abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 november 2010 @ 10:36:48 #51
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_89289123
Jezus wat belachelijk vet.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_89289472
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:36 schreef friekin_ het volgende:

[..]

Ik ga met je mee. Ik moet dit gezien hebben voor ik doodga.
Gezellig :D
pi_89309907
Wie gaat er mee?
Wij gaan in januari 2012! :D
Liej
  maandag 29 november 2010 @ 19:54:57 #54
104963 ETA
European Travel Author
pi_89312197
doe niet zo moeilijk met lang vooruit plannen, als je het echt wilt gaan zien, ga dan gewoon.

Retour ticket naar Reykjavik voor 2e week december = 350 euro.
Auto huur weekend = 113 euro of een week voor 320 euro
hotel reykjavik = 30 euro per nacht 2pk.

Rij gewoon elke avond de stad uit, wat warme kleding mee en hopen op het licht.

Voor 2 personen kan je al een weekend aurora spotten voor 440 euro pp, of 600 euro voor een week.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_89312267
Ik ben in Tromso, Noorwegen geweest. En heb dit live gezien. Echt zo vet _O_ _O_
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_89365995
Op deze site kan je redelijk vaak het noorderlicht zien..het is wel niet echt live, maar toch..
http://www.asc-csa.gc.ca/eng/astronomy/auroramax/default.asp
  Moderator woensdag 8 december 2010 @ 14:23:06 #57
8781 crew  Frutsel
pi_89821538
Wat een gruwelijk topic _O_
Ja, dit wordt iets wat ik gezien moet hebben. Nieuw op mijn to do lijst!
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_90599024
quote:
wat ik op de laatste van de 4 foto's zo gaaf vind is dat je zo goed ziet dat het noorderlicht niet (net zoals de sterren) ver weg is, maar nog dichterbij dan de bewolking

Ik heb het 1 keer mogen aanschouwen, zo gaaf!! *;
pi_90617803
Wow super gaaf! Volgend jaar willen we omstreeks deze tijd naar ijsland. Hoe groot is de kans dat ik deze fantastische verschijning tegenkomen?

Ik MOET dit IRL gezien hebben O+
  donderdag 30 december 2010 @ 15:03:10 #61
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_90629756
Wanneer ga je? in oktober heb je geloof ik de meeste kans om het te zien
pi_90630721
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:03 schreef SiGNe het volgende:
Wanneer ga je? in oktober heb je geloof ik de meeste kans om het te zien
Planning was December maar als voor dit spectakel wil ik het absoluut naar voren schuiven.
pi_90639215
Vanavond op nederland 2 om 19:20 Joanna Lumley naar de poolcirkel om het Noorderlicht te zien..
Spectaculaire beelden, en een kippenvelreactie van haar bij het zien van het Noorderlicht..
  donderdag 30 december 2010 @ 21:54:53 #64
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_90649712
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:11 schreef Maron het volgende:
Vanavond op nederland 2 om 19:20 Joanna Lumley naar de poolcirkel om het Noorderlicht te zien..
Spectaculaire beelden, en een kippenvelreactie van haar bij het zien van het Noorderlicht..
Ze dacht zelfs dat het nooderlicht er zo mooi uit zag omdat zij dat zo graag wilden :')
Zo werkt de natuur alleen niet.
pi_90654046
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:11 schreef Maron het volgende:
Vanavond op nederland 2 om 19:20 Joanna Lumley naar de poolcirkel om het Noorderlicht te zien..
Spectaculaire beelden, en een kippenvelreactie van haar bij het zien van het Noorderlicht..
Bedankt voor de tip. Ik vond het magisch.
pi_90654804
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 20:44 schreef winterapfel het volgende:

[..]

wat ik op de laatste van de 4 foto's zo gaaf vind is dat je zo goed ziet dat het noorderlicht niet (net zoals de sterren) ver weg is, maar nog dichterbij dan de bewolking

Ik heb het 1 keer mogen aanschouwen, zo gaaf!! *;
Noorderlicht komt niet lager dan de bewolking.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_90665915
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 23:11 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Noorderlicht komt niet lager dan de bewolking.
[ afbeelding ]
gaaf plaatje en alweer wat geleerd.... Gek dat het wel zo voelt, maar ook wel logisch: je ziet het immers niet als het bewolkt is, dus het moet er wel boven zitten!
pi_90665964
Beweegt dat spul ook, of hangt dat min of meer stil in de lucht? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_90666931
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:51 schreef vosss het volgende:
Beweegt dat spul ook, of hangt dat min of meer stil in de lucht? :@

beweegt, maar langzaam :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 31 december 2010 @ 12:03:31 #70
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_90670504
Voor ik dood ga, zou ik dat toch zo graag eens in het echt willen zien.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_90949697
Vrijwel elke nacht is wel een keer noorderlicht te zien op de 'aurorawebcam'

Na een uitzonderlijk diep en lang minimum in 2008 en 2009 begon de activiteit van de zon in 2010 langzaam uit het dal te kruipen. Dat is goed nieuws voor liefhebbers van poollicht, een in Nederland zeldzaam verschijnsel dat op ons halfrond op noordelijker breedten veel vaker voorkomt. Ook leuk voor poollichtliefhebbers: sinds begin vorig jaar staat in het Canadese Yellowknife een speciale ‘aurorawebcam’.

Uitbarstingen op de zon
Hoe actiever de zon, hoe meer en forsere zonnevlekken er op de zon zijn. Op die zonnevlekken komen enorme uitbarstingen voor. Tijdens deze explosieve gebeurtenissen worden enorme hoeveelheden geladen deeltjes met gigantische snelheden de ruimte in geslingerd. Vindt zo’n uitbarsting plaats in de richting van de aarde, dan worden de deeltjes, wanneer ze onze atmosfeer bereiken, door het aardmagnetische veld afgebogen in richting de magnetische Noordpool en Zuidpool. Wanneer de deeltjes botsen op stikstof- en zuurstofmoleculen dragen ze hun energie over aan deze moleculen. De energie stralen de moleculen op hun beurt uit in de vorm van een puls licht: poollicht (ook wel ‘aurora’ of – op ons halfrond – ‘noorderlicht’).


25 januari 2010, Innset, Noorwegen. Bron: David Cheskin, PA.

Live-webcam in Yellowknife
Het aardige is dat sinds begin vorig jaar het Canadian Space Agency nabij de plaats Yellowknife een live-webcam heeft geïnstalleerd. Daarop zijn af en toe fraaie beelden te zien. Zo kwam het bijvoorbeeld de afgelopen nieuwjaarsnacht tot poollicht en ook de tweede nacht van 2011 leverde noorderlicht op. Klik op ‘connect’ voor live-beelden. De camera staat uiteraard alleen aan als het in Canada donker is. Volgens de website is vrijwel elke nacht wel een aurora te zien. Ten eerste moet er poollicht voorkomen. Ten tweede moet het waar te nemen zijn (geen dikke bewolking). Op de website van de University of Alaska staat een handig kaartje met de laatste poollichtverwachting voor de Noord-Amerikaanse nacht. Op onze website vindt u het weerbericht voor Yellowknife. Verder is nog de stand van de maan van belang. Maneschijn verstoort het zicht.


25 januari 2010, Innset, Noorwegen. Bron: David Cheskin, PA.

Prachtige beelden
Onder ‘Gallery’ staat een video van de meest recente geheel achter ons liggende (Canadese) nachtperiode. Onder meer tijdens nieuwjaarsnacht en daar weer op volgende nacht was er poollicht te zien. Dat was mooi terug te kijken op de versneld afgespeelde beelden. Rechtsboven de video staat verder nog een link naar de mooiste beelden die tot nu toe via de webcam te zien zijn geweest (‘featured video’s’). De University of Alaska heef overigens ook nog een ‘aurorawebcam’ staan, overigens zonder een mooie terugkijkmogelijkheid naar de afgelopen nacht als die op de website van het Canadian Space Agency.

Nederland
Om in onze omgeving noorderlicht te zien, moeten de omstandigheden een heel stuk gunstiger zijn. Aurora’s zijn in Nederland dan ook veel zeldzamer. Onder meer via de website poollicht.be kunt u op de hoogte blijven van de kans op het voorkomen van poollicht. Ook is er een mogelijkheid tot aanmelding voor ‘Poollicht alertmails’.


Trend zonnevlekken. Na een langdurig minimum in 2008/2009 begon de activiteit van de zon in 2010 langzaam uit het dal te kruipen.

Hoewel de zonne-activiteit dus langzaam uit het dal aan het kruipen is, is het maximum nog lang niet in zicht. Volgens de normale zonnecyclus van 11 jaar zouden we al in de loop van dit of anders volgend jaar tot een maximum moeten komen. Maar gezien het extreem diepe en lange minimum van 2008/2009 zijn de verwachtingen aan het verschuiven. Het Canadian Space Agency spreekt bijvoorbeeld over 2013. Hoe dan ook, de activiteit van de zon neemt weer toe en daarmee langzaam maar zeker ook weer de mogelijkheid om weer ‘ns een keer in Nederland dit bijzondere fenomeen waar te nemen. Overigens is ook in een zonneminimum wel noorderlicht mogelijk, maar de kans daarop is dan nog veel kleiner.

Bronnen: Website University of Alaska, Spaceweather.com, Poollicht.be, Website Canadian Space Agency, Meteo Consult, SIDC
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_90980571
GEOMAGNETIC STORM:
As expected, a solar wind stream hit Earth's magnetic field during the early hours of Jan. 7th. The impact sparked a G1-class (Kp=5) geomagnetic storm and bright auroras around the Arctic Circle. "It was just amazing," says Kjetil Skogli, who sends this picture from Tromsø, Norway:


A classic start with a faint band in the north who ended in several spectacular waves with extreme high speed rays, sharp lines and band. Just amazing Canon EOS 5D mkII, EF24mm/f1.4 . ISO 800, f1.6, 0,8 - 5 sec
meer foto's
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:59:35 #73
11102 knep
Mountainfreak
pi_90980811
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:54 schreef -CRASH- het volgende:
GEOMAGNETIC STORM:
As expected, a solar wind stream hit Earth's magnetic field during the early hours of Jan. 7th. The impact sparked a G1-class (Kp=5) geomagnetic storm and bright auroras around the Arctic Circle. "It was just amazing," says Kjetil Skogli, who sends this picture from Tromsø, Norway:

[ afbeelding ]
A classic start with a faint band in the north who ended in several spectacular waves with extreme high speed rays, sharp lines and band. Just amazing Canon EOS 5D mkII, EF24mm/f1.4 . ISO 800, f1.6, 0,8 - 5 sec
meer foto's
Prachtig _O_ :9~.
Kon dat niet een dikke week later wanneer ik er ook zit? :{
  Moderator maandag 10 januari 2011 @ 12:06:48 #74
8781 crew  Frutsel
  vrijdag 14 januari 2011 @ 11:03:37 #75
330648 zenkelly
Curious nature
pi_91306742
Het is de afgelopen weken best raak wat het noorderlicht betreft. Fantastisch fenomeen! Wat ik me afvraag is het volgende: neem als voorbeeld afgelopen week. Elke avond noorderlicht (helaas heb ik er geenéén live gezien!!!). Maar er was totaal geen verandering in de reguliere meetinstrumenten: de KP bijvoorbeeld was niet verhoogd. Terwijl de zonnewind alleen wel verhoogd was! Does anyone know?
:{
En stay tuned: zonnevlek 1146 is 'fading away' en toch is de actuele situatie dat er zonneactiviteit is. Mét invloed op de grafieken! Rara....of zie ik met mijn beperkte kennis iets over het hoofd? (nee, ben niet blont ;) )
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')