quote:Hier de column:maandag, 25 oktober 2010 (10:55)
‘Youp van ‘t Hek brengt T-Mobile reputatieschade van een ton’
De ‘vrolijke’ burgeroorlog van de twitterende cabaratier Youp van ’t Hek heeft een stevige impact gehad op het online sentiment rond de telecomprovider. Het negatieve sentiment rond de telecomprovider nam in week 42 toe met liefst 19 procentpunt naar 63 procent negatieve uitingen, ten opzichte van 44 procent negatieve uitingen over de rest van 2010. Dat blijkt uit een analyse van Buzzcapture, een onderzoeksbureau dat discussies in de sociale media monitort en analyseert.
Op 20 oktober 2010 twittert Youp van ’t Hek over zijn slechte ervaringen met de klantenservice van T-Mobile. Eén van de grootste klachten van Youp van ’t Hek betrof de slechte bereikbaarheid van de telefonische klachtenservice en het “Sovjetsysteem” van T-Mobile. Met meer dan 43.000 volgers op Twitter verspreidt dit bericht zich razendsnel. De tweets van Youp van ’t Hek worden eveneens veelvuldig geretweet. Youp van ’t Hek zelf zegt T-Mobile niet te willen slopen, maar alleen wakker te willen schudden. Online wordt echter al gesproken van een potentiële nieuwe Buckler-affaire.
@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:16am 'de terreur van t-mobile is grappig. Bij iedere fout melden ze sorry en verwijzen je naar de klantenservice. Wachttijd 4 uur....'
@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:20am 'mijn vingers jeuken....dood aan alle klantenservices en ondoordringbare multinationals.tijd voor een vrolijke revolutie....ik heb er zin in'
Negatief sentiment
Buzzcapture heeft de buzzvolumes en het sentiment ten opzichte van T-Mobile gemeten en vergeleken met de gegevens uit voorgaande weken. Hieruit blijkt dat er in week 42 meer negatieve uitingen gevonden worden over T-Mobile dan in de voorgaande weken. Het negatieve sentiment rond T-Mobile nam in week 42 toe met liefst 19 procentpunt méér negatieve uitingen dan gemiddeld over 2010.
Alex van Leeuwen van Buzzcapture: 'Het is altijd lastig om dit in bedragen uit te drukken maar als je kijkt naar het bereik van Youp van 't Hek op Twitter, het aantal reacties, en het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 100.000 en 150.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 lijkt me de reputatieschade een stuk hoger dan dat.'
Piek in buzzvolume
Het meest gebruikte communicatiekanaal voor uitingen over T-Mobile is Twitter: 80 procent van de uitingen over het telecombedrijf wordt op Twitter gevonden. De twitterberichten van Youp van ’t Hek hebben een zichtbare piek veroorzaakt in het buzzvolume over T-Mobile. In de laatste zeven dagen (15 oktober 2010 – 21 oktober 2010) worden 2.391 uitingen gevonden over T-Mobile. Een groot deel van die uitingen zijn op 20 oktober 2010 gedaan: 864 uitingen. Dit betekent een stijging van meer dan 300% ten opzichte van het gemiddelde aantal uitingen per dag. In bijna alle gevallen (821 uitingen) wordt Youp van ’t Hek genoemd.
UPDATE: Buzzcapture heeft net een nieuw rapport uitgedraaid over dit weekend. De schade door de column van Youp in NRC heeft het aanmerkelijk verergerd. 'De reputatieschade loopt nu in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 en hij aandacht aan de kwestie heeft besteed in zijn column in NRC Handelsblad, lijkt me dat de totale reputatieschade nog een stuk hoger uitvalt dan dat bedrag.'
quote:Hij grijpt niet eens naar andere middelen, hij doet hetzelfde als wat ieder ander zou doen: klagen op z'n twitter, of in de kroeg, op het werk.Op maandag 25 oktober 2010 13:58 schreef BillsGate het volgende:
Normaliter sta je met je rug tegen de muur als je door een groot bedrijf zo behandeld wordt. Ik kan wel begrijpen dat Youp dan naar andere middelen grijpt.
quote:Kan me dit niet voorstellen, als ik 1200 bel heb ik binnen 2 minuten iemand aan de lijn.@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:16am 'de terreur van t-mobile is grappig. Bij iedere fout melden ze sorry en verwijzen je naar de klantenservice. Wachttijd 4 uur....'
quote:Hehe. Ach, een Bucklertje zal dit niet worden; telefoonmaatschappijen zijn toch minder trendgevoelig. Maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad wel tonnen kan kosten. T-mobile heeft dit jaar al een pijnlijke PR-klap gehad naar aanleiding van de netwerkproblemen, dus ze staan zwak. Maar ja, laten we niet gaan doen alsof de servicedesk bij elk groot bedrijf klote is.Op maandag 25 oktober 2010 13:59 schreef Dagonet het volgende:
Ik neem er nog eentje, proost!
[ afbeelding ]
quote:En aangezien je tegenwoordig overal een iphone kan halen hebben ze dat ook al niet meer als selling point en dan wordt dit toch al heel snel een heel slecht jaar voor tmobile.Op maandag 25 oktober 2010 14:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
Heheh. Ach, een Buckler zal dit niet worden; telefoonmaatschappijen zijn toch minder trendgevoelig. Maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad wel tonnen kan kosten. T-mobile heeft dit jaar al een pijnlijke PR-klap gehad naar aanleiding van de netwerkproblemen, dus ze staan al zwak. Maar ja, laten we niet gaan doen alsof de servicedesk bij elk groot bedrijf klote is.
quote:Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.Op maandag 25 oktober 2010 14:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En aangezien je tegenwoordig overal een iphone kan halen hebben ze dat ook al niet meer als selling point en dan wordt dit toch al heel snel een heel slecht jaar voor tmobile.
quote:T-Mobile zal wel mee moeten, het is anders niet houdbaar.Op maandag 25 oktober 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.
Alle andere providers gaan limieten zetten op de snelheid.
Als T-Mobile dat niet doet blijf ik lekker zitten waar ik zit
quote:http://www.openwave.com/n(...)mobile_insights.htmlAddressing Disproportionate Usage
Extreme users place a huge demand on network resources, resulting in increased costs and an often slower internet experience for other users. Our Analytics findings with the Western European operator revealed that behind nearly every case of extreme usage is an unlimited data plan and a high-end smartphone that was consuming an average of 50.4MB of data per day. These “extreme users” were found to generate nearly three times more data than the segment called “heavy users,” almost nine times more data than “medium users” and nearly 70 times more than “light users.”
This European operator can mitigate these problems by using Analytics to drive new usage policies, which could compress and optimize the data, building network optimization directly into the subscriber data plan.
“The days of all-you-can-eat data plans are becoming less and less feasible for operators on both sides of the Atlantic and it is crucial for operators to become better aligned with network availability and usage needs if they are to stay competitive,” said John Giere, senior vice president of products and marketing, Openwave. “Analytics can help operators to segment based on current and historic data to create predictive models on how device, content and network usage will evolve. This can help operators proactively plan for high traffic periods and optimize network for high bandwidth traffic such as video.”
quote:Vodafone biedt juist (op dit moment iig) de volledige snelheid (rond 5Mbit) met HSDPA terwijl ik dat met T-mobile met geen mogelijkheid haal. Vodafone heeft wel bepaalde abo's die je gaan afknijpen als je over je datalimiet gaat. Maar over die datalimiet hoeft de gemiddelde gebruiker zich geen zorgen te maken: ik heb volgens mijn iPhone iets van 3GB data verplaatst in meer dan 2 jaar, en dan gebruik ik 'm dagelijks voor mail/Fok/RSS/wat browsen... Dus een datalimiet van say 250–500MB is echt geen probleem. Daarnaast, wat heb je aan veel dataverkeer bij T-mobile als het netwerk zo brak is dat je nooit echte dataslurpers zoals Youtube goed kan gebruiken.. Met Vodafone kan ik gewoon Journaal24 streamen in het centrum van R'dam, probeer dat maar eens met T-mobileOp maandag 25 oktober 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:
Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.
Alle andere providers gaan limieten zetten op de snelheid.
Als T-Mobile dat niet doet blijf ik lekker zitten waar ik zit
quote:Naast dit, is T-mobile nog een van de weinige die per seconden afrekent ipv een aantal andere providers (KPN/Vodafone/HI/Telfort).Op maandag 25 oktober 2010 14:10 schreef eleusis het volgende:
[..]
Vodafone biedt juist (op dit moment iig) de volledige snelheid (rond 5Mbit) met HSDPA terwijl ik dat met T-mobile met geen mogelijkheid haal. Vodafone heeft wel bepaalde abo's die je gaan afknijpen als je over je datalimiet gaat. Maar over die datalimiet hoeft de gemiddelde gebruiker zich geen zorgen te maken: ik heb volgens mijn iPhone iets van 3GB data verplaatst in meer dan 2 jaar, en dan gebruik ik 'm dagelijks voor mail/Fok/RSS/wat browsen... Daarnaast, wat heb je aan veel dataverkeer bij T-mobile als het netwerk zo brak is dat je nooit echte dataslurpers zoals Youtube goed kan gebruiken.. Met Vodafone kan ik gewoon Journaal24 streamen, probeer dat maar eens met T-mobile![]()
quote:Ik was niet de enige dus
quote:Behalve dat dat hij zelf (al dan niet schertsend) heeft aangekondigd dat hij T-Mobile ten gronde wil richtenOp maandag 25 oktober 2010 14:37 schreef Ronaldsen het volgende:
In z'n column noemt youp ook andere bedrijven als UPC en ziggo, het is gewoon een algemene terechte klacht.
Het is altijd een oerwoud van callcenters, terecht dat je dan soms voor lul gezet wordt
quote:Was het maar zoOp maandag 25 oktober 2010 14:33 schreef AntonioDuMachi het volgende:
[..]
Ik was niet de enige dus
Zal wel van een 14 jarige, 3 havo scholier zijn
quote:1200 is van KPN, niet van T-mobile.Op maandag 25 oktober 2010 14:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Kan me dit niet voorstellen, als ik 1200 bel heb ik binnen 2 minuten iemand aan de lijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |