abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88100816
LS

ben aan het klussen in mij jaren dertig huis, en heb bij het verwijderen van de keuken netjes de hoofdkraan dichtgedraaid (en de CV uitgezet).
Nu een aantal weken later begint het toch wel koud te worden dus ik denk ik zet de CV weer aan, echter geen gas... Toen ik de hoofdkraam openzette zag ik wel dat hij wat gas de leidingin in stuurde, maar daarba stopte deze, en zelfs als ik de gaskraan in de keuken opendraai komt er niets uit...
Kan dit met de zogenaamde b-klep te maken hebben?

Alvast bedankt
Is klussen eigenlijk wel leuk?
pi_88100974
Het zou wel eens de beveiliging kunnen zijn in de gasmeter, als de druk wegvalt in de huisinstallatie wordt er in de meter een klep dichtgezet.

Je kunt dit verhelpen door de gaskraan in de keuken open te draaien en even volle kracht in de leiding te blazen. Hierdoor schiet de klep in de meter weer open.
pi_88102620
Aha, ga ik zeker proberen...
Hoop dat ik voldoende longinhoud heb om de hele leiding op druk te brengen ;)

Bedankt
pi_88102953
Een kwartier geduld kan ook al helpen, je moet de Bklep na het openen van de gaskraan bij de meter ook de tijd gunnen om een tegendruk op te bouwen zo dat hij weet dat er geen "open"verbinding is
pi_88106545
Daar dacht ik eerst ook aan, maar ik had na een uur wachten geen succes...
Zal het dit weekend nog eens met geduld uitzoeken...
thanks
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:07:03 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88106806
heb je je gasrekening wel (op tijd) betaald ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_88108883
Tsja heb ik aan gedacht, maar alles netjes betaald... Zeker nu gezien het verbruik 0 is...
pi_88118145
als je druk is weggevallen, heb je dus een lek, wat tot gevolg heeft dat je Bklep dichtvalt.
pi_88121664
Volgens mij is het al gezegd maar gas openen voor de meter en afsluiten erna zodat er druk opgebouwd kan worden (15').

Anders je leverancier bellen; als het om gas gaat zijn ze er vaak snel :)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_88200356
En zo vond ik mezelf gisteren op mijn knieen :@ , al twijfelend of ik nu daadwerkelijk in de gasleiding ging blazen of niet... Maar goed toch maar even gedaan en ja hoor het stroomde er meteen weer uit!
Hartlijk dank voor de tip! _O_
pi_88200764
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 09:28 schreef EddyWally het volgende:
En zo vond ik mezelf gisteren op mijn knieen :@ , al twijfelend of ik nu daadwerkelijk in de gasleiding ging blazen of niet... Maar goed toch maar even gedaan en ja hoor het stroomde er meteen weer uit!
Hartlijk dank voor de tip! _O_
Graag gedaan.

Heb je wel eerst de gordijnen dicht gedaan voordat je begon, of was je niet bang dat de buren rare gedachten zouden krijgen ;)
pi_88206744
Gelukkig zit de keuken aan de achterkant van de woning dus dat is goedgekomen...
Zag nog wel even een krantenkop voor me: "Man stikt in keuken na blazen in gasleiding"
:|W
  maandag 1 november 2010 @ 14:43:28 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_88209761
Je moet ook niet blazen... je moet zuigen...

O-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_88236665
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 13:09 schreef EddyWally het volgende:
Gelukkig zit de keuken aan de achterkant van de woning dus dat is goedgekomen...
Zag nog wel even een krantenkop voor me: "Man stikt in keuken na blazen in gasleiding"
:|W
De eerste keer dat ik het hoorde twijfelde ik ook of ik niet gigantisch in de zeik werd genomen, maar het bleek een gebruikelijke methode :)
pi_88255668
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 07:39 schreef Gurb het volgende:

[..]

De eerste keer dat ik het hoorde twijfelde ik ook of ik niet gigantisch in de zeik werd genomen, maar het bleek een gebruikelijke methode :)
Deze methode wordt inderdaad wel vaker door installateurs toegepast, om wachten te voorkomen.
Installateurs hebben echter wel meetgereedschap om te controleren of alles goed is.

TS heeft deze meetmiddelen niet tot zijn beschikking.

Als de gasdruk niet vanzelf terugkomt betekent het gewoon dat er ergens een lek zit wat minimaal net zo groot is als wat de gasdrukreduceer laat toe stromen om de beveiliging op te heffen.
De gehanteerde manier heeft de beveiliging natuurlijk geheel buiten spel gezet.

Het zou voor TS verstandiger zijn om in ieder geval zijn leidingen eens te laten controleren op dichtheid.

Voor particulieren die vaak toch leek zijn is het verstandiger om gewoon de beveiliging zijn werk te laten doen.
De juiste manier is dan ook niet alleen de gaskraan bij de gasmeter open te zetten, maar tevens alle overige toestelaansluitkranen dicht te zetten.
Dus de gaskraan voor het gasfornuis, maar ook die voor de ketel en/of overige apparaten.
En pas als er weer druk is de toestel aansluitkranen weer open te zetten.

Voor een leek vind ik de gehanteerde oplossing dan ook niet de juiste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')