abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Admin maandag 18 oktober 2010 @ 17:20:12 #1
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_87679128
Waarom een sterk wachtwoord?
Omdat simpele wachtwoorden eenvoudig te kraken zijn. Een wachtwoord bestaande uit woorden (ook als deze achterstevoren staan, of als je de A vervangt door een 4) zijn binnen enkele minuten te kraken met vrij beschikbare software.

Hoe ziet een sterk wachtwoord eruit
Een sterk wachtwoord is minimaal tussen de 8 en 12 karakters lang, bevat kleine letters, hoofdletters, cijfers en speciale tekens.
Toch kun je deze eenvoudig onthouden én is het mogelijk één wachtwoord te gebruiken voor meerdere sites, door voor elke site een toevoeging te maken aan het wachtwoord.
Een sterk wachtwoord zou bijvoorbeeld zijn:

ghl!@#Dimw-Fnl

Dit lijkt moeilijk te onthouden, maar is dat zeker niet, omdat het is opgebouwd uit eenvoudig te onthouden persoonlijke dingen.
Denk bijvoorbeeld aan een simpel zinnetje. Voor dit voorbeeld gebruiken we 'Dit is mijn wachtwoord'
Hiervan nemen we de eerste letters:

D i m w

Verder nemen we bv een bekend adres (een adres uit je jeugd misschien?), zoals 'gasthuislaan 12'
Hiervan nemen we van elke lettergreep de eerste letter, aangevuld met het huisnummer.

g h l 1 2

We zetten er een favoriet speciaal teken tussen, bijvoorbeeld !, @. #. $. % etc. In dit voorbeeld hebben we de # genomen.

Plakken we dit aan elkaar krijgen we

ghl12#Dimw

Dit is een STERK wachtwoord dat niet eenvoudig is te kraken. Je zou de cijfers nog met shift ingedrukt kunnen intikken om het wachtwoord nóg sterker te maken. Je krijgt dan:

ghl!@#Dimw

Dit wachtwoord kun je in principe overal gebruiken, mits je 'm voor elke website aanpast middels een toevoeging. Omdat we nu op FOK.nl zitten is het laatste stukje opgebouwd uit de naam van de site. bv 'foknl','fok' of, zoals in dit voorbeeld, 'Fnl'. Dit plak je middels een koppelteken naar keuze (kan vanalles zijn, maar in dit voorbeeld kiezen we voor de '-') achter je wachtwoord.

ghl!@#Dimw-Fnl

Voor andere sites zou je wachtwoord er zo uit kunnen zien:
ghl!@#Dimw-Hvs voor Hyves
ghl!@#Dimw-Fbk voor Facebook
ghl!@#Dimw-Tnet voor Tweakers
enzovoort.

Natuurlijk kun je in plaats van een adres ook de titel van een film of boek gebruiken, de toevoeging juist vóór het wachtwoord zetten in plaats van erachter etc. Wees creatief en wees veilig. Hoe moeilijker je wachtwoord is te raden, hoe kleiner de kans dat jouw accounts kunnen worden misbruikt door derden.

Met bovenstaande methode kun je eenvoudig te onthouden wachtwoorden maken die erg moeilijk zijn te kraken. Succes!

PS:
Vul NOOIT je wachtwoord in op een website die controleert of je wachtwoord sterk genoeg is, die je wachtwoord omzet in een zogeheten 'hash' etc. Veel van dergelijke sites slaan je wachtwoord meteen op, waardoor het makkelijker wordt deze later te kraken!

Er is een uitzondering:
http://howsecureismypassword.net/

Hier kun je zien hoe lang een normale desktop-pc erover zou doen je wachtwoord te kraken. Houd er hierbij rekening mee dat dit om een brute-force aanval gaat waarbij alle mogelijke combinaties worden geprobeerd. Gebruik je woorden uit het woordenboek of veelgebruikte wachtwoorden als p455w0rd, waarbij bepaalde letters door een cijfer worden veranderd, kan elke pc deze in minder dan een seconde kraken.

Vul het wachtwoord uit het voorbeeld daar maar eens in: ghl!@#Dimw-Fnl

[ Bericht 4% gewijzigd door Danny op 19-03-2011 09:00:19 ]
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin vrijdag 24 februari 2017 @ 15:19:52 #2
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_169117585
Overigens is het nóg beter om een password-manager te gebruiken. Stel deze zo in dat ze zelf een wachtwoord aanmaken voor elke site en houd daarbij liefst minstens tien tekens aan.

https://www.lastpass.com/ is aan te raden, maar hier een kleine review van password managers door PCMag:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2407168,00.asp

Zorg er overigens wel voor dat het master password om in je passwordkluis te komen een veilig wachtwoord is.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')