abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87968606
Ik merk een enorm verschil als de motor van mijn auto koud gestart is tussen verschillende soorten diesel. Bij de ene soort nagelt de motor veel meer en duurt het langer voor het ophoudt.

Mijn vraag is: kan het nagelen eigenlijk kwaad voor een dieselmotor?
Gevoelsmatig lijkt het mindere nagelen me veel "beter" maar is dat technisch ook zo?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:48:37 #2
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_87968702
Nagelt? :?
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_87968770
Ik denk dat nagels niet echt veel schade aanrichten in je motor, maar ik zou de diesel er niet voor vervangen :?
  Moderator dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:54:04 #4
45833 crew  Fogel
pi_87968814
Welke soorten diesel heb je het over?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2025:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_87968859
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 09:54 schreef Fogel het volgende:
Welke soorten diesel heb je het over?
Ik tank gewoonlijk Shell, dus in mijn geval gewone diesel en de V-Power variant.
(Wil alleen geen welles/nietes discussie over het nut van "premium" brandstoffen.)
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:57:34 #6
45833 crew  Fogel
pi_87968878
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 09:56 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik tank gewoonlijk Shell, dus in mijn geval gewone diesel en de V-Power variant.
(Wil alleen geen welles/nietes discussie over het nut van "premium" brandstoffen.)
En tussen die twee soorten merk je verschil?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2025:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_87968961
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 09:57 schreef Fogel het volgende:

[..]

En tussen die twee soorten merk je verschil?
Nogal. En dit is niet de eerste auto waar ik dit zo mee ervaar. Een voorganger (Mondeo TDCi 2003) had hetzelfde. Bij gewone diesel veel meer en langer nagelen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:02:13 #8
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_87968979
Een dieselmotor is bestand tegen het nagelen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Mijn diesel doet het de ene keer ook meer dan de andere keer, ik heb eerlijk gezegd nog nooit opgelet of het aan de brandstof kan liggen want ik stoor me er niet aan.

:)

(edit Ook mondeo tdci '02)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_87969192
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 09:43 schreef Sometimes het volgende:
Ik merk een enorm verschil als de motor van mijn auto koud gestart is tussen verschillende soorten diesel. Bij de ene soort nagelt de motor veel meer en duurt het langer voor het ophoudt.

Mijn vraag is: kan het nagelen eigenlijk kwaad voor een dieselmotor?
Gevoelsmatig lijkt het mindere nagelen me veel "beter" maar is dat technisch ook zo?
Voor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.
Je hebt van die idioten die hem gelijk op zijn falie geven, onder het mom van "ff snel warm maken".
Als je je motor zsm naar de tyfus wil helpen, moet je dat doen!

Het nagelen is voor zover ik weet niet iets wat per definitie slechter is. Oude diesels nagelen altijd en veel harder. Toch gaan oude diesels vaak langer mee (lees: simpele techniek). Kijk maar bv naar oude Mercedes taxi's bv, die hebben soms 8-9 ton op de teller en lopen nog als een zonnetje. Goed onderhoud is de key natuurlijk, hou je olie goed bij, rij rustig wanneer de motor koud is, en trek hem niet elke dag door tot het rood.
pi_87969665
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:02 schreef Herr.Flick het volgende:
Een dieselmotor is bestand tegen het nagelen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Mijn diesel doet het de ene keer ook meer dan de andere keer, ik heb eerlijk gezegd nog nooit opgelet of het aan de brandstof kan liggen want ik stoor me er niet aan.

:)

(edit Ook mondeo tdci '02)
Bij de Mondeo viel het extra op - ongeacht de soort diesel - omdat de motor na elke start de eerste paar 100 meter altijd weer begon met nagelen. Al had je net 500 km gereden.

Ik stoor me er wel aan, maar dat heeft dus ook te maken met de gedachte dat het niet/minder goed is.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_87969814
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:11 schreef Zieke_Geest het volgende:

[..]

Voor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.
Je hebt van die idioten die hem gelijk op zijn falie geven, onder het mom van "ff snel warm maken".
Als je je motor zsm naar de tyfus wil helpen, moet je dat doen!

Het nagelen is voor zover ik weet niet iets wat per definitie slechter is. Oude diesels nagelen altijd en veel harder. Toch gaan oude diesels vaak langer mee (lees: simpele techniek). Kijk maar bv naar oude Mercedes taxi's bv, die hebben soms 8-9 ton op de teller en lopen nog als een zonnetje. Goed onderhoud is de key natuurlijk, hou je olie goed bij, rij rustig wanneer de motor koud is, en trek hem niet elke dag door tot het rood.
Neuh, trappen bij koude motor is hier geen optie. Aan de andere kant vraag ik me wel eens af of ik niet te braaf ben; hoe vaak zie je nog echte problemen ontstaan door dit soort gedrag. Motoren zijn zo achterlijk sterk geworden in dat opzicht. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk.

Dat van die oude diesels herken ik wel. Goed onderhoud en dergelijke is vanzelfsprekend.

Tot bij het rode doe ik eigenlijk bijna elke dag wel een keer, al was het maar om roetophoping zoveel mogelijk te voorkomen. Met een maximum toerental van 4500 rpm ook niet echt spannend (en meestal hou ik dan al op bij 4000 rpm) en uiteraard pas als de motor heel goed warm is.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_87983720
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:38 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Neuh, trappen bij koude motor is hier geen optie. Aan de andere kant vraag ik me wel eens af of ik niet te braaf ben; hoe vaak zie je nog echte problemen ontstaan door dit soort gedrag. Motoren zijn zo achterlijk sterk geworden in dat opzicht. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk.

Dat van die oude diesels herken ik wel. Goed onderhoud en dergelijke is vanzelfsprekend.

Tot bij het rode doe ik eigenlijk bijna elke dag wel een keer, al was het maar om roetophoping zoveel mogelijk te voorkomen. Met een maximum toerental van 4500 rpm ook niet echt spannend (en meestal hou ik dan al op bij 4000 rpm) en uiteraard pas als de motor heel goed warm is.
Tot het rode KAN wel elke dag, maar is niet aan te raden als je slijtage op een normaal niveau wilt houden.
pi_87989897
quote:
Voor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.
Je hebt van die idioten die hem gelijk op zijn falie geven, onder het mom van "ff snel warm maken".
Als je je motor zsm naar de tyfus wil helpen, moet je dat doen!

Het nagelen is voor zover ik weet niet iets wat per definitie slechter is. Oude diesels nagelen altijd en veel harder. Toch gaan oude diesels vaak langer mee (lees: simpele techniek). Kijk maar bv naar oude Mercedes taxi's bv, die hebben soms 8-9 ton op de teller en lopen nog als een zonnetje. Goed onderhoud is de key natuurlijk, hou je olie goed bij, rij rustig wanneer de motor koud is, en trek hem niet elke dag door tot het rood.
Je moet zo denken, hoe eerder op temperatuur des te minder slijtage :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')