abonnement Unibet Coolblue
pi_89183787
Ah! Vandaar. Er werd mij verteld dat ik pas bij amo 3 in April kan omdat 1 en 2 vol zijn =/
pi_89216186
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:30 schreef JAY-T het volgende:
Kpl idd :) Ben nu nog Sld2..

Ze hebben ooit besloten dat al het bewakingspersoneel, dus ook de reservisten, minimaal de rang van Kpl moeten hebben. Tenminste, dat is mij verteld..
wat een onzin, daar moet gewoon de rang van sld aan hangen(en na een jaar sld1). en dan per 5 sld's een kpl en een sgt.
pi_89219488
Mja, in de bewaking (waar wij terecht komen) ligt dat iets anders.. Je werkt altijd in teams van 2 man, waarvan 1 Sgt (of als het zo uitkomt een Kpl1) en 1 Sld/Kpl.

Maar zoals ik al eerder zij, er is vast een reden voor geweest. Qua verdiensten is het verschil tussen een sld1 en een kpl te verwaarlozen..
  zaterdag 27 november 2010 @ 11:51:00 #129
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89219574
Ja, op individuele schaal zal het inderdaad weinig uitmaken. Maar dat werk kan ook prima gedaan worden door sld's en heel veel kpl soldij bij elkaar opgeteld is duidelijk meer dan heel veel sld soldij.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_89219751
Als je het gaat vergelijken met de Natres, dan doen wij in onze opleiding heel wat meer en we krijgen ook meer bevoegdheden/verantwoordelijkheden. Ook is de opleiding van de GLR goedgekeurd (en dus op gelijk niveau) door de KMSL. Daar past de rang van Kpl opzich wel bij..

Maar nogmaals, wat de precieze reden er achter is weet ik niet. Mij had het niet zoveel uitgemaakt of ik nou Sld1 of Kpl was geworden.. Al klinkt Kpl toch wel wat beter, laten we eerlijk zijn ;)
pi_89225476
het is gewoon onzin om aan de functie van beveiliger een kpl rang te plakken, ten eerste voor het kostenplaatje en ten tweede omdat het werk is dat de eenvoudigste soldaat nog kan doen. Dat de opleiding goedgekeurd is voor de kmsl is leuk maar niet relevant. en wat is er goedgekeurd aan? anders gezegd, wat maakt de glr beveiliger nou zoveel specialer dan de landmacht variant? Want de hele amo van de Klu stelt weinig voor, om heel eerlijk te zijn.

Wat voor extra bevoegdheden heb je dan? lijkt me, met alle respect, nou echt niet wereldschokkend.

Gewoon beginnen als sld1, dan 1 worden en als je goed genoeg bent kpl. zoals het hoort. Maar goed, de KLu heeft nou eenmaal vreemde gewoontes.
pi_89226088
Wat er goedgekeurd aan is, is dat de KMSL de opleiding bij de GLR gelijk acht met de opleiding die die men bij de KMSL zelf aanbied, er wordt dezelfde hoeveelheid stof aangeboden etc, alleen krijgen wij het in een verkorte versie.

Bij de Natres krijg je weinig tot niks mee over bewaking, terwijl daar nog best wel wat bij komt kijken (geweldsspiraal, aanhouding, gebruik maken van handboeien/wapenstok/glock, vehicle/people search etc.) en draaien wij gewoon volop mee onze beroepscollega's van het OGRV.

Kostenplaatje hebben we het al over gehad, dat verschil is echt te verwaarlozen, ook als iedereen Sld zou zijn ipv Kpl, ga je echt het begrotingstekort niet mee oplossen..

Over dat KL vs KLu verhaal ga ik niet eens op in, wordt toch een eindeloze discussie die al veel te vaak is gevoerd en waarbij de KL zich altijd superieur acht tegenover de KLu..
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 november 2010 @ 15:54:41 #133
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89226550
OGRV? De LB (PVE Bewaking) bedoel je?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_89227250
LB ja, object grondverdediging :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 november 2010 @ 16:36:53 #135
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89227572
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 16:25 schreef JAY-T het volgende:
LB ja, object grondverdediging :)
Da's niet het zelfde. ;)

LB doet de bewaking van de velden. OGRV doet de bewaking te velde.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_89227913
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 15:34 schreef JAY-T het volgende:
Wat er goedgekeurd aan is, is dat de KMSL de opleiding bij de GLR gelijk acht met de opleiding die die men bij de KMSL zelf aanbied, er wordt dezelfde hoeveelheid stof aangeboden etc, alleen krijgen wij het in een verkorte versie.

Bij de Natres krijg je weinig tot niks mee over bewaking, terwijl daar nog best wel wat bij komt kijken (geweldsspiraal, aanhouding, gebruik maken van handboeien/wapenstok/glock, vehicle/people search etc.) en draaien wij gewoon volop mee onze beroepscollega's van het OGRV.

Kostenplaatje hebben we het al over gehad, dat verschil is echt te verwaarlozen, ook als iedereen Sld zou zijn ipv Kpl, ga je echt het begrotingstekort niet mee oplossen..

Over dat KL vs KLu verhaal ga ik niet eens op in, wordt toch een eindeloze discussie die al veel te vaak is gevoerd en waarbij de KL zich altijd superieur acht tegenover de KLu..
Kostenplaatje is zeker wel reeel, er zijn bij de KLu veel meer functies als kpl ingeschaald terwijl het sld werk is.
En ik denk dat je je er behoorlijk op verkijkt wat de Natres nog leert, allene krijgen die die het niet in hun basisopleiding maar "paraat" voorzover dat dan kan bij de natres. Enige dat er niet geleerd word is boeien, maar daar heb je andere dingen voor die dan wel weer mogen.

Er is echter totaal geen reden om als beveiliger als kpl te beginnen, echt totaal niks. Dan sta je met je kpl voorkomen een slagboom omhoog te doen :') of rondjes rijden in een auto die je van kilometers afstand aan hoort en ziet komen. De hele beveiliging van defensie stelt geen ruk voor, zowel de burger als de militaire variant.
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:08:41 #137
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89228713
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 15:34 schreef JAY-T het volgende:

Over dat KL vs KLu verhaal ga ik niet eens op in, wordt toch een eindeloze discussie die al veel te vaak is gevoerd en waarbij de KL zich altijd superieur acht tegenover de KLu..
Alsof jij niet precies hetzelfde doet in die discussies.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_89229663
Waar dan? Ik heb alleen het verschil duidelijk gemaakt tussen de opleiding van de Natres en de GLR, dat wil absoluut niet zeggen dat ik mij beter voel dan een Natresser hoor..?

@ Bouke-p, dat de beveiliging veel beter kan ben ik zeker met je eens, alleen kunnen wij daar weinig verandering in brengen, ik probeer enkel het werk dat ik krijg opgelegd zo goed mogelijk uit te voeren :)

Net als het hele Sld/Kpl verhaal.. Ik krijg nou eenmaal Kpl strepen als ik straks klaar ben met mijn opleiding, of mensen het er mee eens zijn of niet. Denk je dat ik die weiger omdat ik van mening ben dat ik het zelfde werk ook als Sld kan uitvoeren..? Als jij bij de KLu werkzaam zou zijn zou je het ook allemaal prima vinden, lekker leven en laten leven, veel beter voor je gezondheid ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door JAY-T op 27-11-2010 17:45:29 ]
pi_89233404
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 15:34 schreef JAY-T het volgende:
[..]

Bij de Natres krijg je weinig tot niks mee over bewaking, terwijl daar nog best wel wat bij komt kijken (geweldsspiraal, aanhouding, gebruik maken van handboeien/wapenstok/glock, vehicle/people search etc.) en draaien wij gewoon volop mee onze beroepscollega's van het OGRV.

[..]
Weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt, maar een van de kerntaken van de Natres is bewaking.

Alles wat je daar noemt komt veelvuldig aan bod bij de Natres, behalve het boeien/wapenstok/glock gebeuren.
Dat stuk is bij de Natres belletje naar de KMar.
pi_89238400
ja idd dan bellen wij de kmar. En wij hebben ipv de glock de c7a1 en de minimi. En de diemaco leren wij ook in te zetten als slag en stootwapen. Dus wij kunnen en mogen alleen niet boeien maar verder leren wij exact hetzelfde.

En een deel daarvan (bv geweldspiraal) leren we in onze amo, En een deel leren wij daar mee te draaien tijdens onze opkomsten waarin alle taken van de natres getraind en geoefend worden.

(enne een van de kerntaken van de Natres is bewaken en beveiligen dus daar krijgen we nogal wat lesjes in)
pi_89248984
Precies, alleen krijg je het bij de natres paraat aangeleerd ipv in een opleiding. het is gewoon complete bullshit dta er bij de GLR een kpl rang aan hangt. En ik gun het iedereen om kpl te worden, maar dan wel met de goede reden.
En dat gedoe dat het geen verschil maakt met de kosten, dat is werkelijk een doodoener! nee 1 pax maakt geen verschil. Defensiebreed wel! en als die kleine dingen die geen verschil maken eens aangepakt zouden worden dan is er her en der best veel geld weg te halen.

En dat de landmacht zich superieur acht? ach, met veel dingen is de luchtmacht wss beter. en dan voor Pzorg. Als het op groene dingen aankomt is de landmacht gewoon beter. Mischien gek, maar het is soort van de hoofdtaak van defensie....

Daarnaast heeft de Natres idd meer wapens en gewoon een goede structuur, je zou bijna zeggen dat het infanteristen zijn :+
pi_89329549
Is er bij de natres nu ook een vacaturestop wegens bezuinigingen? Zo nee, hoelang zou het duren voor je zou kunnen beginnen als je je nu aanmeld? Ik ben het nu toch serieus aan het overwegen.
pi_89332819
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 01:48 schreef Schaffelaar het volgende:
Is er bij de natres nu ook een vacaturestop wegens bezuinigingen? Zo nee, hoelang zou het duren voor je zou kunnen beginnen als je je nu aanmeld? Ik ben het nu toch serieus aan het overwegen.
Volgens mij duurt het gemiddeld zo'n half jaar tot een jaar voordat je er echt bij zit. Bij de één gaat het net iets "vlotter" dan de ander... :')

En voor zover ik weet is er geen vacaturestop voor de Natres...
pi_89341436
Of het een vacature stop is weet ik niet..maar ik wacht nog steeds op mijn geneeskundig onderzoek nadat er bij de psychologische keuring gemeld werd dat door bezuinigingen verder geen vervolg stap komt tot nader order..is al zo'n twee maanden geleden alweer.

Ben benieuwd of ik nog opgeroepen wordt voor verdere keuring!

Is er hier misschien iemand die al wel alweer gekeurd wordt voor de Natres?
Go on!
pi_89896936
Aangezien het toch rustig is hier:
Misschien kan iemand alle voorkomende afkortingen plaatsen die in het (natres)woudlopers handboek staan? ;-)
pi_89898076
De mooiste = oei
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:42:42 #147
311994 nullicedo
Rules are for fools
pi_89911699
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:57 schreef JAY-T het volgende:
Als je het gaat vergelijken met de Natres, dan doen wij in onze opleiding heel wat meer en we krijgen ook meer bevoegdheden/verantwoordelijkheden. Ook is de opleiding van de GLR goedgekeurd (en dus op gelijk niveau) door de KMSL. Daar past de rang van Kpl opzich wel bij..

Maar nogmaals, wat de precieze reden er achter is weet ik niet. Mij had het niet zoveel uitgemaakt of ik nou Sld1 of Kpl was geworden.. Al klinkt Kpl toch wel wat beter, laten we eerlijk zijn ;)
Kan je basis opleiding wel beter zijn vond de praktijk toch anders uitzien qua bewaken/beveiligen. Ja heb ze beiden wel eens gezien :P
pi_89912220
Zaterdag weer ISK *O*
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:03:30 #149
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89912324
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:26 schreef wiver het volgende:
Aangezien het toch rustig is hier:
Misschien kan iemand alle voorkomende afkortingen plaatsen die in het (natres)woudlopers handboek staan? ;-)
Als jij een lijstje maakt van alles waar je een betekenis van wil hebben wil ik best even kijken of ik het kan achterhalen. Ik ga niet die encyclopedie van een Hamil doornemen op alle afkortingen, dat kun je vergeten.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 december 2010 @ 12:05:51 #150
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89912397
Die staan voor een deel al op http://www.boekje-pienter.nl/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')