abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87974776
Hullo!

Ik ga verbouwen :+ En aangezien mijn kluskennis zich beperkt tot hoe je een hamer vast moet houden, leek een beetje feedback in zo'n topic me wel leuk, dus bij dezen!

Situatie:
Ik woon samen met mijn man en onze dochter van 14 maanden in een schattig arbeidershuisje uit +/- 1928 (niemand lijkt te weten wanneer de huizen gebouwd zijn :? ). Er is door vorige bewoners nogal wat aan veranderd, voornamelijk in de jaren '70, en daarna is er niks meer aan gedaan.

Dat betekent: héél veel schrootjes - zelfs in de badkamer. Beige sanitair. Bruine tegels met af en toe zo'n prachtig riet/bloemmotief erop. Dat soort werk.
De persoon die dus vanalles verbouwd heeft was zelf timmerman, dus die heeft alles zelf gedaan, en helaas is dat te zien ook. Er zit nogal wat scheef en geïmproviseerd :')

De benedenverdieping is voorlopig prima dus we richten ons op de bovenverdieping.

Wat gaat er gebeuren?

- Dakkapel op zolder
- Oude zoldertrap weg, nieuwe zoldertrap op een logischere plek plaatsen
- Van één grote slaapkamer twee kleine kinderkamertjes maken
- Geheel nieuwe indeling van de 1e verdieping
- Nieuwe badkamer
- CV aanleggen (jaja wij hebben nog gaskachels B-) )
- nieuwe kozijnen met HR++ glas ipv het enkel glas dat we nu hebben.

Al met al dus een behoorlijke modernisering en een flinke klus. De CV, kozijnen en dakkapel laten we doen, verder is het vooral de bedoeling dat we zelf de handen uit de mouwen steken. :X

Ter illustratie twee floorplannertjes die niet 100% kloppen maar ik ben te lui om de aangepaste versie te uploaden en ik ben al helemaal te lui om de huidige situatie netjes te tekenen.

Zo is het:

Zoals je ziet, héél veel overloop, een zoldertrap die heel veel ruimte inneemt, een minuscule badkamer van 90x200cm en onnodige inbouwkasten.

Zo wordt het! Trap boven de andere trap geplaatst, veel grotere badkamer, etcetera.
Als iemand een efficiëntere oplossing weet voor de nu wat knullige deurnisjes bij de kamertjes links, hoor ik het graag.

Het wordt een beetje een langzame verbouwing: alles moet in etappes, en bovendien kun je niet zoveel klussen als je een dreumes aan je been hebt hangen (plus stof + troep + kind = slecht idee).

Maar er is al wat gedaan, dus daar ga ik nu even een post met foto's van in elkaar knutselen *)
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_87974808
Oei, dat ziet er goed uit! Heel veel succes ermee, deze ga ik volgen.
Daar zit je dan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:18:28 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_87975084
ik ben benieuwd naar de foto's innepin!
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_87975138
* lezzer is dol op dit soort topics!
Laat maar komen die dramafoto's en toffe uitkomsten :P

Oh ja, succes ^O^
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:20:36 #5
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_87975160
Ik volg mee. Wat ik op de nieuwe situatie mis: waar gaan je kledingkasten heen ?
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_87975345
Werktekeningen al gemaakt?
En waar lopen je leidingen naar boven en beneden?

En zou je trap ook niet uitbesteden? trappen zijn niet de makkelijkste dingen in de bouw.
Tekeningen en het maken, als beginner lijkt me dat nogal teveel van het goede.

De trappen zijn btw nogal vaag getekend.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:24:45 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_87975360
die badkamer kan veel leuker volgens mij!

-douche kwartslag draaien: weg dwarsmuurtje en je houdt meer ruimte over voor de wastafel.
(babykamer wordt dan wel iets kleiner, maar je nis wordt weer groter)
-bad tegen buitenmuur, toilet achter muurtje tegenover wastafel.

Gooi eens wat binnenwerks maten op papier, en de exacte plek van je trap+trapgat.
Kijken of ik er wat mee kan stoeien...
pi_87975518
Jeetje wat zijn jullie snel! :o Eerst even m'n post afmaken en dan ga ik reageren.
pi_87975529
Afgelopen weekend is er alvast een hele hoop gedaan. Dochterlief naar oma gebracht, en klussen maar *O*

Dit is de oude zoldertrap. Veel loze ruimte eronder, en het ergste is nog wel dat er geen leuning aan de trap vast zit. Wat krijg je als je een ovaal object in een rechthoekige ruimte plaatst? Gaten tussen trede en muur, groot genoeg voor een volwassen persoon om er genadeloos tussen te vallen. Brrrr. Deze trap moet weg! voor geïnteresseerden, hij staat op marktplaats en is nog te koop B-)

Trap weg :Y) overigens is deze trap natuurlijk pas weggehaald toen de nieuwe trap stond, maar for the sake of the pictures vond ik het leuker om zo te laten zien :P

Vanaf de overloop naar beneden gekeken zag je dit (na verwijdering van plastic schrootjesplafond)

De muur rechts is de achterwand van de inbouwkast. Deze muur en het muurtje dat boven de trap hangt moesten weg om plaats te maken voor de nieuwe trap.

Eerst maar even de inbouwkast slopen:

Waarom zit daar een diagonale geul? We zullen het niet weten en ach, de muur is toch weg inmiddels.

Zo zit het halve huis in elkaar, muurtjes gebouwd van stukjes hout die ze nog ergens hadden liggen. Mooi hè :+

Nieuwe trap maken *O*

De nieuwe trap plaatsen zou op zich niet zo moeilijk moeten zijn. Muurtje van de slaapkamer slopen (de trap had iets meer ruimte nodig, dus het muurtje moet opschuiven), trapgat maken, trap plaatsen, klaar. Helaas bleek het muurtje de halve zolder te dragen. Oeps.

Dus toen zag het er ineens zo uit:

(schoonvader hoeft niet met z'n hoofd op internet :+ )
Je kijkt op deze foto vanaf de slaapkamer naar de babykamer. Schoonpa staat zo'n beetje tegen de oude inbouwkast aan. Er staan een paar stutpalen om te zorgen dat de boel niet in elkaar stort. :')

Dat niet alle muurtjes even stevig gebouwd werden, bleek wel toen we een stuk betonblok tegenkwamen dat half uit het plafond hing. Zou het ergens op steunen? Zit het vast? Even wrikken, en plop, toen hadden we een los stuk beton in onze handen dat met één spijker aan een latje vastzat en nergens toe diende :')

Na gut. Het slopen van de muren nam dus veel meer tijd in beslag dan gepland, maar toen dat eenmaal gedaan was en de trap geplaatst kon worden, was dat ook zo gepiept.

Tadaaa *O*

Inmiddels is er al wat meer gedaan: de kinderkamer is half dicht gemaakt met een muurtje en de deur is een stuk opgeschoven naar waar de nieuwe overloop komt, maar daar heb ik geen foto's van en kind slaapt nu dus ik kan ook geen foto's maken.

Volgende project deze week is het helemaal dichtmaken van de kinderkamer, dus een paar nieuwe muurtjes bouwen. En verder weet ik het nog niet qua planning :')
pi_87975659
quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:24 schreef DeRakker. het volgende:
Werktekeningen al gemaakt?
En waar lopen je leidingen naar boven en beneden?

En zou je trap ook niet uitbesteden? trappen zijn niet de makkelijkste dingen in de bouw.
Tekeningen en het maken, als beginner lijkt me dat nogal teveel van het goede.

De trappen zijn btw nogal vaag getekend.
Watertekeningen... ehhh nee niet gemaakt. Waarom moet dat? (ik weet niets, hè, dat moge duidelijk zijn)
Trap hebben we samen met een aannemer gedaan :)

En je moet niet al te veel vertrouwen halen uit de floorplannertekeningen, 't is maar een schets :P
quote:
1.gif

Op dinsdag 26 oktober 2010 13:20 schreef Merlijn het volgende:
Ik volg mee. Wat ik op de nieuwe situatie mis: waar gaan je kledingkasten heen ?
Oh, de inrichtingen op de nieuwe tekening slaan nergens op hoor. Ik heb ook echt niet zo'n grote flatscreen over voor op de slaapkamer :+
Het kamertje linksboven krijgt een inbouwkast in dat nisje. Er komen 2 kledingkasten op de slaapkamer rechts. De kamer linksonder wordt nog niet gebruikt want ik heb wel heel enthousiast twee babykamers getekend maar zo ver zijn we heul nog niet :+ En de huidige inbouwkasten gebruiken we ook niet echt dus die zullen we niet missen.

quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:24 schreef ueberduitser het volgende:
die badkamer kan veel leuker volgens mij!

-douche kwartslag draaien: weg dwarsmuurtje en je houdt meer ruimte over voor de wastafel.
(babykamer wordt dan wel iets kleiner, maar je nis wordt weer groter)
-bad tegen buitenmuur, toilet achter muurtje tegenover wastafel.

Gooi eens wat binnenwerks maten op papier, en de exacte plek van je trap+trapgat.
Kijken of ik er wat mee kan stoeien...
Wij vonden het nisje van de douche juist wel leuk zo eigenlijk. :) We hebben meerdere opties geprobeerd, en dit vonden we het leukst.
En we hebben de badkamer vanmorgen definitief besteld ( *O* ) dus er kan niet echt meer wat aan veranderen :P

Waar wil je mee stoeien dan?
pi_87975834
quote:
Watertekeningen... ehhh nee niet gemaakt. Waarom moet dat? (ik weet niets, hè, dat moge duidelijk zijn)
Trap hebben we samen met een aannemer gedaan :)

En je moet niet al te veel vertrouwen halen uit de floorplannertekeningen, 't is maar een schets :P
Geen watertekeningen, maar werktekeningen :P
Dat zijn tekeningen waar je van werkt, met alle maten enz.

Ok dat is goed, niet het makkelijkste en zou ook zonde zijn als er een maat foutje in zat :P

En waar laten jullie de leidingen lopen (die naar beneden en/of boven lopen)? want ik zag daar geen ruimte meer voor.

Trouwen ook nog mechanische ventilatie in de badkamer voor de vocht?
pi_87975992
quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Geen watertekeningen, maar werktekeningen :P
Dat zijn tekeningen waar je van werkt, met alle maten enz.

Ok dat is goed, niet het makkelijkste en zou ook zonde zijn als er een maat foutje in zat :P

En waar laten jullie de leidingen lopen (die naar beneden en/of boven lopen)? want ik zag daar geen ruimte meer voor.
Oh jemig ik weet niet waarom ik water las :') Ik vond het al zo raar.
Ik heb een zooi tekeningen van hier tot Tokio, en als het goed is klopt er ook nog eentje van :')

Op de een of andere manier had ik 3.79m gerekend als breedte van het huis terwijl het maar 3.61 is :') Dat soort dingen. Oh en dat je dan een badkamer gaat uitzoeken en uitgaat van floorplanner en niet begrijpt waarom het op de tekening wel past maar in het echt niet, en dan blijkt dat je per ongeluk zo'n floorplannermuurtje in twee delen getekend hebt, en dat ie dan de maat van ééntje aangeeft. Dus hadden we ineens 50 centimeter extra. En toen paste het wel :')

Bedoel je de leidingen in de badkamer? Geen idee, da's niet mijn afdeling :') Elektra wordt samen met twee kennissen gedaan die er wel verstand van hebben. Waterleiding zit er als het goed is al gewoon netjes, afvoer enzo ook al. WC wordt helaas een sanibroyeurrotding omdat we anders het halve huis moeten slopen voor een bredere leiding. En meer weet ik er niet van af :+
pi_87976113
Leuk topic Innepin en wat een klus :o
pi_87976168
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:42 schreef innepin het volgende:

[..]

Oh jemig ik weet niet waarom ik water las :') Ik vond het al zo raar.
Ik heb een zooi tekeningen van hier tot Tokio, en als het goed is klopt er ook nog eentje van :')

Op de een of andere manier had ik 3.79m gerekend als breedte van het huis terwijl het maar 3.61 is :') Dat soort dingen. Oh en dat je dan een badkamer gaat uitzoeken en uitgaat van floorplanner en niet begrijpt waarom het op de tekening wel past maar in het echt niet, en dan blijkt dat je per ongeluk zo'n floorplannermuurtje in twee delen getekend hebt, en dat ie dan de maat van ééntje aangeeft. Dus hadden we ineens 50 centimeter extra. En toen paste het wel :')

Bedoel je de leidingen in de badkamer? Geen idee, da's niet mijn afdeling :') Elektra wordt samen met twee kennissen gedaan die er wel verstand van hebben. Waterleiding zit er als het goed is al gewoon netjes, afvoer enzo ook al. WC wordt helaas een sanibroyeurrotding omdat we anders het halve huis moeten slopen voor een bredere leiding. En meer weet ik er niet van af :+
Ja dat is zonde, je moet gewoon 1 goede definitieve tekening hebben.
En vanaf daar gaan werken.

Zon floorplanner is leuk om beeld te krijgen, maar verder heb je er niks aan... ook geen afmetingen enz.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:47:52 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_87976216
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:33 schreef innepin het volgende:
Waar wil je mee stoeien dan?
met de hele plattegrond, er zitten veel teveel sprongetjes is en de badkamer kan echt veel netter!
Is al een gepasseert station begrijp ik....
pi_87976394
quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:47 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

met de hele plattegrond, er zitten veel teveel sprongetjes is en de badkamer kan echt veel netter!
Is al een gepasseert station begrijp ik....
Werkt dit linkje zo? Je komt eerst uit bij de oude situatie maar volgens mij kun je dan bij Ground Floor kiezen voor de nieuwe.

Je moet ook bedenken dat de tekening in de OP een oude versie is die gebaseerd is op de 3.79m waarvan ik dacht dat dat klopte. Het moest allemaal nog wat ingekort worden helaas.

@DeRakker, dat komt wel goed, we hebben nu een tekening die ook echt klopt. We blijven natuurlijk amateurs, maar we komen er wel uit, zeker omdat we een aannemer hebben die er altijd als adviespersoon is. Hij doet in principe niks zelf, behalve dan de trap plaatsen met ons, maar als we 'm nodig hebben komt ie helpen en hij komt ook af en toe gewoon langs omdat hij het een leuk project vindt :') :D
pi_87976496
Handig zo'n aannemer! :D
ik lees mee :Y
pi_87976998
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:42 schreef innepin het volgende:
Op de een of andere manier had ik 3.79m gerekend als breedte van het huis terwijl het maar 3.61 is :') Dat soort dingen.
Is je huis wel netjes rechthoekig? Aan alle losse stukjes hout/beton op je sloop-foto's te zien lijkt het me een redelijk oud huis, dus zou het me niks verbazen als je huis op plek A 3.79m breed is en op plek B slechts 3.61m!

O ja, dat linkje naar floorplanner werkt inderdaad
pi_87977181
Oh wat een werk! Nee logisch dat je zondag niet kon!

Ik lees mee :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:07:42 #20
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_87977227
Ok ok, je bent vergeven waarom je Zaterdag niet langskwam :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:07:51 #21
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_87977232
Innepin een klustopic *O* *O* Leuk, ik ga het zeker volgen. Jullie zijn al een heel eind op weg!! ^O^ ^O^
Make love, not war ☮
pi_87977478
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Is je huis wel netjes rechthoekig? Aan alle losse stukjes hout/beton op je sloop-foto's te zien lijkt het me een redelijk oud huis, dus zou het me niks verbazen als je huis op plek A 3.79m breed is en op plek B slechts 3.61m!

O ja, dat linkje naar floorplanner werkt inderdaad
Nope, het scheelt een centimeter of vijf tussen voor en achter, maar niet zó veel :)

@HW :D O+ Kom je ook helpen? *)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:13:15 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_87977529
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:12 schreef innepin het volgende:

[..]

Nope, het scheelt een centimeter of vijf tussen voor en achter, maar niet zó veel :)

@HW :D O+ Kom je ook helpen? *)
Wat moet ik doen? :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_87977583
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:13 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Wat moet ik doen? :P.
Schoonmaken? :7
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:14:41 #25