quote:Op woensdag 27 oktober 2010 07:43 schreef clumsy_clown het volgende:
Geen zorgen, 'enigste' is met geen mogelijkheid uit te roeien.
quote:Kun je eens een voorbeeld geven uit een krant of andere media? Het is mij namelijk nog nooit opgevallen.Op woensdag 27 oktober 2010 07:35 schreef Dagonet het volgende:
Overal, maar dan ook letterlijk overal, wordt deze lelijke constructie steeds meer toegepast. Kranten, websites, radio, televisie en op straat. Het gaat steeds verder. Pardon, meer ver.
quote:Gelukkig heb jij goed opgelet toen de hyperbool en de retorische vraag werden uitgelegd!Op woensdag 27 oktober 2010 10:00 schreef Lutte het volgende:
Dat is al vreselijk, maar aangezien er nog steeds mensen ik wordT schrijven verbaast het me niks. Heb je dan werkelijk nooit iets gedaan op de basisschool?
quote:http://opinie.volkskrant.(...)unstenaar_is_voorbijOp woensdag 27 oktober 2010 09:34 schreef Eix het volgende:
[..]
Kun je eens een voorbeeld geven uit een krant of andere media? Het is mij namelijk nog nooit opgevallen.
quote:Kan dat überhaupt wel? Is fataal niet gewoon wel of niet, zonder gradaties?Op woensdag 27 oktober 2010 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
http://opinie.volkskrant.(...)unstenaar_is_voorbij
"Wellicht het meest fatale was" ipv fataalste
quote:Scherp!Op woensdag 27 oktober 2010 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kan dat überhaupt wel? Is fataal niet gewoon wel of niet, zonder gradaties?
quote:Helemaal gelijk.Op woensdag 27 oktober 2010 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kan dat überhaupt wel? Is fataal niet gewoon wel of niet, zonder gradaties?
quote:En een zekere logica, want het is precies de logica die we in dit geval van sprachbund overnemen.Op woensdag 27 oktober 2010 23:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gewoon een stukje taalevolutie aan het werk. Of je het mooi vindt of niet, maakt niets uit. Alleen gemak en duidelijkheid zijn van belang.
quote:Dit is geen taalevolutie, dit is een tsunami van anglicismen. Eigen taal eerst! Van vreemde smetten vrij.Op woensdag 27 oktober 2010 23:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gewoon een stukje taalevolutie aan het werk. Of je het mooi vindt of niet, maakt niets uit. Alleen gemak en duidelijkheid zijn van belang.
quote:Nou ja, het is natuurlijk wel nastrevenswaardig een stukje van je eigen paradigma te behouden. (Eigenheid in) Taal blijkt een enorme enorme factor te zijn voor bewustwording van een collectieve identiteit - zie de mobilisering van etnische groepen in Oost-Europa na de val van het communisme.Op donderdag 28 oktober 2010 10:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is geen taalevolutie, dit is een tsunami van anglicismen. Eigen taal eerst! Van vreemde smetten vrij.
quote:Het vreemde gebruik van trappen zou dan ook best eens te maken kunnen hebben met een verloedering die verder gaat dan taalverloedering, het verkeerd duiden van een verband. Zou het niet gewoon een symptoom zijn van een meer inhoudelijk probleem?
quote:Grappig dat je dat zo zegt.Op donderdag 28 oktober 2010 10:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is geen taalevolutie, dit is een tsunami van anglicismen. Eigen taal eerst! Van vreemde smetten vrij.
quote:Persoonlijk vind ik 'als/dan' het sterkste argument tegen de gedachte dat je de vorm van een taal van bovenaf kunt bepalen.Op donderdag 28 oktober 2010 13:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zo zegt.
Ik hoop dat je sarcastisch bent, maar toch reageer ik even: Het is nonsens om een taal zonder vreemde smetten te hebben. Onze taal zit ook vol met leenwoorden en leenvertalingen. Daarnaast kun je niet zeggen dat het huidige Nederlands het 'echte' Nederlands is. Het is gewoon het Nederlands van het arbitrair moment waarop de regels vastgelegd werden.
Dus als een 'fout' maar hardnekkig genoeg terug blijft komen, wordt het vanzelf legitiem taalgebruik. Denk bijvoorbeeld aan 'als/dan' (met bijbehorende persoonlijke voornaamwoorden), of aan 'kennen/kunnen'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |