abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88239494
Beste mensen,

Ik had onlangs een discussie met een vriend van mij over de plinten in zijn huis en ben erg benieuwd naar jullie oplossingen

De casus: Een nieuw appartement waar alle vloeren worden doorgelegd.
Het betreft een nieuwbouw woning die opgeleverd wordt zonder plinten
De vloer wordt laminaat, licht eiken. Om het mooi te maken worden er hoge plinten geplaatst, waarschijnlijk van mdf en dan wit.

Mijn gedachte was: De hoge opstaande plinten leggen tot de deurkozijn en dan door de deur om het kozijn heen met een plakplint in dezelfde kleur als de vloer, om het rustiger te houden.

Wat zouden jullie doen, tot het kozijn doorleggen en dan met een zelfde kleur plakplint doorgaan om het kozijn heen, of eenzelfde kleur als de vloer?

Of is er nog een andere oplossing om netjes om de deurkozijnen heen te gaan?
(ik heb wel eens van die kant en klaar profieltjes voor kozijnen gezien, plakplint achtig iets, maar ben daar nog niet echt van overtuigd, want als je kozijn ook maar 1mm afwijkt dan lijkt t al lelijk denk ik)

Goed om te weten is dat perfectie het uitgangspunt is :)

wat zouden jullie doen?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88239545
Netjes hoge plinten langs de muren, de schroefgaten, naden en kieren afkitten en dan nog een keer schilderen. Deze plinten laat je tegen de kozijnen aanlopen

Ter plekke van de kozijnen gewoon rondom 3 mm vrijhouden, de zaagkantjes netjes afschuren en vervolgens de kier afkitten met witte beglazingskit.
pi_88239549
Wat voor kozijnen zijn er geplaatst? Houten of plaatstalen (het laatste denk ik), dan moet je sowieso al goed nadenken over de aansluiting kozijn-plint.
Er schijnt ook een soort laminaatkit op de markt te zijn in vele kleuren, is misschien ook nog een optie.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_88239629
Als de deurkozijnen nog niet geplaatst zijn zou je een stukje er onderuit kunnen frezen waar het laminaat dan onderdoor loopt. Dat heb ik gedaan bij een compleet nieuw in te delen bovenverdieping. Was erg mooi.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_88239661
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 10:31 schreef De_Melkboer het volgende:
Als de deurkozijnen nog niet geplaatst zijn zou je een stukje er onderuit kunnen frezen waar het laminaat dan onderdoor loopt. Dat heb ik gedaan bij een compleet nieuw in te delen bovenverdieping. Was erg mooi.
Ook een goede optie, en als je stalen kozijnen hebt met bovenlicht, kan het wel eens zo zijn dat je de kozijnen gewoon iets omhoog kan halen.
pi_88239723
@gurb dat begrijp ik, maar je legt de vloer door tussen de kozijnen, dus je moet om het kozijn heen, daar wil je toch niet aan kitten?

@jackass uiteraard plaatstalen

@ de melk boer, ze zitten er al in en kunnen niet gefreesd worden, thusi heb ik ze goddank wel onder het kozijn, maar dat is hier geen oplossing

ter info, dit zijn de kant en klaar oplossingen waarvan ik niet geloof dat dat goed werkt

onderstaande foto is de meest geijkte oplossing, maar dan zonder dat de plakplint op dit plaatje verder de woning doorgaat, want dat oogt nog al cheap ass in my opinion..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88240015
lelijk van die hoge plinten, ik heb alle hoge plinten eruit gegooid, de muur strak gemaakt en vervolgens parket gelegd met een oplegplint.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_88240062
9 van die 10 keer kun je zo'n metalen kozijn inderdaad gewoon een centimeter omhoog zetten. Wel je bovenlichtje eruit halen en dan stukje laten afsnijden. Daarna die witte doppen in de sponning los, inbus sleutel erin, en losdraaien.

Na het leggen gewoon je kozijn weer naar beneden drukken op de vloer.

Plakplinten combineren met hoge pliten is een lelijke oplossing. Je kan me toch niet vertellen dat je dat doolhof aan plintjes om dat kozijn mooi vindt?
  FOK!fotograaf dinsdag 2 november 2010 @ 10:58:15 #9
17893 Forno
pi_88240190
T'is allemaal een kwestie van smaak. Zelf vind ik hoge plinten sjiek en plakplintjes armoeiig. Combinatie lijkt me ook niet fraai, zou ook voor de optie afkitten gaan.
pi_88240313
Ik zou ook kitten. Plakplintjes worden heel snel lelijk door stofzuigen enzo (ligt ook aan kwaliteit natuurlijk). Als het kitten niets wordt, kan je altijd nog plintjes leggen.
Spoilers!
pi_88240385
"Plakplinten combineren met hoge pliten is een lelijke oplossing. Je kan me toch niet vertellen dat je dat doolhof aan plintjes om dat kozijn mooi vindt?"

nee zo'n doolhof vind ik echt extreem lelijk, vandaar ook dit topic :) Kozijn er uit halen en afzagen is alles behalve wenselijk

@forno, kun je me een link of pic tonen waarop men dat gedaan heeft, kom t nergens tegen nml, ben benieuwd

@deetch, dus dit vindt jij lelijk?

en dit vind je mooi?

smaken verschillen denk ik :)
pi_88241539
Inderdaad de kozijnen omhoog stellen (bovenlicht eruit, 8 imbusjes losdraaien en schuiven) en dan je vloer daar onderdoor leggen. Dan kun je de plinten gewoon vanaf de kozijnen laten beginnen, ziet er veel strakker uit. Daarnaast is de tijd die dat kost minder dan de tijd die je kwijt bent om die plakplint verstek om een kozijn heen te zagen.

Wel één nadeel: je deuren gaan met het kozijn omhoog, je zit dus met een relatief grote kier tussen vloer en deur!
pi_88242099
plakplinten ;(
pi_88242338
Eerlijk gezegd heb ik het kozijn aanpassen nog nooit gedaan. Nu durf ik best van mezelf te zeggen dat ik aardig wat kan, maar om nu te expirimenteren op de kozijnen van een nieuwbouwwoning dat niet de mijne is, lijkt me ook niet echt ideaal

Bovenlicht is dus t raam neem ik aan, nu kijk ik hier ff op mn werk (zelfde situatie, raam mag geen issue zijn, maar zie nergens 8 imbusjes zoals jss beschrijft, waar moeten die ongeveer zitten dan?
pi_88242469
je hebt witte doppen in de sponning zitten. Deze kun je eruit wippen en dan zie je als het goed is een inbusboutje zitten.

En het valt echt heel erg mee om te doen. Wel eerst de deuren eruit tillen :)
pi_88242682
@ void, nou hier op mn werk hele kozijn langs geweest en geen doppen, heb zelf overal gevoeld, maar zal thuis ff kijken, maar dan de volgende vraag,

De één heeft het hierboven over omhoog zetten en de ander over afzagen, hoe werkt t nou precies?

Ik zie ook geen overloopje dat aangeeft dat je het kan stellen o.i.d. En kan me dat thuis ook echt niet herrinneren, concreet als je het kunt stellen, waar gaat dan bijv die 1cm kozijn naar toe dan?
pi_88243212
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 11:04 schreef RanTheMan het volgende:
@deetch, dus dit vindt jij lelijk?
[ afbeelding ]

en dit vind je mooi?
[ afbeelding ]

smaken verschillen denk ik :)
Ligt denk ik heel erg aan de woning zelf en de ruimte. Ik heb ook allemaal lage ('plak') plinten. Welke gewoon gespijkerd zijn. Dit staat bij mijn woning een stuk moderner dan hoge plinten.
pi_88243742
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 12:18 schreef RanTheMan het volgende:
@ void, nou hier op mn werk hele kozijn langs geweest en geen doppen, heb zelf overal gevoeld, maar zal thuis ff kijken, maar dan de volgende vraag,

De één heeft het hierboven over omhoog zetten en de ander over afzagen, hoe werkt t nou precies?

Ik zie ook geen overloopje dat aangeeft dat je het kan stellen o.i.d. En kan me dat thuis ook echt niet herrinneren, concreet als je het kunt stellen, waar gaat dan bijv die 1cm kozijn naar toe dan?
Als je een standaard stalen kozijn hebt heb je als het goed is bovenin een schuifstuk in je profiel. Hiermee kunnen ze verschillen in de vloerhoogtes opvangen. Als je je kozijn omhoog zet dan wordt dit schuifstukje wat kleiner. Als je niet zo'n schuifstuk hebt zul je inderdaad wat anders moeten verzinnen, en misschien de zaag in het kozijn zetten. Ook dat is niet bijzonder moeilijk met het juiste gereedschap maar wel meer werk :)
pi_88243879
Okee, stappenplan:

1. Deur uit kozijn halen en wegzetten
2. 6 rubberen dopjes eruit trekken (ev. met tangetje)
3. Afdichtstrips aan de zijkant van de glasplaat lostrekken (met schroevendraaier voorzichtig loswippen en dan trekken), kan best dat je wat kracht moet zetten
4. Metalen horizontale profiel dat tussen glas en plafond zit klein beetje naar beneden trekken, het glas incl. dat metalen profiel veert dan een klein beetje in het metalen profiel ónder het glas
5. Bovenste profiel incl. glas beetje naar je toe kantelen (let op dat het glas langs de 4 palletjes aan de zijkant gaat) en het bovenste profiel eraf tillen en wegleggen
6. Glas er helemaal uitnemen en wegleggen

Als het goed is heb je nu een kozijn zonder bovenlicht en met 8 ronde gaatjes (4 aan beide staanders). Daarin zitten de schroeven waarmee je hem los kan halen

7. Inbus sleutel 6 (uit m'n hoofd, kan ook 5 zijn) klein beetje schuin in het gat steken en even 'prikken' tot je voelt dat je in de schroef zit. Dan een paar slagen tegen de klok in losdraaien (niet teveel, zorg dat ze erin blijven zitten)
8. Als alle schroeven los zijn, aan de onderkant met een schroevendraaier/koevoet een beetje ruimte maken tussen (beton)vloer en kozijn; daarna met koevoet metaal omhoog duwen (hefboom effect). Doe dit voorzichtig en op de hoeken van het metaal, anders buigt het door (is 3 mm plaatstaal). Blijven duwen tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.

Dan kun je de vloer er onderdoor leggen, zorg dat je mooi onder het kozijn blijft met je zaagranden.

Als het kozijn toch te hoog staat na het leggen kun je die terugtrekken door (voorzichtig!) aan het horizontale profiel te trekken. Mocht het binnenste profiel dan meekomen en dus niet meer tegen het plafond zitten, dan kun je die vervolgens met een schroevendraaier en hamer weer omhoog tikken.

Monteren in omgekeerde volgorde, met dien verstande dat het hele kozijn nu 1 à 2 cm dichter bij het plafond zit, dus de glasplaat te hoog is. Daar met een glassnijder dus even die 1 à 2 cm vanaf (laten) halen en gewoon alles terugzetten.

Het klinkt nu allemaal heel moeilijk enzo, maar het stelt feitelijk niets voor. 10 minuutjes werk per kozijn maximaal. En met deze uitleg prima te doen voor beginners, ik had het ook nog nooit gedaan maar heb nu 2 vloeren gelegd onder deze kozijnen :)

Edit: ter info, dit geldt alleen voor dit soort kozijnen met bovenlicht: http://www.berkvens.nl/html/kozijnen_berdo.php. Maar die zijn zo'n beetje standaard in de projectbouw in Nederland...
pi_88244067
@ jss duidelijk! lang leve 3g want heb inmiddels een foto van de situatie

dus dat moet kunnen toch?
pi_88244094
Jup, dat zijn de goede zo te zien. Met een beetje handigheid kom je er zeker uit. Succes! :)

En op jouw vraag over waar die ruimte dan naartoe gaat het volgende. Zo'n kozijn bestaat uit een binnen- en buitenprofiel om te kunnen stellen. Het buitenprofiel, wat jij ziet als kozijn, is maar iets van 260 cm hoog. De overige 5 cm naar het plafond steekt er een binnenprofiel uit dat kozijn, die dus meer of minder kan uitsteken. Die 5 cm uitsteken wordt straks dus 3 of 4 cm uitsteken - daar wordt die ruimte opgevangen.

[ Bericht 53% gewijzigd door JSS op 02-11-2010 13:06:37 ]
pi_88245128
Nopu dan ga ik dat eens onderzoeken en proberen, al lijkt een koevoet mij niet de meest ideale oplosssing want zo te zien krijg ik die daar niet zo onder, maar dat lossen we wel weer op :)
pi_88245842
Hoge plinten!
Doe je goed! ^O^
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_88246005
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 12:33 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Ligt denk ik heel erg aan de woning zelf en de ruimte. Ik heb ook allemaal lage ('plak') plinten. Welke gewoon gespijkerd zijn. Dit staat bij mijn woning een stuk moderner dan hoge plinten.
Is inderdaad heel erg afhankelijk van de stijl van je huis. Cheapo glimmend laminaat met dito plakplinten is natuurlijk wel iets anders dan een parket of geoliede plankenvloer met opdekplinten van hout.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_88246263
Nou ik ga t proberen en toon t eindresultaat wel.. over plinten gesproken, mn ouders hebben grijs natuursteen/plavuizen/tegels geen idee wat t is, in huis liggen en die hebben van die metalen/zilveren hoek profielen van 10mm liggen, ziet er super strak uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')