abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87676078
Ik krijg binnenkort mijn eerste huis en ik wil graag in de muur tussen de keuken en de woonkamer een boog maken. Dit is nu een dichte dragende muur.
Ik wil dit samen met mijn vader gaan doen maar ik heb daar een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag een boog maken van 160 cm breed en deurhoogte.
Is er dan een steunbalk nodig?
En welk apparaat kunnen we het beste bij bijv Boels huren?
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
pi_87676279
Het is een dragende muur, dus moet er sowieso een constructie komen waardoor dat stuk opgevangen kan worden.
Want als ik het goed lees, is het nu een dichte muur? en er komt een kozijn/opening in?

Constructies maken moet officieel een constructeur aan te pas komen.
Om uit te rekenen wat de gevolgen zijn en of de nieuwe constructie het kan opvangen.
pi_87676513
Met de vragen die je stelt in je OP, wil je dit zelf gaan doen?

Dan hoop ik voor je dat je in een vrijstaand huis woont.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:24:24 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_87676559
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:18 schreef DeRakker. het volgende:
Het is een dragende muur, dus moet er sowieso een constructie komen waardoor dat stuk opgevangen kan worden.
Want als ik het goed lees, is het nu een dichte muur? en er komt een kozijn/opening in?

Constructies maken moet officieel een constructeur aan te pas komen.
Om uit te rekenen wat de gevolgen zijn en of de nieuwe constructie het kan opvangen.
Handig om even door te laten rekenen ja. Voordat je vloer van de boven verdieping inzakt.

Verder is er een regel bij het ontwerpen van gebouwen dat in elke dragende muur een gat voor een deur moet kunnen worden gemaakt zonder dat er problemen ontstaan.

Ik ben geen bouwkundige, maar deze regel ken ik wel.
Garantie tot de deur uiteraard. :@
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:29:06 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_87676763
In mijn oude buurt hadden wat Turken 2 woningen op de begane grond. Ze maakten voor het gemak in de tussenmuur een deuropening. Beide woningen, en de 6 woningen op de 3 verdiepingen daarboven onbewoonbaar.

Ofwel : laat dit professioneel doorrekenen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_87676967
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:24 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Handig om even door te laten rekenen ja. Voordat je vloer van de boven verdieping inzakt.

Verder is er een regel bij het ontwerpen van gebouwen dat in elke dragende muur een gat voor een deur moet kunnen worden gemaakt zonder dat er problemen ontstaan.

ik ben wel een bouwkundige, maar ken die regel niet.

Wel ken ik een andere regel: alles is mogelijk, niet alles is betaalbaar
pi_87677383
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:34 schreef Gurb het volgende:

[..]

Haha ja zelfde als:

We zetten mensen op de maan, dan kan dit ook wel :P

Maargoed, ik heb nog nooit zoiets gemaakt of getekend.
Maar hoe ik denk op te lossen uit mn blote kop:

Latei/ stalen ligger boven de opening onder de vloer plaatsen.
Door de constructeur laten bekijken of deze latei/ligger op de dragende wand kan liggen of dat er onder de ligger bijv. 2 stalen kolommen moeten komen ofzo.
En dan een boog(onderkant van je latei) met hout timmeren doormiddel van regelwerk, hout beplating en hout beplating aan de onderkant dat je in een boog kan buigen.

Maar alsnog.
Laat een constructeur dit altijd nachecken en uitrekenen.
Alles wat je aan je constructie veranderd moet nagerekend worden.

Je maakt het trouwens wel lekker moeilijk met zon boog... en het is smaakgevoelig.
Zou gewoon kiezen voor rechte opening.. maar dat moet je zelf weten ;)
pi_87677471
Voor dit soort wijzigingen aan de draagconstructie heb je ook wel een bouwvergunning nodig dacht ik, dan moet je vanzelf ook een constructieberekening indienen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_87677528
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:42 schreef DeRakker. het volgende:

[..]
Je maakt het trouwens wel lekker moeilijk met zon boog... en het is smaakgevoelig.
Zou gewoon kiezen voor rechte opening.. maar dat moet je zelf weten ;)
Die boog zit gewoon in de aftimmering, zoals je zelf ook al aangeeft.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_87678349
hmmm ik lees al dat het niet zo makkelijk is als ik hoopte....
Misschien toch maar een mannetje laten komen dan. Zo'n mannetje kost helaas ook centjes en die heb ik niet zoveel ;(
  maandag 18 oktober 2010 @ 17:17:26 #11
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_87679021
Een boogconstructie is wel een sterke constructie opzich, ze maken niet voor niets bruggen met een boogvorm.
Zolang de boog op pilaren staat heb je ook een sterke constuctie, die pilaren moeten alleen wel het gewicht op kunnen vangen die de dagende muur nu opvangt.
  Moderator maandag 18 oktober 2010 @ 18:30:19 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87681716
Ik zou eerst eens informeren bij een constructeur / aannemer.
Denk niet dat het iets is wat je één twee drie zelf kunt doen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 07:25:52 #13
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_87701650
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:34 schreef Gurb het volgende:

[..]

nou dat is ook weer een fabel de wereld uit dan. 8)7
Bedankt :7
pi_87702074
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:17 schreef SiGNe het volgende:
Een boogconstructie is wel een sterke constructie opzich, ze maken niet voor niets bruggen met een boogvorm.
Zolang de boog op pilaren staat heb je ook een sterke constuctie, die pilaren moeten alleen wel het gewicht op kunnen vangen die de dagende muur nu opvangt.
Da's leuk voor kerken en treinbruggen, maar zo moet je dat thuis niet doen. Veel te arbeidsintensief. Boel stutten, rechthoekig gat openzagen/hakken, rechte latei/steunbalk er boven in, dan regelwerk maken van hout waarmee je de boog creëert, en dat bekleden met gipsplaat. Boel stuccen, klaar.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:13:18 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_87702712
Even een gouden tip: omdat je in de hoofddraagconstructie gaat rommelen, heb je een lichte bouwvergunning nodig. Omdat je een bouwaanvraag moet indienen, moet daar ook een berekening bij zitten. Dus een constructeur heb je sowieso nodig.
Begin eens met een praatje bij bouw- en woningtoezicht van de gemeente, die kunnen het je beter vertellen.

Ongeveer 90% van de remarks in dit topic slaan echt helemaal nergens op, ga naar een professional.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_87710986
Zo had ik ook grote plannen toen ik mijn huis kocht, ik wist precies hoe ik alles wilde maken. Woon er nu 4 jaar en er is nog niet 1 gat in een muur gekomen, allemaal teveel werk of te duur. Best wel spijt van.
pi_87711454
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:41 schreef JDx het volgende:
Zo had ik ook grote plannen toen ik mijn huis kocht, ik wist precies hoe ik alles wilde maken. Woon er nu 4 jaar en er is nog niet 1 gat in een muur gekomen, allemaal teveel werk of te duur. Best wel spijt van.
Er is altijd wel een reden te verzinnen om iets niet te doen. Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen en dan gaat het wel. Ben zelf al jaren aan het verbouwen en als ik weer ga beginnen in een kamer heb ik ook wel zoiets van 'zou ik dat nou wel doen, het is mooi weer, ben moe, er is nog dit er is nog dat...'. Even doorbijten op dat moment en als een half uurtje later het plafond op de vloer ligt ben je blij dat je begonnen bent. En dan moet je ook door.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_87711620
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:52 schreef mister_white het volgende:

[..]

Er is altijd wel een reden te verzinnen om iets niet te doen. Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen en dan gaat het wel. Ben zelf al jaren aan het verbouwen en als ik weer ga beginnen in een kamer heb ik ook wel zoiets van 'zou ik dat nou wel doen, het is mooi weer, ben moe, er is nog dit er is nog dat...'. Even doorbijten op dat moment en als een half uurtje later het plafond op de vloer ligt ben je blij dat je begonnen bent. En dan moet je ook door.
Haha dat is zo, maar ik wilde bijvoorbeeld de trap in de woonkamer (mooie open trap) en de muur tussen de hoofdslaapkamer en kleine slaapkamer eruit om zelf 1 grote slaapkamer te krijgen.

Gat in het plafond maak je niet zo snel en die andere muur is een dragende muur. Heb nu 2 kleine rotkamertjes over, waar ik niks mee kan/doe.
pi_87778411
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:24 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Nog strakker dan wat Gurb al zei: Ik ben constructeur, er bestaat heul niet zo'n regel.

Als je een gat in je dragende muur wil dan moet je dat van te voren aangeven.

OT:

Als je het goed wil hebben: probeer de originele berekening van de woning te pakken te krijgen. Dan weet je 100% zeker of het een dragende muur is of niet (niet alle "dikke"muren in een woning dragen ook daadwerkelijk, helemaal niet als je een KPV hebt).

En een constructeur hoeft gelukkig niet zo duur te zijn, reken op iets van 40 a 50 euro het uur bij een kleiner bureau.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  donderdag 21 oktober 2010 @ 02:45:17 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87780847
Ik ben geen constructeur, maar ken wel een andere zeer belangrijke regel. Weet war je grenzen liggen. Een dergelijke klus gaat naar mijn idee de gemiddelde klusser te boven. Zeker obv de vragen in de OP zou ik het zelfdoen willen afraden. Dergelijke acties vallen echt buiten het hoofdstuk " klussen voor dummies " :-)

Oh ja, naast de bouwvergunning heb je naar ik meen ook de verplichting dit bij je hypotheeknemer te melden...

Althans, ik heb zoiets dergelijks in mijn hypotheek voorwaarden staan.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87785584
De ingreep zelf is niet zo heel speciaal, wanneer je hier moet vragen hoe je het zou moeten/kunnen doen en welk gereedschap je moet huren weet je in ieder geval één ding zeker: begin er niet aan!

Heb deze ingreep inmiddels al meerdere malen gedaan (en berekent) en het valt allemaal niet zo zwaar hoor. Maar doe het gewoon even volgens de regels, vergunningtraject doorlopen, hypotheekverstrekker in kennis stellen, erkende aannemer (geen klusbedrijf) en hupsakee.

Hoeft niet eens zo gek veel te kosten allemaal, is misschien een dag werk en dan neem ik het nog ruim, heb er pas nog 2 in één huis gedaan en met 2 man waren we 9 uur bezig op een zaterdag.

Het melden bij je hypotheekverstrekker heeft er mee te maken dat je mogelijk het onderpand schade toebrengt bij ondeskundigheid met alle gevolgen van dien.

Zorg iig dat je de boog makkelijk kan demonteren want dat is al vanaf de jaren 80 zwaar oncourant mocht je je woning willen verkopen..
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_87787960
Dat vind ik wel weer jammer tegenwoordig, je kan zoveel zelf, alleen zijn overal regeltjes voor! Logisch ook, want niet iedereen heeft zn verstand op de goede plek.

Maar als je een beetje slim bent, en nuchter na kan denken, kan je heel veel zelf. Die vakmensen hebben het eerst ook moeten leren, dus waarom jij niet.

Daarom vind ik het een beetje lame als mensen iets niet zouden kunnen omdat ze bepaalde vragen stellen. Dat kan ook zeggen dat erover nagedacht is en ze meer willen leren. Ik was wel slim, maar totaal niet handig, via internet heb ik heel wat dingen geleerd, schutting bouwen vanuit niets, zelf waterleidingen en afvoer aanleggen, muurtje bouwen, deur plaatsen, ben nu bezig met traprenovatie.

Maar goed, als het fout gaat met grotere dingen zoals een gat in de muur maken, en je hebt je niet aan de regels gehouden van dit land, je verzekering of hypotheekverstrekker, tjah, dan zit je met de gebakken peren.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 12:21:25 #23
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_87788117
Een toog in een dragende muur? gezien de bouwkundige aanpassingen en het eindresultaat: ik zou een toog in een andere muur maken ;)
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_87788274
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 12:16 schreef JDx het volgende:
Daarom vind ik het een beetje lame als mensen iets niet zouden kunnen omdat ze bepaalde vragen stellen. Dat kan ook zeggen dat erover nagedacht is en ze meer willen leren. Ik was wel slim, maar totaal niet handig, via internet heb ik heel wat dingen geleerd, schutting bouwen vanuit niets, zelf waterleidingen en afvoer aanleggen, muurtje bouwen, deur plaatsen, ben nu bezig met traprenovatie.
Ben het tot op zekere hoogte met je eens maar ten aanzien van de vraag in de OP totaal niet, De gevolgen wanneer dit niet goed gaat zijn bijna niet te overzien. Als je een specifieke vraag stelt hier heb ik persoonlijk al een beter gevoel dan wanneer je het vraagt zoals in de OP.

Verschil tot de voorbeelden die jij noemt is dat dat klusjes zijn en dit aanpassingen aan de constructie. (al vind ik installatiewerk geen klusje)

Dat je veel informatie kan vinden op internet betekent niet automatisch dat je met die kennis (waarde van "kennis" en de validatie hiervan is mi ook een punt) ook de bijkomende vereiste inzichten ontsluit.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_87788289
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 12:16 schreef JDx het volgende:
Dat vind ik wel weer jammer tegenwoordig, je kan zoveel zelf, alleen zijn overal regeltjes voor! Logisch ook, want niet iedereen heeft zn verstand op de goede plek.

Maar als je een beetje slim bent, en nuchter na kan denken, kan je heel veel zelf. Die vakmensen hebben het eerst ook moeten leren, dus waarom jij niet.

Stuk minder risico dan een draagmuur (gedeeltelijk) slopen. Als je dat fout doet is schade mogelijk onherstelbaar.
quote:
Maar goed, als het fout gaat met grotere dingen zoals een gat in de muur maken, en je hebt je niet aan de regels gehouden van dit land, je verzekering of hypotheekverstrekker, tjah, dan zit je met de gebakken peren.
Gek hoor dat de gemeente niet zomaar iedereen toestaat om te doen met zijn huis wat hij wil, oliraffenaderij in de achtertuin, tuurlijk ga je gang. Draagmuur wegbreken waardoor je het huis van de buren ook schade toebrengt, geen probleem.
De hypotheekverstrekker is vaak eigenaar van de woning en de verzekeraar draait op voor de schade, ligisch dat zij er wat over te zeggen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')