(a, b) -> ab is een isomorfisme van R>0 x C naar C\{0}.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:16 schreef BasementDweller het volgende:
Hoe kan je bewijzen dat C\{0} isomorf is met R>0 x C. Waarbij C de complexe getallen zijn en ik neem aan dat met C bedoeld wordt {complexe getallen z : |z|=1}.
Dat lijkt me niet. De orde van het product van twee elementen kan best kleiner zijn dan de orde van elk van beide: neem bijvoorbeeld g1 = g en g2 = g-1. In het algemeen kun je echter wel een ondergrens voor de orde van het product geven in termen van de orde van beide elementen. Probeer dat maar eens.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:32 schreef BasementDweller het volgende:
Ah, zo.
Volgens mij is het gewoon zo dat ord(g1g2g3 ....) = m.
Want (g1g2g3 ....)m = g1m g2m g3m ... = e (omdat ie abels is). Bovendien is er geen m die kleiner is en daaraan voldoet omdat m de lcm van de ordes van g1,g2,... is.
Dus er is een element met orde m.
Ik zou zeggen: schrijf eens uit wat een conjugatie met een cykel doet. Dus je hebt een permutatie sigma, en een cykel (abc) wat is dan sigma * (abc) * sigma-1? Kan natuurlijk in willekeurige permutatiegroepen met cykels van willekeurige lengte.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:56 schreef BasementDweller het volgende:
Nu nog een paar opgaves over conjugatie en permutaties.. hier heb ik het meeste moeite mee.
Prove that the 3-cycles in A5 form a single conjugacy class.
Hoe pak ik dit aan?
Ik weet dat de 3-cylces A5 genereren.
Dat hangt af van abc en van sigma... ik weet niet hoe ik dat algemeen zou kunnen opschrijven?quote:Op zondag 7 november 2010 11:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: schrijf eens uit wat een conjugatie met een cykel doet. Dus je hebt een permutatie sigma, en een cykel (abc) wat is dan sigma * (abc) * sigma-1? Kan natuurlijk in willekeurige permutatiegroepen met cykels van willekeurige lengte.
De orde van het product is minstens even groot als het verschil van de ordes?quote:Op zondag 7 november 2010 11:17 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet. De orde van het product van twee elementen kan best kleiner zijn dan de orde van elk van beide: neem bijvoorbeeld g1 = g en g2 = g-1. In het algemeen kun je echter wel een ondergrens voor de orde van het product geven in termen van de orde van beide elementen. Probeer dat maar eens.
Werk maar eens wat voorbeelden uit, misschien krijg je dan een idee.quote:Op zondag 7 november 2010 12:07 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat hangt af van abc en van sigma... ik weet niet hoe ik dat algemeen zou kunnen opschrijven?
Maar volgens mij houdt een conjugatie de cykelstructuur intact.
Nee, dat hoeft niet. Probeer het volgende maar eens aan te tonen: als ord(g) en ord(h) onderling ondeelbaar zijn, dan geldt org(gh) = ord(g)ord(h).quote:Op zondag 7 november 2010 12:07 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
De orde van het product is minstens even groot als het verschil van de ordes?
g(abc)g-1 = (g(a) g(b) g(c))quote:Op zondag 7 november 2010 12:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Werk maar eens wat voorbeelden uit, misschien krijg je dan een idee.
Juist.quote:Op zondag 7 november 2010 12:31 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
g(abc)g-1 = (g(a) g(b) g(c))
Ah, dat eerste snap ikquote:Op zondag 7 november 2010 13:50 schreef thabit het volgende:
Wel, als (abc) een 3-cykel is, dan kies je een g in A5 met g(1) = a, g(2) = b, g(3) = c en is g(123)g-1 gelijk aan (abc). Alle 3-cykels zijn dus geconjugeerd aan (123) en derhalve aan elkaar. In A4 heb je het probleem dat er voor elke (abc) een g bestaat met g(1) = a, g(2) = b, g(3) = c.
Antwoordquote:Voor f(x) geldt f(1) = 0 en f(2) = 1. Verder geldt voor alle x > 2 dat
f(x) = x - f(x - 1) - f(x - 2)
Bereken f(1990).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vroeg me af hoe iemand die echt goed was in dit soort dingen dit op zou lossen? Ik heb maar lopen klooien
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:53 schreef Outlined het volgende:
Vraag
[..]
AntwoordDit is een recurrente betrekking van graad 2, die kun je wel met standaardtechnieken oplossen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vroeg me af hoe iemand die echt goed was in dit soort dingen dit op zou lossen? Ik heb maar lopen klooien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |