quote:Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hèOp donderdag 21 oktober 2010 20:01 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Uh, hoe wil jij ervoor zorgen dat er zoveel extra mensen geschikt zijn om donor te worden? Het enige wat ik kan bedenken is iedereen van rond de 50 een spuitje geven in een ziekenhuis, maar of dit ethisch verantwoord is....
Alle gekheid op een stokje; er zullen vast nog verbeteringen mogelijk zijn maar dit zal geen enorme sprong vooruit beteken. Ik betwijfel heel erg of we ooit in de buurt van de 1 op 100 komen.
quote:Onderzoek zal absoluut nuttig zijn.Op donderdag 21 oktober 2010 20:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hè.
quote:Als je een hartaanval krijgt zijn de rest van je organen toch nog gewoon goed? Waarom kom je dan toch maar op 1 op 12000? Het getal klinkt zo ongeloofwaardig dat ik denk dat er door inefficiëntie en fouten 9 op de 10 organen onnodig verloren gaan...Op donderdag 21 oktober 2010 20:09 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Onderzoek zal absoluut nuttig zijn.
Het probleem met donoren is dat ze dus in het ziekenhuis moeten overlijden + niet te oud moeten zijn + relatief gezonde organen moeten hebben. Dit is nou eenmaal geen gebruikelijke combinatie.
quote:Het gaat erom dat jou organen nog moeten werken; ze mogen dus niet te lang zonder bloed zitten. Als jij een hartaanval hebt en niet zeer snel geholpen wordt sterven jouw organen binnen enkele minuten langzaam af.Op donderdag 21 oktober 2010 20:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je een hartaanval krijgt zijn de rest van je organen toch nog gewoon goed? Waarom kom je dan toch maar op 1 op 12000? Het getal klinkt zo ongeloofwaardig dat ik denk dat er door inefficiëntie en fouten 9 op de 10 organen onnodig verloren gaan...
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 20:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hè.
quote:Enkele minuten? Dat geloof ik nietOp donderdag 21 oktober 2010 20:17 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jou organen nog moeten werken; ze mogen dus niet te lang zonder bloed zitten. Als jij een hartaanval hebt en niet zeer snel geholpen wordt sterven jouw organen binnen enkele minuten langzaam af.
quote:Ik vond het ook erg raar en heb even een background check gedaan:Op donderdag 21 oktober 2010 20:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Enkele minuten? Dat geloof ik niet. Volgens mij komt het eerder op enkele uren neer. En bovendien is de ambulance er dan al. die kan toch al zorgen dat het lichaam gereed wordt gemaakt voor donatie?
Zoals ik al zei; 1 op 12000 is erg ongeloofwaardig, dat kan alleen maar komen door fouten of inefficiëntie. Bijv. dat je de nabestaanden nog 2 uur laat treuren bij de overledene terwijl diegene allang op de operatietafel had moeten liggen om de organen te verwijderen.
quote:check even de size van dat dingOp donderdag 21 oktober 2010 20:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat kost het om een hart-long machine in iedere ambulance te installeren?
quote:Dat past makkelijk in een ambulance. Alleen je moet er dan een speciaal voor uitgeruste ambulance hebben.Op donderdag 21 oktober 2010 20:36 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
check even de size van dat ding
[ afbeelding ]
Ambulances leveren noodzorg; ze zullen nooit volledig uitgerust zijn. Het zou ook een utopische gedachte zijn om alles in een ambulance te willen stoppen.
quote:Haha, leuk idee maar ik vrees dat dit hem niet wordt. Bij een hartaanval worden er nu al 2 medische teams gestuurd (weet ik helaas uit ervaringOp donderdag 21 oktober 2010 20:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat past makkelijk in een ambulance. Alleen je moet er dan een speciaal voor uitgeruste ambulance hebben.
Ik zou zeggen; iedereen die een hartaanval meldt op 112, laat er dan ook een donorbusje achteraan rijden die de overledene aansluit op zo'n ding.
Doe dat met 5 busjes en je bent van het hele donorprobleem in nederland af.
quote:natuurlijk wel, want het redt levens.Op donderdag 21 oktober 2010 20:40 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Haha, leuk idee maar ik vrees dat dit hem niet wordt. Bij een hartaanval worden er nu al 2 medische teams gestuurd (weet ik helaas uit ervaring). Bovendien overleven dagelijks vele mensen een hartaanval dus het 'donorbusje' zal heel veel voor niets rijden. In een land waar al enorm veel bezuinigd moet worden denk ik niet dat er geld voor een dergelijk busje is; verder vrees ik dat het weinig nut zal hebben.
quote:Ik geef al jaren zaad...Ik zag net dat er weer een nieuwe donor campage is gestart; ik vroeg mij af; hoeveel fok!ers zijn er eigenlijk donor?
quote:Orgaandonatie is ook pas sinds enkele jaren (50 jaar is relatief zeer weinig) dus hopelijk volgen er goede ontwikkelingen.Op donderdag 21 oktober 2010 20:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk wel, want het redt levens.
nu laten we de organen van 11999 personen wegrotten om 1 persoon te redden.
quote:De bitches, welke vragen kreeg je eigenlijk?Op donderdag 21 oktober 2010 21:24 schreef Maanvis het volgende:
nouja, ik ben eerlijk.. sanquin heeft ervoor gezorgd dat ik geen orgaandonor meer ben. ze weigerden mijn bloed (omdat ik op die vragenlijst 1x ja had geantwoord). dus mijn organen krijgen ze ook niet meer.
quote:allemaal vragen die bepalen of je wellicht misschien ooit tot een risicogroep kunt gaan behoren.Op donderdag 21 oktober 2010 21:33 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
De bitches, welke vragen kreeg je eigenlijk?
quote:Kut voor jou, toch prima dat ze het goed in de gaten houden.Op donderdag 21 oktober 2010 21:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
allemaal vragen die bepalen of je wellicht misschien ooit tot een risicogroep kunt gaan behoren.
quote:"Ze"? Sanquin heeft niets te maken met organenOp donderdag 21 oktober 2010 21:24 schreef Maanvis het volgende:
nouja, ik ben eerlijk.. sanquin heeft ervoor gezorgd dat ik geen orgaandonor meer ben. ze weigerden mijn bloed (omdat ik op die vragenlijst 1x ja had geantwoord). dus mijn organen krijgen ze ook niet meer.
quote:Nee dat klopt, maar als ik niet goed genoeg ben om ooit bloed te mogen geven, dan zijn mijn organen dus ook niet goedOp donderdag 21 oktober 2010 22:08 schreef eleusis het volgende:
[..]
"Ze"? Sanquin heeft niets te maken met organen
Met alle respect, maar je spreidt wel een heel simpel wereldbeeld tentoon. Paranoïde zelfs. Het is geen complot.
quote:Niet als het nergens op slaat en het gewoon opgevat kan worden als discriminatieOp donderdag 21 oktober 2010 22:07 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Kut voor jou, toch prima dat ze het goed in de gaten houden.
quote:Valt wel mee. Bloeddonoren zijn er genoeg. Organen zijn zeer schaars. Iemand leeft vast liever nog 10 jaar door met HIV, dan dat hij sterft omdat er geen donor beschikbaar is.Op donderdag 21 oktober 2010 22:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar als ik niet goed genoeg ben om ooit bloed te mogen geven, dan zijn mijn organen dus ook niet goed.
quote:Als je HIV bent kan je hebt kan je per definitie geen donor meer zijn.Op donderdag 21 oktober 2010 22:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Valt wel mee. Bloeddonoren zijn er genoeg. Organen zijn zeer schaars. Iemand leeft vast liever nog 10 jaar door met HIV, dan dat hij sterft omdat er geen donor beschikbaar is.
quote:Beetje overdreven maar okéOp donderdag 21 oktober 2010 22:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Niet als het nergens op slaat en het gewoon opgevat kan worden als discriminatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |