abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87838597
We hadden het over de rechtstaat. Dan hebben we het wel over het systeem als geheel, dunkt me. En niet over curieuze rechters die zich allerlei persoonlijke terzijdes permitteren in de rechtzaak tegen, ik noem maar iemand, Wilders.
pi_87838617
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:42 schreef KP het volgende:

[..]

Eens als het gaat om vertrouwen hebben in het systeem als geheel. Niet als het gaat om delen van het systeem (in dit geval dus de rechterlijke macht).
Maar die delen staan niet werkelijk op zichzelf, toch? Dat is nu juist het principe. Als de rechterlijke macht niet goed functioneert, dan moet je ook bij de andere machten kijken wat er aan de hand is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_87838623
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:40 schreef Lienekien het volgende:
Alsof cynisme een keuze is.
Natuurlijk is dat een keuze.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:46:49 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87838637
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:45 schreef mane het volgende:

[..]

Het niet willen zijn wel, volgens mij.
Maar of je dan ook cynisme-vrij bent, ik betwijfel het.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:47:23 #180
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87838656
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:46 schreef Gellius het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat een keuze.
Waarom is dat natuurlijk?
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:47:39 #181
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_87838666
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:45 schreef Gellius het volgende:
We hadden het over de rechtstaat. Dan hebben we het wel over het systeem als geheel, dunkt me. En niet over curieuze rechters die zich allerlei persoonlijke terzijdes permitteren in de rechtzaak tegen, ik noem maar iemand, Wilders.
Goed punt. Ik zat even met de definities te knoeien. :)
There's a #filosofie spirit in everyone.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:51:16 #182
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_87838787
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:46 schreef mane het volgende:

[..]

Maar die delen staan niet werkelijk op zichzelf, toch? Dat is nu juist het principe. Als de rechterlijke macht niet goed functioneert, dan moet je ook bij de andere machten kijken wat er aan de hand is.
Waarom? Als de regering niet goed functioneert, hoef je toch ook niet naar de rechterlijke macht te gaan kijken? En wie bepaalt of een van de machten niet goed functioneert?
pi_87838789
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom is dat natuurlijk?
Nu ja, hoe zie jij het dan? Als iets dat je overkomt? Een ziekte? Cynisme is een bepaalde interpretatie, een manier om tegen de zaken aan te kijken. Er zijn altijd andere perspectieven.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:56:17 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87838949
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:51 schreef Gellius het volgende:

[..]

Nu ja, hoe zie jij het dan? Als iets dat je overkomt? Een ziekte? Cynisme is een bepaalde interpretatie, een manier om tegen de zaken aan te kijken. Er zijn altijd andere perspectieven.
Cynisme kun je volgens mij ook terugvoeren naar de aard van het beestje. Van een geboren zwartkijker maak je geen huppelende optimist door hem voor te houden dat het een keuze is.
pi_87838971
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:51 schreef KP het volgende:

[..]

Waarom? Als de regering niet goed functioneert, hoef je toch ook niet naar de rechterlijke macht te gaan kijken? En wie bepaalt of een van de machten niet goed functioneert?
Nee, maar dan zou de volksvertegenwoordiging wel aan behoren te slaan. Wat ook gebeurt, naar mijn idee.
pi_87838990
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:51 schreef KP het volgende:

[..]

Via de rechterlijke macht kunnen burgers wel voor hun (grond)rechten opkomen, als die bijvoorbeeld geschonden worden door de regering. Dat is de controlefunctie.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:01:09 #187
241481 herzberg
100% plastic
pi_87839104
liene begrijpt tenminste dat alles is voorbeschikt.
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:02:47 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87839147
Ik ben wel vaker voor Calvinist uitgemaakt, ja.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:03:58 #189
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_87839190
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:57 schreef mane het volgende:

[..]

Via de rechterlijke macht kunnen burgers wel voor hun (grond)rechten opkomen, als die bijvoorbeeld geschonden worden door de regering. Dat is de controlefunctie.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar in een corrupt systeem werkt dat niet.
pi_87839192
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Cynisme kun je volgens mij ook terugvoeren naar de aard van het beestje. Van een geboren zwartkijker maak je geen huppelende optimist door hem voor te houden dat het een keuze is.
Cynisme gaat verder in mijn ogen dan iemand die geneigd is de dingen van nature nogal somber te zien. Ik geloof niet dat mensen cynisch geboren worden. Het zijn wellicht bepaalde kanten in iemands karakter die door opvoeding. omgeving en ervaringen gestimuleerd worden. Maar als volwassene kun je toch echt een keuze maken hoe je daarmee om wilt gaan. Een optimist zul je niet worden, maar een cynicus hoef je ook weer niet te zijn.
pi_87839299
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:03 schreef KP het volgende:

[..]

Als we de trias politica combineren met onvervalst calvinisme dan krijgt corruptie natuurlijk geen kans (zei de optimist met lichtelijk zwaarmoedige maar geenszins cynische inslag.)
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:09:11 #192
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_87839346
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:07 schreef mane het volgende:

[..]

Als we de trias politica combineren met onvervalst calvinisme dan krijgt corruptie natuurlijk geen kans (zei de optimist met lichtelijk zwaarmoedige maar geenszins cynische inslag.)
:D
pi_87839371
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:03 schreef KP het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat een rechtvaardig systeem niet werkt als het corrupt is.

.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:12:18 #194
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_87839435
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:10 schreef Gellius het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat een rechtvaardig systeem niet werkt als het corrupt is.

[ afbeelding ].
Maar je moet er dus maar vertrouwen in hebben dat het een rechtvaardig systeem is?

Mijn open deur opent heel optimistisch op een zonnig tafereel.

pi_87839708
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:10 schreef Gellius het volgende:

[..]

[ afbeelding ].
Mij lijkt daar dan weer niks evidents aan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:24:35 #196
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87839853
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:04 schreef mane het volgende:

[..]

Cynisme gaat verder in mijn ogen dan iemand die geneigd is de dingen van nature nogal somber te zien. Ik geloof niet dat mensen cynisch geboren worden. Het zijn wellicht bepaalde kanten in iemands karakter die door opvoeding. omgeving en ervaringen gestimuleerd worden. Maar als volwassene kun je toch echt een keuze maken hoe je daarmee om wilt gaan. Een optimist zul je niet worden, maar een cynicus hoef je ook weer niet te zijn.
Of je je cynisme ook je handelen laat bepalen, vind ik inderdaad wel een keuze.

Overigens kun je met cynici ontzettend lachen.
pi_87840173
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:12 schreef KP het volgende:

[..]

Maar je moet er dus maar vertrouwen in hebben dat het een rechtvaardig systeem is?

Mijn open deur opent heel optimistisch op een zonnig tafereel.

[ afbeelding ]
Nee hoor, je moet je laten overtuigen dat het, met Aristoteles, het systeem is waar onrechtvaardigheid de minste kans heeft. Er bestaan geen perfecte politieke systemen, enkel minst-imperfecte. Ik denk dat we zo'n systeem hebben, en ik heb vertrouwen in de werking daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 22-10-2010 20:45:51 ]
pi_87840482
Of, bij wijze van analogie: als ik de werking van een verbrandingsmotor uitleg, en jij zegt: ja, maar dat werkt niet als ik zand in de motor strooi (wat waar is), dan zegt dat niets over de plausibiliteit van de werking van een verbrandingsmotor. Uiteraard moeten de mensen in het systeem ook hun rol spelen. En dat gaat natuurlijk niet altijd goed. Maar het maakt het ook niet onmogelijk. In de praktijk werkt het zelfs best aardig.
pi_87840497
Ik mocht helaas laatst weer eens uit eerste hand een lelijk verhaal over onrecht aanhoren met betrekking tot wetsdienaren. Mijn vertrouwen in onze rechtstaat is niet van dien aard dat ik verwacht dat recht gaat geschieden.

Als nietvertrouwer van de rechtstaat weet ik niet het een vloek of een zegen te vinden dat de kans dat een van jullie ooit zachjes vermorzeld wordt door overheidsmachinaties zeer gering is.

Overigens is ooit, in een van de vorige keren dat men grondig boekjes te buiten was gegaan, dhr Moszkowicz zich er op een gegeven moment geheel belangeloos mee gaan bemoeien (resulterende in wat toen een recordbedrag was voor een schikking).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87840801
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:44 schreef sigme het volgende:
Ik mocht helaas laatst weer eens uit eerste hand een lelijk verhaal over onrecht aanhoren met betrekking tot wetsdienaren. Mijn vertrouwen in onze rechtstaat is niet van dien aard dat ik verwacht dat recht gaat geschieden.
DE vraag is natuurlijk: laat je, of degene die je kent, het passeren? Want de rechtstaat is geen zelfreinigende bakoven. Wie meent dat hem of haar onrecht wordt aangedaan, zal dat aan moeten vechten. Dat nalaten, omdat 'je vertrouwen niet van dien aard is': dàt is cynisch. En daar is dus ook niemand mee geholpen. Mensen in een vergelijkbare positie, bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')