abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:18:03 #1
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_88138451
Hallo beste mensen, misschien een heel dom probleem, maar ik kom er niet uit, dus hulp = welkom!

Sinds enige maanden ben ik ZZP'er, ingeschreven bij KvK, heb zakelijke rekening, etc.
Probleem is dat ik echt geen idee heb hoe mijn omzetbelasting in te dienen/TERUG TE KRIJGEN!

Ik dacht dat het zó werkte: ik hef BTW bij mijn klanten, en die BTW betaal ik dus weer door aan belastingdienst. Aan de andere kant, als IK BTW betaal voor de spullen/diensten die ik nodig heb, dan krijg ik dat weer terug van de belastingdienst. Ja toch, of heb ik het niet helemaal goed begrepen?

Nou... ik stoeien met dat formulier op de site van de belastingdienst, maar hoe ik de bedragen ook invoer, het komt er steeds op neer dat ik het 'ik moet nog betalen'-gedeelte prima aan de praat krijg, maar waar zit het invoerluikje om mijn betaalde BTW weer terug te krijgen???

Ik snap er echt niks van. Het zal wel iets heel erg simpels zijn, maar het gaat mijn petje te boven.

NB: ik werk als juridisch adviseur (jawel, ik ben Meester in de Rechten ... vandaar misschien dat ik het allemaal niet snap? :') :') :') ), maar doe voornamelijk 'kleine klusjes', veel 'Rijdende Rechter'-achtige zaakjes waar ik niet al te veel voor vang (lees: in de orde van enige tientjes voor eenvoudig schriftelijk advies, to enige honderdjes voor zaakjes waar ik moet mediaten en zo). Een boekhouder aannemen is voor mij nog geen optie.

NB2: ik doe geen belastingzaken behalve WOZ-taxaties LOL.

Wie-oh-wie kan mij een beetje helpen met deze sh*t?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:26:37 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88138718
De belangrijkste velden in de BTW-aangifte:

1a. Leveringen/diensten belast met 19% = Alles wat je hebt gefactureerd aan je klanten. Hier geef je het BTW-deel aan, de site berekent het originele bedrag.

5b. Voorbelasting = De terug te vragen BTW over wat jij zelf al hebt betaald aan leveranciers.

Ik denk dat je veldje 5b moet invullen en dan komt het goed.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:30:20 #3
323439 HetKlusKonijn
pi_88138861
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:26 schreef eleusis het volgende:

1a. Leveringen/diensten belast met 19% = Alles wat je hebt gefactureerd aan je klanten. Hier geef je het BTW-deel aan, de site berekent het originele bedrag.

5b. Voorbelasting = Alles wat jij zelf al hebt betaald aan leveranciers.

Hee, dankjewel! Ik ga dat zeker uitproberen. O+

Sjezus, waarom gebruiken die belastingjongens toch van die malle termen. 'Voorbelasting'. 8)7
Klinkt als 'voorspel', maar dan anders. Waarom niet gewoon 'terug te vangen betaalde BTW'? :X

Als ik mijn jaaropgaaf inkomstenbelasting moet indienen doe ik vast en zeker weer een beroep op Fok!, want het invullen van dat formulier is helemaal een vorm van taalkundig sadomasochisme. ~O>
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_88138899
Tvp :)
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:35:19 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88139028
Tja, je went eraan :P

Ik ben nu ook een weekend lang aan het vloeken, zoals elk kwartaal, maar maandag ben ik al weer blij dat ik een boekhouder uitspaar :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_88139085
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 13:26 schreef eleusis het volgende:

5b. Voorbelasting = De terug te vragen BTW over wat jij zelf al hebt betaald aan leveranciers.

Helemaal correct

(Er vanuitgaande dat al zijn klanten/facturen uit het binnenland komen)
Disana is the best !!!!!!!!
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:38:09 #7
323439 HetKlusKonijn
pi_88139140
^^ Haha. Ja, ik neem aan dat het op een gegeven moment wel 'went'...

Toch vraag ik me af, dat onnodig moeilijke gedoe, hoe gaan een beginnende kapster, groenteboer e.d. daarmee om? Of beginnen die er al helemaal niet aan en nemen die sowieso een boekhouder in dienst?
"Leuker kunnen we het niet maken, moeilijker wel". :r
pi_88139519
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:35 schreef eleusis het volgende:

Ik ben nu ook een weekend lang aan het vloeken, zoals elk kwartaal, maar maandag ben ik al weer blij dat ik een boekhouder uitspaar :)
Een boekhouder 'nemen' is het beste wat ik tot nu toe heb gedaan. Waar ik zelf een dag of 2 per kwartaal met 'de zooi' bezig was, plempt de boekhouder het in een uurtje of 2 in elkaar. De factuur van hen weegt niet op tegen de uren die ik nu aan mijn eigen werkzaamheden kan spenderen.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:48:33 #9
323439 HetKlusKonijn
pi_88139522
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:36 schreef RotterdamseRoy het volgende:

[..]

Helemaal correct

(Er vanuitgaande dat al zijn klanten/facturen uit het binnenland komen)
Klopt, mijn klanten (en spullen) komen allemaal uit NL.
Dank, dank!
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:50:27 #10
189961 ex
aperture science
pi_88139589
Het is inderdaad lastig :), gewoon goed op die kleine [?] drukken en het boek is door lezen en je komt er wel.. en inderdaad fok! kan af en toe ook is nuttig zijn :D. Ik heb zelf nu 2 jaar een onderneming en heb er ook erg mee lopen stoeien, maar nu gaat het prima!
The cake is a lie!
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:51:17 #11
323439 HetKlusKonijn
pi_88139621
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:48 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Een boekhouder 'nemen' is het beste wat ik tot nu toe heb gedaan. Waar ik zelf een dag of 2 per kwartaal met 'de zooi' bezig was, plempt de boekhouder het in een uurtje of 2 in elkaar. De factuur van hen weegt niet op tegen de uren die ik nu aan mijn eigen werkzaamheden kan spenderen.
Ik denk dat dat afhangt van je inkomsten - bij mij is het nu nog een 'bijbaantje', liefdewerk-oud-papier.
Als dat in de nabije toekomst verandert (hopelijk!), dan ga ik uiteraard uitkijken naar een leuke boekhouder die mij dat kl*tewerk uit handen neemt. Vooralsnog verdien ik ongeveer evenveel als dat nu een boekhouder mij zou kosten, dus dat is nog geen optie.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:56:01 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88139780
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 13:48 schreef _Arthur het volgende:
Kan ik me voorstellen. Die afweging zal voor iedereen anders zijn.

De eerste jaren was ik ook wel een paar dagen per kwartaal kwijt. Dat was wel kut. Maar je krijgt snel routine. Nu is het ongeveer één dag per kwartaal om mijn hele boekhouding bij te werken (vaker doe ik het ook niet). De BTW-aangifte rolt dan uit het softwarepakket, vennootschapsbelasting en KvK-deponering is balans en P&L overtypen, en loonaangifte is elke maand "kopiëren" drukken.

Ik vrees dat ik zelf niet zo heel veel tijd zou besparen met een boekhouder, omdat ik vrij veel kleine transacties pleeg, ook investeer in bedrijven, en dan bijv i.p.v. 6 uur lang boekingen invoeren, 3 uur bezig ben met bonnetjes opsturen en uitleggen wat ik heb gedaan.
pi_88139841
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik denk dat dat afhangt van je inkomsten - bij mij is het nu nog een 'bijbaantje', liefdewerk-oud-papier.
Als dat in de nabije toekomst verandert (hopelijk!), dan ga ik uiteraard uitkijken naar een leuke boekhouder die mij dat kl*tewerk uit handen neemt. Vooralsnog verdien ik ongeveer evenveel als dat nu een boekhouder mij zou kosten, dus dat is nog geen optie.
Mijn boekhouder kost mij +/- 120e per kwartaal. Betreft dan ook niet een super grote administratie oid. En doorgaans is een boekhouder geen kosten post ;)
pi_88140086
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 13:35 schreef eleusis het volgende:

Ik neem aan dat je btw terugkrijgt dan? Want anders is je betaling te laat bij de belastingdienst.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:21:54 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88140574
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 14:05 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik neem aan dat je btw terugkrijgt dan? Want anders is je betaling te laat bij de belastingdienst.
Ja, volgens mij wel, ik heb veel shit gekocht :9 Nog niet alles geboekt doch. Maar ik ben dit jaar alleen nog maar op tijd geweest, dus dan is de boete toch nihil.
pi_88144905
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 13:56 schreef eleusis het volgende:

[..]

De eerste jaren was ik ook wel een paar dagen per kwartaal kwijt. Dat was wel kut. Maar je krijgt snel routine. Nu is het ongeveer één dag per kwartaal om mijn hele boekhouding bij te werken (vaker doe ik het ook niet). De BTW-aangifte rolt dan uit het softwarepakket, vennootschapsbelasting en KvK-deponering is balans en P&L overtypen, en loonaangifte is elke maand "kopiëren" drukken.

Ik vrees dat ik zelf niet zo heel veel tijd zou besparen met een boekhouder, omdat ik vrij veel kleine transacties pleeg, ook investeer in bedrijven, en dan bijv i.p.v. 6 uur lang boekingen invoeren, 3 uur bezig ben met bonnetjes opsturen en uitleggen wat ik heb gedaan.
Jij bent blij dat je geld bespaart door geen boekhouder te nemen, maar is dat ook zo? Hou je rekening met investeringsaftrek als je veel investeert? En andere voordelen als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling? Bereken je de VPB wel goed (er zijn kosten die bijv. niet meetellen), houd je rekening met verrekenbare verliezen?

Ik weet niet of dit allemaal van toepassing is op jou uiteraard, maar heel veel mensen denken "oh dat doe ik zelf wel even" en vaak lukt dat ook, maar een boekhouder / accountant weet meestal meer en kan daardoor verder kijken, waardoor je misschien wel meer bespaart.

Ik heb een klant gehad die wilde ook liever geen boekhouder. Afzetters zei hij en het is allemaal heel makkelijk zelf te doen. Toen zag ik dat meneer 8000 euro had geïnvesteerd in een jaar, maar geen investeringsaftrek had meegenomen. Nooit van gehoord zei die. 28% van 8000 = 2240 van de winst afgetrokken, zeg belast tegen 42% in je IB, is dat alweer een besparing van 940 euro. Stukken meer dan mijn factuur.
Facts don't care about your feelings
pi_88145294
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jij bent blij dat je geld bespaart door geen boekhouder te nemen, maar is dat ook zo? Hou je rekening met investeringsaftrek als je veel investeert? En andere voordelen als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling? Bereken je de VPB wel goed (er zijn kosten die bijv. niet meetellen), houd je rekening met verrekenbare verliezen?

Ik weet niet of dit allemaal van toepassing is op jou uiteraard, maar heel veel mensen denken "oh dat doe ik zelf wel even" en vaak lukt dat ook, maar een boekhouder / accountant weet meestal meer en kan daardoor verder kijken, waardoor je misschien wel meer bespaart.

Ik heb een klant gehad die wilde ook liever geen boekhouder. Afzetters zei hij en het is allemaal heel makkelijk zelf te doen. Toen zag ik dat meneer 8000 euro had geïnvesteerd in een jaar, maar geen investeringsaftrek had meegenomen. Nooit van gehoord zei die. 28% van 8000 = 2240 van de winst afgetrokken, zeg belast tegen 42% in je IB, is dat alweer een besparing van 940 euro. Stukken meer dan mijn factuur.
Een vpb'tje in elkaar kloppen kan iedereen wel ja. Maar het gaat er ook om dat dit volgens de regels van de wet gedaan wordt. Straks komt de fiscus bij het beschreven B.V.'tje langs voor een boekenonderzoek en dan is de ellende niet te overzien als er blijkt van alles en nog wat aan te schorten.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_88145762
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

VPB i.c.m zelfstandigenaftrek, startersaftrek?
quote:
Maar je laat een stukje weg waarin hij zegt:
quote:
Die afweging zal voor iedereen anders zijn.
quote:
Ik heb een klant gehad die wilde ook liever geen boekhouder. Afzetters zei hij en het is allemaal heel makkelijk zelf te doen.
Dat ligt grotendeels ook aan de branche die slecht kan uitleggen wat ze allemaal wel of niet doen voor de factuur die ze sturen. Veel 'boekhouders' hullen hun activiteiten in nevelen zodat er juist niet inzichtelijk wordt gemaakt waar de uren aan op gaan.
quote:
Toen zag ik dat meneer 8000 euro had geïnvesteerd in een jaar, maar geen investeringsaftrek had meegenomen. Nooit van gehoord zei die. 28% van 8000 = 2240 van de winst afgetrokken, zeg belast tegen 42% in je IB, is dat alweer een besparing van 940 euro. Stukken meer dan mijn factuur.
Zo zijn er ook zat voorbeelden te bedenken waarbij de ondernemer zelf wel capabel genoeg is de aangifte te verzorgen. Het is maar net waar je met je redenering uit wil komen.

Overigens heeft het bedrijf van Eleusis wel substantie want hij deponeert zijn P&L bij de KvK.
quote:
vennootschapsbelasting en KvK-deponering is balans en P&L overtypen
pi_88145820
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 17:19 schreef sjakie007 het volgende:

[..]

Een vpb'tje in elkaar kloppen kan iedereen wel ja. Maar het gaat er ook om dat dit volgens de regels van de wet gedaan wordt. Straks komt de fiscus bij het beschreven B.V.'tje langs voor een boekenonderzoek en dan is de ellende niet te overzien als er blijkt van alles en nog wat aan te schorten.
^O^ en dan mag ik het weer oplossen :(

Nee, maar wat eleusis zegt klopt in zekere zin ook. Sommige bedrijven zijn dermate simpel en klein dat de boekhouding zelf ook wel gedaan kan worden. Er komt alleen een punt waarop je toch een accountant/fiscalist (werken vaak toch samen) zal moeten nemen. Maar dat is dus niet altijd nodig.

O, en foei yoshi met je zelfstandigenaftrek in de vpb-sfeer ;)
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:38:00 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_88145847
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jij bent boekhouder met kennis van al bovengenoemde afko's en anderszins voor mij onbegrijpelijke begrippen?

Hoeveel vraag je per uur? :P
pi_88146864
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 17:35 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

VPB i.c.m zelfstandigenaftrek, startersaftrek?
[..]

Mweeehh, ik geef alleen wat voorbeelden, eenmanszaak of BV. Veel van die dingen weten ondernemers niks vanaf en dat is zonde. Uiteraard zijn er zat ondernemingen waarbij de ondernemer zelf de boekhouding kan doen, maar dan moet je het wel goed doen :P

quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 17:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Jij bent boekhouder met kennis van al bovengenoemde afko's en anderszins voor mij onbegrijpelijke begrippen?

Hoeveel vraag je per uur? :P
35 :P
pi_88149497
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 18:14 schreef YoshiBignose het volgende:[/b]

35 :P
Da's grof geld voor die paar afkortingen :P
pi_88149641
Dat vroeg m'n fietsenmaker laatst ook voor een uur ;( ik kan toch niet lager gaan zitten? :P
pi_88149649
quote:
[img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik vind 35 e nog meevallen. Ken zat jongens die qua uurtarief op de 74 zitten.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_88149782
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:42 schreef sjakie007 het volgende:

[..]

Ik vind 35 e nog meevallen. Ken zat jongens die qua uurtarief op de 74 zitten.
Ik ken zelfs 'mannetjes' die over de 250 gaan, qua uurtarief he?
pi_88149784
Ja ik was dubbel zo duur toen ik op een accountantskantoor werkte. Sommige partners kosten daar idd ruim boven de 250. Maar als je dat weer vergelijkt met sommige advocaten is het kleingeld :P
pi_88149817
En TS heeft helemaal niets aan die info :P
pi_88149820
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat vroeg m'n fietsenmaker laatst ook voor een uur ;( ik kan toch niet lager gaan zitten? :P
Ja, maar die deed intelligent werk. Jij leest alleen maar de website van de belastingdienst voor :P
pi_88149865
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 19:47 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ja, maar die deed intelligent werk. Jij leest alleen maar de website van de belastingdienst voor :P
Dat is waar, ik deed het hem niet na. :)

Maar ik vraag ook geen 35 voor deze info hier haha.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:49:04 #30
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88149901
quote:
[img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 30 oktober 2010 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja. Ik heb een registeraccountant met wie ik mijn diepste geheimen deel. Mijn holding is overigens vrij simpel, de werkmaatschappijen doe ik niet zelf. Maar financiële/fiscale planning staat los van de uitvoering, waar het hier over gaat. De grote lijnen zet ik altijd uit met mijn RA, maar ik val zijn kantoor niet lastig met schoenendozen treinkaartjes, memoriaalboekingen* en suffe loonaangiftes.

* = Okee, heel soms vraag ik wel hoe ik iets moet boeken :P
pi_88150008
Oke cool :P
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:04:22 #32
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88150441
Overigens heb je wel gelijk hoor. Ik heb heel veel vage dingen gedaan die ik nooit zelf had kunnen bedenken. En zeker met lonen verandert elk jaar zo veel, dat klote handboek kun je nooit uitlezen. Dus advies van een expert moet je wel hebben. En ik heb ook zo'n Tips & Advies-abo. Alleen het boeken en invullen heb ik altijd lekker zelf gedaan!
  zondag 31 oktober 2010 @ 03:44:10 #33
323439 HetKlusKonijn
pi_88164342
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Afko's _O_
Deal hoor, toch wel. :Y
  zondag 31 oktober 2010 @ 03:52:12 #34
323439 HetKlusKonijn
pi_88164389
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 19:47 schreef Maharbal het volgende:
En TS heeft helemaal niets aan die info :P
Eh heh, misschien morgenmiddag wel, als ik bekomen ben van mijn kater. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')