abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 november 2010 @ 21:56:53 #151
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_88381818
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 19:45 schreef Copycat het volgende:
Wat een puinhoop.
Inderdaad. 2 jaar geleden was ik bij een familie daar. Vorige week was alles nog goed en was de as eigenlijk een grappig verschijnsel wat aan sneeuw deed denken. Ze wonen aan de rand van Yogja aan de kant van de merapi. De uitbarstingen zelf gaan allemaal de andere kant op. Maar nu lijkt de as en andere verschijnselen de stad toch echt te treffen.
Hoop snel weer een update te krijgen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 5 november 2010 @ 23:16:43 #152
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_88386043
Indrukwekkende compilatie, hier en daar schokkend:

be nice or go away
pi_88391026

Was deze al voorbij gekomen? Thermal image van de terra sateliet van NASA
http://earthobservatory.nasa.gov/NaturalHazards/view.php?id=46812
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_88392043
De evacuatie zone is nu een paar kilometer van yogja. Situatie is erg veranderd in een week. De laatste uitbarsting was te horen op minimaal 30 km afstand. Zij vluchten naar oost java. Yogja ligt op materiaal dat vroeger is uitgestoten door de merapi Ook al gaan de grootste uitbarstingen de andere kant van de merapi op, het wordt steeds gevaarlijker.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_88392119
Waar is indahnesia eigenlijk??
And that is the news.''
pi_88403624
Vluchten naar Jakarta geannuleerd vanwege vulkaan

(Novum/AP) - Internationale luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, hebben vluchten naar de Indonesische hoofdstad Jakarta zaterdag geannuleerd vanwege de uitbarstingen van de vulkaan Merapi. Het aantal doden dat sinds 26 oktober is gevallen is opgelopen tot 138.

Enkele dagen voordat de Amerikaanse president Barack Obama een bezoek brengt aan Indonesië gingen luchtvaartmaatschappijen over op het annuleren van vluchten, omdat vulkanische as in de lucht een gevaar kan vormen voor vliegtuigmotoren.

Onder de maatschappijen die tot annulering overgingen, zijn Singapore Airlines, Cathay Pacific, Japan Airlines, Lufthansa, Malaysia Airlines en AirAsia.

Een vlucht van KLM zaterdag naar Jakarta wordt ingekort en vliegt niet verder dan Kuala Lumpur in Maleisië. Reizigers met bestemming Jakarta kunnen ervoor kiezen tot Kuala Lumpur te vliegen of een latere vlucht te nemen.

Nieuws.nl
pi_88406366
Vulkanologen waarschuwen voor mega eruptie Merapi

Vulkanologen hebben onder de vulkaan Merapi een gigantisch magma-reservoir ontdekt, die drie keer zo groot is als die van de Tambora. Dat wil dus zeggen.... Drie keer zo groot als de sterkste uitbarsting in de afgelopen 10.000 jaar. De experts in het gebied waarschuwen nu voor een zogenaamde mega-eruptie/superparoxysme. Vulkanologen zeggen als die plots explodeert is het de ergste eruptie in de geschiedenis van de mens qua slachtoffers en gevolgen. De Merapi ligt op de ruïnes van een oudere geexplodeerde vulkaan. Vulkanologen zeggen dat de Merapi niet te voorspellen is en dat er van alles kan gaan gebeuren. De uitbarsting van afgelopen vrijdag was de sterkste sinds 100 jaar.

©onweer-online
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_88407621
Zou dat dan ook gevolgen voor Europa hebben? :{
  zaterdag 6 november 2010 @ 18:40:50 #159
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88408165
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 18:24 schreef braddofiel het volgende:
Zou dat dan ook gevolgen voor Europa hebben? :{
Nou ... als je bedenkt wat de Krakatau voor gevolgen had in 1883; zometeen heb je Java 1 en Java 2.

[ Bericht 1% gewijzigd door elcastel op 06-11-2010 19:01:47 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:35:44 #160
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88410215
Voor diegenen die dit niet gezien hebben :

http://zuidoost-azie.blog(...)api-levensgevaarlijk
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Moderator zaterdag 6 november 2010 @ 19:40:11 #161
8781 crew  Frutsel
pi_88410355
Merapi: building up for Krakatao 2?

Zorgwekkende zaak... met die blijvende erupties van de Merapi en dan die magmakamer :{
2012 is getting close -O-
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:24:10 #162
145755 kahaarin
pi_88412147
Dat is idd best eng, ze reppen daar over groter dan toch?

Even voor de goede orde: Krakatau heeft dit gedaan.

quote:
Op maandagochtend 27 augustus 1883 knalde de Krakatau uit elkaar. De berg rees op, scheurde open en stortte in, waarna de zee in het gapende gat stroomde. Het gevolg was een catastrofale uitbarsting; tot op heden de grootste vulkaanuitbarsting waarvan de moderne mens getuige is geweest.
Er ontstond een tsunami van 22 meter hoog. Vloedgolven van vele tientallen meters hoogte overspoelden de kusten van Java en Sumatra. Ruim 36.000 mensen verloren het leven en complete steden en dorpen werden weggespoeld. Door de hoge golven werden schepen, zoals het Nederlandse marinestoomschip Berouw, vele kilometers landinwaarts geslingerd. Zelfs op Ceylon, het huidige Sri Lanka, viel nog een dode door de golfslag. De deining werd tot in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk geregistreerd. Er rees een aswolk uit de berg die tot 50 kilometer hoogte steeg en zijn omgeving in diepe duisternis dompelde. Door de enorm grote hoeveelheid stof die in de atmosfeer terecht kwam, daalde wereldwijd het volgende jaar de gemiddelde temperatuur met 1,2 graden Celsius.[1] De uitbarsting ging met zoveel geweld gepaard dat de trommelvliezen van zeelui in de buurt barstten. Het gebrul en geknal was hoorbaar tot in Australië en zelfs op het eiland Rodriguez, niet ver van Afrika. In Atjeh, in het noorden van Sumatra, bracht men troepen in paraatheid wegens vermeend vijandelijk kanongebulder. De geluidsgolven waren zo krachtig dat ze zeven keer de aarde rond gingen voor de atmosfeer weer tot rust kwam. De explosie was naar schatting 26 keer zo zwaar als die van de Tsar Bomba, de zwaarste tot ontploffing gebrachte kernbom ooit.
be nice or go away
pi_88412343
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 20:24 schreef kahaarin het volgende:
Dat is idd best eng, ze reppen daar over groter dan toch?

Even voor de goede orde: Krakatau heeft dit gedaan.

[..]

Ligt deze vulkaan ook in zee?. Krakatau lag/ligt midden in zee.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2010 20:29:29 ]
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:31:43 #164
145755 kahaarin
pi_88412454
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 20:29 schreef aloa het volgende:

[..]

Ligt deze vulkaan ook in zee?. Krakatau lag/ligt midden in zee.
Deze ligt niet aan zee, ik heb alleen het vermoeden dat een uitbarsting van dergelijk formaat ook voor genoeg problemen kan zorgen zonder zeewater.

be nice or go away
pi_88412526
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 20:31 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Deze ligt niet aan zee, ik heb alleen het vermoeden dat een uitbarsting van dergelijk formaat ook voor genoeg problemen kan zorgen zonder zeewater.

[ afbeelding ]
Dat is waar idd.
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:56:37 #166
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_88413367
zo'n 50 km van zee, lijkt me niet dat dat een tsunami veroorzaakt, alleen een beetje beven is niet genoeg geloof ik je hebt er een behoorlijke waterverplaatsing voor nodig. Bij de tsunami in 2004 was het de zeebodem die enkele meters omhoog kwam.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_88413836
zijn er goede webcams beschikbaar ?
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:41:03 #168
145755 kahaarin
pi_88414683
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:09 schreef Isiolo het volgende:
zijn er goede webcams beschikbaar ?
Nope, alles overbelast en ik ben een paar keer de melding dat er een storing is tegengekomen, ik kan me zo voorstellen dat ze die nu niet ter plaatse kunnen gaan verhelpen, niemand bij zijn volle verstand gaat richting de cams denk ik. :D
be nice or go away
pi_88415399
Zou wel uniek zijn als ik dat mee kon maken zo'n uitbarsting :P
Misschien moeten we anders weer 10.000 jaar wachten
pi_88417109
quote:
Nope, alles overbelast en ik ben een paar keer de melding dat er een storing is tegengekomen
ik had hetzelfde probleem. Ik probeerde met een scriptje elke minuut een frame van de webcam op te slaan, maar sinds 3 dagen krijg ik niets meer.

Dat bericht van die grote magma kamer is best behoorlijk zorgelijk. Niet alleen voor de mensen in midden-Java, maar ook voor die mensen die er een heel stuk vanaf zijn.
  zaterdag 6 november 2010 @ 23:03:34 #171
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_88417409
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:06 schreef Isiolo het volgende:
Zou wel uniek zijn als ik dat mee kon maken zo'n uitbarsting :P
Misschien moeten we anders weer 10.000 jaar wachten
Ja leuk ja, duizenden mensen die kunnen overlijden, zitten we ook echt op te wachten 8)7
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
  zaterdag 6 november 2010 @ 23:14:21 #172
145755 kahaarin
pi_88417799
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:55 schreef Patrickske het volgende:
ik had hetzelfde probleem. Ik probeerde met een scriptje elke minuut een frame van de webcam op te slaan, maar sinds 3 dagen krijg ik niets meer.

Dat bericht van die grote magma kamer is best behoorlijk zorgelijk. Niet alleen voor de mensen in midden-Java, maar ook voor die mensen die er een heel stuk vanaf zijn.
Ik heb ook een dag of wat al nergens meer beelden kunnen krijgen.

Idd, dit is echt een beetje een doomsday scenario, ik hoop van ganser harte dat het niet zo ver komt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 23:03 schreef lekzzz het volgende:
Ja leuk ja, duizenden mensen die kunnen overlijden, zitten we ook echt op te wachten 8)7
Met alle respect, als het zo ver komt, dan komt het zo ver, er is niemand die daar iets aan kan veranderen, ik heb gisteren en vandaag uit alle macht geprobeerd om een werkende webcam te vinden. Niet om getuige te zijn van de dood en het verlies van duizenden mensen maar om getuige te zijn van een uniek natuurverschijnsel. Hopelijk komt het niet tot zo'n uitbarsting maar als het toch gebeurt dan zou ik het heel graag willen volgen op cam, sue me.... :@
be nice or go away
pi_88417934
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 20:31 schreef kahaarin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Daarbij kunnen we heel slecht inschatten wat de gevolgen zijn. De kust is zo'n 56 km van de vulkaan verwijderd en die kortste route gaat dwars door Yogyakarta.
  zaterdag 6 november 2010 @ 23:24:32 #174
145755 kahaarin
pi_88418189
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 23:17 schreef Light het volgende:

[..]

Daarbij kunnen we heel slecht inschatten wat de gevolgen zijn. De kust is zo'n 56 km van de vulkaan verwijderd en die kortste route gaat dwars door Yogyakarta.
Idd, Yogyakarta ligt binnen de 30 km zone, en down-hill, ik hoop echt dat de berg weer gaat slapen, zo niet, dat iedereen een veilige plek kan vinden en dat de soep niet zo heet wordt gegeten als dat hij nu wordt geserveerd.

*neemt niet weg dat ik wel heel graag de beelden wil zien.... :@ *
be nice or go away
pi_88419001
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 23:24 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Idd, Yogyakarta ligt binnen de 30 km zone, en down-hill, ik hoop echt dat de berg weer gaat slapen, zo niet, dat iedereen een veilige plek kan vinden en dat de soep niet zo heet wordt gegeten als dat hij nu wordt geserveerd.

*neemt niet weg dat ik wel heel graag de beelden wil zien.... :@ *
Die veiligheidszone is nu toch 20 km? Als ze die oprekken naar 25 km, moet half Yogyakarta al worden ontruimd. Kan leuk worden.
  zaterdag 6 november 2010 @ 23:51:01 #176
145755 kahaarin
pi_88419153
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 23:46 schreef Light het volgende:

[..]

Die veiligheidszone is nu toch 20 km? Als ze die oprekken naar 25 km, moet half Yogyakarta al worden ontruimd. Kan leuk worden.
Ik ga uit van het worst-kaas scenario, dan is de 20 km zone niet genoeg. Echt, ik hoop dat het niet zo ver komt, maar als ze gelijk krijgen over de omvang van de eventuele volgende uitbarsting dan is die 20 km nog niet genoeg.

Deze fotoserie al gezien? http://blogs.denverpost.c(...)i-erupts-again/2534/
be nice or go away
  zondag 7 november 2010 @ 00:07:25 #177
88758 Isiolo
Tek'ma'tek
pi_88419764
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 23:03 schreef lekzzz het volgende:

[..]

Natuur neemt en de natuur geeft......
Zij wonen op een vulkaan, wij onder de zeespiegel.
pi_88420373
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 23:51 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ik ga uit van het worst-kaas scenario, dan is de 20 km zone niet genoeg. Echt, ik hoop dat het niet zo ver komt, maar als ze gelijk krijgen over de omvang van de eventuele volgende uitbarsting dan is die 20 km nog niet genoeg.
Probleem is dat je niet op voorhand half Java kunt evacueren. Al was het maar omdat je die mensen wel weer ergens moet onderbrengen.
quote:
Nu wel :)
  zondag 7 november 2010 @ 00:39:05 #179
145755 kahaarin
pi_88420828
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 00:25 schreef Light het volgende:
Probleem is dat je niet op voorhand half Java kunt evacueren. Al was het maar omdat je die mensen wel weer ergens moet onderbrengen.
Dat klopt, daarom niet minder frustrerend, als "toeschouwer"....
quote:
Nu wel :)
En? Ik vond het indrukwekkend.
be nice or go away
pi_88426054
Zwaarste uitbarsting van Merapi komt mogelijk nog
Dodental gestegen naar 138, vliegverkeer Java stilgelegd

De activiteit van de vuurspuwende Indonesische vulkaan Merapi is sinds de negentiende eeuw niet meer zo groot geweest. Maar de grootste klap kan nog komen.
Dat zegt vulkanoloog Manfred van Bergen van de Universiteit Utrecht.

De eruptie kostte, sinds de eerste uitbarsting op 26 oktober, al 138 levens. De uitbarstingen die we nu zien zijn vrij abnormaal, zegt Van Bergen. Er zijn weliswaar altijd fluctuaties in activiteit, maar de erupties van nu zijn veel heftiger dan die van decennia geleden.

De Indonesische archipel ligt op de Ring van Vuur, een seismologisch zeer instabiel gebied. Behalve dat het land 65 actieve vulkanen heeft, wordt het jaarlijks geplaagd door aardbevingen en tsunamis.

De Merapi wordt, met 60 uitbarstingen sinds 1548, gezien als een van de gevaarlijkste en actiefste vulkanen ter wereld. Bij de dodelijkste uitbarsting in 1930 verloren 1370 mensen het leven. In 1994 kwamen bij een uitbarsting 60 mensen om.

De aswolken van de vulkaan reiken ditmaal veel verder en hoger dan normaal en komen met een groter dan verwachte snelheid naar beneden. Tot in Bandung, 300 kilometer naar het westen, werden asdeeltjes aangetroffen, zo meldden lokale televisiezenders.

De as is een van de redenen waarom het dodental gisteren zo hoog uitviel. Hete aswolken bij vulkaanuitbarstingen, met temperaturen van rond de 700 graden Celsius, veroorzaken de meeste slachtoffers. Op de vruchtbare hellingen van de Merapi wonen vele duizenden boeren met hun gezinnen, en de autoriteiten hadden alleen mensen die binnen vijftien kilometer van de krater wonen geëvacueerd. Toen plots ook dorpen achttien kilometer verderop werden getroffen, konden velen al niet meer vluchten.

Het is moeilijk te voorspellen waar de asstromen terechtkomen, zegt vulkanoloog Van Bergen. Dat maakt het voor vulkanologen in Indonesië lastig om waarschuwingen af te geven. Hoe beter je het gedrag van een vulkaan kent, hoe beter je de risicos kunt inschatten. Maar wat de Merapi nu doet, is niet gangbaar, aldus Van Bergen.

Volgens vulkanoloog Bernd Andeweg van de Vrije Universiteit Amsterdam duidt alles erop dat de Merapi nog een écht zware uitbarsting zal laten zien. De grootste klap kan nog komen, zegt ook dr. Surono van het Indonesisch Vulkanisch Instituut. Hij houdt de berg al jaren in de gaten en zegt nog nooit zoveel energie te hebben waargenomen bij de Merapi.

Maar wannéér de grote uitbarsting precies plaatsvindt, durft geen expert te zeggen.

Bovendien dreigt, vanwege de regentijd, de as te worden vermengd tot modderstromen. Die kunnen nog veel verder reiken, al zijn ze wel beter te voorspellen, waarschuwt Van Bergen.

trouw
pi_88429038
Als deze vulkaan tot uitbarsting komt met een magnitude van een Krakatau dan zijn de gevolgen absoluut niet lokaal. Door verminderde zonlicht op aarde en de daarbij horende tijdelijke werldwijde afkoeling en veranderende weerspatronen zullen veel oogsten mislukken of sterk verminderde opbrengst hebben. Dit gaat wereldwijde de prijzen gigantisch opdrijven en als gevolg daarvan veel doden eisen onder diegenen dit dat niet kunnen betalen, landen die nog genoeg voedsel produceren zullen het wellicht voor de eigen bevolking reserveren.

We hebben dit jaar een voorproefje gehad met de hittegolf van 2 maanden in Rusland e.o. dit jaar. De graanoogst is daar gedeeltelijk mislukt en de export is (voor hoe lang?) stilgelegd. Graanprijzen wereldwijd zijn daardoor ruim 50% omhoog gegaan. Stel je eens voor hoe dat zou gaan op wereldwijde schaal als dergelijke omstandigheden twee jaar aanhouden. Zouden we dan nog internationaal een beetje geciviliseerd met elkaar om gaan?

http://www.nu.nl/economie/2306034/graanprijs-schiet-omhoog.html
http://www.nuzakelijk.nl/(...)met-graanexport.html

Nee, dat zou geen prettig plaatje worden...
pi_88429916
quote:
Op zondag 7 november 2010 12:31 schreef cynicus het volgende:
Als deze vulkaan tot uitbarsting komt met een magnitude van een Krakatau dan zijn de gevolgen absoluut niet lokaal. Door verminderde zonlicht op aarde en de daarbij horende tijdelijke werldwijde afkoeling en veranderende weerspatronen zullen veel oogsten mislukken of sterk verminderde opbrengst hebben. Dit gaat wereldwijde de prijzen gigantisch opdrijven en als gevolg daarvan veel doden eisen onder diegenen dit dat niet kunnen betalen, landen die nog genoeg voedsel produceren zullen het wellicht voor de eigen bevolking reserveren.

We hebben dit jaar een voorproefje gehad met de hittegolf van 2 maanden in Rusland e.o. dit jaar. De graanoogst is daar gedeeltelijk mislukt en de export is (voor hoe lang?) stilgelegd. Graanprijzen wereldwijd zijn daardoor ruim 50% omhoog gegaan. Stel je eens voor hoe dat zou gaan op wereldwijde schaal als dergelijke omstandigheden twee jaar aanhouden. Zouden we dan nog internationaal een beetje geciviliseerd met elkaar om gaan?

http://www.nu.nl/economie/2306034/graanprijs-schiet-omhoog.html
http://www.nuzakelijk.nl/(...)met-graanexport.html

Nee, dat zou geen prettig plaatje worden...
Het schijnt dat de hittegolf in Rusland de oliemaganten zó hebben doorgedraaid dat zij een samenwerking hebben gevormd met Al-Qaida en daarmee de attack van 9-11 hebben gefinancierd :@ Wát bleek nou het geval, de ILLUMINATI zaten dáár weer achter, doordat zij door middel van secret government projects van area 69, contact hebben gelegd met morphers en andere buitenaardse wezens om door middel van chemtrails de oliemagnaten te manipuleren :@

EN DAT ALLEMAAL DOOR EEN VULKAAN (8>
Und ein frau ist ein frau
  zondag 7 november 2010 @ 13:08:18 #183
88758 Isiolo
Tek'ma'tek
pi_88430119
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:

[..]

Het schijnt dat de hittegolf in Rusland de oliemaganten zó hebben doorgedraaid dat zij een samenwerking hebben gevormd met Al-Qaida en daarmee de attack van 9-11 hebben gefinancierd :@ Wát bleek nou het geval, de ILLUMINATI zaten dáár weer achter, doordat zij door middel van secret government projects van area 69, contact hebben gelegd met morphers en andere buitenaardse wezens om door middel van chemtrails de oliemagnaten te manipuleren :@

Job Cohen toch ?
  zondag 7 november 2010 @ 13:13:19 #184
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_88430264
Vind dit heel interessant om te volgen. Weet alleen niet waar de bookmark knop zit. Excuses voor het ongemak.
  zondag 7 november 2010 @ 13:15:41 #185
145755 kahaarin
pi_88430330
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:

[..]

Illuminatie? Ik verdenk de Chinezen icm Noord-Korea, het nieuwe rode gevaar. :P

Alle gekheid op een stokje, hij heeft een punt, als er wereldwijd oogsten gaan mislukken hebben we toch ietwat een probleempje, gezien de grootte van de mogelijke uitbarsting is dit niet helemaal ondenkbaar.
Zo ver is het gelukkig nog niet, het is een worst case scenario maar niet helemaal uit de lucht gegrepen.
be nice or go away
pi_88430656
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:

[..]

OMG OMG!!! tijdmachines bestaan echt!!!11!!EINS!!
pi_88431753
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:44 schreef meteo-online het volgende:
Vulkanologen waarschuwen voor mega eruptie Merapi

Vulkanologen hebben onder de vulkaan Merapi een gigantisch magma-reservoir ontdekt, die drie keer zo groot is als die van de Tambora. Dat wil dus zeggen.... Drie keer zo groot als de sterkste uitbarsting in de afgelopen 10.000 jaar. De experts in het gebied waarschuwen nu voor een zogenaamde mega-eruptie/superparoxysme. Vulkanologen zeggen als die plots explodeert is het de ergste eruptie in de geschiedenis van de mens qua slachtoffers en gevolgen. De Merapi ligt op de ruïnes van een oudere geexplodeerde vulkaan. Vulkanologen zeggen dat de Merapi niet te voorspellen is en dat er van alles kan gaan gebeuren. De uitbarsting van afgelopen vrijdag was de sterkste sinds 100 jaar.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

©onweer-online
Hier een uitgebreider artikel hierover (in het Duits):

http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,727092,00.html

Kern van het bericht: Die gigantische magma-kamer is al vier jaar lang bekend. Wetenschappers weten niet wat er zal gaan gebeuren, het kan alle kanten op. Er wordt in vakkringen over een mega-eruptie gesproken, maar niemand durft dat hardop te zeggen uit angst om als doemdenker weggehoond te worden.
  zondag 7 november 2010 @ 14:54:43 #188
88758 Isiolo
Tek'ma'tek
pi_88433363
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:15 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Illuminatie? Ik verdenk de Chinezen icm Noord-Korea, het nieuwe rode gevaar. :P

Alle gekheid op een stokje, hij heeft een punt, als er wereldwijd oogsten gaan mislukken hebben we toch ietwat een probleempje, gezien de grootte van de mogelijke uitbarsting is dit niet helemaal ondenkbaar.
Zo ver is het gelukkig nog niet, het is een worst case scenario maar niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Het blijft altijd als.....
  zondag 7 november 2010 @ 15:00:47 #189
145755 kahaarin
pi_88433553
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:54 schreef Isiolo het volgende:

[..]

Het blijft altijd als.....
Ja, dat klopt, en het is ook nooit goed, zeggen ze niets en het gebeurt wel dan zijn ze incapabel, zeggen ze wel wat er gebeurt niets zijn ze aan het overdrijven. Magoed, we zullen zien....
be nice or go away
  maandag 8 november 2010 @ 19:32:40 #190
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_88484485
hoe gaat het eigelijk met deze ploffert?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 8 november 2010 @ 20:02:02 #191
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_88486110
Nog steeds bezig zo te lezen

quote:
Nov 8, 2010 2:18 PM ET By Brett Israel, OurAmazingPlanet Staff Writer
Mount Merapi's eruption plume breaks through the cloud cover. Credit: NASA Earth Observatory.

Mount Merapi, the central Indonesian volcano that began erupting on Oct. 26, continued its streak of eruptions over the weekend, pushing the death toll from its deadly blasts even higher.

Ads by GoogleThreat AssessmentsThreat and Vulnerability Assessment Private/Public threat reduction.globalfirstresponse.com/servAs of Sunday, Merapi's recent explosive blasts have killed 156 people, a doctor at Indonesia's Sardjito hospital told CNN.

Scorching flows of gas and rock called pyroclastic flows that spew during each eruption were seen on Merapi's southern slopes just before midnight Friday at speeds of up to 60 mph (97 kph). Two more flows sped down the volcano on Sunday and a hot ash cloud that hit a village near the crater was approximately 842 to 1,112 degrees Fahrenheit (450 to 600 degrees Celsius), CNN reported.

Danger zone wider

Mount Merapi's danger zone has been extended by three miles to 12 miles (4.8 to 19 km) from the crater's smoldering mouth after the new eruption, a state volcanologist told the Associated Press.

The eruptions have triggered mass evacuations near Merapi. After reports of rumblings near 21 other volcanoes in the region, many feared that a chain reaction of volcanic eruptions was imminent. While that isn't likely, geologists have said, Merapi itself may continue to erupt for some time.

"I don't want to speculate if there's going to be a bigger eruption," Syamsu Rizal, a state expert on volcanoes, told the Associated Press. "But there's no indication at this stage that we're going to see it quiet down at all in the near future." [FAQ: Will Merapi stop erupting any time soon?]

Ring of fire

As the world's largest archipelago made up of 17,500 islands, with 235 million people spread across them Indonesia sits between the world's most active seismic region, the notorious Pacific Ring of Fire, and the world's second most active region, the Alpide belt. Sandwiched between the two earthquake belts, the islands experience some of the most powerful volcanic eruptions and strongest quakes on Earth.

Merapi's deadly eruptions continue as Indonesia struggles to recover from a 7.7-magnitude earthquake that triggered a 10-foot (3-meter) tsunami. The earthquake resulted from the subduction of the Earth's rocky plates below another (a process called thrust faulting). [Related: Why Do Some Earthquakes Cause Tsunamis But Others Don't?]

Indonesia is home to 129 active volcanoes. The two most active ones Mounts Kelut and Merapi (meaning "mountain of fire") sit on the island of Java, which also contains the Indonesian capital of Jakarta, roughly 310 miles (500 kilometers) northwest of them.

Mount Merapi last erupted in 2006, killing two, but its violent history includes more than 1,300 people that were killed in a 1930 eruption and possibly 70 killed in a 1994 eruption.

http://www.ouramazingplan(...)-update-101108-0710/
reset
pi_88491347
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 00:39 schreef kahaarin het volgende:

En? Ik vond het indrukwekkend.
Indrukwekkend, maar ook weer niet zo heel spectaculair. Ik had al meer foto's gezien met vergelijkbare beelden. Het is wel bijzonder om te zien hoe destructief de natuur kan zijn.
  maandag 8 november 2010 @ 21:40:42 #193
145755 kahaarin
pi_88491758
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:34 schreef Light het volgende:

[..]

Indrukwekkend, maar ook weer niet zo heel spectaculair. Ik had al meer foto's gezien met vergelijkbare beelden. Het is wel bijzonder om te zien hoe destructief de natuur kan zijn.
Ik vond het mooi op een rijtje gezet en gemonteerd, muziek past er bij en zulks... :D
be nice or go away
pi_88492194
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:40 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ik vond het mooi op een rijtje gezet en gemonteerd, muziek past er bij en zulks... :D
Ik zie een lijst van foto's, zonder muziek.
  maandag 8 november 2010 @ 21:49:53 #195
145755 kahaarin
pi_88492397
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:46 schreef Light het volgende:

[..]

Ik zie een lijst van foto's, zonder muziek.
Lol! Ik had het over deze, zie idd dat je een andere bedoelt... :D

Ach ja, lastig bijhouden waar iemand op quote.... sorry ;)
be nice or go away
pi_88492930
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:49 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Lol! Ik had het over deze, zie idd dat je een andere bedoelt... :D

Ah, die heeft wel muziek enzo :)
quote:
Ach ja, lastig bijhouden waar iemand op quote.... sorry ;)
Kan gebeuren :)
  maandag 8 november 2010 @ 21:59:04 #197
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_88493009
indrukwekkende foto's

enkele niet geschikt voor gevoelige kijkers

http://www.boston.com/big(...)rapis_eruptions.html
  dinsdag 9 november 2010 @ 00:19:05 #198
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88499963
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:59 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
indrukwekkende foto's

enkele niet geschikt voor gevoelige kijkers

http://www.boston.com/big(...)rapis_eruptions.html
Damn, ik blijf me ook elke keer weer verbazen over het gewicht van die as (als je naar de bomen kijkt). As klinkt zo .... licht, nou ja, je ziet het.
  dinsdag 9 november 2010 @ 01:21:53 #199
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_88501855
Jah idd erg vreemd gezicht. Maar bomen van hier zijn berekend op sneeuw.
  dinsdag 9 november 2010 @ 01:28:33 #200
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88502011
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 01:21 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Jah idd erg vreemd gezicht. Maar bomen van hier zijn berekend op sneeuw.
Ja, ik heb de bomen gezien daar, maar toch ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')