts" in het 98e percentiel...
pi_88409758
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:53 schreef Sosha het volgende:

[..]

Dat maakt 't niet nep :')
Uitdrukking.
pi_88409800
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:23 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Uitdrukking.
Oh, dus 't was een grapje? :?

Topic is overigens licht ontspoord.
pi_88416852
Wat hechten mensen hier veel waarde aan die IQ-tests... Het zal vast een indicatie zijn, maar bijvoorbeeld die user die op wiskundig gebied minder scoorde - dat betekent m.i. heus niet dat je minder in wiskunde bent dan je had gedacht, hoor.

Probleem met IQ tests is dat het maken ervan getraind kan worden (heb je er een paar gemaakt, dan begin je ze door te krijgen en gaan ze opeens veel beter). Daarnaast meten ze natuurlijk veel te gelimiteerd de intelligentie.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van die tests. Verder scoor ik bij de ene test hoog, bij de andere test scoor ik heel laag.
  zondag 7 november 2010 @ 17:36:35 #66
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_88439226
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:53 schreef Zwansen het volgende:

Wel kunnen alfavakken zwaarder zijn qua werkdruk. Maar qua moeilijkheid winnen de betavakken het eigenlijk altijd. :P
Mijn ervaring is dat betavakken naast dat ze moeilijker zijn, ze ook zwaarder zijn in werkdruk.
  zondag 7 november 2010 @ 18:04:12 #67
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_88439997
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:29 schreef Sosha het volgende:

[..]

Ik koos wel voor een pakket met alleen maar talen (op aardrijkskunde na :9) omdat ik nu eenmaal dol ben op talen. Maar ondanks dat ik écht hoofdpijn kreeg van wiskunde en het in de 5e maar heb laten vallen, scoorde ik op dat onderdeel bij Mensa wel hoog. Shit, ik weet die drie categorieën niet meer, heb jij ze toevallig nog paraat?
Je bent hoogintelligent en toch kreeg je hoofdpijn van wiskunde? Misschien is dit gevoel voor niet-hoogintelligente studenten wel heel normaal!

Ik kreeg er ook hoofdpijn van. Ik zag namelijk de oplossing niet meteen, en ook niet na 5 minuten staren.

Pas op de uni kwam ik erachter dat het normaal is dat je het niet meteen ziet. Dat dat niet betekent dat het een verloren zaak is. Dat er een manier is om ook dit soort dingen aan te pakken: Wat heb ik? en wat wil ik weten?

Dat heb ik op de middelbare en basisschool nooit geleerd. Nu doe ik wiskunde en informatica vakken, en nog steeds zijn ze taai. Maar ik verveel me geen moment. En ik heb me tijdens mijn (alfa) studie regelmatig verveeld..
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:24 schreef ShadyLane het volgende:

Het zijn vaak de zwakkere broeders die een C&M pakket kiezen en daarna psychologie en dergelijke gaan studeren. Om de uitval niet te hoog te maken passen dit soort studies het niveau naar beneden aan.

Dat is waarom psychologie een pretstudie is.Jammer als je slim bent en alfa belangstelling hebt, dan moet je al haast naar een UC of aan de honours om nog wat uitdaging aan je studie te hebben.

Jammer ook voor het kennisniveau van de afgestudeerde psychologen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rubber_Johnny op 07-11-2010 18:27:22 ]
  zondag 7 november 2010 @ 18:04:35 #68
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_88440007

[ Bericht 100% gewijzigd door Rubber_Johnny op 07-11-2010 18:04:58 ]
pi_88448181
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 18:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je bent hoogintelligent en toch kreeg je hoofdpijn van wiskunde? Misschien is dit gevoel voor niet-hoogintelligente studenten wel heel normaal!

Ik kreeg er ook hoofdpijn van. Ik zag namelijk de oplossing niet meteen, en ook niet na 5 minuten staren.

Pas op de uni kwam ik erachter dat het normaal is dat je het niet meteen ziet. Dat dat niet betekent dat het een verloren zaak is. Dat er een manier is om ook dit soort dingen aan te pakken: Wat heb ik? en wat wil ik weten?

Dat heb ik op de middelbare en basisschool nooit geleerd. Nu doe ik wiskunde en informatica vakken, en nog steeds zijn ze taai. Maar ik verveel me geen moment. En ik heb me tijdens mijn (alfa) studie regelmatig verveeld..
[..]

Het zijn vaak de zwakkere broeders die een C&M pakket kiezen en daarna psychologie en dergelijke gaan studeren. Om de uitval niet te hoog te maken passen dit soort studies het niveau naar beneden aan.

Dat is waarom psychologie een pretstudie is.Jammer als je slim bent en alfa belangstelling hebt, dan moet je al haast naar een UC of aan de honours om nog wat uitdaging aan je studie te hebben.

Jammer ook voor het kennisniveau van de afgestudeerde psychologen.
Ik heb het echt geprobeerd met wiskunde. Het lag me niet en het was het enige vak waar ik moeite voor moest doen, wat ik ook echt gedaan heb tot en met halverwege de 5e, maar toen ging het niet meer. Ik snapte het alleen als mijn beste vriendin het me uitlegde ipv de docent, maar doordat zij me telkens moest helpen raakte ze achter. Op de een of andere manier zag ik het niet :'(. Ik zou het nu, tien jaar later, graag opnieuw willen proberen, maar misschien moet ik gewoon accepteren dat wiskunde iets is dat ik niet kan?

Over gebrek aan uitdaging gesproken... ik ben naar de uni gegaan, maar dat bleek niets voor mij te zijn. Ben mezelf een poosje helemaal kwijtgeraakt, maar als het goed is studeer ik volgend jaar af aan de Pabo en kan ik gaan doen waar ik écht van droom.
pi_88449721
Hier nog een die het niet zag, niet ziet en wrsch nooit zál zien -O- ondanks verwoede pogingen, bijles, uren staren en talloze oefeningen... -O-

Mijn probleem: ik wil weten 'waarom' alles is zoals 't is. Hoe ze tot de afgeleiden zijn gekomen, etc. etc. etc. De steeds herhaalde vraag was 'ja, maar waarom is dat dan zo?' ;( om moedeloos van te worden.

Ik ben van mening dat elke studie staat en valt met de student zelf. Já, ik vind ook dat er opleidingen zijn die of opgeheven of flink herzien moeten worden als ik de inhoud en tijdsbesteding van de studenten ervan verneem, maar over het algemeen kies je een studie vooral omdat je er 'iets mee wilt doen', of omdat het je interesseert.

Binnen zowel alfa, beta of gamma kun je gaan voor een 5.6 of een cum laude. Dit kun je al dan niet gepaard doen met een honours programma, aanvullende stages en buitenlandverblijven (afhankelijk van de studie of/hoeveel zin dit heeft), extra vakken volgen als je vindt dat je teveel vrije tijd hebt omdat je de stof te makkelijk vindt, etc.

Zelf had ik bij bèta meer dan genoeg aan de stof die ik daar voorgeschoteld kreeg, maar ook bij alfa nu heb ik genoeg te doen om de week door te komen, al is het wel iets minder dan bij mijn vorige (bèta) studie, aangezien ik het met meer plezier doe :@ en ik het vele lezen dat ik moet doen helemaal niet als 'straf' zie terwijl het programmeren iets was waar ik me 'maar doorheen moest slaan'. Maar omdat ik dus nu meer tijd over heb, kies ik er zelf voor om te gaan werken. De ene week 20 uur, de andere week 26 uur. Da's best veel, en dat betekent dat ik dus al mijn 'vrije' tijd nagenoeg kwijt ben aan studeren: de avonden en de weekenden :) Dat heb ik er voor over, om zo met goede cijfers (ga voor minimaal de 7 gemiddeld) én een fijne spaarrekening mijn studietijd die al wat vertraagd is (ben 25) door te lopen. Maar zou ik oneindig veel geld hebben, dan was ik extra vakken gaan doen: mijn minor ruimte is véél te klein om alles wat ik graag zou willen leren aan de universiteit te doen. Ik zou vakken volgen bij politicologie, geschiedenis, filosofie, wellicht nog wat informatiekunde vakken die ik door het afbreken van die opleiding nooit heb kunnen doen..

Belangrijkste is dat je je tijd vult met dingen die je leuk vindt, dingen die je wilt leren en dat je het idee hebt dat je voor jou het beste uit je 'studententijd' haalt. De één doet dit met een 'echt' studentenleven en gaat voor de 5,6, de ander kiest voor veel educatie en ontwikkeling, wat bij álle studies wel te vinden is, maar daar moet je dan wel de student voor zijn...

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 07-11-2010 21:40:35 ]
Ja doei.
  zondag 7 november 2010 @ 21:39:13 #71
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_88450706
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:25 schreef motorbloempje het volgende:

Mijn probleem: ik wil weten 'waarom' alles is zoals 't is. Hoe ze tot de afgeleiden zijn gekomen, etc. etc. etc. De steeds herhaalde vraag was 'ja, maar waarom is dat dan zo?' ;( om moedeloos van te worden.

Dat had ik ook, dat heb ik echt los moeten laten....
  zondag 7 november 2010 @ 21:41:08 #72
256829 Sokz
Livin' the life
pi_88450850
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:52 schreef JohnSpek het volgende:

haha daar had ik twee jaar geleden eens test van gemaakt, als ik 18 was zou ik uitgenodigd worden voor een test met echte psychiaters.. ben benieuwd.
pi_88451626
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je doet volgens mij nu een beta studie? Ik had juist verwacht dat ze bij beta studies juist daar op in gaan.
  zondag 7 november 2010 @ 21:57:04 #74
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_88452018
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:51 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Je doet volgens mij nu een beta studie? Ik had juist verwacht dat ze bij beta studies juist daar op in gaan.
dat valt dus tegen. dat soort dingen komen vaak uiteindelijk wel aan bod, maar vaak in totaal andere vakken. Je moet er eerst mee leren werken/redeneren.
pi_88463311
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:41 schreef Sokz het volgende:

[..]

haha daar had ik twee jaar geleden eens test van gemaakt, als ik 18 was zou ik uitgenodigd worden voor een test met echte psychiaters.. ben benieuwd.
Psychiaters nemen doorgaans niet zo'n test af, psychologen wel.
pi_88463404
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Moet je maar wiskunde studeren, dan weet je het :7
pi_88467456
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 09:25 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Als je bijvoorbeeld bepaalde fundamentele natuurkunde wiskundig volledig wilt begrijpen, dan zul je het wiel zelf moeten uitvinden. Bepaalde zaken worden gewoon wiskundig niet goed begrepen, terwijl ze wel de basis vormen van theorieën die natuurwetenschappelijk gezien erg succesvol zijn.

Een notoir voorbeeld hiervan is de functionele padintegraal waarmee men in kwantummechanica, kwantumveldentheorie en snaartheorie de klassieke theorie promoveert naar een gekwantiseerde theorie. Daar heb ik al meerdere studenten zichzelf op zien kapot bijten.

Over of een betastudie lastiger is dan een alfastudie zou je es moeten kijken hoeveel betastudenten extra vakken bij "alfastudies" volgen en vice versa. In dat opzicht is de conclusie dan snel getrokken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik mijn eigen studie, Natuurkunde, veel lastiger, uitdagender maar ook drukker heb ervaren dan studies als economie of letteren waar ik vakken heb gevolgd. Hoewel dit per persoon zal verschillen denk ik dat dit niet erg veel zal afwijken van een gemiddelde.
  maandag 8 november 2010 @ 12:10:00 #78
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88467923
Ik had geen moeite met wiskunde, in tegendeel. Maar we hadden een buitengewoon slechte leraar en daarom heb ik het uit mijn pakket gemikt. Later wel een paar keer spijt van gehad :@
pi_88468334
Bij psychologie hebben we enkele alfavakken (psycholinguïstiek, cultuurpsychologie, etc.) en enkele betavakken (biologische psychologie, statistiek). Ook hebben we beta's (in de minderheid) en alfa's (in de meerderheid). Wat mij opviel is dat de beta's over het algemeen goed meekomen met alfavakken (het blijft stampen), terwijl alfa's meer moeite hebben met de betavakken (extreem veel mensen halen statistiek niet).

Nu zijn er wel een aantal kanttekeningen natuurlijk. Zo zijn de vakken niet echt extreem beta en alfa (psycholinguïstiek heeft raakvlakken met fysiologie, biologische psychologie is niet 100% beta). Daarnaast hebben beta's veel voorkennis in en veel ervaring met wiskunde, dus misschien slagen ze daarom vaker in statistiek. Echter, zelfs als je die factoren weghaalt denk ik dat beta's beter zijn in alfavakken dan andersom.
pi_88490962
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 12:22 schreef SH. het volgende:
Bij psychologie hebben we enkele alfavakken (psycholinguïstiek, cultuurpsychologie, etc.) en enkele betavakken (biologische psychologie, statistiek). Ook hebben we beta's (in de minderheid) en alfa's (in de meerderheid). Wat mij opviel is dat de beta's over het algemeen goed meekomen met alfavakken (het blijft stampen), terwijl alfa's meer moeite hebben met de betavakken (extreem veel mensen halen statistiek niet).

Nu zijn er wel een aantal kanttekeningen natuurlijk. Zo zijn de vakken niet echt extreem beta en alfa (psycholinguïstiek heeft raakvlakken met fysiologie, biologische psychologie is niet 100% beta). Daarnaast hebben beta's veel voorkennis in en veel ervaring met wiskunde, dus misschien slagen ze daarom vaker in statistiek. Echter, zelfs als je die factoren weghaalt denk ik dat beta's beter zijn in alfavakken dan andersom.
Ik heb bij sociologie toch het idee dat er alleen een onderscheid gemaakt kan worden tussen goede en euh.. minder goede studenten. Er zijn natuurlijk mensen die toevallig goed zijn in statistiek en falen in de rest (en andersom), maar over het algemeen zijn de mensen die goed zijn in wiskunde en statistiek ook goed in theoretische vakken. Ik heb niet het idee dat de achtergrond van vwo'ers er veel toe doet, maar misschien is dit bij andere gamma-studies toch anders?
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_88616527
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 09:20 schreef netflanders het volgende:

[..]

Psychiaters nemen doorgaans niet zo'n test af, psychologen wel.
Mwoah, je wordt gewoon aan een tafeltje in een zaaltje neergezet met een boel andere mensen. Niet zo spannend hoor :9
pi_88616758
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 11:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Als je bijvoorbeeld bepaalde fundamentele natuurkunde wiskundig volledig wilt begrijpen, dan zul je het wiel zelf moeten uitvinden. Bepaalde zaken worden gewoon wiskundig niet goed begrepen, terwijl ze wel de basis vormen van theorieën die natuurwetenschappelijk gezien erg succesvol zijn.

Een notoir voorbeeld hiervan is de functionele padintegraal waarmee men in kwantummechanica, kwantumveldentheorie en snaartheorie de klassieke theorie promoveert naar een gekwantiseerde theorie. Daar heb ik al meerdere studenten zichzelf op zien kapot bijten.

Over of een betastudie lastiger is dan een alfastudie zou je es moeten kijken hoeveel betastudenten extra vakken bij "alfastudies" volgen en vice versa. In dat opzicht is de conclusie dan snel getrokken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik mijn eigen studie, Natuurkunde, veel lastiger, uitdagender maar ook drukker heb ervaren dan studies als economie of letteren waar ik vakken heb gevolgd. Hoewel dit per persoon zal verschillen denk ik dat dit niet erg veel zal afwijken van een gemiddelde.
Daarom moet je ook wiskunde studeren, niet natuurkunde :P
pi_88625161
Nee, dat zou me niet kunnen bevredigen. Een grote uitdaging in de fundamentele natuurkunde is nu juist hoe die wiskunde gerealiseerd wordt in de natuur. De wiskunde an sich is ook erg interessant, maar het heeft me niet zo kunnen boeien dat ik alles tot op de detail en formeel wil begrijpen.

Dat is ook het interessante aan snaartheorie; het is vooral een fysische manier om wiskunde te bedrijven, met (eventuele) toepassingen in onze eigen wereld. :)
pi_88628394
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 09:25 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Ook bij wiskunde moet je op een gegeven moment onder ogen zien dat niet alle wiskunde die je interessant vindt in je hoofd past en dat je minstens 90% van alle bekende wiskunde nooit zult kunnen begrijpen.
pi_88628493
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:51 schreef FoolWithMokey het volgende:
Er zijn wel IQ tests waar je leeftijd in moet vullen.
pi_88628570
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:24 schreef thabit het volgende:

[..]

Ook bij wiskunde moet je op een gegeven moment onder ogen zien dat niet alle wiskunde die je interessant vindt in je hoofd past en dat je minstens 90% van alle bekende wiskunde nooit zult kunnen begrijpen.
Omdat je dan tijd tekort komt of hersenen? :P
pi_88628953
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:30 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Omdat je dan tijd tekort komt of hersenen? :P
Beide.
pi_88629204
Als je tekort aan tijd meerekent is 90% een onderschatting ;)
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:49:19 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_88629248
Beta is moeilijker dan alfa. Dat geldt zeker voor vakken, waarbij je op tentamens bij alfa vakken veelal moet reproduceren, en bij betavakken meer moet toepassen.
Ik heb zelf (met enige moeite) een betastudie gedaan, en ik doe nu een wat meer psychologisch onderzoek, wat ik als een veel minder grote last beschouw, maar nog wel bij een betafaculteit. Ik denk dat ik best veilig kan zeggen dat er daar heel wat mensen zijn die slimmer zijn dan ik.

Dat gezegd hebbende, geloof ik wel in zekere talenten die niet voor elk vakgebied hetzelfde zijn. Veel betawetenschap en wiskunde (zeker de wat meer toegepaste algoritmische) is vrij methodisch; voortbordurend op bestaandee patronen, waar je kleine wijzigingen inmaakt. Een beta kan best een alfavak volgen, dat vergt dan even een andere bril op te zetten en dan volgens die mores werken. Maar die compleet verschillende paradigma's integreren en dan met de grote kwast gaan zwaaien, dat kunnen ook weer niet veel mensen (goed). En dat is een talent die waarschijnlijk beter tot uiting komt in alfa gebieden, waar de wereld niet zwart-wit is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88630678
Beta > Gamma > Alfa studies/vakken kwa moeilijkheid
pi_88631065
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:27 schreef plesner het volgende:
Beta > Gamma > Alfa studies/vakken kwa moeilijkheid
Communicatiewetenschappen > Filosofie?
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_88631114
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:40 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Communicatiewetenschappen > Filosofie?
Is dat niet beide gamma of zeg ik nu iets doms?
pi_88631140
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:42 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Is dat niet beide gamma of zeg ik nu iets doms?
Je was me net voor... dus als het laatste het geval is, zijn we samen dom :9
pi_88632260
Filosofie valt onder geesteswetenschappen, en dat zijn toch de aflawetenschappen. Maarre als er een filosoof in de zaal is die mij kan vertellen dat dit niet klopt dan geloof ik dat hoor. Mijn punt was eigenlijk dat je volgens mij niet zomaar kan zeggen dat hele wetenschapsgebieden 'makkelijker' zijn dan anderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfawetenschappen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geesteswetenschappen

-edit; wikipedia is toch wat tegenstrijdig wanneer je verder kijkt, zo valt filosofie onder geesteswetenschappen én cultuurwetenschappen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 18:12:17 #95
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_88642361
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:19 schreef Compatibel het volgende:
Filosofie valt onder geesteswetenschappen, en dat zijn toch de aflawetenschappen. Maarre als er een filosoof in de zaal is die mij kan vertellen dat dit niet klopt dan geloof ik dat hoor. Mijn punt was eigenlijk dat je volgens mij niet zomaar kan zeggen dat hele wetenschapsgebieden 'makkelijker' zijn dan anderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfawetenschappen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geesteswetenschappen

-edit; wikipedia is toch wat tegenstrijdig wanneer je verder kijkt, zo valt filosofie onder geesteswetenschappen én cultuurwetenschappen.
Volgens mij is filosofie in zijn algemeenheid veel te breed om ingedeeld te worden, er zit sowieso ook een (stevige) betacomponent in.

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 09:38 schreef Haushofer het volgende:
Nee, dat zou me niet kunnen bevredigen. Een grote uitdaging in de fundamentele natuurkunde is nu juist hoe die wiskunde gerealiseerd wordt in de natuur. De wiskunde an sich is ook erg interessant, maar het heeft me niet zo kunnen boeien dat ik alles tot op de detail en formeel wil begrijpen.

Dat is ook het interessante aan snaartheorie; het is vooral een fysische manier om wiskunde te bedrijven, met (eventuele) toepassingen in onze eigen wereld. :)
Ik zou me juist weer wat beperkt voelen als ik alleen naar de wiskunde zou mogen kijken die zo'n specifieke toepassing heeft, ik geniet van wiskunde an sich, als het dan ook nog een bepaalde interpretatie heeft is dat een extraatje maar het voegt voor mij weinig of niets aan de wetenschappelijke bevrediging toe. :).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  vrijdag 12 november 2010 @ 18:14:22 #96
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88642395
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:42 schreef Sosha het volgende:

[..]

Je was me net voor... dus als het laatste het geval is, zijn we samen dom :9
Jullie zijn dan inderdaad dom :P. De twee studies zijn alfa pur sang.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_88667626
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 18:12 schreef keesjeislief het volgende:
Ik zou me juist weer wat beperkt voelen als ik alleen naar de wiskunde zou mogen kijken die zo'n specifieke toepassing heeft, ik geniet van wiskunde an sich, als het dan ook nog een bepaalde interpretatie heeft is dat een extraatje maar het voegt voor mij weinig of niets aan de wetenschappelijke bevrediging toe. :).
Oh, maar ik mag ook wel naar wiskunde kijken wat geen toepassingen kent :P Ben zelfs lid van het Groninger Wiskunde Genootschap :7
pi_88681646
Wij hebben op de (alfa) studie Rechten een aantal rasechte Natuur en Techniekers die er nu geen bal van snappen. Wat mij betreft is het gewoon aanleg. (Uitzonderingen daargelaten)
pi_88681901
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:17 schreef Keuzer het volgende:
Wij hebben op de (alfa) studie Rechten een aantal rasechte Natuur en Techniekers die er nu geen bal van snappen. Wat mij betreft is het gewoon aanleg. (Uitzonderingen daargelaten)
Nee dát zijn de uitzonderingen. Bovendien: wat bedoel je ermee dat ze het niet snappen? Ik denk dat een bèta een alfastudie op een andere manier niet snapt dan een alfa een bètastudie niet snapt.
  zaterdag 13 november 2010 @ 21:47:14 #100
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_88682569
Is de kern van de zaak niet gewoon dat al het wetenschappelijk onderwijs gebaseerd is(/zou moeten zijn) op het uitbreiden van kennis door gebruik te maken van logisch/analytisch denkvermogen, en dat betastudies daar over het algemeen meer van vragen dan alfastudies zodat het voor beta's makkelijker is om alfa te doen dan vice versa?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_88683160
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:47 schreef keesjeislief het volgende:
Is de kern van de zaak niet gewoon dat al het wetenschappelijk onderwijs gebaseerd is(/zou moeten zijn) op het uitbreiden van kennis door gebruik te maken van logisch/analytisch denkvermogen, en dat betastudies daar over het algemeen meer van vragen dan alfastudies zodat het voor beta's makkelijker is om alfa te doen dan vice versa?
Als alles gebaseerd zou moeten zijn op denkvermogen, dan zou alleen wiskunde nog als wetenschap over moeten blijven. Alle andere wetenschappen maken (ook) gebruik van waarnemingen en inductie.

Maar je hebt wel min of meer gelijk wat de studies betreft. Analytisch denken is veel lastiger dan wat ze bij de alfa's doen.
pi_88684166
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:17 schreef Keuzer het volgende:
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:26 schreef twaalf het volgende:

[..]

Nee dát zijn de uitzonderingen. Bovendien: wat bedoel je ermee dat ze het niet snappen? Ik denk dat een bèta een alfastudie op een andere manier niet snapt dan een alfa een bètastudie niet snapt.
Niet snappen waarom bepaalde wetten/regels gelden of de regels zelf niet snappen is inderdaad een groot verschil.
pi_88684983
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 22:34 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

[..]

Niet snappen waarom bepaalde wetten/regels gelden of de regels zelf niet snappen is inderdaad een groot verschil.
Juist. Het is het verschil tussen je dingen laten wijsmaken en wetenschap.
pi_88694802
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 22:58 schreef twaalf het volgende:

[..]

Juist. Het is het verschil tussen je dingen laten wijsmaken en wetenschap.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 22:34 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

[..]

Laatst probeerde me iemand uit te leggen hoe de nazi's uiteindelijk veroordeeld zijn.
Ik snap er vrij weinig van, maar dat heeft er niets mee te maken dat ik een zinnetje als 'misdaden tegen de mensheid' niet snap, maar meer ermee dat het een zinloos en inhoudsloos begrip is zonder goede afbakening.
Trouwens, met een goede afbakening snap ik dan nog steeds niet hoe je én kan volhouden dat die regel los staat van elke huidige ideologie én huidige oorlogen niet kan veroordelen. Hoe zou een vredesoorlog anders zijn dan een ideologie-oorlog?
Ik snap het niet, maar dat heeft niks met de 'eerste laag' te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')