quote:Hee, dankjewel! Ik ga dat zeker uitproberen.Op zaterdag 30 oktober 2010 13:26 schreef eleusis het volgende:
De belangrijkste velden in de BTW-aangifte:
1a. Leveringen/diensten belast met 19% = Alles wat je hebt gefactureerd aan je klanten. Hier geef je het BTW-deel aan, de site berekent het originele bedrag.
5b. Voorbelasting = Alles wat jij zelf al hebt betaald aan leveranciers.
Ik denk dat je veldje 5b moet invullen en dan komt het goed.
quote:Helemaal correctOp zaterdag 30 oktober 2010 13:26 schreef eleusis het volgende:
De belangrijkste velden in de BTW-aangifte:
1a. Leveringen/diensten belast met 19% = Alles wat je hebt gefactureerd aan je klanten. Hier geef je het BTW-deel aan, de site berekent het originele bedrag.
5b. Voorbelasting = De terug te vragen BTW over wat jij zelf al hebt betaald aan leveranciers.
Ik denk dat je veldje 5b moet invullen en dan komt het goed.
quote:Een boekhouder 'nemen' is het beste wat ik tot nu toe heb gedaan. Waar ik zelf een dag of 2 per kwartaal met 'de zooi' bezig was, plempt de boekhouder het in een uurtje of 2 in elkaar. De factuur van hen weegt niet op tegen de uren die ik nu aan mijn eigen werkzaamheden kan spenderen.Op zaterdag 30 oktober 2010 13:35 schreef eleusis het volgende:
Tja, je went eraan
Ik ben nu ook een weekend lang aan het vloeken, zoals elk kwartaal, maar maandag ben ik al weer blij dat ik een boekhouder uitspaar
quote:Klopt, mijn klanten (en spullen) komen allemaal uit NL.Op zaterdag 30 oktober 2010 13:36 schreef RotterdamseRoy het volgende:
[..]
Helemaal correct
(Er vanuitgaande dat al zijn klanten/facturen uit het binnenland komen)
quote:Ik denk dat dat afhangt van je inkomsten - bij mij is het nu nog een 'bijbaantje', liefdewerk-oud-papier.Op zaterdag 30 oktober 2010 13:48 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Een boekhouder 'nemen' is het beste wat ik tot nu toe heb gedaan. Waar ik zelf een dag of 2 per kwartaal met 'de zooi' bezig was, plempt de boekhouder het in een uurtje of 2 in elkaar. De factuur van hen weegt niet op tegen de uren die ik nu aan mijn eigen werkzaamheden kan spenderen.
quote:Kan ik me voorstellen. Die afweging zal voor iedereen anders zijn.Op zaterdag 30 oktober 2010 13:48 schreef _Arthur het volgende:
Een boekhouder 'nemen' is het beste wat ik tot nu toe heb gedaan. Waar ik zelf een dag of 2 per kwartaal met 'de zooi' bezig was, plempt de boekhouder het in een uurtje of 2 in elkaar. De factuur van hen weegt niet op tegen de uren die ik nu aan mijn eigen werkzaamheden kan spenderen.
quote:Mijn boekhouder kost mij +/- 120e per kwartaal. Betreft dan ook niet een super grote administratie oid. En doorgaans is een boekhouder geen kosten postOp zaterdag 30 oktober 2010 13:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik denk dat dat afhangt van je inkomsten - bij mij is het nu nog een 'bijbaantje', liefdewerk-oud-papier.
Als dat in de nabije toekomst verandert (hopelijk!), dan ga ik uiteraard uitkijken naar een leuke boekhouder die mij dat kl*tewerk uit handen neemt. Vooralsnog verdien ik ongeveer evenveel als dat nu een boekhouder mij zou kosten, dus dat is nog geen optie.
Ik neem aan dat je btw terugkrijgt dan? Want anders is je betaling te laat bij de belastingdienst.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 13:35 schreef eleusis het volgende:
Tja, je went eraan
Ik ben nu ook een weekend lang aan het vloeken, zoals elk kwartaal, maar maandag ben ik al weer blij dat ik een boekhouder uitspaar
Ja, volgens mij wel, ik heb veel shit gekochtquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 14:05 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik neem aan dat je btw terugkrijgt dan? Want anders is je betaling te laat bij de belastingdienst.
Jij bent blij dat je geld bespaart door geen boekhouder te nemen, maar is dat ook zo? Hou je rekening met investeringsaftrek als je veel investeert? En andere voordelen als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling? Bereken je de VPB wel goed (er zijn kosten die bijv. niet meetellen), houd je rekening met verrekenbare verliezen?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 13:56 schreef eleusis het volgende:
[..]
De eerste jaren was ik ook wel een paar dagen per kwartaal kwijt. Dat was wel kut. Maar je krijgt snel routine. Nu is het ongeveer één dag per kwartaal om mijn hele boekhouding bij te werken (vaker doe ik het ook niet). De BTW-aangifte rolt dan uit het softwarepakket, vennootschapsbelasting en KvK-deponering is balans en P&L overtypen, en loonaangifte is elke maand "kopiëren" drukken.
Ik vrees dat ik zelf niet zo heel veel tijd zou besparen met een boekhouder, omdat ik vrij veel kleine transacties pleeg, ook investeer in bedrijven, en dan bijv i.p.v. 6 uur lang boekingen invoeren, 3 uur bezig ben met bonnetjes opsturen en uitleggen wat ik heb gedaan.
Een vpb'tje in elkaar kloppen kan iedereen wel ja. Maar het gaat er ook om dat dit volgens de regels van de wet gedaan wordt. Straks komt de fiscus bij het beschreven B.V.'tje langs voor een boekenonderzoek en dan is de ellende niet te overzien als er blijkt van alles en nog wat aan te schorten.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij bent blij dat je geld bespaart door geen boekhouder te nemen, maar is dat ook zo? Hou je rekening met investeringsaftrek als je veel investeert? En andere voordelen als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling? Bereken je de VPB wel goed (er zijn kosten die bijv. niet meetellen), houd je rekening met verrekenbare verliezen?
Ik weet niet of dit allemaal van toepassing is op jou uiteraard, maar heel veel mensen denken "oh dat doe ik zelf wel even" en vaak lukt dat ook, maar een boekhouder / accountant weet meestal meer en kan daardoor verder kijken, waardoor je misschien wel meer bespaart.
Ik heb een klant gehad die wilde ook liever geen boekhouder. Afzetters zei hij en het is allemaal heel makkelijk zelf te doen. Toen zag ik dat meneer 8000 euro had geïnvesteerd in een jaar, maar geen investeringsaftrek had meegenomen. Nooit van gehoord zei die. 28% van 8000 = 2240 van de winst afgetrokken, zeg belast tegen 42% in je IB, is dat alweer een besparing van 940 euro. Stukken meer dan mijn factuur.
VPB i.c.m zelfstandigenaftrek, startersaftrek?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij bent blij dat je geld bespaart door geen boekhouder te nemen, maar is dat ook zo? Hou je rekening met investeringsaftrek als je veel investeert? En andere voordelen als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling? Bereken je de VPB wel goed (er zijn kosten die bijv. niet meetellen), houd je rekening met verrekenbare verliezen?
Maar je laat een stukje weg waarin hij zegt:quote:Ik weet niet of dit allemaal van toepassing is op jou uiteraard, maar heel veel mensen denken "oh dat doe ik zelf wel even" en vaak lukt dat ook, maar een boekhouder / accountant weet meestal meer en kan daardoor verder kijken, waardoor je misschien wel meer bespaart.
quote:Die afweging zal voor iedereen anders zijn.
Dat ligt grotendeels ook aan de branche die slecht kan uitleggen wat ze allemaal wel of niet doen voor de factuur die ze sturen. Veel 'boekhouders' hullen hun activiteiten in nevelen zodat er juist niet inzichtelijk wordt gemaakt waar de uren aan op gaan.quote:Ik heb een klant gehad die wilde ook liever geen boekhouder. Afzetters zei hij en het is allemaal heel makkelijk zelf te doen.
Zo zijn er ook zat voorbeelden te bedenken waarbij de ondernemer zelf wel capabel genoeg is de aangifte te verzorgen. Het is maar net waar je met je redenering uit wil komen.quote:Toen zag ik dat meneer 8000 euro had geïnvesteerd in een jaar, maar geen investeringsaftrek had meegenomen. Nooit van gehoord zei die. 28% van 8000 = 2240 van de winst afgetrokken, zeg belast tegen 42% in je IB, is dat alweer een besparing van 940 euro. Stukken meer dan mijn factuur.
quote:vennootschapsbelasting en KvK-deponering is balans en P&L overtypen
quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:19 schreef sjakie007 het volgende:
[..]
Een vpb'tje in elkaar kloppen kan iedereen wel ja. Maar het gaat er ook om dat dit volgens de regels van de wet gedaan wordt. Straks komt de fiscus bij het beschreven B.V.'tje langs voor een boekenonderzoek en dan is de ellende niet te overzien als er blijkt van alles en nog wat aan te schorten.
Jij bent boekhouder met kennis van al bovengenoemde afko's en anderszins voor mij onbegrijpelijke begrippen?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mweeehh, ik geef alleen wat voorbeelden, eenmanszaak of BV. Veel van die dingen weten ondernemers niks vanaf en dat is zonde. Uiteraard zijn er zat ondernemingen waarbij de ondernemer zelf de boekhouding kan doen, maar dan moet je het wel goed doenquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:35 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
VPB i.c.m zelfstandigenaftrek, startersaftrek?
[..]
35quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 17:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Jij bent boekhouder met kennis van al bovengenoemde afko's en anderszins voor mij onbegrijpelijke begrippen?
Hoeveel vraag je per uur?
Da's grof geld voor die paar afkortingenquote:
Ik vind 35 e nog meevallen. Ken zat jongens die qua uurtarief op de 74 zitten.quote:[img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Da's grof geld voor die paar afkortingen
Ik ken zelfs 'mannetjes' die over de 250 gaan, qua uurtarief he?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:42 schreef sjakie007 het volgende:
[..]
Ik vind 35 e nog meevallen. Ken zat jongens die qua uurtarief op de 74 zitten.
Ja, maar die deed intelligent werk. Jij leest alleen maar de website van de belastingdienst voorquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat vroeg m'n fietsenmaker laatst ook voor een uurik kan toch niet lager gaan zitten?
Dat is waar, ik deed het hem niet na.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:47 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja, maar die deed intelligent werk. Jij leest alleen maar de website van de belastingdienst voor
Ja. Ik heb een registeraccountant met wie ik mijn diepste geheimen deel. Mijn holding is overigens vrij simpel, de werkmaatschappijen doe ik niet zelf. Maar financiële/fiscale planning staat los van de uitvoering, waar het hier over gaat. De grote lijnen zet ik altijd uit met mijn RA, maar ik val zijn kantoor niet lastig met schoenendozen treinkaartjes, memoriaalboekingen* en suffe loonaangiftes.quote:[img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Afko'squote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Da's grof geld voor die paar afkortingen
Eh heh, misschien morgenmiddag wel, als ik bekomen ben van mijn kater.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:47 schreef Maharbal het volgende:
En TS heeft helemaal niets aan die info
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |