abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:51:08 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87932846
Op het moment staat Merapi in Indonesie op het punt van uit barsting: 40.000 Indonesiërs geëvacueerd rond vulkaan

In 2008 hebben we die in 5 uur bedwongen. 's Nachts net na middernacht begonnen met klimmen en een uurtje oid voor zonsopgang kwamen we bij de top aan. Dat uurtje lagen we tegen de vulkaan aan want het was lekker warm en de lucht was vrij koud. Best bizar zo'n warme berg die rookt. We hadden echt geluk met het onbewolkte weer.

Dit jaar heb ik meerdere vulkanen bezocht en beklommen in Midden-Amerika waarbij de laatste, Pacaya in Guatemala 2 weken na ons bezoek uitbarstte.

Ik zou nog graag een uitbarsting (van een afstand) zien en heb ik het goed dat je op Hawaii de lava kan zien borrelen, ploffen en rondvliegen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Individual op 25-10-2010 13:12:34 ]
reset
  Moderator maandag 25 oktober 2010 @ 12:54:07 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_87932964
Volgens mij wel. Iets dichterbij kan het ook. De Stromboli bijvoorbeeld.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:15:57 #3
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87933680
Goede (extra) reden om eens een keer ten zuiden van Rome te komen. ^O^
reset
pi_87933716
Of naar ijsland, daar is de gestolde lava ook nog warm :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_87954980
In Costa Rica heb je de Arenal, mooi om te zien, maar ik weet niet of het spectaculair genoeg voor je is ;)

In februari heb ik Mnt Mayon (Filipijnen) beklommen, vlak nadat hij was uitgebarsten. Daardoor kon ik niet al te hoog, maar de lava was nog warm en overal had je nog steeds brandjes. Het blijft spectaculair om zo'n 'levende berg' te beklimmen vind ik :Y

Redelijk overbelicht, maar je kunt de nieuwe lave nog zien aan de linkerkant van de vulkaan.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 25 oktober 2010 @ 21:51:52 #6
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87956261
Arenal heb ik van een afstand gezien. In Costa Rica ben ik op Iruazu geweest, maar daar kan je oprijden. :P Sowieso overal waar je kijkt in Midden-Amerika zie je vulkanen! Pacaya was wel erg actief trouwens.

In IJsland heb ik eigenlijk alleen de geysir gezien en de enorme vulkanische vlakten. Ik moet eens wat meer gaan verdienen zodat ik een helicopter kan huren om eroverheen te vliegen.

Wat ik nu wil zien is hel. Overal kokende potten met spetterende lava en veel lawaai.
reset
pi_87956595
quote:
1.gif Op maandag 25 oktober 2010 21:51 schreef Individual het volgende:

Wat ik nu wil zien is hel. Overal kokende potten met spetterende lava en veel lawaai.
zoiets? ;)

maandag 25 oktober 2010 @ 22:17:34 #8
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87957639
Fantastisch! Erg indrukwekkend!

Silveren pakkie aan en surfen maar! :P
reset
pi_87957780
quote:
1.gif Op maandag 25 oktober 2010 22:17 schreef Individual het volgende:
Fantastisch! Erg indrukwekkend!

Silveren pakkie aan en smurfen maar! :P
Veel plezier! En laat even weten hoe het was ;) behalve dat het aan de warme kant was
pi_87958954
Lijkt me ook super om een keer te doen ^O^ Als kind was ik al gefascineerd door vulkaanuitbarstingen.
De enige vulkaan waar ik bij in de buurt ben geweest, is de Etna :) Niet super indrukwekkend dus, hehe.
  maandag 25 oktober 2010 @ 22:45:15 #11
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87959055
reset
pi_87959682
Goed idee idd, had ook wel graag zo'n board gehad toen ik op het topje van El Misti (Peru) stond, wat een weg naar beneden door dat lava-gesteente was dat :%
  maandag 25 oktober 2010 @ 23:33:19 #13
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87961377
El Misti heb ik ook alleen van afstand gezien. Is daar nog wat rode gloed te zien?
reset
pi_87965086
VET! Ik als geoloog met een achtergrond in vulkanische gesteenten ben er natuurlijk helemaal op zijn plaats. Zelf helaas nog niet al teveel vulkanen beklommen; Puy de Dome in Frankrijk, de Vesuvius in Italie (2,5 uur te voet van zeeniveau naar de top *) en de Paricutin in Mexico (vulkaan die in 1943 opeens ontstond en nu 400 meter boven het landschap uittorent, heeeel gaaf om te beklimmen en het onweer op de top was extra heftig.

Nu zit ik in Mexico en hopelijk in het weekend tijd om wat vulkanen te zien. Heb vanuit het vliegtuig de Orizaba en el Popo kunnen fotograferen, maar de kwaliteit kon beter.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:37:49 #15
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87971621
Mijn vader is (amateur) geoloog dus heb wel het een en ander meegekregen als kind en de Popocatepetl is zo'n naam die je bij blijft. Zou zo maar het vriendinnetje van Pipi Langkous kunnen zijn. :P Popo heb ik ook van afstand gezien een paar jaar geleden.

Als je wat meer tijd dan een weekend had zou je naar het zuiden in Guatemala lava uit de Pacaya zien stromen. Ik hoorde dat de laatste uitbarsting best een stuk eraf heeft geblazen dus eens kijken of het veel verschilt met de 2e foto in de OP die net voor is gemaakt.

Merapi is bijna bezig: Uitbarsting vulkaan Merapi nabij
reset
pi_87989190
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 23:33 schreef Individual het volgende:
El Misti heb ik ook alleen van afstand gezien. Is daar nog wat rode gloed te zien?
Neuh, maar wel veel gave geologische 'dingen' zeg maar :P

Groene plantjes (soort van koraal) tussen het lava-gruis

Al die kleurtjes zijn wel gaaf om te zien (jullie weten vast wel welke mineralen/metalen het zijn)

Bruggetje gemaakt door moeder natuur :P

Dat met die kleurtjes dus, mooi om tussen te lopen! (deze foto is jammer genoeg niet vanzelf trouwens)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:46:30 #17
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87990595
Ik ben zo'n nerd die mooie stenen meeneemt van elke vulkaan. :P

Volgende keer dat m'n pa op bezoek komt mag hij gaan determineren! :D
reset
pi_87992850
Normaal gesproken neem ik nooit wat mee, maar een klein steentje gevonden op 5822m. hoogte vond ik toch wel een leuk souvenir ;)

Onder het mom van: "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time" zal ik hem de volgende keer netjes terug leggen :')
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:54:37 #19
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87994085
Beetje warm om steentjes terug te gaan leggen op Merapi op het moment.. :@
reset
pi_88008245
Ik heb thuis en op kantoor een uitgebreide collectie stenen van allerlei plekken die ik gebruik in mijn cursussen en gewoon omdat ze mooi en/of bijzonder zijn.

Zo heb ik stiekem een steen meegenomen van Chitzen Itza. ^O^

En Veersesmurf, ik wil wel determineren, maar de afstand is ietsjes te groot! Haha!

El MIsti is in Peru zei je? Zal veel andesiet zijn denk ik.

Binnenkort hopelijk naar Peru. Bezig daar een project te versieren. Daar gaat een vakantie aangeplakt worden! *O*
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

woensdag 27 oktober 2010 @ 00:56:13 #21
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_88009152
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 00:29 schreef El_Matador het volgende:

:o

Toen ik in Chitzen Itza was 'verzamelde' ik nog geen stenen.. :@

Ik heb ooit in Berlijn met hamer en beitel 'stenen' uit een muur gehakt. :P
reset
pi_88031309
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 00:29 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb thuis en op kantoor een uitgebreide collectie stenen van allerlei plekken die ik gebruik in mijn cursussen en gewoon omdat ze mooi en/of bijzonder zijn.

En Veersesmurf, ik wil wel determineren, maar de afstand is ietsjes te groot! Haha!

El MIsti is in Peru zei je? Zal veel andesiet zijn denk ik.

Binnenkort hopelijk naar Peru. Bezig daar een project te versieren. Daar gaat een vakantie aangeplakt worden! *O*
Ik dacht soms al wat stenen te missen daar bij Chitzen Itza...

En bij het opservatorium.

En nog even ontopic: kun je hier wel iets van maken? :P

Deze vond ik ook nog:
pi_88051287
Veersesmurf, je onderste 2 plaatjes kan ik niet zien. Ik dacht dat het door de nieuwe lay-out kwam, maar ik kan de plaatjes op tinypic ook niet openen. :{

vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:41:13 #24
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88091070
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 13:15 schreef Individual het volgende:
Goede (extra) reden om eens een keer ten zuiden van Rome te komen. ^O^
Zie je nou wel dat je gewoon een ordinaire vulkaantoerist bent ?
;).

Mijn bijdrage, de Bromo; de Nano vulkaan waar iedereen wel ooit langs komt :

Detailplaatje van je 'dal' waarlangs je omhoog loopt, om een idee te krijgen hoe groot een klein vulkaantje al is :

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88091608
Inactieve vulkanen heb ik zat beklommen (Eifel, Griekenland, mijn oude veldwerkgebied en Spanje, mijn andere veldwerkgebied).

Maar de Teide en de Midden- en Zuid-Amerikaanse vulkanen staan nog hoog op de lijst.

Veel vulkanen ook gefotografeerd (Damavand, Iran, Ararat, Turkije (vanuit Armenie), moddervulkanen in Azerbeidzjan) en heb de enige Nederlandse vulkaan ook ooit nog es een beetje bestudeerd. :D

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')