abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 november 2010 @ 15:41:57 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88367269
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1046142/2010/11/05/Gaudi--kerk-na-128-jaar-bouwen-ingewijd.dhtml

quote:
BARCELONA - Na 128 jaar bouwnijverheid wordt zondag de Sagrada Familia door paus Benedictus XVI ingewijd. Af is de beroemde kerk in Barcelona dan nog niet. Dat wordt pas in 2026 verwacht.

De Sagrada Familia wordt beschouwd als een must-see voor de miljoenen toeristen die jaarlijks Barcelona overspoelen.

Antoni Gaudí
De kerk is een belangrijk voorbeeld van de stijl van de kunstenaar Antoni Gaudí. Toch was hij niet degene die de bouw initieerde. Dat was de boekhandelaar Joseph Maria Bocabella. Hij wilde een kerk die speciaal aan de heilige familie was toegewijd.

Bocabelle kon dat niet alleen betalen. Hij wist vele donaties los te krijgen en kon daarom een stuk grond van 12.800 m2 kopen. De architect Francisco de Paula del Villar tekende, gratis, het ontwerp. In 1882 werd begonnen met de bouw van de crypte.

Boekhandelaar Bocabelle en de architect kregen een jaar later ruzie. Ze gingen uit elkaar. Toen kwam Gaudí in beeld. De crypte werd afgebouwd, maar voor de bovengrondse kerk kwam hij met een heel nieuw plan.

Alles in kwijt
Gaudí ging los op het ontwerp. Hij verwerkte al zijn ideeën over architectuur en vormgeving in de plannen. Om te garanderen dat dit allemaal werd uitgevoerd, was hij elke dag aanwezig op het bouwterrein. Hij leidde zelf de bouwvakkers op en deed allerlei aanpassingen op zijn basisontwerp.

De touwtjes mocht hij dan strak in handen hebben, de tijdsplanning was niet bepaald op orde. Aanvankelijk schatte Gaudí dat met een jaar of tien stevig doorbouwen de boel af zou zijn. Zelf zag hij snel genoeg in dat dit niet bepaald realistisch was.

Onder een tram
In 1926 kwam Gaudí onder een tram. Hij stierf. Ondertussen was zijn klus nog lang niet af. In de decennia die volgden, werd het project door vele tegenslagen geplaagd. Zo was er structureel geldgebrek. Nieuwe architecten moesten op basis van schetsen van Gaudí beslissen hoe verder te gaan.

Vanaf de jaren '80 kwam de vaart erin. De kerk besloot entree te gaan vragen, waardoor er veel meer geld beschikbaar kwam. Inmiddels is de kerk overkapt en klaar om te worden ingewijd. De paus heeft er zin in. 'Ik ben blij dat ik deze wonderlijke tempel zal kunnen inwijden', zei Benedictus gisteren in Rome.

Momenteel werken nog steeds zo'n honderd bouwvakkers en vijftien architecten aan het project, dat dus nog tot 2026 in de steigers zal staan.
Eindelijk!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_88367345
Mocht ook wel eens gebeuren. Toch, goed nieuws.
  vrijdag 5 november 2010 @ 15:44:35 #3
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_88367364
Boeiend zeg.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 5 november 2010 @ 15:47:33 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88367467
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1046132/2010/11/05/Passant-vindt-geheim-stuk-over-paus-in-Spanje.dhtml

quote:
BARCELONA - Een voetganger heeft in Barcelona een vertrouwelijk dossier gevonden over het bezoek van paus Benedictus XVI dit weekeinde aan Barcelona.
De radiozender RAC1 berichtte vrijdag dat het geheime stuk van het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken onder meer over de veiligheidsmaatregelen voor de kerkvorst gaat. De elf bladzijden vermelden bijvoorbeeld de mobiele telefoonnummers van betrokken politiechefs en de namen en hotels van delegatieleden die de paus meebrengt.

De vinder liet zijn hond uit toen hij het dossier aantrof. Hij bracht het naar RAC 1, een tien jaar oude radio-omroep die in het Catalaans uitzendt. De Spaanse politie onderzoekt het lek.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 november 2010 @ 16:16:02 #5
111528 Viajero
Who dares wins
pi_88368716
Wat een geweldig gebouw, ik kon het vanaf mijn balkon zien toen ik in Barcelona woonde!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 5 november 2010 @ 16:53:25 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88370518
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 15:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Boeiend zeg.
Zeker wel boeiend.

Dat er hier door sommige users zo schamper over gedaan wordt zegt meer over het verval van onze cultuur.

Tenminste weer eens een groot monumemtaal architectonisch gebouw wat niet uit commerciele redenen gebouwd wordt. ^O^
pi_88373511
En de oudste delen moeten zo langzamerhand al weer gerenoveerd worden.
De Republiek
pi_88385912
Ben benieuwd wat de paus van de honderden zoenende homostellen vindt.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_88386243
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 17:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zeker wel boeiend.

Dat er hier door sommige users zo schamper over gedaan wordt zegt meer over het verval van onze cultuur.

Tenminste weer eens een groot monumemtaal architectonisch gebouw wat niet uit commerciele redenen gebouwd wordt. ^O^
Inderdaad. Zoveel jaren er aan gewerkt, en het gaat ook nog steeds door. Het is geweldig. Heb het een paar keer gezien en was steeds weer onder de indruk van dit imposante gebouw.
pi_88397506
Sagrada ==> interessant

Paus ==> niet interessant
pi_88398139
Lelijk ding. Ben er ooit geweest, maar het is echt :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_88404326
Bijzonder en bijzonder indrukwekkend gebouw. Indrukwekkend ook dat Gaudi er zoveel tijd en werk in gestoken heeft, maar wel begrijpelijk als hij dit - volgens de Wikipedia - zag als: the "last great sanctuary of Christendom".
Goud kan je niet bijdrukken
pi_88405524
Apart dat het in 1915 nog een soort onherbergzaam gebied is

٩๏̯͡๏)۶
pi_88406827
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:21 schreef Ronaldsen het volgende:

[ afbeelding ]
En wat was het toen al groot eigenlijk. Bizarre torens heeft het he? En al die duiveltjes en andere vreemde figuurtjes overal. Je raakt gewoon niet uitgekeken als je daar loopt.
pi_88406845
Pas in 2026 af terwijl ze in 1882 met de bouw begonnen zijn. :o :D

Het zou wel ultiem ironisch zijn als al-Qaida er in 2025 een bom op gooide.
pi_88407420
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Het zou ultiem zinloos zijn.
pi_88407713
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het zou ultiem zinloos zijn.
Het zou net wat voor hen zijn. Twee vliegen in een klap: een stukje Westerse cultuur vernietigen en mensen afschrikken ooit nog eens zo'n lang bouwproject te starten.

Voordat een of ander rechtsmens gaat denken dat ik zo'n actie zou goedkeuren, overigens: dat is niet het geval. Het zou niet nodig moeten zijn om zo'n disclaimer in te bouwen maar ik ken Fok! langer dan vandaag.
pi_88408073
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Tegen die tijd zijn de grenzen extreem goed bewaakt en zullen er vast heel wat allochtonen verdreven zijn, volgens die gast in de volkskrant of pers laatst, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_88414321
b]Op zaterdag 6 november 2010 17:21 schreef Ronaldsen het volgende:[/b]

[ afbeelding ]
[/quote]
Indrukwekkend inderdaad.
[quote]
Life is Music
pi_88414367
Nu komt er vast snel wereldvrede.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:32:04 #22
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_88414451
Zeer bijzonder gebouw. Afgelopen zomer nog geweest.
Tics van je petten.
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:32:26 #23
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_88414458
Gaaf.
Confidence through competence
  zaterdag 6 november 2010 @ 22:47:45 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_88416833
Blijft inderdaad toch een van de meest bijzondere gebouwen ter wereld. Of je het nu mooi of spuuglelijk vind. Het is in ieder geval totaal uniek. Zag dat er nog een enorme toren bovenop komt ooit.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 6 november 2010 @ 22:50:38 #25
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_88416920
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijft inderdaad toch een van de meest bijzondere gebouwen ter wereld. Of je het nu mooi of spuuglelijk vind. Het is in ieder geval totaal uniek. Zag dat er nog een enorme toren bovenop komt ooit.
Met de hoofdtoren was het de bedoeling dat er een enorme kristallen kruis daar nog eens bovenop kwam te staan. Weet niet of dat haalbaar is.
Confidence through competence
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')