abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:41:05 #26
62913 Blik
The one and Only!
pi_87984805
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 16:30 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Soms vraag ik me wel eens af; willen mensen dat soms alleen geloven, ondanks dat de geluiden anders zijn? Die vent van het rode kruis in dat filmpje is toch niet achterlijk?
Als iemand van het Rode Kruis je dat heeft verteld, prima. Echter heb je volgens je verhaal de observatie gemaakt tijdens een rit in de nachttrein. Daar zet ik mijn vraagtekens bij, want dat lijkt me gewoonweg onmogelijk
pi_87984958
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 16:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Als iemand van het Rode Kruis je dat heeft verteld, prima. Echter heb je volgens je verhaal de observatie gemaakt tijdens een rit in de nachttrein. Daar zet ik mijn vraagtekens bij, want dat lijkt me gewoonweg onmogelijk
Dan moet je beter lezen. Ten eerste reed de nachttrein overdag door Noord Korea en bereikte 's avonds bij licht nog China. Gezien die trein hooguit 50 km p/u reed, kon je genoeg observaties doen. Vooral omdat rond het spoor en stations veel leven is (geldt voor Azië in het algemeen).
Maar ik heb ook gezegd dat ik hooguit kan verklaren wat ik met eigen ogen gezien heb, maar toch vooral afga op de woorden van de Rode Kruis medewerker in het toegevoegde youtube filmpje. Deze rept namelijk ook alleen van ondervoeding en niet van hongersnood; hetgeen mijn indruk ook is.
Maar begrijp me goed; ik kan niets uitsluiten. Ik kan hooguit een indruk weergeven en de betrouwbaarheid ervan onderbouwen.
Vandaar ook de titel "waar alleen eksters zijn, zien en weten". Het is zo moeilijk de feiten onder ogen te krijgen en een conclusie te trekken. Alleen de eksters in dat land lijken daar tot in staat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Chooselife op 26-10-2010 16:55:03 ]
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:09:50 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_87986276
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 16:43 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Dan moet je beter lezen. Ten eerste reed de nachttrein overdag door Noord Korea en bereikte 's avonds bij licht nog China. Gezien die trein hooguit 50 km p/u reed, kon je genoeg observaties doen. Vooral omdat rond het spoor en stations veel leven is (geldt voor Azië in het algemeen).

In mijn boekje rijdt de nachttrein niet overdag, maar dat zal wel aan mij liggen.
pi_87986557
De treinreis Pyongyang duurt - afhankelijk van de grensperikelen en overige vertragingen - zo'n 24 uur, dus er zit altijd wel een nacht in. :P

Overigens neigt het verslag inderdaad wel enigszins naar naïviteit op sommige punten.
pi_87986680
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 17:09 schreef Blik het volgende:

[..]

In mijn boekje rijdt de nachttrein niet overdag, maar dat zal wel aan mij liggen.
Hier het bewijs.

Bij vertrek, 10:00u in de ochtend.

Willekeurige foto van onderweg.

Precies op de grens, tussen de Chinese stad Dandong (links) en Noord Korea (rechts). Je kunt zien dat de schemer invalt.
pi_87986866
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 17:15 schreef k_man het volgende:
De treinreis Pyongyang duurt - afhankelijk van de grensperikelen en overige vertragingen - zo'n 24 uur, dus er zit altijd wel een nacht in. :P
Nee hoor, de treinreis duurt ongeveer 8 uren tot de grens.

quote:
Overigens neigt het verslag inderdaad wel enigszins naar naïviteit op sommige punten.
Vertel eens.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:24:01 #32
62913 Blik
The one and Only!
pi_87986941
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:18 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Hier het bewijs.

[ afbeelding ]
Bij vertrek, 10:00u in de ochtend.

[ afbeelding ]
Willekeurige foto van onderweg.

[ afbeelding ]
Precies op de grens, tussen de Chinese stad Dandong (links) en Noord Korea (rechts). Je kunt zien dat de schemer invalt.
Allemaal prima, ik geloof je best en heb al de bewijsvoering niet nodig. Maar dan moet je niet zeggen dat je dat gezien hebt tijdens een rit in de nachttrein. Zeg dan gewoon tijdens de treinrit...
pi_87986996
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 17:24 schreef Blik het volgende:

[..]

Allemaal prima, ik geloof je best en heb al de bewijsvoering niet nodig. Maar dan moet je niet zeggen dat je dat gezien hebt tijdens een rit in de nachttrein. Zeg dan gewoon tijdens de treinrit...
Dat ding heet nachttrein, ik snap de onduidelijkheid. 8-)
pi_87993077
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:22 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Nee hoor, de treinreis duurt ongeveer 8 uren tot de grens.
[..]

Vertel eens.
Ik had het nergens over tot aan de grens. De totale reis duurt zo'n 24 uur. Of 28, in mijn geval, door vertragingen.
pi_87996631
Kan ts daar blijven?
  woensdag 27 oktober 2010 @ 10:21:56 #36
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_88014230
Zijn er nog bezienswaardigheden zoals natuurfenomenen of bijzondere gebouwen die een bezoek aan NK de moeite waard maken? Want zo te lezen is het met name de absurdistische ervaring die het zo bijzonder maakt. Ook als ik de foto's bekijk zie ik dingen die in de omliggende landen ook te vinden zijn.
Vooral daarom vind ik het land wel interessant, maar ik hoef er niet zo nodig heen..
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_88014866
Nou, als je de foto's bekijkt van de diverse mensen die er geweest zijn, zul je zien dat de natuur best fraai is, maar inderdaad niet uitzonderlijk. Er zijn wel allerlei interessante gebouwen en monumenten.
pi_88083910
Ik ben erg geïnteresseerd in Noord-Korea en was blij je verslag te lezen. Eerlijk gezegd moet ik het met een paar mensen hier eens zijn. Naar mijn idee doet de regering er alles aan om het land goed voor de dag te laten komen en zo bijvoorbeeld ook de route zorgvuldig te plannen en vol te zetten met alle pracht en praal. Ik neem aan dat de meeste mensen de inside documentaires van National Geographic kennen? Zo niet dan is er een interessante docu over Noord-Korea genaamd; undercover inside North Korea ( volgens mij heet hij zo) deze kun je vast wel ergens streaming bekijken.

Desalniettemin, mooie trip en een leuk verslag, top dat je hem effe online zet!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:23:25 #39
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_88084788
Echt interessant om te lezen.

Er was onlangs bij de VPRO een docu over een Amerikaan die tijdens de Koreaanse oorlog van 1950 overgelopen en geëmigreerd is naar Noord-Korea. Kan het alleen nergens meer terugvinden op internet. Volgens die docu was het best wel een tof land, maar inderdaad is er een periode geweest met grote honger (deels ook door de blokkade van de VS).
pi_88084831
Ik heb interesse en waarschijnlijk heel veel vragen! :) ik ga dit morgen eens helemaal doorlezen!
pi_88085135
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:05 schreef kenowa het volgende:
Ik ben erg geïnteresseerd in Noord-Korea en was blij je verslag te lezen. Eerlijk gezegd moet ik het met een paar mensen hier eens zijn. Naar mijn idee doet de regering er alles aan om het land goed voor de dag te laten komen en zo bijvoorbeeld ook de route zorgvuldig te plannen en vol te zetten met alle pracht en praal. Ik neem aan dat de meeste mensen de inside documentaires van National Geographic kennen? Zo niet dan is er een interessante docu over Noord-Korea genaamd; undercover inside North Korea ( volgens mij heet hij zo) deze kun je vast wel ergens streaming bekijken.

Desalniettemin, mooie trip en een leuk verslag, top dat je hem effe online zet!
Ik kan niet oordelen over speculatieve zaken, of zaken die ik zelf niet geconstateerd heb. Bovendien spreek je in dat land ook buitenlandse Noord-Korea experts, maar die zijn veel genuanceerder over Noord-Korea dan de documentaire waar jij over spreekt. Gezegd moet worden, is dat ik vermoed -omdat er zeer sterke aanwijzingen over bestaan, beste bewijs was Google-Maps, toen dat in den beginne Noord Korea onthulde- dat er Noord Koreaanse Goelagkampen bestaan, geheel op Stalinistische leest. Werkkampen met een zeer lage overlevingskans.
pi_88085267
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Echt interessant om te lezen.

Er was onlangs bij de VPRO een docu over een Amerikaan die tijdens de Koreaanse oorlog van 1950 overgelopen en geëmigreerd is naar Noord-Korea. Kan het alleen nergens meer terugvinden op internet. Volgens die docu was het best wel een tof land, maar inderdaad is er een periode geweest met grote honger (deels ook door de blokkade van de VS).
Jij bedoelt de documentaire "Crossing the line".

Voor elke Noord-Korea geïnteresseerde; die film MOET je gezien hebben. Zeer indrukwekkend.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crossing_the_Line_%28documentary%29
pi_88085305
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:24 schreef Lindstrøm. het volgende:
Ik heb interesse en waarschijnlijk heel veel vragen! :) ik ga dit morgen eens helemaal doorlezen!
Stel ze gerust!
pi_88106711
En wat betreft het zinken van die Zuid-Koreaanse oorlogsbodem liep ik in DPRK tegen de volgende theorie aan;

Het schijnt zo te zijn dat het feitelijk inderdaad door Noord-Koreaans geweervuur tot zinken is gebracht. Maar er was kennelijk iemand, een jonge officier van nog géén 30 jaar jong, die op eigen initiatief had gehandeld. Dus zonder goedkeuring van een bevelhebber en laat staan de opperbevelhebber van de strijdkrachten.

Daarom is het min-of-meer ook met een sisser afgelopen.
pi_88113407
Misschien een beetje offtopic, maar imo wel interessant: Een Noord-Koreaanse vluchteling die nu in Zuid-Korea woont, schreef een boek over de tien jaar die hij doorgebracht had in een Noord-Koreaans strafkamp. Er is ook een Nederlandse vertaling van het boek, genaamd 'De aquariums van Pyongyang'. De schrijver gaf bovendien een interessant interview aan de NOS
pi_88121505
Heel interessant verhaal Chooselife, en mooi geschreven ook! Bedankt voor het delen.

Zelf zou ik ook graag eens willen rondkijken in Noord-Korea, maar mijn vriend is Zuid-Koreaans en komt er daarom niet in (of niet meer uit... of wel, maar verdwijnt dan een ZK-gevangenis in). En ik zou het toch ook raar vinden om er zonder hem heen te gaan. Daarom vind ik het extra leuk om je observaties te lezen.

Dat boek hierboven - De Acquariums van Pyongyang - is inderdaad een aanrader.

Verder vraag ik me wel af in hoeverre die mensen die Engels spreken en Engelse studieboeken lezen en zo "echte" passanten zijn? Die metro bijvoorbeeld, rijdt die niet alleen voor toeristen en niet voor het gewone volk? Ik kan me vergissen, maar in dat geval is die student met zijn Engelse boek misschien eerder een soort strategisch geplaatste figurant.

Verder wil ik graag nog benadrukken dat Zuid-Koreanen hun regering niet zo aanbidden en als een hondje opvolgen als de Noord-Koreanen. Heb er zelf een poos gewoond en regelmatig grote protesten meegemaakt (en dan bedoel ik ook echt duizenden of tienduizenden mensen op straat) en wel degelijk felle kritieken gehoord op de regering. Die vergelijking vind ik dus niet echt op gaan.

Heb je nog meer foto's?
pi_89053644
Dank voor het delen van je reisverslag! Kwam je reis op het spoor door een oude post van je in een ander topic, en vond het erg onderhoudend ^O^
pi_89082145
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 15:13 schreef detulp050 het volgende:
Dank voor het delen van je reisverslag! Kwam je reis op het spoor door een oude post van je in een ander topic, en vond het erg onderhoudend ^O^
Same here. Thnx
pi_89083624
Ja, erg interessant om te lezen ! Hoelang ben je in totaal geweest en hoelang mag je überhaupt blijven ?
pi_89104697
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:23 schreef DutchieBre het volgende:
Ja, erg interessant om te lezen ! Hoelang ben je in totaal geweest en hoelang mag je überhaupt blijven ?
9 dagen in Noord-Korea is via koning aap het langst misschien dat je als je individueel gaat nog wat langer kan blijven dat weet ik niet. veel langer zal wel niet mogelijk zijn want de gidsen blijven 24 uur per dag bij je en die willen ook wel eens naar huis.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')