abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88029259
Open brief aan Jeanine Hennis

quote:
Geacht VVD-Tweede-Kamerlid Hennis-Plasschaert, beste Jeanine,

Het was blijkbaar schrikken voor u, toen u eind september een brief van hulpbisschop De Jong openmaakte. Want niet veel later twitterde u op het internet: "Heb 'n werkelijk WALGELIJKE brief (moederschoot tot ground zero) + model v embryo ontvangen vd hulpbisschop van Roermond (De Jong) #benboos''.

U was boos, ontdaan. Na honderden reacties op Twitter, legde u op internet uit waarom u zo boos was. Bij de brief van de hulpbisschop zat een klein plastic poppetje dat een foetus van tien weken voorstelt. Hiermee wilde de hulpbisschop laten zien dat een foetus van tien weken geen klompje cellen is, maar al een echt klein mensje met handjes, voetjes, een neusje en twee oortjes. In uw leven heeft u meerdere miskramen gehad. Dat moet verschrikkelijk zijn geweest. Door het zien van dit kleine nepmensje, kwam bij u de pijn van uw grote verdriet om het immense verlies naar boven.

Beste mevrouw Hennis-Plasschaert, lieve Jeanine. Het krijgen van kinderen is voor de meeste vrouwen het allermooiste, meest intense dat bestaat. Wat heerlijk is het zwanger te raken. Het onwerkelijke, mystieke gevoel dat in je buik een nieuw leven is begonnen. Wat is het dan hartverscheurend, onbeschrijflijk pijnlijk als je zoiets dierbaars verliest. Zo oneerlijk als het kleine hartje van je eigen kindje zomaar stopt met kloppen. Als alle dromen, de hoop, het verlangen abrupt eindigen.

Ook ik ben ooit zo vreselijk teleurgesteld. Een enorme kersenvlaai lag in de auto te wachten om het goede nieuws feestelijk aan de opa's en oma's te vertellen, toen ik het slechte bericht in het ziekenhuis vernam. Ook ik slik nog weleens als ik een pasgeboren baby in de handen van een trotse moeder zie. En ik begrijp jouw pijn bij het zien van een plastic foetus; het bewijs hoe uw ongeboren kindje eruit zou hebben gezien.

In dat licht, is het dan niet "WALGELIJK" dat onze samenleving het toestaat dat we jaarlijks in Nederland meer dan dertigduizend ongeboren baby's aborteren? Hoe kan het dat op de afdeling gynaecologie in de ene kamer kunstmatig een zwangerschap wordt opgewekt via ivf en in de andere kamer een volstrekt gezond leven in wording wordt afgedreven? Ongeboren kinderen die precies hetzelfde zijn als de mysterieuze leventjes die wij verwachtingsvol met ons meedroegen.

Het kost de Nederlandse samenleving 10 miljoen euro per jaar om deze dertigduizend baby's te aborteren. Zou de overheid dit geld niet beter kunnen gebruiken om financiële, psychische en praktische hulp te bieden aan ongewenst zwangere vrouwen? Zodat deze moeders wčl de kans voelen en de moed hebben hun kindje op de wereld te zetten.

Na aanleiding van de brief van mgr. De Jong, liet PvdA-Kamerlid Pauline Smeets weten dat de hulpbisschop "voorbijgaat aan het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw, waar we zo lang voor hebben gevochten". Abortus is volgens haar "een vorm van beschaving". Een stelling die veel Nederlanders voor waar aanzien.

En helaas Jeanine, is het niet zo dat op de abortuskliniek zelfstandige, hoogopgeleide dames komen voor hulp. Het overgrote gedeelte zijn bange, laagopgeleide, onzekere meisjes. Ze zijn hopeloos, misselijk, moe, angstig, radeloos en voelen zich schuldig. Het aanbieden van een abortus, alsof het de normaalste zaak van de wereld is om hun hun kind af te pakken, lijkt in dat licht dus helemaal niet op een vorm van beschaving. Zeker als je weet dat deze vrouwen levenslang dit litteken met zich meedragen, van het verdriet om nooit te weten hoe gelukkig je zou zijn geweest bij het zien van je spelende, lachende, liefdezoekende kind.

Daarbij komt nog eens dat veel van deze vrouwen van allochtone afkomst zijn. Dit zijn geen vrouwen die autonoom over hun eigen 'buik' beschikken maar jonge vrouwen die bang zijn om door hun familie en omgeving verstoten, vernederd en misschien zelfs mishandeld te worden als uitkomt dat zij voor het huwelijk met een man naar bed zijn geweest. Is abortus dan een kwestie van beschaving of gedoogsteun voor onderdrukking en een niets ontzienende schaamtecultuur?

Best VVD-kamerlid, u heeft verschillende miskramen gehad. U heeft nooit uw eigen kindje kunnen vasthouden of het liefdevol in badje mogen doen. Zo'n gemis kan pijnlijker zijn dan ik mezelf – als moeder van twee kinderen – kan voorstellen. Dat is verschrikkelijk, ik leef met u mee. Maar u zit nu in de Tweede Kamer, u heeft dus nu de kans en het recht op het indienen van een initiatiefvoorstel. Een voorstel voor een wet waarmee u zwangere, radeloze vrouwen hulp biedt. Hulp waarmee ze zich door u gesterkt voelen toch het moederschap aan te durven.

U bent dan wel nooit moeder geworden, maar u heeft als Kamerlid nu wel de mogelijkheid tienduizenden kinderen op de wereld te laten komen. Dat zou een hele mooie troost voor u kunnen zijn. Handvatten om niet meer #benboos te zijn.

Met vriendelijke groet,

Mariska Orbán
Reactie Jeanine Hennis

quote:
Harde les: geef nooit 'n beetje privé prijs om 'n reactie nader te duiden - wordt keihard misbruikt!! #misselijkmakend http://bit.ly/bGbVSp
Walgend. Werkelijk stuitend dat je het verdriet van iemand anders voor je eigen standpunt en aandacht meent te moeten misbruiken :r :r.
pi_88029903
wtf :{ wat een morbide figuren.
know'm sayin?
word? word.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 17:37:14 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_88030034
Sneu
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:36:48 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88032604
Walgelijke aanval van de katholieken.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:39:48 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88032730
Katholiek Nieuwsblad? Wie leest dat eigenlijk op een paar papen na?

Daarnaast.. Katholieken en kinderen is al een niet zo fijne combinatie. Kunnen we abortus niet voor die mensen verplicht stellen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:40:52 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88032768
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 18:39 schreef Ryon het volgende:

Daarnaast.. Katholieken en kinderen is al een niet zo fijne combinatie. Kunnen we abortus niet voor die mensen verplicht stellen?
De brief staat online..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:43:20 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88032848
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 18:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

De brief staat online..
Ah. Idioten die dit soort brieven schrijven aan niet boeiende regiobladen zijn precies de reden waarom het geen goed idee is om de hele dag door je naam te googlen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:44:53 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88032903
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 18:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

De brief staat online..

Edit: hier http://www.katholieknieuw(...)f_aan_Jeanine_Hennis
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_88035148
Zelden zoiets zieks gelezen. Dat ze mag branden in de hel. :r
For great justice!
pi_88035420
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 18:39 schreef Ryon het volgende:

Hopelijk dat dit voor die paar lezers die ze hebben voldoende aanleiding is om hun abonnement op te zeggen. Dat er gristenfundamentalisten zijn die er dit soort meningen op na houden wisten we al, maar dat een dergelijke krant het lef heeft dit te plaatsen gaat alle perken te buiten.
pi_88035761
Ik ben voor een landelijke boycot van deze krant. Het Katholiek Nieuwsblad moet kapotgemaakt worden... zo snel mogelijk.
pi_88035783
De Rooms Katholieke kerk weet zichzelf aardig op de kaart te zetten dit jaar. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_88035917
Ah, zo te zien kan Katholiek Nieuwsblad niet tegen kritiek. Reacties op het artikel zijn verdwenen :N.
pi_88036353
quote:
13s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ah, zo te zien kan Katholiek Nieuwsblad niet tegen kritiek. Reacties op het artikel zijn verdwenen :N.
In moet zeggen dat dat mij zéér verbaast.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_88036614
Tsja, "every sperm is sacred" he. Voor Katholieken dan. De voorraad sappige koorknaapjes moet immers regelmatig worden bijgevuld...

Minder sarcastisch: het "het ziet eruit als een baby, dus is het een baby" argument ergert mij al jaren.

En weer terug naar sarcasme: ach, sommige mensen zien gewoon het verschil niet tussen een hersenloos mensvormig iets en zichzelf ;)
  woensdag 27 oktober 2010 @ 20:06:31 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88036646
quote:
13s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik heb nog wel een mooie screencap mét reacties :) Die reacties waren weer hoopgevend.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_88036816
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Open brief aan Jeanine Hennis
[..]

Reactie Jeanine Hennis
[..]

Walgend. Werkelijk stuitend dat je het verdriet van iemand anders voor je eigen standpunt en aandacht meent te moeten misbruiken :r :r.
Behalve dat is het een drogredenering: Er wordt puur op emotie gespeeld. Waar een vruchtje van 10 weken op lijkt is totaal niet relevant.
Als een kind tot vlak voor de geboorte totaal niet op een kind zou lijken, zou je dan abortus tot vlak voor de geboorte mogen plegen?
pi_88037086
Ik snap er niets van. ben ik nu de enige die het normaal vind dat een VVD'er een brief krijgt van een gelovige om iets aan abortus te doen?

Verwachten politieke mensen nu echt nooit aangesproken te worden op persoonlijke dingen? Hij/zij zegt toch ook niet dat hij het haar gunde ofzo?

Van elke politieke partijleden zie ik wel eens persoonlijke meningen over het persoonlijke leven. of het nu om vreemdgaan, roken gaat of wat dan ook.

Ik vind de redenatie van die briefschrijver niet meer dan flauw. Wanneer je de politiek in gaat kan je verwachten dat er geprobeerd zal worden op je gevoel te spelen om een doel te bereiken. Kan je het met die briefschrijver eens zijn of niet.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_88037212
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 20:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Behalve dat is het een drogredenering: Er wordt puur op emotie gespeeld. Waar een vruchtje van 10 weken op lijkt is totaal niet relevant.
Als een kind tot vlak voor de geboorte totaal niet op een kind zou lijken, zou je dan abortus tot vlak voor de geboorte mogen plegen?
Doen mensen niet anders dan op gevoel spelen om iets gedaan te krijgen bij de politiek? Waarom zou zij moeten worden ontzien? Het is geen dreigbrief of een brief waar de briefschrijver het haar gunde.

Wat een drama om niets.
Is een beetje als een politicus heeft iemand in zijn naaste omgeving iemand verloren. Er wordt gekort op kuren....briefschrijver haalt geval van politicus en gevoel aan om niet te korten op die kuren. Niets mis mee toch?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_88037524
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef paddy het volgende:

[..]

Doen mensen niet anders dan op gevoel spelen om iets gedaan te krijgen bij de politiek? Waarom zou zij moeten worden ontzien? Het is geen dreigbrief of een brief waar de briefschrijver het haar gunde.

Wat een drama om niets.
Is een beetje als een politicus heeft iemand in zijn naaste omgeving iemand verloren. Er wordt gekort op kuren....briefschrijver haalt geval van politicus en gevoel aan om niet te korten op die kuren. Niets mis mee toch?
Ik vind dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Kan mij zo snel ook geen voorbeelden bedenken. Bovendien zie ik ook geen enkel verband tussen een miskraam en een abortus waardoor de argumentatie nergens op slaat. Het is een vieze, laagbijdegrondse, ongenuanceerde toespeling die je misschien op Geenstijl zou verwachten maar waar een dergelijke krant zich verre van hoort te houden.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 20:26:05 #23
168527 flukzus
Genoeg geluld
pi_88037545
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef paddy het volgende:

[..]

Wat een drama om niets.

Jouw normen over wat moreel juist is, wat beschaafd gedrag is, liggen blijkbaar erg laag.
Als er geen sprake is van bedreiging of van 'Jij kan geen kindjes krijgen, lekker puh' dan vind je het nergens over gaan. Waarvan acte.
pi_88037631
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 20:17 schreef paddy het volgende:
Ik snap er niets van. ben ik nu de enige die het normaal vind dat een VVD'er een brief krijgt van een gelovige om iets aan abortus te doen?

Nee, en ik vind ook dat deze politica uit was op stemmingmakerij in de hoop er populairder mee te worden.
pi_88037660
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 20:26 schreef flukzus het volgende:

[..]

Jouw normen over wat moreel juist is, wat beschaafd gedrag is, liggen blijkbaar erg laag.
Als er geen sprake is van bedreiging of van 'Jij kan geen kindjes krijgen, lekker puh' dan vind je het nergens over gaan. Waarvan acte.
Ze liggen blijkbaar erg hoog. Daarnaast leg jij en jij niet alleen) deze brief totaal verkeerd uit. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')