abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88198946
Voor een reis door Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Mozambique en Swaziland ben ik op zoek naar een goede auto. Ik zit te twijfelen tussen een tweetal auto's:

Auto 1:
Isuzu KB 3.0 Double Cab TDi 4x4 (Turbo Diesel)

Kost 2100 Euro voor 22 dagen. Kampeerspul etc inclusief.

Of

Auto 2: Land Rover Defender 2 Berth (benzine)

Kost 1800 Euro voor 22 dagen. Kampeerspul etc inclusief.

Het meneertje van de Isuzu zegt (uiteraard) dat ik beter zijn bak kan nemen dan de Land Rover, om de volgende redenen:
quote:
In my opinion a Double Cab vehicle is in many ways a much better vehicle to tour in Africa than a Land Rover. I know this because we used to have Land Rovers in our fleet, but stopped using them.

Here are the reasons why:
-Safety: No gear in passenger compartment (With the Land Rover all your camping gear is with you in the same space, in case of an accident you chances of injury is higher in a Land Rover)
-Space: All the gear in the back (the Isuzu has more spacious and comfortable seats)
-Smells & Dust: Dustproof passenger compartment (the Land Rover is not 100% dust proof in the passenger compartment)
-Rattles: With the Isuzu all your gear in the back - no rattles (With the Land Rover all your camping gear is with you in the same space, imagine driving 400km offroad with all the rattles of camping gear with you I the cabin)
-Flexibility: The Isuzu 4x4 is capable on dirt & tar (The Isuzu is a far more comfortable to drive on tar that a Land Rover, it is quitter, faster, more economical)
-Economical: The Isuzu is a very fuel efficient vehicle
Het gaat om een 22-daagse reis met twee personen, we willen in een tent op het dak van de auto slapen.
Wie kan mij van degelijk advies voorzien betreffende één van deze twee auto's? Andere opties hebben we al bekeken, maar die bleken een stuk duurder (en onbetaalbaar voor twee studenten)!

Alvast mijn dank!

[ Bericht 1% gewijzigd door Skv op 01-11-2010 07:43:54 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 1 november 2010 @ 07:40:50 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88198963
Is een Toyota Landcruiser trouwens geen optie?
Die dingen zie je overal in de Afrika en zijn echt onverwoestbaar...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_88198983
Het probleem is dat we midden in de Afrikaanse zomervakantie zitten en die bakken onbetaalbaar zijn voor ons. ;(
We hebben in totaal pp iets van 2500 Euro te besteden (exclusief vliegen etc). ;)
  maandag 1 november 2010 @ 07:46:34 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88198995
Ah op die 4x4 :P
  maandag 1 november 2010 @ 07:48:54 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88199009
qua comfort kan ik de meneer wel gelijk geven, een Laro zit niet zo lekker als je heel lang of wat steviger bent, het stuur staat wat rechtop en rijdt wat zwabberig. Een Isuzu is wat meer normale personenwagen. Voor de rest heb ik geen verstand van terreinwagens...
pi_88200551
De argumenten van de verkoper zijn steekhoudend. Ik vind een landrover er leuker uitzien, maar die Isuzu zal echt beter rijden, veiliger zijn etc. De Isuzu heeft ook een bak meer vermogen.

Is ook niet zo gek want de defender is een veel ouder ontwerp en nu wel een beetje gedateerd.
  maandag 1 november 2010 @ 11:10:31 #7
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_88202967
Je moet kijken wat belangrijker is, de off-road prestaties of het comfort/luxe.

Ik weet niet of je steile hellingen of iets dergelijks moet nemen, maar die Landrover heeft voor de voorwielen maar 10 cm auto, en die Isuzu bijna een halve meter. Ik vraag me ook af of je onderweg een dieselpomp tegen gaat komen (ik heb geen idee hoe het daar is).

Maar als het zo'n uitgestippelde route is zal ik toch de Isuzu nemen. Meer comfort en je zal wss toch niet door de bushbush moeten met hellingen van 40%.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_88211011
Veel argumenten gaan over geluid,
beetje onzin, want met een beetje geluk ga je veel off-road en dan rammeld de boel achterin hard genoeg om te horen.
Voor de veiligheid is het wel fijn dat de spullen afgesloten zitten van jezelf.

belangrijkste afweging gaat worden of je veel off-road moet rijden - dan laro
of dat je door veel water heen moet rijden, dan isuzu (diesel motor kan daar beter tegen, al is een snorkel dan wel weer handig)

Voor je eigen vakantie-rij-ervaring-plezier zou ik de laro nemen
pi_88211238
Bedankt voor de comments! We hebben gekozen voor de Landrover. Aan de ene kant omdat deze 360 Euro goedkoper is, daarnaast omdat we deze het tofst vinden om te rijden en als laatste omdat benzine beter verkrijgbaar is. Hopen maar dat 'ie niet kapot gaat! :D
  maandag 1 november 2010 @ 15:46:27 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88211765
Toffe keuze, zou mij ook het meeste aanspreken, avontuurlijk gevoel enzo :P
pi_88213509
kennissen van me hebben dat ook gedaan, en hebben voor een Land Rover gekozen.
En gelukkig maar... zelfs in de kleinste dorpjes daar vind je onderdelen als je iets stuk rijdt... en dat gaat echt wel gebeuren...
Dus een Land Rover!!!

oeps, dacht dat je ging kopen.....
pi_97876511
Oud topic, maar toch. Voor rijprestaties op asfalt of zandpaadjes en comfort moet je zeker de Isuzu kiezen. Als het terrein zwaarder wordt is de Land Rover een betere keus. Het is dan wel geen diesel maar de bodemvrijheid is groter en de Defender staat erom bekend overal doorheen te komen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 09:53:37 #13
67670 Skv
Cynist.
pi_97877052
De LR bleek een prima keuze. Behoorlijk wat zwaar terrein gehad (waaronder een glibberigste naar Kubu Island en honderden kilometers op onverharde paden vol stenen en kuilen). Geen enkel probleem met de Defender! Wel wat kleine dingen die stuk gingen (slot achterkant, ruitensproeisysteem, bevestiging jerrycans en meer van dat soort spul), maar niks belangrijks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')