quote:Tjah dan zou ik de boel ook eens bij de bron aanpakken. Zoiets gebeurt vaak niet voor niets..Op vrijdag 22 oktober 2010 00:02 schreef Carmy het volgende:
Achterstallige zorgverzekering, genegeerde aanmaningen van justitie en een schadeclaim.
Hiervoor nooit geldproblemen gehad, dit speelt nu zo'n 2 jaar.
Ze is 25.
quote:Met 10.000 help je d'r nog niet. Dan leert ze er niet van en bouwt ze alsnog nieuwe schulden opOp vrijdag 22 oktober 2010 00:09 schreef Daffodil31LE het volgende:
Zal ik het eens even heel lomp zeggen:
JIJ kan haar niet helpen, of je moet 10.000 euro ergens hebben liggen.
quote:Dat ook.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:10 schreef Civilian het volgende:
[..]
Met 10.000 help je d'r nog niet. Dan leert ze er niet van en bouwt ze alsnog nieuwe schulden op
quote:Dat moet je niet door familie/vrienden laten doen. Dat maakt de band vroeg of laat kapot. Laat 't door een professional doen zoals hierboven al gezegd werd, de kredietbank.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:13 schreef Carmy het volgende:
Ik was ook niet van plan om haar schulden te gaan betalen.
Ik wil dat ze zelf met haar geld om kan gaan maar wil haar wel een stapje in de goede richting zetten en haar begeleiden door dat schulden traject zegmaar.
quote:Ik zou beginnen met de envelopen open te maken en alles op een rijtje zien te krijgen hoeveel het precies is, bij welke instanties/bedrijven, om overzicht te krijgen. Zodra je overzicht hebt kun je aan oplossingen gaan werken. Overzicht maakt de eerste stap wat makkelijker over het algemeen.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:17 schreef Carmy het volgende:
Nee nee dat wil ik ook niet.
Ik wil ook niet als 'professional' fungeren.
Ik wil SAMEN met haar naar die instanties toe gaan, en SAMEN met haar die gesprekken aangaan etc, ik wil alleen weten hoe ik dit moet aanpakken aangezien de eerste stappen zetten voor haar nogal moeilijk is.
quote:Ja, maak iets van een Excelsheet.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:24 schreef Carmy het volgende:
Ja dat waren we zaterdag/zondag van plan, even alles op papier te zetten? Is het dan handig om deze papieren mee te nemen naar kredietbank/schuldhulpverlening oid ?
quote:Uiteraard niet. Dus enveloppen openmaken en contact opnemen met de afzenders daarvan. Zij kunnen vervolgens exact vertellen welk totaalbedrag er nog open staat.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:28 schreef Carmy het volgende:
Probleem is dat ze nu dus totaal niks afbetaald
En aangezien ze niet in 1 keer een rekening van een euro of 1000 kan betalen, ze kan toch niet periodiek een bedrag dat op een brief staat teruggaan betalen ?
quote:Daarom schuldenbemiddeling/sanering.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:28 schreef Carmy het volgende:
Probleem is dat ze nu dus totaal niks afbetaald
En aangezien ze niet in 1 keer een rekening van een euro of 1000 kan betalen, ze kan toch niet periodiek een bedrag dat op een brief staat teruggaan betalen ?
quote:Als iemand mij iedere maand een envelop met geld geeft kan ik ook riant levenOp vrijdag 22 oktober 2010 15:45 schreef rubje het volgende:
Ik weet niet of je er wat aanhebt maar ik ken iemand uit onze buurt die het slim heeft aangepakt.
Gast is 40+,alleen,woning en heeft 30.000 euro schuld en leeft riant.
Hoe dan?
simpel, hij gaat niet in de schuldsanering waardoor dus maar hooguit 50 euro oid wordt ingehouden en de rest voor zijn levensonderhoud is en elke maand gaat hij langs bij iemand waar hij een envelop met geld krijgt ( wie dat is weet ik niet) en wat hij als leefgeld gebruikt om te gaan stappen en leuke dingen te doen. Leent een auto van iemand anders en rijdt dus overal heen en laat nu al jarenlang ons de werkende mensen en de gemeenschap voor de rest vd schuld opdraaien tot zijn 65st want sociale zaken betaalt alles elke maand aan de schuldeiser (nee er kon geen beslag worden gelegd omdat hij een huurhuis had met amper meubels of meubels die niet van hem waren)
quote:Schuldhulpverlening. Woningstichtingen en gemeentes weten waar je daarvoor moet zijnOp donderdag 21 oktober 2010 23:48 schreef Carmy het volgende:
Wie kan mij een stapje in de goede richting helpen..
Thanks.
quote:In Nederland mag de schuldsanering echter geweigerd worden en dat komt ook regelmatig voor. Bovendien heb je 2 "smaakjes", een vrijwillige en een verplichte. Schuldeisers zijn alleen aan de verplichte verplicht mee te werken.Op vrijdag 22 oktober 2010 00:35 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Daarom schuldenbemiddeling/sanering.
quote:KloptOp vrijdag 22 oktober 2010 23:56 schreef Sessy het volgende:
[..]
In Nederland mag de schuldsanering echter geweigerd worden en dat komt ook regelmatig voor. Bovendien heb je 2 "smaakjes", een vrijwillige en een verplichte. Schuldeisers zijn alleen aan de verplichte verplicht mee te werken.
quote:Dat klopt dat sommige schuldhulp instantie's(gemeente) er een soepzooitje van maken,Op vrijdag 22 oktober 2010 23:42 schreef JellieVrolijk het volgende:
Niet meteen naar de schuldhulpverlening stappen, het is algemeen bekend dat die er ook regelmatig een soepzooi van maken.
Je maakt eerst een inkomsten en uitgaven overzicht. Daar neem je de schulden niet in mee maar gewoon de maandelijkse lasten en het maandelijkse inkomen. Je moet eerst weten wat er overblijft.
Dan ga je de schulden op een rij zetten. De volgorde is belangrijk. Die is: belastingschulden, ziektekostenverzekering, huur/hypotheek, gas/water/licht. De rest is ondergeschikt.
Achterstanden bij andere verzekeringen: AV/inboedel kun je vaak wel oplossen met een tijdelijke stopzetting.
Andere schulden kun je vaak heel lang rekken, ook waar al een incassobureau tussen zit, met het betalen van een klein bedrag, te beginnen met de hoofdsom. Dan blijven ze vaak wel weer een maand stil. Daarna betaal je weer wat, enz.
De eerste groep die ik noemde als belangrijk kun je niet laten sloeren. Schrijf een brief en regel een betalingsregeling. (niet bellen, schrijven!)
Succes.
quote:Het is ook nog eens zo dat schuldeisers helemaal niet blij zijn met die schuldhulpverlening. Het betekent vaak dat ze een deel van de schuld kwijt moeten schelden. Dus die sluiten liever een deal met de schuldenaar zelf, ze beeindigen dan eerder contracten voortijdig en geven veel langer de tijd om de schulden af te lossen. Alles wat niet word afgelost is namelijk een oninbare vordering en dus een verlies waardoor de cijfers (boekhoudkundig) van het bedrijf zelf naar beneden gaan. Daar zitten ze echt niet op te wachten.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:06 schreef ausweiss het volgende:
[..]
Dat klopt dat sommige schuldhulp instantie's(gemeente) er een soepzooitje van maken,
Dossier stukken die verdwijnen,ect ect.
En kom er dan nog maar eens uit.
Zelfs de burgerraadslieden die inzage willen op afwijzing van de gemeente,
Staan ze niet te woord.
Schulden zijn geen prettig gegeven.
Ook al komen ze door eigen schuld,
De erge bijkomende kosten draaien vaak iemand zijn nek om.
quote:Dan zorg je dat je de boete voldoet en daarna pas de schuldsanering aanvraagt? Het idee van de regeling is dat mensen die op grond van plukze wetgeving (wet ontneming wederrechtelijk verkregen voordeel heet dit geloof ik) bijv. 50 000 aan drugsgeld terug moeten betalen aan de staat niet even de schuldsanering in kunnen daarvoor. Dan zou je dus namelijk inderdaad even je goede vrienden al je drugsgeld kunnen geven, zij geven je elke week een envelop met geld terwijl je in de schuldsanering zit, niemand ziet meer dan een paar euro van het drugsgeld terug en na 3 jaar ben jij er van af en ga jij enveloppen met geld geven aan mensen die jou al hun drugsgeld hebben gegeven en nu zelf in de schuldsanering zitten. Snap je? Dat wilden ze niet dus dat mag niet.Op zaterdag 23 oktober 2010 11:09 schreef Carmy het volgende:
Ik las trouwens dat je alleen de schuldsanering in 'kan' als een van je schulden niks te maken heeft met een misdrijf, en aangezien 1 van de schuldeisers justitie is, kan dat dan zomaar? Gaat om een niet betaalde boete.
quote:Allebei. Rekeningen worden na een bepaalde datum overgedragen aan een incassobureau, rekeningen die minder oud zijn heeft de zorgverzekeraar/originele schuldeiser. Dus rekeningen waarover de zorgverzekeraar je laatstelijk heeft aangeschreven betaal je aan de zorgverzekeraar, waarover de incassobureau je laatstelijk heeft aangeschreven betaal je aan de incassobureau. Bij een cessie (dit is het overdragen van een recht aan een ander dan de oorspronkelijke rechthebbende, bijv. het recht om de rekening te innen is overgedragen van zorgverzekeraar naar incassobureau) stapt nadat je een mededeling hebt gedaan aan de schuldenaar (jouw vriendin) de nieuwe eigenaar van de vordering volledig in de rechten van de oude eigenaar van de vordering en kun je alleen bevrijdend betalen aan de nieuwe eigenaar.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:21 schreef Carmy het volgende:
Oke, we hebben alles even bekeken, en het valt op zich best mee, ik denk dat het zonder schuldhulpverlening ons eventueel wel zelf moet lukken, nu zit ik dus met de vraag of ik de brieven om de actuele bedragen op te vragen naar de instanties zelf, of naar de schuldeisers?
Bv, de rekeningen van de zorgverzekeringen, naar de zorgverzekeraar sturen, of naar het bedrijf die de incasseringen heeft overgenomen?
quote:Daar is ook een grens aan natuurlijk, wat je rood mag staan. Dan krijg je op een gegeven moment bericht van de bank dat het saldo binnen een week aangevuld moet zijn tot in het groen.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:42 schreef Fusionfreak het volgende:
Ik heb ook diversre leningen openstaan, maar rekeningen ongeopend laten liggen zoals TS hier vermeld dat kan ik even niet volgen. Ik betaal gewoon alles binnen 1 a 2 weken wat betaald dient te worden al moet ik hiervoor rood gaan staan. Zit zelf wel iets boven het minimum, maar toch kan ik rondkomen, al moet ik wel beetje butgetteren.
quote:Dat rood staan duurt bij mij nooiit langer dan een week ofwat, daarna krijg ik nieuw geld en sta ik weer in het groen of zwart. De hoogste debetrente wat ik bij ING ooit hebt betaald was 1,42 euro, dus dat is nog te overzien.Op zaterdag 23 oktober 2010 23:26 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Daar is ook een grens aan natuurlijk, wat je rood mag staan. Dan krijg je op een gegeven moment bericht van de bank dat het saldo binnen een week aangevuld moet zijn tot in het groen.
Je mag maar een bepaalde periode rood staan.
quote:Is bij mij al net zo hoor. En daar is ook niks mis mee, zolang je maar weet wanneer je er weer uit bent en het de volgende maand niet nog weer erger is. Maar er zijn ook wel tijden geweest dat ik dat niet wist omdat geld waar ik recht op had niet kwam of niet zou komen. Ik heb mijn bankrekening ook al eens laten blokkeren zodat er geen automatische betalingen af konden. Dan koop je wat tijd en kun je eventueel bedrijven aanschrijven dat het wat langer duurt. En dat is nog altijd gelukt, want zodra je: GKB zegt, dan gaan ze wel even liggen.Op zaterdag 23 oktober 2010 23:34 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dat rood staan duurt bij mij nooiit langer dan een week ofwat, daarna krijg ik nieuw geld en sta ik weer in het groen of zwart. De hoogste debetrente wat ik bij ING ooit hebt betaald was 1,42 euro, dus dat is nog te overzien.
quote:Pensioen of ziektewet uitkering wordt bijgeschreven, de rest gaat via automatisch incasso. Aangezien er geen geld af gaat voor bijv. boodschappen e.d. kan er geld opsparen ipv rood te gaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 23:50 schreef JellieVrolijk het volgende:
Het is misschien een beetje ziek, maar hoe is het mogelijk dat er soms mensen maandenlang dood in huis liggen of nog langer? Hoe zit het dan met die rekeningen? M.a.w. zo'n vaart loopt het niet met die incassoburo's hoor. Veel blaten, weinig wol.
quote:Even niet aan gedacht, zo gaat dat natuurlijk. Er komt geen roodstand dus niemand trekt aan de bel. Eigenlijk ligt dus de sleutel bij de banken om dit soort drama's te voorkomen. Of de acceptgiro terug. Best wel triest eigenlijk dat mensen alleen maar bestaan vanwege geld. Althans zo lijkt het.Op zondag 24 oktober 2010 00:04 schreef Sessy het volgende:
[..]
Pensioen of ziektewet uitkering wordt bijgeschreven, de rest gaat via automatisch incasso. Aangezien er geen geld af gaat voor bijv. boodschappen e.d. kan er geld opsparen ipv rood te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |