quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:48 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
VNC is inderdaad heel makkelijk. Inschakelen in ubuntu (system - preferences - Remote desktop) en (bijv.) realVNC installeren in windows.
quote:Op zaterdag 8 januari 2011 18:26 schreef Joooo-pi het volgende:
Bedoel je dat je de desktop over kunt nemen, zonder dat ze ingelogd staan?
Ik zou het niet weten, ik gebruik het eigenlijk niet. Alleen soms om een bestaand bureaublad over te nemen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 21:21 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het is me al gelukt, tenminste, om op afstand de computer op de kamer hiernaast over te nemen, maar dan moet ik wel zelf (als root of sudo) de vnc aanslingeren (vnc4server :1). Probleemloos draaien er dan twee sessies tegelijk, 1 als sukkelen 1 als root. Of moet ik het instellen als anacron?
Het werkt.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:07 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten, ik gebruik het eigenlijk niet. Alleen soms om een bestaand bureaublad over te nemen.
1 | crontab -e |
1 | @reboot vnc4server :1 |
Nou, best tof gedaanquote:Op zondag 9 januari 2011 10:42 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het werkt.
Crontab heeft een optie die bij niet veel mensen bekend is. ipv * * * * * kan je ook opgeven: @reboot
Wat heb ik gedaan, als root
[ code verwijderd ]
systeem biedt nano aan om te editen
[ code verwijderd ]
Nu werkt het zonder dat gebruikers hebben ingelogd.
Ik ga zometeen kijken wat ik kan doen, ik hoop dat ze een goede router hebben.
De standaardoptie bureaublad op afstand werkt natuurlijk ook, maar ik hou er niet van als mensen op mijn vingers kijken, ik werk liever onzichtbaar in mijn eigen sessie.
Als je het toch als root doet kan je net zo goed een init.d script ervoor maken..quote:Op zondag 9 januari 2011 10:42 schreef ouderejongere het volgende:
Nu werkt het zonder dat gebruikers hebben ingelogd.
Ik ga zometeen kijken wat ik kan doen, ik hoop dat ze een goede router hebben.
De standaardoptie bureaublad op afstand werkt natuurlijk ook, maar ik hou er niet van als mensen op mijn vingers kijken, ik werk liever onzichtbaar in mijn eigen sessie.
Ik ook niet, gisteren pas ontdekt. Ik ga nog een beetje kijken naar beveiliging, alleen een wachtwoord van 8 tekens en dan meteen ingelogd zijn als root is niet ideaal, zeker niet als je ook nog via dyndns geregistreerd bentquote:Op zondag 9 januari 2011 11:09 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Nou, best tof gedaan. Ik wist niet dat dat kon.
Ik gebruik, als het nodig is, SSH eventueel met x-forward.
een lang wachtwoord, bijvoorbeeld een zin met _ als spaties. Paar namen noemen voor de hoofdletters enzo.quote:Op zondag 9 januari 2011 11:26 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik ook niet, gisteren pas ontdekt. Ik ga nog een beetje kijken naar beveiliging, alleen een wachtwoord van 8 tekens en dan meteen ingelogd zijn als root is niet ideaal, zeker niet als je ook nog via dyndns geregistreerd bentZelf zou ik mijn computer nooit wagenwijd openzetten.
Alles gaat over een versleutelde verbinding, dus je beveiliging is zo sterk als je wachtwoord.quote:Op zondag 9 januari 2011 11:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
een lang wachtwoord, bijvoorbeeld een zin met _ als spaties. Paar namen noemen voor de hoofdletters enzo.
Maar of het echt veilig is, weet ik niet
Het is niet mijn eigen computer. Ik weet nog niet eens wat ik aantref. Ik heb ook weinig zin om regelmatig fysiek langs te gaan. init.d heb ik al geprobeerd, maar dat werkt nog niet goed, maar dat gaat me wel lukken als ik een beetje tijd investeer. Ik kan iig vandaag hun computer laten draaien met een webbrowser, chatclient en mp3-speler.quote:Op zondag 9 januari 2011 11:24 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Als je het toch als root doet kan je net zo goed een init.d script ervoor maken..
Als het met init.d niet werkt, werkt het met een crontab ook niet...quote:Op zondag 9 januari 2011 11:32 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het is niet mijn eigen computer. Ik weet nog niet eens wat ik aantref. Ik heb ook weinig zin om regelmatig fysiek langs te gaan. init.d heb ik al geprobeerd, maar dat werkt nog niet goed, maar dat gaat me wel lukken als ik een beetje tijd investeer. Ik kan iig vandaag hun computer laten draaien met een webbrowser, chatclient en mp3-speler.
vergeet niet wine te installerenquote:Op zondag 9 januari 2011 11:32 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het is niet mijn eigen computer. Ik weet nog niet eens wat ik aantref. Ik heb ook weinig zin om regelmatig fysiek langs te gaan. init.d heb ik al geprobeerd, maar dat werkt nog niet goed, maar dat gaat me wel lukken als ik een beetje tijd investeer. Ik kan iig vandaag hun computer laten draaien met een webbrowser, chatclient en mp3-speler.
Root is standaard onzichtbaar. Ik maak een gebruiker OJ (supergebruiker, waarvan alleen ik het wachtwoord ken) en een gebruiker zonder rechten (daarvan krijgen zij het wachtwoord)quote:Op zondag 9 januari 2011 11:41 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Als het met init.d niet werkt, werkt het met een crontab ook niet...
Maar begrijp ik nou goed dat je die machine opzet met root als normaal gebruikersaccount? Das echt slecht. Zelfs als die mensen daar per se om gevraagd hebben. Gewoon nooit doen.
goeie tipquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | SELF=$(basename $0) start() { /path/to/exec <options> } stop() { # some kind of stop procedure } status() { # Some kind of status check, see if proc is running } restart() { stop start } case $1 in start|stop|status|restart) $1;; *) echo "Usage: $SELF <start|stop|restart|status>"; exit 1;; esac |
Dus als ik het init-script gebruik, start deze ook automatisch bij opstarten?quote:Op zondag 9 januari 2011 16:54 schreef slacker_nl het volgende:
Er staan in dat draadje gewoon init.d scripts klaar voor je..
heel simpel gezegd kan je het zelf maken:
[ code verwijderd ]
En je bent klaar.
En wil je het echt helemaal officieel willen doen: http://wiki.debian.org/LSBInitScripts
Jep, aanpassen naar jouw situatie.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:20 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dus als ik het init-script gebruik, start deze ook automatisch bij opstarten?
Dan moet ik zeker de variabelen NAME, DAEMON en SERVICE_ACCOUNT eerst declareren in het init-script... ??
1 2 3 | for i in 2 3 4 5 ; do ln -s /etc/init.d/jouwscript /etc/rc$i.d/S99jouwscript done |
1 | ln -s /etc/init.d/jouwscript /etc/rcS.d/K01jouwscript |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ### BEGIN INIT INFO # Provides: wpa # Required-Start: $network $syslog $local_fs # Required-Stop: $network $syslog $local_fs # Default-Start: 2 3 4 5 # Default-Stop: 0 1 6 # Short-Description: Start/stop script for wpa supplicant # Description: Custom start/stop script for wpa_supplicant. ### END INIT INFO |
hmm, dit gaat iets te ver boven mijn kennisniveau op dit gebiedquote:Op zondag 9 januari 2011 17:27 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Jep, aanpassen naar jouw situatie.
Als je het LSB compatible maakt kan je met update-rc.d ervoor zorgen dat het script in de juiste dirs wordt geplaatst waardoor het automagisch opstart bij het booten.
En anders kan je het zelf doen.
[ code verwijderd ]
En dan moet je ook nog wat kill scripts in rc1/6 plaatsen (en/of rcS):
[ code verwijderd ]
Als je zo'n LSB header erboven zet:
[ code verwijderd ]
Dan kan doet update-rc.d het voor je.
for i in ; do
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |