Een slachtblikje is een oormerk. Niet zo'n plastic gele flap, maar een blikken oormerk. Dat blikje moet aan het oor zitten wanneer een vark geslacht wordt. Tijdens transport naar de slachterij moet het slachtblikje al bevestigd zijn. Om een slachtblikje vast te maken aan een varkensoor is een speciale tang nodig. De slachtblikjestang.
Slachtblikjes dien je aan te vragen bij de gezondheidsdienst voor dieren (evenals vervoerspapieren). Het LNV beheert een lijst met goedgekeurde leveranciers van oormerken. Oormerktangen worden geleverd door de fabrikant van oormerken. Helaas kon noch de GD, noch het LNV mij een lijst van leveranciers leveren.

. Het LNV verwees me door naar de PVE. Met de PVE heb ik niet zo goede ervaringen, die kan je beter indirect benaderen via bijvoorbeeld CR-delta. Via CR-delta kan ik ook in 1 opdracht I&R melding doen die dan wordt doorgegeven aan GD en LNV. Maar dat natuurlijk alleen voor koe. Schapen kunnen via de I&R-applicatie op de site van het LNV en varkens moeten telefonisch worden aan- en afgemeld in I&R.
Via een omweggetje wel een slachtblikjesleverancier gevonden en een nieuwe slachtblikjestang kost, zoals ik al van de hobbyvarkenshoudersclub had geleerd, ongeveer 50,-.