Vergeet niet dat Nederland ook een veteranendag. Wellicht wist je het niet. Dit vind plaats in Den Haag. De eerste jaren was het op de overlijdensdatum van prins Bernard, namelijk 29 juni. Ik zie dat het volgend jaar op 25 juni is.quote:Op dinsdag 2 november 2010 02:57 schreef Sine_Pari het volgende:
Ja als men ziet hoeveel Nederlandse militaire sinds WWII er alleen al bij rond zestig vredes missies zijn gesneuveld (185), zou men verwachten dat er op zijn minst meer respect zou zijn voor de Nederlandse militair. Nu woon ik al enige jaren niet meer in Nederland en heb mijn weten enkel van wat ik over het algemeen lees en zie op het internet, maar desondanks komt bij mij het gevoel op dat men in Nederland zijn militaire het liefst ziet al seen brandslang, die men ergens in een hoekje van een gang achter een deurtje verborgen houd om enkel in geval van gevaar en de nodige inspectieen er uit te halen. En dan bij elke inspectie gaan er weer stemmen op om deze brandslang toch maar weg te gooien want er zijn tenslotte nooit grote branden geweest.
Ik denk echter dat de Nederlandse militair hier in zeker mate ook zelf schuld aan is. Ik kan mij namelijk nog herrinderen dat ik als kleine jonge eind jaren 60, begin jaren 70 nog miliatire defelieen heb bijgewoond tijdens bv. de verjaardag van Hare Majesteit de Koninging Juliana. En sat er onder de aanwezige een trots was als de Mariniers, voertuigen en vliegtuigen voorbij liepen, redden en vlogen, zowel op de natie, het Koningshuis als de militairen. Maar rond dezelfde tijd zag men ook dat militaire onderandere wouden bewijzen dat je met langhaar, en weinig discipline net zo goed militair kan zijn. Men scheen vergeten te hebben dat je respect niet krijgt maar dat je het verdienen moet, en je er zodoende ook na gedragen moet.
Maar wat de oorzaken ook zijn, ben ik blij dat men hier (de U.S.) (nog) anders omgaat met haar militaire. Netzo als in GB en elders vieren wij hier 11/11 wat vroeger Armistice Day heette maar nu Veterans Day heet en waar alle militaire geeerd worden. Zeker voor de familie van omgekomen militaire als wel voor de lichamelijk en/of gestelijk verwonden militaire is een dag als Veterans Day een steun, en welmogelijk een hulp in het verwerkings process.
Nederland heeft idd een veteranendag, ik ga daarin meelopen komend jaar.quote:Op dinsdag 2 november 2010 08:30 schreef StephanL het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Nederland ook een veteranendag. Wellicht wist je het niet. Dit vind plaats in Den Haag. De eerste jaren was het op de overlijdensdatum van prins Bernard, namelijk 29 juni. Ik zie dat het volgend jaar op 25 juni is.
Dit is dus een dag waarop alle veteranen geëerd kunnen worden door mensen, en vinden er er allerlei activiteiten ook plaats.
Wellicht is het nog lang niet zo goed als in GB of America, maar er is wel een speciale dag voor alle veteranen.
http://www.veteranendag.nl/
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland heeft idd een veteranendag, ik ga daarin meelopen komend jaar.
Probleem is dat de publieke opinie mbt Krijgsmacht en veteranen er nog niet helemaal open voor staan. Dat heeft volgens mij weer te maken met de anti-militaristische houding die veel Nederlanders hebben. Daarnaast komt er ook een stuk individualisme bij kijken. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen zo is hoor, maar velen wel.
Men spreekt al snel van "poppenkast", "theater" etc etc........
Hopelijk heeft de missie in Afghanistan daar een kentering in teweeggebracht, ik hoop het, maar het had al eerder moeten gebeuren dat er een maatschappelijk bewustzijn gekweekt werd om hen die vielen, de nabestaanden, en alle andere betrokkenen te eren.
Remembrance-day zoals in GB, of Veterans-day in de VS, zo zou ik dat graag ook in Nederland willen zien.
Veels te lang heeft men gewacht met het eren van hen die hun land dienden!
Er is een begin gemaakt idd, de veteranendag. Dat is iets goeds, nu nog het bewustzijn bij de gewone burger overbrengen.
quote:Ja ik weet van het bestaan van de Nederlandse veteranen dag af, netzo alsik weet dat deze enkel op een punt in Nederland (Den Haag) gevierd word. Ook anders dan hier beperkt het zich enkel tot die veteranen die op uitzending zijn geweest. Hier worden niet enkel de oorlogs veteranen geeerd maar maar ook de andere veteranen. Ondanks dat ik zelf een oorlogsveteraan ben, denk ik dat het netzo belangerijk is dat ook die militaire geeerd worden die niet enkel die die op uitzending zijn geweest. Want tenslotte had ik bevoorbeeld niet op uitzending kunnen gaan, of was daar nutteloos geweest als ik niet de ondersteuning had van de militaire die elders hun taken hadden uitgevoerd (ondersteuning, etc).Op dinsdag 2 november 2010 08:30 schreef StephanL het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Nederland ook een veteranendag. Wellicht wist je het niet. Dit vind plaats in Den Haag. De eerste jaren was het op de overlijdensdatum van prins Bernard, namelijk 29 juni. Ik zie dat het volgend jaar op 25 juni is.
Dit is dus een dag waarop alle veteranen geëerd kunnen worden door mensen, en vinden er er allerlei activiteiten ook plaats.
Wellicht is het nog lang niet zo goed als in GB of America, maar er is wel een speciale dag voor alle veteranen.
http://www.veteranendag.nl/
quote:ER nu weet ik niet hoe het in GB is, maar al hoe wel men hier Veterans Day en Memorial Day heeft beperkt het zich (het eren) niet enkel tot deze dagen. Noch beperkt het zich tot een landelijk punt of de hoofdsteden van diverse staten, maar ziet men het ook op andere wijze. Zo is het hier niet ongebruikelijk dat men op autos "yellow ribbons" ziet of stickers met texten als "Proud parent of a soldier" etc., of dat men hier een militair in uniform bedankt voor zijn/haar dienst. En dit beperkt zich niet enkel tot dagen als Veterans Day, of tot oorlogsveteranen.Op dinsdag 2 november 2010 09:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland heeft idd een veteranendag, ik ga daarin meelopen komend jaar.
Probleem is dat de publieke opinie mbt Krijgsmacht en veteranen er nog niet helemaal open voor staan. Dat heeft volgens mij weer te maken met de anti-militaristische houding die veel Nederlanders hebben. Daarnaast komt er ook een stuk individualisme bij kijken. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen zo is hoor, maar velen wel.
Men spreekt al snel van "poppenkast", "theater" etc etc........
Hopelijk heeft de missie in Afghanistan daar een kentering in teweeggebracht, ik hoop het, maar het had al eerder moeten gebeuren dat er een maatschappelijk bewustzijn gekweekt werd om hen die vielen, de nabestaanden, en alle andere betrokkenen te eren.
Remembrance-day zoals in GB, of Veterans-day in de VS, zo zou ik dat graag ook in Nederland willen zien.
Veels te lang heeft men gewacht met het eren van hen die hun land dienden!
Er is een begin gemaakt idd, de veteranendag. Dat is iets goeds, nu nog het bewustzijn bij de gewone burger overbrengen.
quote:I know Sine_Pari,Op dinsdag 2 november 2010 13:05 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
ER nu weet ik niet hoe het in GB is, maar al hoe wel men hier Veterans Day en Memorial Day heeft beperkt het zich (het eren) niet enkel tot deze dagen. Noch beperkt het zich tot een landelijk punt of de hoofdsteden van diverse staten, maar ziet men het ook op andere wijze. Zo is het hier niet ongebruikelijk dat men op autos "yellow ribbons" ziet of stickers met texten als "Proud parent of a soldier" etc., of dat men hier een militair in uniform bedankt voor zijn/haar dienst. En dit beperkt zich niet enkel tot dagen als Veterans Day, of tot oorlogsveteranen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |