quote:Ah, op die manier.Op donderdag 28 oktober 2010 17:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat om de vraag of je bij een waarneming uberhaupt iets ziet, zonder een intern begripsvermogen.
quote:Sterren zijn prima zichtbaar. Ook als je niet begrijpt dat het soortgelijke objecten zijn als de zon.Op donderdag 28 oktober 2010 17:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat om de vraag of je bij een waarneming uberhaupt iets ziet, zonder een intern begripsvermogen.
quote:De stelling stamt uit een tijd dat men deze vraag fundamenteler opvatte. Het antwoordt van Leibniz op de vraag luidt: Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest, behalve het verstand zelf.Op donderdag 28 oktober 2010 17:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sterren zijn prima zichtbaar. Ook als je niet begrijpt dat het soortgelijke objecten zijn als de zon.
quote:Aan de achterkant van je hersenen zit een gebied, dat de informatie interpreteert die via de ogen binnenkomt. Als door een hersenbloeding dit gebied beschadigd raakt, dan zie je niets meer.Op donderdag 28 oktober 2010 17:22 schreef Integreerbeer het volgende:
'in de zinnen' ? Dus als ik een ster zie, moet ik mij eerst realiseren dat ik naar licht kijk, vervolgens dat het een object is en dat ik weet dat het een ster is.
Maar bij het denken zelf is het niet nodig om te realiseren dat je denkt?
quote:Is dit een letterlijke uitspraak van Leibniz? Ik kan die namelijk nergens terugvinden.Op donderdag 28 oktober 2010 17:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De stelling stamt uit een tijd dat men deze vraag fundamenteler opvatte. Het antwoordt van Leibniz op de vraag luidt: Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest, behalve het verstand zelf.
quote:Bovendien snap ik 'm niet. Misschien in het Engels of Duits wel te snappneOp donderdag 28 oktober 2010 17:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit een letterlijke uitspraak van Leibniz? Ik kan die namelijk nergens terugvinden.
quote:Hetzelfde geldt ook voor ons begripsvermogen. Leibniz wist niet hoe dat van binnen werkte, maar er was wel iets nodig, dacht hij.Op donderdag 28 oktober 2010 17:54 schreef Integreerbeer het volgende:
Dan gebruik je een biologische verklaring voor een filosofische bewering. Ik denk niet dat Leibniz hier ooit van wist.
quote:Daarom, ik was ook wel benieuwd wat Leibniz daar dan mee bedoelde.Op donderdag 28 oktober 2010 17:58 schreef Integreerbeer het volgende:
[..]
Bovendien snap ik 'm niet. Misschien in het Engels of Duits wel te snappne
Over elke steling kun je meerdere boeken schrijven denk ik. En ook zijn allen zeer subjectief, maar dat was waarschhijnlijk ook de opzet denk ik.quote:Op maandag 25 oktober 2010 19:59 schreef Mimii het volgende:
Ik moet voor school kijken naar wat de meningen zijn over de uitspraken van aristoteles. Dus hierbij vraaag ik me af hoe jullie denken over de volgende uitspraken..
Je mag zelf kiezen op welke je wil reageren/ je een mening hebt.
-De mens is van nature een politiek dier. (Politika)
-Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen. (Logika)
-Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest. (Grondbeginsel filosofisch sensualisme)
-Dankbaarheid veroudert snel.
-De opvoeding heeft bittere wortels, maar haar vruchten zijn zoet.
-Niemand houdt van hem die hij vreest.
Ben benieuwd naar jullie meningen..
Gr.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |