quote:Ik tank gewoonlijk Shell, dus in mijn geval gewone diesel en de V-Power variant.
quote:En tussen die twee soorten merk je verschil?Op dinsdag 26 oktober 2010 09:56 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik tank gewoonlijk Shell, dus in mijn geval gewone diesel en de V-Power variant.
(Wil alleen geen welles/nietes discussie over het nut van "premium" brandstoffen.)
quote:Nogal. En dit is niet de eerste auto waar ik dit zo mee ervaar. Een voorganger (Mondeo TDCi 2003) had hetzelfde. Bij gewone diesel veel meer en langer nagelen.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:57 schreef Fogel het volgende:
[..]
En tussen die twee soorten merk je verschil?
quote:Voor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:43 schreef Sometimes het volgende:
Ik merk een enorm verschil als de motor van mijn auto koud gestart is tussen verschillende soorten diesel. Bij de ene soort nagelt de motor veel meer en duurt het langer voor het ophoudt.
Mijn vraag is: kan het nagelen eigenlijk kwaad voor een dieselmotor?
Gevoelsmatig lijkt het mindere nagelen me veel "beter" maar is dat technisch ook zo?
quote:Bij de Mondeo viel het extra op - ongeacht de soort diesel - omdat de motor na elke start de eerste paar 100 meter altijd weer begon met nagelen. Al had je net 500 km gereden.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:02 schreef Herr.Flick het volgende:
Een dieselmotor is bestand tegen het nagelen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Mijn diesel doet het de ene keer ook meer dan de andere keer, ik heb eerlijk gezegd nog nooit opgelet of het aan de brandstof kan liggen want ik stoor me er niet aan.
(edit Ook mondeo tdci '02)
quote:Neuh, trappen bij koude motor is hier geen optie. Aan de andere kant vraag ik me wel eens af of ik niet te braaf ben; hoe vaak zie je nog echte problemen ontstaan door dit soort gedrag. Motoren zijn zo achterlijk sterk geworden in dat opzicht. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:11 schreef Zieke_Geest het volgende:
[..]
Voor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.
Je hebt van die idioten die hem gelijk op zijn falie geven, onder het mom van "ff snel warm maken".
Als je je motor zsm naar de tyfus wil helpen, moet je dat doen!
Het nagelen is voor zover ik weet niet iets wat per definitie slechter is. Oude diesels nagelen altijd en veel harder. Toch gaan oude diesels vaak langer mee (lees: simpele techniek). Kijk maar bv naar oude Mercedes taxi's bv, die hebben soms 8-9 ton op de teller en lopen nog als een zonnetje. Goed onderhoud is de key natuurlijk, hou je olie goed bij, rij rustig wanneer de motor koud is, en trek hem niet elke dag door tot het rood.
quote:Tot het rode KAN wel elke dag, maar is niet aan te raden als je slijtage op een normaal niveau wilt houden.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:38 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Neuh, trappen bij koude motor is hier geen optie. Aan de andere kant vraag ik me wel eens af of ik niet te braaf ben; hoe vaak zie je nog echte problemen ontstaan door dit soort gedrag. Motoren zijn zo achterlijk sterk geworden in dat opzicht. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk.
Dat van die oude diesels herken ik wel. Goed onderhoud en dergelijke is vanzelfsprekend.
Tot bij het rode doe ik eigenlijk bijna elke dag wel een keer, al was het maar om roetophoping zoveel mogelijk te voorkomen. Met een maximum toerental van 4500 rpm ook niet echt spannend (en meestal hou ik dan al op bij 4000 rpm) en uiteraard pas als de motor heel goed warm is.
quote:Je moet zo denken, hoe eerder op temperatuur des te minder slijtageVoor elke motor heeft kou nadelen. Mijn motor (benzine) maakt ook een ander geluid wanneer deze koud is, en als ie goed koud is (na vries bv) duurt het idd wat langer eer hij warm is. Dit is afhankelijk hoe jij er mee omgaat.
Je hebt van die idioten die hem gelijk op zijn falie geven, onder het mom van "ff snel warm maken".
Als je je motor zsm naar de tyfus wil helpen, moet je dat doen!
Het nagelen is voor zover ik weet niet iets wat per definitie slechter is. Oude diesels nagelen altijd en veel harder. Toch gaan oude diesels vaak langer mee (lees: simpele techniek). Kijk maar bv naar oude Mercedes taxi's bv, die hebben soms 8-9 ton op de teller en lopen nog als een zonnetje. Goed onderhoud is de key natuurlijk, hou je olie goed bij, rij rustig wanneer de motor koud is, en trek hem niet elke dag door tot het rood.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |