abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93141164
haha, ik hou wel van enige uitdaging. Op zich snap ik nu wel wat ie in die link doet, hij maakt 2 config files voor zijn 2 os'en, toch. Ik heb alleen die van ubuntu nodig. Kan ik die files aanmaken via de live omgeving? Ik begrijp nog niet zo goed waar ik het allemaal kwijt moet zeg maar.
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:48:14 #227
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_93142108
Ik heb 2 swap partities, eentje op het eind van mijn systeemschijf (naast /home ext4), de ander op het begin van mijn tweede schijf (naast een grote /data ext3 partitie). Beide swap partities zijn 12GB, mijn physical RAM is 6GB.

Kan het kwaad om zoveel swap space te hebben (maw gaat ubuntu zich ernaar gedragen)? Zou het nog uitmaken welke van de 2 ik zal behouden?

edit: ubuntu 10.10
pi_93143291
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:48 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb 2 swap partities, eentje op het eind van mijn systeemschijf (naast /home ext4), de ander op het begin van mijn tweede schijf (naast een grote /data ext3 partitie). Beide swap partities zijn 12GB, mijn physical RAM is 6GB.

Kan het kwaad om zoveel swap space te hebben (maw gaat ubuntu zich ernaar gedragen)? Zou het nog uitmaken welke van de 2 ik zal behouden?

edit: ubuntu 10.10
Het kan geen kwaad maar het heeft ook geen nut. 6GB ram is al zat, waarschijnlijk is je swap altijd (nagenoeg) leeg of niet? Gewoon 1 swap partitie van iets meer dan 6 GB, en dan het liefst aan het begin van je snelste harde schijf, zou prima zijn.
pi_93143349
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:19 schreef sbientje het volgende:
haha, ik hou wel van enige uitdaging. Op zich snap ik nu wel wat ie in die link doet, hij maakt 2 config files voor zijn 2 os'en, toch. Ik heb alleen die van ubuntu nodig. Kan ik die files aanmaken via de live omgeving? Ik begrijp nog niet zo goed waar ik het allemaal kwijt moet zeg maar.
Als ik jou was zou ik het me niet al te moeilijk maken en eerst eens gewoon 10.04 proberen te installeren, en dan van daaruit updaten naar 10.10.
pi_93145643
ok, heb een stick gemaakt met ubuntu 10.4 installer.. maar als ik wil installeren, moet ik een partitie kiezen. Als ik dan kies voor partities handmatig specificeren en dan kies voor sda5, waar nu 10.10 opstaat, krijg ik

Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd
Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_93145894
Als je handmatig parities selecteert, moet je ook zorgen dat je kiest die partitie te formatteren, en wel als EXT4, en te mounten op /.
pi_93146070
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:30 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je handmatig parities selecteert, moet je ook zorgen dat je kiest die partitie te formatteren, en wel als EXT4, en te mounten op /.
dat laatste, moet ik dan bij koppelpunt / hebben staan? sorry ik voel me echt een kneusje nu :D
pi_93146143
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:34 schreef sbientje het volgende:

[..]

dat laatste, moet ik dan bij koppelpunt / hebben staan? sorry ik voel me echt een kneusje nu :D
Jup :)
pi_93146212
ok it's working now :) we wachten af. Ik ga ondertussen even eten :)
pi_93147179
10.4 werkt *O*
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:04:06 #236
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_93147209
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:03 schreef sbientje het volgende:
10.4 werkt *O*
Mooi *O*.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:17:38 #237
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_93147801
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:20 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het kan geen kwaad maar het heeft ook geen nut. 6GB ram is al zat, waarschijnlijk is je swap altijd (nagenoeg) leeg of niet? Gewoon 1 swap partitie van iets meer dan 6 GB, en dan het liefst aan het begin van je snelste harde schijf, zou prima zijn.
Niet echt, ik gebruik wel wat geheugenintensieve programma's, maar totaal zeker geen 6GB. Daarom vind ik het ook zo raar dat 'top' aangeeft dat er wel iets wordt gebruikt op de swap partitie, want het geheugen is nog niet (helemaal) vol. Zolang het niet strikt noodzakelijk is heb ik dan ook liever dat er niet geswapped wordt en ik vermoedde dus dat dat kwam omdat het systeem denk dat ik toch genoeg had.
pi_93148041
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:17 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Niet echt, ik gebruik wel wat geheugenintensieve programma's, maar totaal zeker geen 6GB. Daarom vind ik het ook zo raar dat 'top' aangeeft dat er wel iets wordt gebruikt op de swap partitie, want het geheugen is nog niet (helemaal) vol. Zolang het niet strikt noodzakelijk is heb ik dan ook liever dat er niet geswapped wordt en ik vermoedde dus dat dat kwam omdat het systeem denk dat ik toch genoeg had.
Nee, dat kun je zelf instellen. Google maar eens op "swappiness". Standaard staat dat bij ubuntu op 60, waarbij 0 staat voor: nooit swappen, en 100 voor: zo veel mogelijk swappen. Maar een te lage waarde is ook niet aan te raden, wat nu in je swap gezet wordt zijn gegevens die je computer nauwelijks nodig heeft. En daardoor blijft er in het fysieke RAM-geheugen meer ruimte vrij voor caching.
pi_93148792
nog een vraagje. Ik kreeg net een venster voor updatesin beeld,d us ik had op uitvoeren gedrukt. Maar toen werkte er weer niets. Dus weer opnieuw alles geinstalleerd.. wat moet ik nou doen met die updates? Welke moet ik iig niet installeren? :)
pi_93149123
Heb je de distributie-upgrade gedaan?
pi_93149684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:53 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb je de distributie-upgrade gedaan?
volgens mij niet...
pi_93150479
ik moet naar mijn bureaublad in het terminalvenster, maar blijkbaar typ ik het verkeerde in ofzo? Ik kan wel in allerlei andere mappen komen, maar niet in die :D

edit - nevermind, al gevonden

met wat googlehulp flashplayer geïnstalleerd. Het gaat allemaal niet van een leien dakje maar dat vind ik eigenlijk wel leuk :@ zo leer ik nog eens wat bij haha. Vind Ubuntu qua uiterlijk wel veel mooier dan Windows trouwens, ziet er echt mooi uit

[ Bericht 22% gewijzigd door sbientje op 22-02-2011 14:40:23 ]
pi_93154003
Flashplayer zit gewoon in het softwarecentrum hoor!

Als je even het pakket "ubuntu-restricted-extras" installeert, heb je gelijk flashplayer en een hele zooi audio- en videocodecs die je vroeg of laat waarschijnlijk wel nodig hebt.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 15:46:56 #244
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_93154774
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 15:46 schreef KomtTijd... het volgende:
Flashplayer zit gewoon in het softwarecentrum hoor!

Als je even het pakket "ubuntu-restricted-extras" installeert, heb je gelijk flashplayer en een hele zooi audio- en videocodecs die je vroeg of laat waarschijnlijk wel nodig hebt.
zal ik even doen vanavond :)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:11:07 #246
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_93155228
1
2
3
wget http://opperschaap.net/~wesleys/multimedia.sh
chmod +x multimedia.sh
sudo ./multimedia.sh

En je hebt het meeste spul binnen :)

met
1cat multimedia.sh
kan je zien wat er gedaan wordt in het script.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_93155318
nogmaals bedankt voor alle hulp (en behulpzaamheid) so far :)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:49:03 #248
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_93157095
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 16:11 schreef slacker_nl het volgende:

[ code verwijderd ]

En je hebt het meeste spul binnen :)

met
[ code verwijderd ]

kan je zien wat er gedaan wordt in het script.
Hendig. Ik gebruik meestal ubuntu-tweak, daarmee kun je naast medibuntu ook tal van andere custom PPA's aanzetten.

Dat je moet oppassen met PPAs heb ik vanmorgen gemerkt... Mijn nm-applet nam 1.3GB in beslag na 4 dagen (and growing). Bleek het een versie te zijn uit de Elementary PPA (ik dacht dat is voor themes en andere cosmetische troep), en deze heeft dus een bug }:| Had er bijna nog een bugreport voor gemaakt ook, maar ubuntu-bug meldde dat het een niet-officieel pakketje was.
pi_93162027
tnx slacker :) Het is zelfs mij gelukt haha
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:40:58 #250
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93165304
Goed gedaan Sbientje *O*

ps. Probeer aan te houden om alles vanuit het ubuntu software centre (of een van de andere pakkettools) te installeren en dus nooit zelf gaan zoeken op internet. (tenzij het echt niet anders kan :P )

Voordeel is namelijk dat je dan zeker weet dat:
1. je geen rommel binnen krijgt
2. de updatemanager je pakket automatisch gaat "onderhouden", qua updates en dependencies
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')