abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87675038
Op maandag heb ik nooit zin om te koken, dus ben ik op zoek naar een oplossing daarvoor. Het plan is om standaard een grote bak saus in de vriezer te hebben zodat ik maandag alleen pasta/aardappelen/whatever hoef te koken. Mijn eerste ingeving is pastasaus, maar ik weet niet of ik elke maandag trek heb in pasta :P En verder ben ik een beetje inspiratieloos. Heeft iemand leuke ideeën? Het maakt niet uit uit welke keuken, het moet er goed tegen kunnen om lang in de vriezer te blijven en het moet goed vullen.
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:47:36 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_87675179
Waarom alleen de saus? Met pasta wil het niet zo goed (plakt aan elkaar), maar als je dingen met rijst maakt kan je porties rijst met meuk invriezen en dan hoef je helemaal niks meer te doen :)
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_87675665
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:47 schreef Flurry het volgende:
Waarom alleen de saus? Met pasta wil het niet zo goed (plakt aan elkaar), maar als je dingen met rijst maakt kan je porties rijst met meuk invriezen en dan hoef je helemaal niks meer te doen :)
Mijn ervaring met rijst met meuk is dat de saus 'verdwijnt' (in de rijst trekt) en dat je een droge vieze zooi overhoudt.
pi_87675896
extra saus er bij doen ;)
pi_87676012
Stoofpotjes kun je ook prima invriezen ^O^

evenals soepen enzo :)
Ja doei.
pi_87676176
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:10 schreef motorbloempje het volgende:
Stoofpotjes kun je ook prima invriezen ^O^

evenals soepen enzo :)
:Y Mits geen romige soepen, zuivel wil nog weleens schiften bij ontdooien. Nu kun je dat soms nog wel weer toonbaar krijgen, maar ik doe het dan toch maar niet :N
pi_87676248
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:15 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

:Y Mits geen romige soepen, zuivel wil nog weleens schiften bij ontdooien. Nu kun je dat soms nog wel weer toonbaar krijgen, maar ik doe het dan toch maar niet :N
Goeie toevoeging.

Hier ligt nog wat uiensoep in de vriezer :) en groentensoep geloof ik :9
en een stoofpotje en 2 keer pastasaus :9 dat wordt goedkoop eten de komende weken! Goedkoop, maar toch gezond en lekker.

Ik kan zó gelukkig worden van het maken van een grote pan saus/soep/stoofpot om het daarna over bakjes te verdelen :@
Ja doei.
pi_87676893
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:01 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Mijn ervaring met rijst met meuk is dat de saus 'verdwijnt' (in de rijst trekt) en dat je een droge vieze zooi overhoudt.
Rijst apart en saus apart invriezen. dan heb je dat probleem ook niet meer :D
I am changing..
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:34:01 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_87676969
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:17 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik kan zó gelukkig worden van het maken van een grote pan saus/soep/stoofpot om het daarna over bakjes te verdelen :@
Herkenbaar :Y
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_87681009
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:15 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

wat ik wil invriezen doe ik in bakjes voordat ik de soep voor die avond afmaak met room of iets dergelijks... soep invriezen, ontdooien, room erbij bij t opwarmen ... prima :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_87681307
Dat doe ik inmiddels ook hoor, maar ik heb het dus wel The Hard Way geleerd ;(
pi_87681386
Ik ook hoor ;)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:23:24 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87681460
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:32 schreef Boefje. het volgende:

[..]

Waarom zou je rijst invriezen als je het zo vers kan maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87682576
Vries je pasta en rijst niet in, dat is onzin. Dat kan je opzetten en weglopen, heb je het elke dag vers.

Dus qua saus..
Een stroganoffsaus schiet me te binnen. Vind ik lekker met rijst, pasta, aardappels en vast ook goed met vlees, dus dan kan je nog wat afwisselen. Plus het is ook nog eens dodelijk eenvoudig te maken en snel klaar.

Alleen weet ik niet zeker of iets met creme fraiche wel lang in de vriezer bewaard kan worden, dus dan zou ik DarkElf d'r tip gebruiken. De creme fraiche (of wat je gebruikt) er op de dag zelf nog ff doorheen gooien.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:59:53 #15
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87682951
Rijst en pasta kan je prima invriezen en smaakt echt heel normaal (vers) na het opwarmen.

Waarom zou je elke keer een pan opzetten, water koken (kost ook allemaal gas) en daar een 20 minuten mee bezig zijn van begin tot eind, als je het ook in 1 keer kan doen? Ik vries juist de rijst en pasta in en maak dan liever vers een saus, dat proef je namelijk vaak wél, dat het ingevroren is geweest.
pi_87683743
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:59 schreef Vandaag... het volgende:
Rijst en pasta kan je prima invriezen en smaakt echt heel normaal (vers) na het opwarmen.

Waarom zou je elke keer een pan opzetten, water koken (kost ook allemaal gas) en daar een 20 minuten mee bezig zijn van begin tot eind, als je het ook in 1 keer kan doen? Ik vries juist de rijst en pasta in en maak dan liever vers een saus, dat proef je namelijk vaak wél, dat het ingevroren is geweest.
Pasta 20 minuten? Dan is het in ieder geval niet al dente meer :P Veel rijstsoorten zijn in die tijd ook al makkelijk gaar.

Wel je pasta invriezen vind ik wel raar.. Als je dan nog wél een saus moet maken, dan is het nut van het niet willen koken weg terwijl als je je alleen je pasta maakt, je gewoon weg kan lopen.

Ik proef het overigens wel als m'n pasta ingevroren is geweest, of zelfs gewoon in de koelkast is geweest. Wordt zo'n slap zooitje.
  maandag 18 oktober 2010 @ 22:41:12 #17
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87694347
Ik bedoel 20 min inclusief water aan de kook brengen, afgieten, pan afwassen, het hele proces van begin tot eind. Saus maak ik (als het geen bolognese is) in 10 minuten, roerbakken idem, bovendien kan je een roerbak (thais bijv) moeilijk invriezen door de groenten die erin zitten. Vandaar dat ik dat liever vers doe.

Opwarmen van bevroren pasta en rijst doe ik altijd in de magnetron en dan wordt het bij mij niet slap of klef.
pi_87695410
Owja, ik heb geen magnetron dus dat zou het kunnen zijn.
pi_87700782
Ik hoopte eigenlijk op recepten die er bij uitstek geschikt voor zijn. Maar toch bedankt voor de tips, I guess.
pi_87701344
Pastasaus die je maar 10 minuten opzet vind ik over 't algemeen n stuk minder lekker dan saus die minimaal een uurtje heeft staan pruttelen (smaken meer ingetrokken).

Wij vriezen altijd pastasaus in, en wel de volgende (dodelijk simpel):

- Tomaten grof snijden (je kan ze eerst ontvellen, maar dat vind ik zelf niet nodig hier, deze saus mag wel wat 'boers' zijn voor mij)
- Enkele tenen knoflook fijnhakken (hoeveelheid afhankelijk van smaak en hoeveelheid saus)
- Uien fijnhakken (hoeveelheid idem)
- Ui en knof fruiten in olie
- Tomaten erbij, afblussen met wat rode wijn
- Zout en peper naar smaak
- Wat balsamico azijn erdoor
- Evt scheutje rode port

Lekker laten sudderen!

Dit vriezen we dan in, en als we willen eten:

- Pasta koken
- Saus opwarmen in pannetje, evt. (afhankelijk van consistentie) afblussen met scheut rode wijn
- Spekjes langzaam uitbakken (middelhard, niet helemaal drooggebakken), door de saus met wat van het vet (=smaak!)
- Pasta op bord, saus erover, evt wat verse basilicum erover, en wat parmezaan erover raspen. Klaar!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_87704162
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:32 schreef Boefje. het volgende:

[..]

ik doe(als ik rijst over heb) bakje rijst, niet helemaal vol. saus in een diepvries zakje en dat bovenop de rijst. bakje dicht en je hebt een complete maaltijd.

makkelijker is de snelkookrijst/pasta nog koken voor het eten en alleen de saus invriezen. maar ik kook vaak net iets teveel rijst.. dus dan gaat de rijst ook de vriezer in.
alle soorten saus kan je invriezen. incl vlees en groente. dus pak gewoon een lekker recept, maak de saus in een grote hoeveelheid en vries in. lekkerste is denk ik om een pasta en ene rijst saus te maken. dan kan je wat afwisselen.

[ Bericht 9% gewijzigd door loecje op 19-10-2010 10:29:42 ]
pi_87704273
ik gebruik trouwens boterbakjes voor het invriezen van maaltijden. dat is voor mij precies een maaltijd.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:20:41 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87704298
Nog wat tips n.a.v. de OP: geen grote bak saus invriezen, maar verdelen over kleine bakjes of zakjes. Dat ontdooit veel gemakkelijker en je kunt per portie uit de diepvries halen.

En zet wat je wilt eten de avond van tevoren in je koelkast om te ontdooien.
The love you take is equal to the love you make.
pi_87704605
Een eenvoudige doch heerlijke tomatensaus (ui, knoflook, gehakt, wijn) die meer dan een uur moet op staan komt meestal lekkerder uit de vriezer dan die erin gaat.

Ook is een grote bak in de vriezer niet echt handig ontdooien. Ik doe altijd één grote lepel in een zakje en dat in de vriezer. Bij het ontdooien even onder de warme kraan en het zakje komt los van de saus, in een pan met een beetje water erbij, en het is ontdooid en warm ruim voordat de spaghetti gaar is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_87705481
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 04:40 schreef cinnamon_M het volgende:
Pastasaus die je maar 10 minuten opzet vind ik over 't algemeen n stuk minder lekker dan saus die minimaal een uurtje heeft staan pruttelen (smaken meer ingetrokken).

Wij vriezen altijd pastasaus in, en wel de volgende (dodelijk simpel):

- Tomaten grof snijden (je kan ze eerst ontvellen, maar dat vind ik zelf niet nodig hier, deze saus mag wel wat 'boers' zijn voor mij)
- Enkele tenen knoflook fijnhakken (hoeveelheid afhankelijk van smaak en hoeveelheid saus)
- Uien fijnhakken (hoeveelheid idem)
- Ui en knof fruiten in olie
- Tomaten erbij, afblussen met wat rode wijn
- Zout en peper naar smaak
- Wat balsamico azijn erdoor
- Evt scheutje rode port

Lekker laten sudderen!

Dit vriezen we dan in, en als we willen eten:

- Pasta koken
- Saus opwarmen in pannetje, evt. (afhankelijk van consistentie) afblussen met scheut rode wijn
- Spekjes langzaam uitbakken (middelhard, niet helemaal drooggebakken), door de saus met wat van het vet (=smaak!)
- Pasta op bord, saus erover, evt wat verse basilicum erover, en wat parmezaan erover raspen. Klaar!
O en ik vergeet: als je dus een basis-tomatensaus maakt (zoals dit), kun je er nog alle kanten mee op. Met gehakt (bolognese), voor een ratatouille, gehaktballetjes in tomatensaus, etc. :)

En idd zoals hier gezegd is: in kleine bakjes invriezen ;)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  woensdag 20 oktober 2010 @ 01:12:56 #26
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87738883
Ja, bolognese en tomatenprut is beter als je het lang laat staan. Maar carbonara of knoflook/citroen of pesto of wat ik wel eens maak geitenkaassaus met gedroogde tomaat is echt in 5 minuten klaar en niet fatsoenlijk in te vriezen. Maar als je bij pastasaus alleen aan tomatenprut denkt dan kan ik me voorstellen dat je niet snapt dat je pastasaus niet invriest.
pi_87741314
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:34 schreef Flurry het volgende:

[..]

Herkenbaar :Y
:D!

Ik ga vanavond weer een grote pan kip korma maken :9 Kunnen we dan in totaal 3 keer van eten *)
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')