Claudia, ik vind het erg naar om te lezen wat de lading is die voor jou aan de feestdagen zit

Zeker ook wat je vertelt over je broer, daar zou ik ook heel verdrietig van zijn. Wat mij tegenstaat aan de feestdagen is niet het samenzijn, onze families zijn beiden warm en liefdevol. Het is bij ons vooral het claimgedrag en het eindeloze heen-en-weergeschipper vooraf (om tot een planning te komen) waardoor ik en mijn lief er de laatste jaren helemaal klaar mee zijn. Mijn moeder begint vaak al in september te roepen "Ohja! We moeten even kijken wat we gaan doen met de kerst enzo!" en dat betekent dan eigenlijk dat wij zo snel mogelijk moeten laten weten of wij van plan zijn eerste of tweede kerstdag langs te komen zodat zij (écht waar!) alvast een meerdaags eetplan in elkaar kunnen draaien en de vriezer vol kunnen stouwen. Mijn schoonouders en vooral ook mijn schoonzus zijn juist weer erg van de korte termijnplanning en willen niet voor november bedenken wat er met kerst zal gebeuren. Ze zijn ook erg van de doe-je-eigen-ding, maar als dat betekent dat zij zich naar onze plannen moeten voegen omdat wij al iets vast hebben staan is dat tegen het zere been. Dat bijt natuurlijk enórm en wij zitten er gewoon altijd tussenin en er is elk jaar wel weer iemand anders gepikeerd omdat wij hun manier van plannen/wensen voor de feestdagen niet eren

Wij vieren nu al zo'n 7 jaar op deze manier kerst en ja, dan gaat het je op een bepaald moment gewoon enorm de keel uithangen dat het áltijd zo moet. Eén jaar, het jaar dat wij trouwden, hebben wij íedereen bij ons uitgenodigd en dat was een geweldig succes. Helaas is het nog een jaar op die manier gegaan, maar dan bij mijn moeder thuis, en toen ontstond er écht een enorm gezeik omdat iedereen óns belde om afspraken te maken en niet met elkaar communiceerde
Ik wil Stef gewoon niet leren dat de feestdagen gaan om wie-welke-kerstdag-bij-wie-is en dat het dagen zijn om gezellig door te brengen op een ontspannen manier, dus ik pas er eigenlijk voor om nog langer in dit gezeur mee te draaien. Dan maar gewoon helemáál niet. Gaan we gezellig met z'n drietjes op de bank hangen ofzo, of komt mijn broertje een dagje eten ofzo. We zien wel, ik vind dat Stef vooral ongedwongen kerstdagen verdient

Groofsken, dat is lief!!

Tessa, hoe is het met jou meiske?
Ivan staat bovenaan inderdaad, haha! Cool

Ehm, ja, verder ben ik het even kwijt, maar ik pak de draad maar gewoon op vanaf hier, ok?