abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87950231
Ik moet voor school kijken naar wat de meningen zijn over de uitspraken van aristoteles. Dus hierbij vraaag ik me af hoe jullie denken over de volgende uitspraken..
Je mag zelf kiezen op welke je wil reageren/ je een mening hebt.

-De mens is van nature een politiek dier. (Politika)

-Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen. (Logika)

-Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest. (Grondbeginsel filosofisch sensualisme)

-Dankbaarheid veroudert snel.

-De opvoeding heeft bittere wortels, maar haar vruchten zijn zoet.

-Niemand houdt van hem die hij vreest.

Ben benieuwd naar jullie meningen..
Gr.
pi_87952013
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 19:59 schreef Mimii het volgende:
Ik moet voor school kijken naar wat de meningen zijn over de uitspraken van aristoteles. Dus hierbij vraaag ik me af hoe jullie denken over de volgende uitspraken..

Hoe zou je er achter kunnen komen of dat dit zo is?
Je kunt stellen dat mensen politiek bedrijven en dat is het dan wel.
quote:
-Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest. (Grondbeginsel filosofisch sensualisme)
Wat is een verstand?
quote:
Wat heet snel? Ik denk in elk geval dat men regelmatig ondankbaarheid ervaart, Aristoteles kennelijk ook.
quote:
Die vind ik persoonlijk wel mooi. :)
quote:
Niemand?

Op zich leuke uitspraken om het 'ns over te hebben, anderzijds kun je er toch altijd omheen blijven draaien. Je komt er nooit uit. Daarom is het ook mogelijk er na 3000 jaar nog altijd over te 'filosoferen'.

Ik zou deze mening er aan toe willen voegen: Aristoteles is van alle Griekse wijsgeren de meest relevante. Waarom? Zijn filosofie sluit, meer dan die van Plato, aan bij de moderne wetenschappen. Dat komt doordat hij 'naar beneden' keek (dingen zijn samengesteld uit eigenschappen) ipv 'naar boven', zoals Plato. Daarnaast heeft hij aardige dingen geschreven over ethiek (ethica nicomachea) en politiek. Volgens wikipedia was het ook geen onaardige man, wat misschien verklaart dat hij wél een natuurlijke dood kon sterven.
  maandag 25 oktober 2010 @ 20:32:42 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87952130
Wat een klote stellingen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87954601
quote:
-Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen(onderbouwen?). (Logika)
Als je bedoelt met opstellen dat je een stelling onderbouwt, dan ben ik er helemaal mee eens.
Dat is, omdat je dan je stelling logisch moet onderbouwen, dit verlangt van je dat je verstand hebt van de grondbeginselen die je gebruikt of wilde gebruiken (klinkt heel vaag, maar bondiger kun je het niet formuleren).

Je kunt echter heel gemakkelijk de onderbouwde stelling onderuit halen, omdat degene die een stelling heeft "opgesteld" een fout gemaakt kan hebben in een van zijn grondbeginselen of in zijn logica. Bovendien hoeft een weerlegging niet gefundeerd te zijn op andere grondbeginselen. Je kunt dan degene weerleggen met wat hij gegeven heeft door paar simpele trucjes te gebruiken.

quote:
Goedheid van mensen wordt geschreven in zand en slechtheid wordt gegraveerd in steen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_87956731
quote:

Volgens Aristotels komt een mens pas volledig tot zijn recht, als hij mede vormgeeft aan de gemeenschap waar hij deel vanuit maakt. Dat lijkt mij juist. Anders neem je niet volwaardig deel.
The view from nowhere.
pi_87957676
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 22:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens Aristotels komt een mens pas volledig tot zijn recht, als hij mede vormgeeft aan de gemeenschap waar hij deel vanuit maakt. Dat lijkt mij juist. Anders neem je niet volwaardig deel.
En niet alleen dat maar heden ten dage zijn ook de dieren zelf politiek geworden.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_87960752
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 22:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Gelijktijdig vond hij slavernij doodnormaal. Uiteraard ligt dat vooral aan de tijd waarin hij leefde, maar ik geef 't maar even aan. Daarnaast, er zijn legio mensen zonder interesse in de buitenwereld. Politiek, filosofie, wetenschap, de meeste mensen hebben er pas een mening over zodra hun huursubsidie verlaagd wordt of zodra ze aangesproken worden op hun gedrag (dan komt opeens de kritische filosoof tevoorschijn!).

Maar op zich valt er iets te zeggen voor Aristoteles; ook ik ben van mening dat een beetje leven gepaard gaat met het zoeken naar wijsheid, inzichten, kennis, ongeacht wat de status van die kennis is. Ik verbaas me er zelfs over als, vooral wat intelligentere mensen (mensen die op zich best wat kennis kunnen behappen) weigeren om zich enigszins in te spannen.
pi_87963383
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 23:20 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Gelijktijdig vond hij slavernij doodnormaal. Uiteraard ligt dat vooral aan de tijd waarin hij leefde, maar ik geef 't maar even aan. Daarnaast, er zijn legio mensen zonder interesse in de buitenwereld. Politiek, filosofie, wetenschap, de meeste mensen hebben er pas een mening over zodra hun huursubsidie verlaagd wordt of zodra ze aangesproken worden op hun gedrag (dan komt opeens de kritische filosoof tevoorschijn!).

Maar op zich valt er iets te zeggen voor Aristoteles; ook ik ben van mening dat een beetje leven gepaard gaat met het zoeken naar wijsheid, inzichten, kennis, ongeacht wat de status van die kennis is. Ik verbaas me er zelfs over als, vooral wat intelligentere mensen (mensen die op zich best wat kennis kunnen behappen) weigeren om zich enigszins in te spannen.
Tsja, dat is het primaat van de hypotheekrente-aftrek over de vraag naar waar we nu eigenlijk heen zouden willen met de wereld...
Niets iets om opgetogen van te worden.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_87987961
.
pi_88013091
Wij zijn ook benieuwd naar jouw meningen, anders wordt het eerder een "los mijn huiswerk op"-topic :)
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:57:32 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_88017095
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 19:59 schreef Mimii het volgende:
eens
quote:
-Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen. (Logika)
eens
quote:
eens
quote:
oneens
quote:
eens
quote:
oneens
quote:
Ben benieuwd naar jullie meningen..
Gr.
bij dezen!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88022911
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 20:30 schreef sneakypete het volgende:
Hoe zou je er achter kunnen komen of dat dit zo is?
Je kunt stellen dat mensen politiek bedrijven en dat is het dan wel.
En dus zijn ze politieke dieren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_88052808
Zou je de OP nog wat verder kunnen verhelderen? Aan wat losse citaten zonder context hebben users namelijk niet zoveel.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:05:56 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_88058738
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 19:59 schreef Mimii het volgende:

Daar zet ik deze naast

quote:
How very commonly we hear it remarked, that such and such thoughts are beyond the compass of words! I do not believe that any thought, properly so called, is out of the reach of language. I fancy, rather, that where difficulty in expression is experienced, there is, in the intellect which experiences it, a want either of deliberateness or of method. For my own part, I have never had a thought which I could not set down in words, with even more distinctness than that with which I conceived it:--as I have before observed, the thought is logicalized by the effort at (written) expression.
- Poe

[ Bericht 11% gewijzigd door SpecialK op 28-10-2010 11:17:55 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_88059865
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Daar zet ik deze naast
[..]

- Poe
Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest.

De zinnen zijn de zintuigen. De stelling gaat over radicaal empirisme, zoals Locke's idee dat een mens geboren wordt als een 'tabula rasa'. Het gaat niet over de (on)mogelijkheid je ervaringen te verwoorden.
The view from nowhere.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:41:59 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_88059891
Ah nu snap ik het.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_88061426
Klinkt als de wetenschappelijke methode: waarneming staat aan de voet van alle begrip.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88062513
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 12:26 schreef Molurus het volgende:
Klinkt als de wetenschappelijke methode: waarneming staat aan de voet van alle begrip.
Er is een (kennistheorisch) debat geweest tussen empiristen en rationalisten. Enerzijds heb je gegevens nodig om iets te kunnen weten (empirie), anderzijds moeten deze gegevens worden geinterpreteerd met concepten (ratio).

Beide aspecten komen terug in de wetenschappelijke methode. Het empirische aspect is het meten. Het rationele aspect is de vorming van theorien en hypothesen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-10-2010 14:39:09 ]
The view from nowhere.
pi_88072007
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 12:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is een (kennistheorisch) debat geweest tussen empiristen en rationalisten. Enerzijds heb je gegevens nodig om iets te kunnen weten (empirie), anderzijds moeten deze gegevens worden geinterpreteerd met concepten (ratio).

Beide aspecten komen terug in de wetenschappelijke methode. Het empirische aspect is het meten. Het rationele aspect is de vorming van theorien en hypothesen.
Als je 'begrip' vervangt door ratio, dan zegt hij toch wat jij zegt? :P
pi_88072134
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 16:57 schreef Integreerbeer het volgende:

[..]

Alleen dan in 5 keer zoveel tekst. :+

Deelnemer heeft er soms wel een beetje een handje van om eenvoudige dingen zo ingewikkeld mogelijk te verwoorden. :D
pi_88072196
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 16:57 schreef Integreerbeer het volgende:

[..]

Ongeveer. Alleen de bewering dat waarneming aan de voet staat van begrip gaat verder. Je kunt deze bewering ook omdraaien: begrip staat aan de voet van waarneming.
The view from nowhere.
pi_88072247
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 17:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ongeveer. Alleen de bewering dat waarneming aan de voet staat van begrip gaat verder. Je kun deze bewering ook omdraaien.
Dat kun je altijd neem ik aan. Je kunt ook eerst met 'ratio' besluiten om iets te gaan waarnemen. Je kunt ook iets waarnemen, en daarna je verstand gebruiken.
Lijkt me een non-issue. :P
Maar misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt...
pi_88072303
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 17:01 schreef deelnemer het volgende:
Ongeveer. Alleen de bewering dat waarneming aan de voet staat van begrip gaat verder. Je kunt deze bewering ook omdraaien: begrip staat aan de voet van waarneming.
Ehh, nee. Ik denk niet dat dat omkeerbaar is. Sterker nog: dat durf ik wel heel stellig te beweren.
pi_88072376
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 17:03 schreef Integreerbeer het volgende:

[..]

Dat kun je altijd neem ik aan. Je kunt ook eerst met 'ratio' besluiten om iets te gaan waarnemen. Je kunt ook iets waarnemen, en daarna je verstand gebruiken.
Lijkt me een non-issue. :P
Maar misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt...
Het gaat om de vraag of je bij een waarneming uberhaupt iets ziet, zonder een intern begripsvermogen.
The view from nowhere.
pi_88072400
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 17:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee. Ik denk niet dat dat omkeerbaar is. Sterker nog: dat durf ik wel heel stellig te beweren.
Zoals je zei 'aan de voet' dus dat komt eerst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')