Mimii | maandag 25 oktober 2010 @ 19:59 |
Ik moet voor school kijken naar wat de meningen zijn over de uitspraken van aristoteles. Dus hierbij vraaag ik me af hoe jullie denken over de volgende uitspraken.. Je mag zelf kiezen op welke je wil reageren/ je een mening hebt. -De mens is van nature een politiek dier. (Politika) -Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen. (Logika) -Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest. (Grondbeginsel filosofisch sensualisme) -Dankbaarheid veroudert snel. -De opvoeding heeft bittere wortels, maar haar vruchten zijn zoet. -Niemand houdt van hem die hij vreest. Ben benieuwd naar jullie meningen.. Gr. | |
sneakypete | maandag 25 oktober 2010 @ 20:30 |
quote:Hoe zou je er achter kunnen komen of dat dit zo is? Je kunt stellen dat mensen politiek bedrijven en dat is het dan wel. quote:Wat is een verstand? quote:Wat heet snel? Ik denk in elk geval dat men regelmatig ondankbaarheid ervaart, Aristoteles kennelijk ook. quote:Die vind ik persoonlijk wel mooi. ![]() quote:Niemand? Op zich leuke uitspraken om het 'ns over te hebben, anderzijds kun je er toch altijd omheen blijven draaien. Je komt er nooit uit. Daarom is het ook mogelijk er na 3000 jaar nog altijd over te 'filosoferen'. Ik zou deze mening er aan toe willen voegen: Aristoteles is van alle Griekse wijsgeren de meest relevante. Waarom? Zijn filosofie sluit, meer dan die van Plato, aan bij de moderne wetenschappen. Dat komt doordat hij 'naar beneden' keek (dingen zijn samengesteld uit eigenschappen) ipv 'naar boven', zoals Plato. Daarnaast heeft hij aardige dingen geschreven over ethiek (ethica nicomachea) en politiek. Volgens wikipedia was het ook geen onaardige man, wat misschien verklaart dat hij wél een natuurlijke dood kon sterven. | |
Papierversnipperaar | maandag 25 oktober 2010 @ 20:32 |
Wat een klote stellingen. | |
Mathemaat | maandag 25 oktober 2010 @ 21:19 |
quote:Als je bedoelt met opstellen dat je een stelling onderbouwt, dan ben ik er helemaal mee eens. Dat is, omdat je dan je stelling logisch moet onderbouwen, dit verlangt van je dat je verstand hebt van de grondbeginselen die je gebruikt of wilde gebruiken (klinkt heel vaag, maar bondiger kun je het niet formuleren). Je kunt echter heel gemakkelijk de onderbouwde stelling onderuit halen, omdat degene die een stelling heeft "opgesteld" een fout gemaakt kan hebben in een van zijn grondbeginselen of in zijn logica. Bovendien hoeft een weerlegging niet gefundeerd te zijn op andere grondbeginselen. Je kunt dan degene weerleggen met wat hij gegeven heeft door paar simpele trucjes te gebruiken. quote:Goedheid van mensen wordt geschreven in zand en slechtheid wordt gegraveerd in steen. | |
deelnemer | maandag 25 oktober 2010 @ 22:00 |
quote:Volgens Aristotels komt een mens pas volledig tot zijn recht, als hij mede vormgeeft aan de gemeenschap waar hij deel vanuit maakt. Dat lijkt mij juist. Anders neem je niet volwaardig deel. | |
RolloGreb | maandag 25 oktober 2010 @ 22:18 |
quote:En niet alleen dat maar heden ten dage zijn ook de dieren zelf politiek geworden. | |
sneakypete | maandag 25 oktober 2010 @ 23:20 |
quote:Gelijktijdig vond hij slavernij doodnormaal. Uiteraard ligt dat vooral aan de tijd waarin hij leefde, maar ik geef 't maar even aan. Daarnaast, er zijn legio mensen zonder interesse in de buitenwereld. Politiek, filosofie, wetenschap, de meeste mensen hebben er pas een mening over zodra hun huursubsidie verlaagd wordt of zodra ze aangesproken worden op hun gedrag (dan komt opeens de kritische filosoof tevoorschijn!). Maar op zich valt er iets te zeggen voor Aristoteles; ook ik ben van mening dat een beetje leven gepaard gaat met het zoeken naar wijsheid, inzichten, kennis, ongeacht wat de status van die kennis is. Ik verbaas me er zelfs over als, vooral wat intelligentere mensen (mensen die op zich best wat kennis kunnen behappen) weigeren om zich enigszins in te spannen. | |
RolloGreb | dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:19 |
quote:Tsja, dat is het primaat van de hypotheekrente-aftrek over de vraag naar waar we nu eigenlijk heen zouden willen met de wereld... Niets iets om opgetogen van te worden. | |
Mimii | dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:45 |
. | |
Haushofer | woensdag 27 oktober 2010 @ 09:30 |
Wij zijn ook benieuwd naar jouw meningen, anders wordt het eerder een "los mijn huiswerk op"-topic ![]() | |
speknek | woensdag 27 oktober 2010 @ 11:57 |
quote:eens quote:eens quote:eens quote:oneens quote:eens quote:oneens quote:bij dezen! | |
jeroen25 | woensdag 27 oktober 2010 @ 14:41 |
quote:En dus zijn ze politieke dieren. | |
#ANONIEM | donderdag 28 oktober 2010 @ 01:15 |
Zou je de OP nog wat verder kunnen verhelderen? Aan wat losse citaten zonder context hebben users namelijk niet zoveel. | |
SpecialK | donderdag 28 oktober 2010 @ 11:05 |
quote:Daar zet ik deze naast quote:- Poe [ Bericht 11% gewijzigd door SpecialK op 28-10-2010 11:17:55 ] | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 11:41 |
quote:Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest. De zinnen zijn de zintuigen. De stelling gaat over radicaal empirisme, zoals Locke's idee dat een mens geboren wordt als een 'tabula rasa'. Het gaat niet over de (on)mogelijkheid je ervaringen te verwoorden. | |
SpecialK | donderdag 28 oktober 2010 @ 11:41 |
Ah nu snap ik het. | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 12:26 |
Klinkt als de wetenschappelijke methode: waarneming staat aan de voet van alle begrip. | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 12:53 |
quote:Er is een (kennistheorisch) debat geweest tussen empiristen en rationalisten. Enerzijds heb je gegevens nodig om iets te kunnen weten (empirie), anderzijds moeten deze gegevens worden geinterpreteerd met concepten (ratio). Beide aspecten komen terug in de wetenschappelijke methode. Het empirische aspect is het meten. Het rationele aspect is de vorming van theorien en hypothesen. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-10-2010 14:39:09 ] | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 16:57 |
quote:Als je 'begrip' vervangt door ratio, dan zegt hij toch wat jij zegt? ![]() | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:00 |
quote:Alleen dan in 5 keer zoveel tekst. ![]() Deelnemer heeft er soms wel een beetje een handje van om eenvoudige dingen zo ingewikkeld mogelijk te verwoorden. ![]() | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:01 |
quote:Ongeveer. Alleen de bewering dat waarneming aan de voet staat van begrip gaat verder. Je kunt deze bewering ook omdraaien: begrip staat aan de voet van waarneming. | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:03 |
quote:Dat kun je altijd neem ik aan. Je kunt ook eerst met 'ratio' besluiten om iets te gaan waarnemen. Je kunt ook iets waarnemen, en daarna je verstand gebruiken. Lijkt me een non-issue. ![]() Maar misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt... | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:04 |
quote:Ehh, nee. Ik denk niet dat dat omkeerbaar is. Sterker nog: dat durf ik wel heel stellig te beweren. | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:06 |
quote:Het gaat om de vraag of je bij een waarneming uberhaupt iets ziet, zonder een intern begripsvermogen. | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:07 |
quote:Zoals je zei 'aan de voet' dus dat komt eerst. | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:10 |
quote:Ah, op die manier. We kunnen ook stellen dat je begrip gevormd wordt door je waarneming. Tevens dat je waarneming gevormd wordt door je begrip. Dat kan leiden tot de stelling: Waarneming en begrip beïnvloeden elkaar. En waarom? Gedrag volgt uit waarneming en denken, dit leidt tot nieuwe besluiten tot waarneming en denken. Uiteraard zijn er in de wetenschappelijke methode regels, dus daar gaat dit niet helemaal voor op. | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:10 |
quote:Sterren zijn prima zichtbaar. Ook als je niet begrijpt dat het soortgelijke objecten zijn als de zon. | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:12 |
quote:De stelling stamt uit een tijd dat men deze vraag fundamenteler opvatte. Het antwoordt van Leibniz op de vraag luidt: Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest, behalve het verstand zelf. zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Empirisme [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 28-10-2010 17:24:08 ] | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:22 |
'in de zinnen' ? Dus als ik een ster zie, moet ik mij eerst realiseren dat ik naar licht kijk, vervolgens dat het een object is en dat ik weet dat het een ster is. Maar bij het denken zelf is het niet nodig om te realiseren dat je denkt? | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:47 |
quote:Aan de achterkant van je hersenen zit een gebied, dat de informatie interpreteert die via de ogen binnenkomt. Als door een hersenbloeding dit gebied beschadigd raakt, dan zie je niets meer. Er zijn mensen die wel voorwerpen kunnen herkennen, maar geen gezichten (en omgekeerd). Het herkennen van gezichten heeft een ander verwerkingsgebied. | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:54 |
Dan gebruik je een biologische verklaring voor een filosofische bewering. Ik denk niet dat Leibniz hier ooit van wist. | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:56 |
quote:Is dit een letterlijke uitspraak van Leibniz? Ik kan die namelijk nergens terugvinden. | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:58 |
quote:Bovendien snap ik 'm niet. Misschien in het Engels of Duits wel te snappne | |
deelnemer | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:59 |
quote:Hetzelfde geldt ook voor ons begripsvermogen. Leibniz wist niet hoe dat van binnen werkte, maar er was wel iets nodig, dacht hij. Overigens mag je gewoon een biologische verklaring geven voor een filosofische bewering. | |
Molurus | donderdag 28 oktober 2010 @ 18:02 |
quote:Daarom, ik was ook wel benieuwd wat Leibniz daar dan mee bedoelde. ![]() | |
Integreerbeer | donderdag 28 oktober 2010 @ 18:05 |
Leibniz heeft overigens boekwerken vol geschreven over "denken". Dus met een quote daarover ben je nog niet klaar. ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Alphabet_of_human_thought Ook grappig, naast Monaden had hij dus ook elementaire gedachtedeeltjes uitgevonden. [ Bericht 37% gewijzigd door Integreerbeer op 28-10-2010 18:18:07 ] | |
shadow117 | maandag 1 november 2010 @ 06:19 |
Over elke steling kun je meerdere boeken schrijven denk ik. En ook zijn allen zeer subjectief, maar dat was waarschhijnlijk ook de opzet denk ik. Ze zijn ook allemaal omkeerbaar, dat vindt ik er wel leuk aan, de keerzijde van de stellingen. |