thanks..quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:58 schreef gateway het volgende:
Verlichting: 100 W
Afzuigkap : 300W
Koelkast : 120 W
Vriezer: 100 W
Vaatwasser : 2700 W = eigen groep
Magnetron : 3600 W = eigen groep
Oven: 3600 W = eigen groep
Boiler tbc Quoker: 2200 W = eigen groep
Electrische kookplaat: 7200 W = aparte kookgroep (2x220 of een krachtgroep, afhankelijk van manier van aansluiten cq. of er 1 of 3 fasen in je meterkast zitten)
De overige dingen kunnen op een groep, samen met nog wat wcd's en lampen bv (of een woonkamer oid)
Houd er rekening mee dat je boven je werkblad eigenlijk 2 aparte groepen moet hebben (hoeven geen aparte eindgroepen te zijn, bv 1 waar de rest van de keuken opzit als koelkast vriezer verlichting etc. en 1 van bv de woonkamergroep)
boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keukenquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:01 schreef Barretje80 het volgende:
[..]
thanks..
dat laatste snap ik alleen niet wat je bedoelt...
wat is een wcd??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:04 schreef gateway het volgende:
[..]
boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keuken
ahh.. dat is handig om te weten..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:03 schreef pussywillow het volgende:
Als stelregel kun je aanhouden dat alles met een aansluitwaarde van (meer dan) 2000W een eigen groep zou moeten hebben. In dit geval krijg je dan dus inderdaad 5 groepen en een kookgroep.
wcd = wandcontactdoos = duur woord voor stopcontactquote:
wandcontactdoos ..quote:
wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroepquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:05 schreef Barretje80 het volgende:
[..]
ahh.. dat is handig om te weten..
hoeveel W zijn een wasmachine of een droger??
maar.. als je bovenop de bovengenoemde apparaten ook nog een droger en wasmachine in de keuken zet.. heb je dan echt 7 groepen nodig??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:08 schreef gateway het volgende:
[..]
wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroep
het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kanquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:19 schreef Barretje80 het volgende:
En hoeveel groepen kunnen er zomaar op een groepenkast??
ik neem aan dat je niet 100 groepen op 1 groepenkast kan zetten...
wij drinken geen koffie..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:31 schreef Sakura het volgende:
Vergeet ook je koffiezet apparaat niet, afhankelijk van het model kan die ook veel stroom trekken.
Voor een senseo () heb je al bijna weer een aparte groep nodig.
dus in theorie zou ik minstens 2 aardlekschakelaars nodig hebben in mijn groepenkast.. of.. iig voor de keuken 2 en eigenlijk NOG een voor de rest van het huis??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:23 schreef exlurker het volgende:
[..]
het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kan
je moet wel rekening houden dat er voor elke 4 eindgroepen een aardlekschakelaar nodig is en dat de hoofdschakelaar, kWhmeter en hoofdzekeringen aangepast zijn aan de belasting
de was automaat en droger komen ook in de keukenquote:Op dinsdag 2 november 2010 23:18 schreef exlurker het volgende:
Weet niet hoeveel groepen je verder nog in huis hebt voor verlchting en wandcontactdozen
Maar naast de groepen voor de keuken zal je best ook nog een wasautomaat en wasdroger hebben. Dus drie aardlekschakelaars zal je zeker nodig hebben
Wat groepen betrefd zijn we in Nederland nog heel bescheiden, in de ons om liggende landen hebben ze er veel meerquote:Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:
hoeveel mensen hebben er hier meer dan 6 groepen in huis die hard roepen dat je ruim 10 groepen nodig hebt?
(ben al blij dat ik van 3 groepen 1 fase naar 6 groepen en 3 fase ben thuis)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |