Daar op de houten vloer, tussen de rommel in de duistere badkamer, lag een lichaam. Net als ik gehuld in het camouflagepak van team blauw. We liepen er samen op af, aarzelend maar toch wel nieuwsgierig. Nu we dichterbij kwamen zagen we in het licht de rode haren in een staart achter het masker zitten. Ik voelde langzaam een misselijk gevoel in mijn maag opkomen. Joep knielde naast het lichaam, en rolde het op de rug. Nu was duidelijk te zien dat het een vrouw was. Joep boog zich over haar heen, ritste het pak open en trok het masker voorzichtig van haar hoofd. Juist toen ik me over Joep wilde heenbuigen om ook te kijken, hoorde ik Joep’s adem stokken. Terwijl Joep vol afgrijzen achteruit deinsde, stamelde hij: "Het is Sarah.."
Haar gezicht was asgrauw, er liep een straaltje bloed uit haar mond, en op haar keel zaten twee handafdrukken in blauwe verf. Ze ademde niet. Ik keek om en zag Joep, Sarah’s vriend voor de afgelopen twee jaar, wezenloos voor zich uit staren, terwijl de tranen over zijn met verf bekladde gezicht stroomden. Ik draaide weer terug naar Sarah. Juist op het moment dat ik twee vingers in haar nek legde, om haar hartslag te controleren, veranderde haar grimas in een grijns, en deedt ze haar bruine, ondeugende ogen weer open. Ze gaf me een knipoog, ik schudde vertwijfeld mijn hoofd, toen legde ze stil een vinger op haar lippen en keek me dwingend aan.
Ik had het kunnen weten. Het was Halloween die dag, en ook nog eens Joeps verjaardag. Elk jaar weer was het de sport in onze vriendengroep om een zo luguber mogelijke grap met hem uit te halen. Sarah’s vader was een Amerikaan en had ons allemaal aangestoken. Maar deze actie ging echt te ver. Volgend jaar doe ik hier niet meer aan mee.
"Ze is dood Joep, gewurgd", fluisterde ik zacht. "Ik.. ik voel geen hartslag meer." Joep ademde hees, inmiddels op zijn knieën ineen gezakt. "Nee.. Nee. Dit kan niet.. Niet Sarah.. NEE Verdomme!" Ineens stond hij op, wierp een blik op de roerloze Sarah, en keek me wild aan. Hij rende weer terug naar het open raam en terwijl de bliksem de donkere luchten fel verlichtte, schreeuwde Joep door zijn tranen heen. "Ik weet wie dit gedaan heeft.. die klootzak gaat eraan!" Hij sprong zo het raam uit, een goede drie meter naar de grond. Ik stond verbijsterd te kijken, en Sarah sprong verschrikt op. Samen sprintten we naar het raam toe, en zagen we nog net Joep naar het bos rennen. Sarah’s geschreeuw ging verloren in de donderklap.
Ik sleurde haar mee de trap af. Vloekend baanden we ons een weg door de donkere woonkamer, de oude meubels omver trappend. "Wat bedoelt hij?" schreeuwde Sarah wanhopig, terwijl we de stromende regen in renden. Ik wilde net terugroepen dat ik geen idee had, maar toen realiseerde ik het me dat ik het wel wist.
Fuck.
"Je ex!" riep ik naar Sarah, op het moment dat we het donkere bos in renden. "Wat.. Jeffrey? Wat is er met hem?" Ik stopte heel even, legde mijn armen op Sarah’s schouders. Ik merkte dat ze schokten van de plotselinge kou. "Jeffrey heeft Joep gedreigd je te vermoorden als hij niet bij je weggaat…" Sarah keek me verbaasd aan. "Weet ik, maar.. dat was twee jaar geleden, toen is hij daarmee gestopt." Ik schudde mijn hoofd. "Nee, toen is Joep gestopt het je te vertellen." Ik veegde mijn natte haar uit mijn gezicht. "En nog mooier, Jeffrey is hier. Hij zit nota bene in mijn team. Bedrijfsuitje." Ik had zelfs Jeffrey eerder vandaag Joep nog voldaan zien neerschieten, met net iets te veel verfkogels dan nodig.
Sarah en ik sprintten verder door het bos, richting de open plek, naar de vlag. Ook de kleren onder mijn pak begonnen nu doorweekt te raken door de stromende regen, de zwaaiende takken bekrasten mijn gezicht. Eindelijk, de open plek.
De felste bliksemschicht tot nu toe verlichtte een verschrikkelijk schouwspel. In het midden van de open plek zag ik Joep en Jeffrey. Joep zat bovenop Jeffrey, zijn knieën op Jeffreys armen en absolute waanzin in zijn ogen. Hij had Jeffrey bij de haren vast, en de loop van zijn paintballgeweer in Jeffrey’s mond gepropt. Verbijsterd keek ik toe terwijl Joep zijn volle verf patroon leegde in Jeffrey’s keel en longen. Ik zag Jeffrey’s krachteloze verzet terwijl hij kokhalzend aan het stikken was in bloed en alle kleuren verf. Het weerzinwekkende geluid bracht me weer tot leven. Ik dook vol bovenop Joep, hem van Jeffrey af sleurend. Terwijl Joep schreeuwde, schopte en sloeg, lukte het me om zijn armen vast te grijpen. Hij wilde me iets toe grommen.. maar toen keek hij langs me heen. "Sarah..."