abonnement Unibet Coolblue
pi_88616917
quote:
99s.gif Op donderdag 11 november 2010 22:15 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Ja, aanrader, prima boekje voor wat basiskennis/voorbereiding. Hoewel die al dan niet interactieve sites als ecgpedia ook aanraders zijn. Aan het boekje van Dubin vond ik die invulvragen idd erg storend.
Bedankt voor de tip, 10 weken circulatie, ik heb er echt zin in na al die psychiatrische onzin O+
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_88617007
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:10 schreef Seam het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, 10 weken circulatie, ik heb er echt zin in na al die psychiatrische onzin O+
Als je er trouwens wat dieper in wilt gaan dan al die sites, maar geen zin hebt om je door een paarhonderd blz Engelse tekst heen te werken:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)004525391/index.html
Aanrader :) Wel een beetje Vlaams :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88617109
quote:
99s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:12 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Als je er trouwens wat dieper in wilt gaan dan al die sites, maar geen zin hebt om je door een paarhonderd blz Engelse tekst heen te werken:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)004525391/index.html
Aanrader :) Wel een beetje Vlaams :+
Ziet er leuk uit, bedankt. Ik laat het je nog wel weten als ik nog andere tips nodig heb dit cluster ;)
Oh wacht wat vind jij een goed algemeen cardiologie boek voor een derdejaars? De literatuurlijst bij ons doet het niet :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Seam op 11-11-2010 23:19:54 ]
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_88617591
Een goed leerboek met veel uitleg is dan denk ik beter dan de (prachtige) naslagwerken als Braunwald, Crawford en Hurst. Maar voor de basics zijn boeken als "Probleemgeoriënteerd denken in de cardiologie" van Hovingh echt heel fijn. Casusgericht, incl. uitleg over het hoe en waarom van klinisch redeneren.

Pfizer strooit die boeken op elk congres rond, maar je kunt ze ook kopen voor een paar tientjes en in de bieb staat 'ie vast ook wel :)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88617750
quote:
99s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:26 schreef intoxicated het volgende:
Een goed leerboek met veel uitleg is dan denk ik beter dan de (prachtige) naslagwerken als Braunwald, Crawford en Hurst. Maar voor de basics zijn boeken als "Probleemgeoriënteerd denken in de cardiologie" van Hovingh echt heel fijn. Casusgericht, incl. uitleg over het hoe en waarom van klinisch redeneren.

Pfizer strooit die boeken op elk congres rond, maar je kunt ze ook kopen voor een paar tientjes en in de bieb staat 'ie vast ook wel :)
Heb je eigenlijk Braunwald bij je in de kast staan :Y)
pi_88619171
Hehe torrentje voor Braunwald staat al aan. Probleemgeoriënteerd denken in de cardiologie hebben ze in ieder geval in de library, dus ik kan komende tijd goed vooruit :P
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_88623127
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:32 schreef DDM het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk Braunwald bij je in de kast staan :Y)
Naast m'n Hurst, Crawford en het ESC-textbook O+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88623373
quote:
99s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:02 schreef intoxicated het volgende:
Meestal is het dan trouwens in het kader van "Cardiale emboliebron? (Neuro)" etc. en dan moet je zo'n patiënt toch wel gaan zien. Maar het komt soms dus ook wel voor dat een consult echt alleen bestaat uit "SR, 64/min, int as, nl tijden, STT gb. C/ Normaal ECG". Kassa :P
Lijkt me sterk. Als we vragen een cardiale emboliebron uit te sluiten in het kader van een young stroke dan wordt er (bijna) altijd een echo cor en holter gemaakt. Met een éénmalig ECG sluit je natuurlijk geen cardiale emboliebron uit. Echo cor en holter + uurloon hartfunctiemedewerker en de onfortuinlijke assistent die de uitslagen moet geven is duurder dan die 60 euri's. ;)
I feel kinda Locrian today
pi_88625458
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 07:28 schreef starla het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Als we vragen een cardiale emboliebron uit te sluiten in het kader van een young stroke dan wordt er (bijna) altijd een echo cor en holter gemaakt. Met een éénmalig ECG sluit je natuurlijk geen cardiale emboliebron uit. Echo cor en holter + uurloon hartfunctiemedewerker en de onfortuinlijke assistent die de uitslagen moet geven is duurder dan die 60 euri's. ;)
Hier hebben ze het gedrocht 'dagbehandeling TIA-screening'. Daar worden een MRI-cerebrum, echo-halsvaten en een ECG gemaakt, waarna de neuro-co de radioloog en KNF belt voor de uitslagen. Die onfortuinlijke neuro-co moet dan ook elke dag met 2 of 3 ECG'tjes langs de assistentenkamer van de cardio, om het ECG te laten beoordelen. Ze vragen dan expliciet alleen om "op basis van dit ECG duidelijke aanwijzingen voor een cardiale emboliebron?" en willen géén consult cardio; de patiënt wordt dus ook niet gezien. Alleen bij evidente afwijkingen op het ECG wordt dan een poliafspraak cardio en/of echo geadviseerd, maar standaard dus niet.

Raar, maar waar. Wij zijn er ook totaal niet blij mee.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88633967
Voor de 2e jaars AMC'ers; er is voor de maand januari en de donderdagmiddagen t/m mei nog een heel leuk individueel keuzevak waar nog 3 plekken over zijn! Op BB bij individueel keuzeonderwijs -> embryologie :)
pi_88639721
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:06 schreef gohan16 het volgende:
de ANA kan die ECG's echt wel lezen hoor.
ANA?
pi_88641780
Ja, van die pro-ANA sites. Je kent ze wel. Nare figuren.
Wel goed voor de voltages in je precordialen, trouwens.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88642016
Net college BLS (herhaling) en ALS gehad. Die AIOS anesthesiologie kreeg geen lucht in de pop bij BLS tijdens het aansluitende practicum :').
pi_88642468
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Net college BLS (herhaling) en ALS gehad. Die AIOS anesthesiologie kreeg geen lucht in de pop bij BLS tijdens het aansluitende practicum :').
Faal :D
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_88644973
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 november 2010 09:48 schreef intoxicated het volgende:
Daar worden een MRI-cerebrum
Denk dat je CT bedoelt. In bijna elk ziekenhuis is een TIA-screening. Vind het persoonlijk geen ene flikker aan om te doen. Soms komt er iets interessants uit zoals GBM, maar heel vaak ziet de HA een retinale migraine aan voor een amaurosis fugax. De rest is standaard afhangende mondhoek waarvoor secundaire profylaxe. Ook mooi zijn patiënten met al tig TIA's in de VG onder acenocoumarol die opnieuw een TIA hebben gehad. Duplex van 3 maanden geleden gb, CT geen bloed, therapie; geen consequenties.

Bij ons beoordeelt de cardioloog alleen het ECG op: pathologisch/niet pathologisch. Is het pathologisch dan moet hij een therapie opschrijven. Doen ze vaak trouwens niet waardoor de assistenten 3 keer per week een saai electief consult op hun dak krijgen, omdat de cardioloog te lui is om te beslissen wat er moet gebeuren.
I feel kinda Locrian today
pi_88645588
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 22:15 schreef iofn het volgende:
Wtf, die lui van de industrie _O- Ik mailde gisteravond om wat info voor een diagnostische test. Vanochtend een persoonlijk geschreven, heel verhaal in mijn mailbox hoe geweldig het product wel niet was en dat ze meteen naar het UMCU hadden gebeld om mij persoonlijk te kunnen spreken maar dat het de centrale niet was gelukt ze door te verbinden (dat krijg je als je geen pieper hebt) :')

En ik sluit de post af met een liefdesverklaring voor de secretaresse van een van de profs van de Interne, wat een lekker wijf O+ . Gohan weet nu ook vast wel bij welke prof die hoort.
:D + cardio?
pi_88645671
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 23:14 schreef gohan16 het volgende:
Over helden gesproken. Hebben de UVA/AMC studenten al college gehad van prof. Smout. (geen enkel kwaad woord over hem overigens, hij is geen mannetje die van jonge meisjes houdt) Hij had altijd toffe colleges
Ah, Smout was mijn held! Hij gaf echt de leukste en droogste colleges inderdaad..
pi_88647633
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 19:36 schreef starla het volgende:
[..]
Denk dat je CT bedoelt.
Nee, ik bedoel MRI. Ik zal het protocol na het weekend even tevoorschijn halen voor je. Het is hilarisch. Maar goed, hier wordt sowieso èlke hoofdpijn/tumorfobie/etc. gescand, incl. de gezonde 23-jarige meid met migraine.
quote:
Bij ons beoordeelt de cardioloog alleen het ECG op: pathologisch/niet pathologisch. Is het pathologisch dan moet hij een therapie opschrijven.
Dat zouden ze hier ook moeten doen...
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_88648864
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 november 2010 20:41 schreef intoxicated het volgende:
Nee, ik bedoel MRI.
Holy shit, voor TIA's een MRI-scan maken? Duur geintje...
I feel kinda Locrian today
  zondag 14 november 2010 @ 13:47:13 #245
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_88697663
Klopt het dat de eind-systolische druk en het eind-systolische volume groter worden bij een verhoging van de preload? Volgens een computeropdracht was dat het goede antwoord, maar ik kan niet rijmen dat bij een groter slagvolume het eindsystolische volume hoger is, het leek mij dat dat allemaal in evenwicht is?
Fietstas.
  zondag 14 november 2010 @ 14:19:15 #246
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_88698756
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:47 schreef Kassaa het volgende:
Klopt het dat de eind-systolische druk en het eind-systolische volume groter worden bij een verhoging van de preload? Volgens een computeropdracht was dat het goede antwoord, maar ik kan niet rijmen dat bij een groter slagvolume het eindsystolische volume hoger is, het leek mij dat dat allemaal in evenwicht is?
Het einddiastolisch volume is iig hoger geloof ik bij een verhoogde pre-load
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  zondag 14 november 2010 @ 14:34:56 #247
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_88699281
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 14:19 schreef fusionfake het volgende:

[..]



Het einddiastolisch volume is iig hoger geloof ik bij een verhoogde pre-load
Mja dat sowieso, dat einddiastolische volume wordt in de kliniek gebruikt als maat voor de preload. Maar in die COO lopen ze dus te zeggen dat het ESV en de ESD groter worden omdat het grotere slagvolume de aortadruk hoger wordt en de klep eerder sluit waardoor het ESV en ESD dus hoger worden, dat vind ik op een of andere manier totaal niet logisch :\
Fietstas.
pi_88703816
Via het Frank-Starling mechanisme heb je bij een toegenomen preload een toegenomen slagvolume waarbij het eindsystolische volume in principe gelijk blijft. Gooi daar de sympaticus overheen en je krijgt zelfs een lager eindsystolisch volume.

Een toegenomen slagvolume verhoogt ook de druk in de aorta, maar de druk in de aorta is natuurlijk bijna hetzelfde als in de linker ventrikel. De diastolische druk verandert in dat opzicht dus niet veel en juist deze verhoogt het eind-systolische volume (wat je ziet bij toegenomen perifere vaatweerstand, verminderde compliantie van de vaten etc.).

Op een gegeven moment heb je natuurlijk een maximum aan wat je hart kan wegpompen. Overschrijdt de preload dit maximum (door bijvoorbeeld linksfalen) dan krijg je uiteindelijk wel een toegenomen eindsystolisch volume.

Maar volgens mij zorgt het Frank-Starling mechanisme in gezonde situaties ervoor dat het ESV min of meer gelijk blijft. Ik ben slechts een simpele AGNIO neurologie, intoxicated kan het vast beter uitleggen ;)
I feel kinda Locrian today
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 17:23:43 #249
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88705145
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 16:42 schreef starla het volgende:
(...)
Ik ben slechts een simpele AGNIO neurologie, intoxicated kan het vast beter uitleggen ;)
Ik ben alleen bekend met de termen AIOS en ANIOS. Dat wat jij noemt is dus het tweede en dat doe je tijdelijk om een plek te krijgen als AIOS (neurologie)?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 14 november 2010 @ 17:27:10 #250
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_88705245
AGNIO is een oude benaming.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')