Gr. Mark
Suc6
Ik kan het mis hebben natuurlijk. Lood lijkt me in ieder geval geen goede optie, het hoeft tenslotte geen atoom kelder te worden.
quote:Nope! Juist metaal, om de zogenaamde "Kooi van Faraday" te maken. Deze laat geen straling binnen en geen naar buiten.
Op maandag 27 mei 2002 14:15 schreef ikke_ook het volgende:
Juist geen metaal tochEerder iets van rubber of zo. Volgens mij "geeft" een metaal de magnetische straling gewoon door.
quote:Beetje kippegaas eromheen?
Op maandag 27 mei 2002 14:19 schreef WefDiNaini het volgende:Nope! Juist metaal, om de zogenaamde "Kooi van Faraday" te maken. Deze laat geen straling binnen en geen naar buiten.
quote:Goede geisoleerde kabels helpt zeer zeker..
Op maandag 27 mei 2002 14:15 schreef ikke_ook het volgende:
Juist geen metaal tochEerder iets van rubber of zo. Volgens mij "geeft" een metaal de magnetische straling gewoon door.
Wat wil je afschermen ?? De box of de kabels ??
quote:Volgens mij werkt een kooi van faraday alleen bij electromagnetische straling en niet bij magnetische....
Op maandag 27 mei 2002 14:19 schreef WefDiNaini het volgende:
Nope! Juist metaal, om de zogenaamde "Kooi van Faraday" te maken. Deze laat geen straling binnen en geen naar buiten.
quote:Maakte je een kooi van Faraday niet met koper?
Op maandag 27 mei 2002 14:25 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Volgens mij werkt een kooi van faraday alleen bij electromagnetische straling en niet bij magnetische....
quote:elk metaal is goed hoor.
Op maandag 27 mei 2002 14:27 schreef BlackJack het volgende:
Maakte je een kooi van Faraday niet met koper?
quote:Lood (een van de 'zware metalen') is giftig als je 't binnenkrijgt ja. Dus bv via loden drinkbekers, of vooral loden waterleidingen.
Op maandag 27 mei 2002 14:26 schreef Punica het volgende:
Je kan wel lood gebruiken, maar ik gloof dat dat ook niet echt gezond is, lees _giftig_
asbest misschien ?
En hoe 't ook alweer zat met electromagnetische straling, ben ik eigenlijk weer wat vergeten. Iets met een kurketrekkersregel enzo...
quote:Ik heb nu een vak dat velden heet, dat gaat helemaal over dit onderwerp, het is alleen zo enorm moeilijk dat ik geen makkelijk antwoord hierop kan geven
Op maandag 27 mei 2002 14:29 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Lood (een van de 'zware metalen') is giftig als je 't binnenkrijgt ja. Dus bv via loden drinkbekers, of vooral loden waterleidingen.
En hoe 't ook alweer zat met electromagnetische straling, ben ik eigenlijk weer wat vergeten. Iets met een kurketrekkersregel enzo...
quote:De magneet van een nieuw gemonteerde basdriver. De basdriver in een 3weg center was stuk. De originele (afgeschermde) driver kost 700 gulden (infinity). Dus hebben we een andere basdriver (=basspeaker) geplaatst echter is deze magneet (nog) niet afgeschermt wat nogal veel invloed heeft op de kleuren op het tv beeld. Omdat lood makkelijk te buigen is en niet al te duur dacht ik dat dit misschien wel een oplossing zou zijn.
Op maandag 27 mei 2002 14:23 schreef HellaHard-OG het volgende:[..]
Wat wil je afschermen ?? De box of de kabels ??
quote:Probeer maar eens in een kelder van gewapend (metaal) beton te bellen met je gsm. Gaat een stuk moeilijk
Op maandag 27 mei 2002 14:30 schreef Profesor het volgende:
Laat lood ook GSM straling tegen? en radio* golven.
*niet alleen radioactief maar gewoon radio
Mumetaal
Een legering van ijzer en nikkel die een zeer hoge permeabiliteit heeft. Hierdoor heeft het metaal een zeer hoge magnetische weerstand en kan worden gebruikt om onderdelen af te schermen tegen externe magnetische velden. Vroeger bracht men rond de beeldbuis in een oscilloscoop een mantel van mumetaal aan, zodat de afbuiging van het apparaat niet beïnvloed kon worden door externe magnetische velden. Ook de gevoelige microfooningangen van goede mengtafels worden afgeschermd tegen de magnetische velden van bijvoorbeeld de voedingstrafo door een mumetalen plaat.
quote:ach zow..
Op maandag 27 mei 2002 14:31 schreef MarkW het volgende:[..]
De magneet van een nieuw gemonteerde basdriver. De basdriver in een 3weg center was stuk. De originele (afgeschermde) driver kost 700 gulden (infinity). Dus hebben we een andere basdriver (=basspeaker) geplaatst echter is deze magneet (nog) niet afgeschermt wat nogal veel invloed heeft op de kleuren op het tv beeld. Omdat lood makkelijk te buigen is en niet al te duur dacht ik dat dit misschien wel een oplossing zou zijn.
Ja ok ik snap het al..
Lood is inderdaad makkelijk aan tekomen, goed buigbaar, niet duur etc..
Je krijgt ook van die kant en klare covers voor over de magneet.. weet alleen niet waar.. maar heb ze wel aleens gezien..
quote:Kooi van Faraday
Op maandag 27 mei 2002 14:27 schreef BlackJack het volgende:[..]
Maakte je een kooi van Faraday niet met koper?
Is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de aarde worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas.
In principe is een afgeschermde kabel ook een kooi van Faraday.
Koper is gewoon een erg geschikt materiaal. Niet duur en het geleid relatief goed. Hoe beter de geleider hoe beter het effect, maar voor de meeste toepassingen volstaat een ander metaal dus ook wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |