abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87759370
Ik heb een huis uit de jaren 70, met een enorm vreemde indeling van de stroomleidingen en alleen aarde in de keuken en de badkamer.
Nu wil ik op een bestaande wcd een aarde draad trekken. Hoe kan ik dat het makkelijkst aanpakken?

Ik ken de 'cassetebandjes' methode, maar zijn er nog betere oplossingen?
Vervangen van alle draden is geen oplossing want ik heb geen flauw idee waar de draden allemaal langs lopen. En alle plafonds en muren openbreken om de draden te vervangen is ook niet mijn eerste keuze.

wie heeft er een gouden tip.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 17:08:06 #2
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_87759484
gewoon een oude draad er uit trekken waar je een trekveer aan geknoopt hebt.
Aan die trekveer weer je nieuwe oude draad, en je aarde draad knopen.
En dan keihard trekken als die vast zit heheh. :o
pi_87759568
Dat gaat niet lukken, want ik heb geen ide hoe de leiding loopt.
Voor hetzelfde geld zitten ze ergens afgedopt in een doos en trek ik alle draden kapot :X
pi_87759730
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:05 schreef ClintOosthout het volgende:
Ik heb een huis uit de jaren 70, met een enorm vreemde indeling van de stroomleidingen en alleen aarde in de keuken en de badkamer.
Nu wil ik op een bestaande wcd een aarde draad trekken. Hoe kan ik dat het makkelijkst aanpakken?

Ik ken de 'cassetebandjes' methode, maar zijn er nog betere oplossingen?
Vervangen van alle draden is geen oplossing want ik heb geen flauw idee waar de draden allemaal langs lopen. En alle plafonds en muren openbreken om de draden te vervangen is ook niet mijn eerste keuze.

wie heeft er een gouden tip.
Draden lopen vanaf een schakelaar of stopcontact meestal naar een centraal doos. "zomaar" een aardedraad erbij trekken mag niet als je woning nog voorzien is van oude kleuren, dus rood, groen en grijs. Je mag namelijk geen oude en nieuwe kleuren door dezelfde leiding trekken.

Mijn tip is dus: zoek de juiste centraaldoos op, 3 nieuwe draden erin, en van die centraaldoos naar de volgende en zo naar de groepenkast. Door de groep waar de keuken opzit uit te schakelen, kun je zo zien op welke centraaldozen geen spanning meer zit, op die manier weet je de route naar de meterkast ook. succes.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_87760299
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:15 schreef cvboer het volgende:

Mijn tip is dus: zoek de juiste centraaldoos op, 3 nieuwe draden erin, en van die centraaldoos naar de volgende en zo naar de groepenkast. Door de groep waar de keuken opzit uit te schakelen, kun je zo zien op welke centraaldozen geen spanning meer zit, op die manier weet je de route naar de meterkast ook. succes.
Dat betekend het hele plafond van de woning vervangen, en daar had ik nou geen zin in ;)
Het is een bovenwoning, met 6 eigen groepen, waarvan het grote deel van de wcd niet geaard is.

En de tip die ik kreeg om een aard draad naar de radiator te trekken volg ik ook maar niet op :o
pi_87760341
Waarom wil je zo graag aarde in je WC?
En alleen aarde in de douche en keuken is toch heel gebruikelijk.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_87760457
Wat cv boer zegt is de enige juiste oplossing
Aarden aan de radiator is het domste wat je kan doen, ten eerste mag het niet en kan zelfs levensgevaarlijk zijn, want wie zegt jou dat de cv wel een goede verbinding zou maken met aarde? Het zelfde geld ook voor aarden aan de waterleiding
pi_87761356
@Ascendancy: wcd = wand contact doos :D

@exlurker: De radiator is wel geaard, maar ik ga natuurlijk geen wcd aarden via een radiator..
Ik heb net even in de meterkast gekeken en ik heb de nieuwe kleuren voor de draden. Ik moet dus een aarde draad hebben van de wcd naar de meterkast. nieuwe draden trekken betekent alle plafonds eruit halen om de draden te volgen naar de meterkast en dat is geen oplossing.

Ik zoek dus een methode om de aarde draad rechtstreeks van de meterkast naar de wcd te trekken. (dat mag langs de bestaande dozen gaan maar ik kan dus niet alle draden vervengen)
  woensdag 20 oktober 2010 @ 18:06:11 #9
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_87761593
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:59 schreef ClintOosthout het volgende:

@exlurker: De radiator is wel geaard, maar ik ga natuurlijk geen wcd aarden via een radiator..
Ik heb net even in de meterkast gekeken en ik heb de nieuwe kleuren voor de draden. Ik moet dus een aarde draad hebben van de wcd naar de meterkast. nieuwe draden trekken betekent alle plafonds eruit halen om de draden te volgen naar de meterkast en dat is geen oplossing.

Ik zoek dus een methode om de aarde draad rechtstreeks van de meterkast naar de wcd te trekken. (dat mag langs de bestaande dozen gaan maar ik kan dus niet alle draden vervengen)
Als je niet weet hoe de draden lopen, weet je ook niet hoe je van de meterkast tot de wcd moet komen, dus daar zul je toch eerst achter moeten komen... :P
pi_87761806
quote:

en daarbij mogen nieuwe en oude kleuren niet door elkaar lopen dus zal je alles wel moeten vervangen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_87762035
quote:

Volgens de voorschriften horen de lasdozen altijd toegankelijk te zijn.
De aardedraad zal altijd in de leiding moeten lopen die bij de desbetreffende groep hoort en mag er nooit langs lopen.
Als je een wandcontactdoos in een ruimte aard, dan moeten alle wandcontactdozen in deze ruimte van aarde worden voorzien
  Moderator woensdag 20 oktober 2010 @ 18:21:16 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87762063
Je zult eerst moeten weten hoe alle centraaldozen aan elkaar gekoppeld zijn ? Zijn deze dozen allemaal in het zicht ? Meestal wordt op de centraaldoos de lamp van die ruimte bevestigd / of opgehangen; heb je die al verwijderd ? Als je dan een aarde draad wilt trekken zul je toch echt vanaf de meterkast door alle centraaldozen naar je stopcontact toe gaan.

Indien de leidingloop niet bekend is of makkelijk te beredeneren is dan wordt het heel moeilijk.
Schakel alle verlichting aan het plafond eens in en schakel vervolgens de groep waarin je stopcontact zit eens uit; dan heb je al een aardig idee waar je zoeken moet.
pi_87762631
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:12 schreef Chinless het volgende:

en daarbij mogen nieuwe en oude kleuren niet door elkaar lopen dus zal je alles wel moeten vervangen.
Ik heb dus de nieuwe kleuren in de meterkast.

quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:20 schreef exlurker het volgende:
Volgens de voorschriften horen de lasdozen altijd toegankelijk te zijn.
De aardedraad zal altijd in de leiding moeten lopen die bij de desbetreffende groep hoort en mag er nooit langs lopen.
Als je een wandcontactdoos in een ruimte aard, dan moeten alle wandcontactdozen in deze ruimte van aarde worden voorzien
De lasdozen zijn hier niet toegankelijk, zwaar verboden volgens de voorschriften, maar ik heb er mee leren leven :P Ik heb (hele mooie) houten plafonds, die zaten er al in toen ik er kwam wonen, maar de lasdozen zijn dus daarachter verstopt, ook niet toegankelijk via de lampen helaas

quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Indien de leidingloop niet bekend is of makkelijk te beredeneren is dan wordt het heel moeilijk.
Schakel alle verlichting aan het plafond eens in en schakel vervolgens de groep waarin je stopcontact zit eens uit; dan heb je al een aardig idee waar je zoeken moet.
Ik heb een aardig idee hoe de bedrading loopt, maar weet het niet zeker. het leiding werk is behoorlijk onlogisch, maar de groepen zijn behoorlijk handig ingedeeld.

De enige oplossing die ik kan bedenken is om een stofzuigerslang op de open wcd te zetten en dat via de meterkast de tape van een cassete bandje op te zuigen. Daaraan bevestig ik dan een koord waarmee ik de aardedraad kan trekken.

Ik hoop eigenlijk hier een makkelijker oplossing te vinden :s)
pi_87763377
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:38 schreef ClintOosthout het volgende:

De enige oplossing die ik kan bedenken is om een stofzuigerslang op de open wcd te zetten en dat via de meterkast de tape van een cassete bandje op te zuigen. Daaraan bevestig ik dan een koord waarmee ik de aardedraad kan trekken.

Ik hoop eigenlijk hier een makkelijker oplossing te vinden :s)
Nou ik kan je nu al wel zeggen dat dit zeker niet gaat lukken, dus spaar je de moeite en frustatie
pi_87763717
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:57 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nou ik kan je nu al wel zeggen dat dit zeker niet gaat lukken, dus spaar je de moeite en frustatie
precies.. want in de centraaldoos loop je toch vast :D
  woensdag 20 oktober 2010 @ 21:16:32 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_87770424
@TS, Ik snap ook dat je niet je mooie plafond wilt opofferen, je zult dus moeten leren leven met een wcd die niet geaard is. Je mag de aarde alleen uit de ruimte halen waarin de wcd zich bevind, dus ook constructies via de wcd in een andere ruimte zijn uitgesloten.
Feitelijk heb je dus 2 keuzes, of je plafond eruit en op jacht naar centraaldozen, of geen geaarde wcd.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')