abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4344182
Ik heb een nogal zware basbox in moeten bouwen in mijn center speaker maar nu heb ik problemen met de magnetische afscherming ervan. Een kap erom heen helpt wel iets maar niet veel. Dus zoek ik een materiaal (dat gewoon te koop moet zijn) waarme ik het beste de magnetische straling kan afschermen. En het liefst m,oet et ook een beetje vormbaar zijn dus dacht ik aan lood. Dat ie dan zwaar wordt maakt me niet zo veel uit. Zijn er nog betere opties?

Gr. Mark

maandag 27 mei 2002 @ 13:59:54 #2
28381 Anonieme_Lafaard
Onbekend maakt bemind
pi_4344256
Lood lijkt me erg duur maar het houd de straling wel tegen ja.
Je kan ook een plaatje blik nemen dat is ook makkelijk te vervormen, stukken goedkoper en gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt op de hoek waar geen enkele doe-het-zelver zonder kan.

Suc6

pi_4344335
Lood lijkt me niet meteen het geschikste metaal om magnetische straling tegen te houden. Waar je denkelijk meer aan hebt is dat metaal (kom even niet op de naam) dat ook gebruikt wordt om luidsprekers in bijvoorbeeld dolby surround systemen rondom de televisie af te schermen. Vraag er naar bij de beter luidspreker winkel.
GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
  maandag 27 mei 2002 @ 14:13:26 #4
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_4344489
volgens mij is dat gewoon aluminium. Daar blijven magneten ook niet aan hangen.

Ik kan het mis hebben natuurlijk. Lood lijkt me in ieder geval geen goede optie, het hoeft tenslotte geen atoom kelder te worden.

pi_4344519
Juist geen metaal toch Eerder iets van rubber of zo. Volgens mij "geeft" een metaal de magnetische straling gewoon door.
pi_4344609
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:15 schreef ikke_ook het volgende:
Juist geen metaal toch Eerder iets van rubber of zo. Volgens mij "geeft" een metaal de magnetische straling gewoon door.
Nope! Juist metaal, om de zogenaamde "Kooi van Faraday" te maken. Deze laat geen straling binnen en geen naar buiten.
Het is altijd een feest, als zij zijn langs geweest!
pi_4344637
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:19 schreef WefDiNaini het volgende:

Nope! Juist metaal, om de zogenaamde "Kooi van Faraday" te maken. Deze laat geen straling binnen en geen naar buiten.

Beetje kippegaas eromheen?
pi_4344681
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:15 schreef ikke_ook het volgende:
Goede geisoleerde kabels helpt zeer zeker..
Boxen etc van een goede kwaliteit zijn meestal goed geisoleert..

Wat wil je afschermen ?? De box of de kabels ??

RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
pi_4344700
even zoeken op google onder "magnetic shielding" er is veel te koop....
  maandag 27 mei 2002 @ 14:25:53 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4344730
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:19 schreef WefDiNaini het volgende:
Volgens mij werkt een kooi van faraday alleen bij electromagnetische straling en niet bij magnetische....
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  maandag 27 mei 2002 @ 14:26:26 #11
19357 Punica
Moraalriders on the storm
pi_4344736
Je kan wel lood gebruiken, maar ik gloof dat dat ook niet echt gezond is, lees _giftig_
asbest misschien ?
somewhere, a village in texas is missing it's village idiot...
  maandag 27 mei 2002 @ 14:27:30 #12
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_4344748
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:25 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Volgens mij werkt een kooi van faraday alleen bij electromagnetische straling en niet bij magnetische....

Maakte je een kooi van Faraday niet met koper?
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
  maandag 27 mei 2002 @ 14:28:19 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4344763
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:27 schreef BlackJack het volgende:
elk metaal is goed hoor.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_4344786
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:26 schreef Punica het volgende:
Je kan wel lood gebruiken, maar ik gloof dat dat ook niet echt gezond is, lees _giftig_
asbest misschien ?
Lood (een van de 'zware metalen') is giftig als je 't binnenkrijgt ja. Dus bv via loden drinkbekers, of vooral loden waterleidingen.

En hoe 't ook alweer zat met electromagnetische straling, ben ik eigenlijk weer wat vergeten. Iets met een kurketrekkersregel enzo...

maandag 27 mei 2002 @ 14:30:11 #15
17061 mvt
blame Canada
pi_4344799
zit er niet Wolfraam in tv's??
Anders, titanium is dacht ik ook niet magnetisch en ook metaal
We were to understand there would be pie and punch?
  maandag 27 mei 2002 @ 14:30:34 #16
17205 Profesor
I have a dream!
pi_4344814
Laat lood ook GSM straling tegen? en radio* golven.
*niet alleen radioactief maar gewoon radio
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_4344827
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:29 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Lood (een van de 'zware metalen') is giftig als je 't binnenkrijgt ja. Dus bv via loden drinkbekers, of vooral loden waterleidingen.

En hoe 't ook alweer zat met electromagnetische straling, ben ik eigenlijk weer wat vergeten. Iets met een kurketrekkersregel enzo...

Ik heb nu een vak dat velden heet, dat gaat helemaal over dit onderwerp, het is alleen zo enorm moeilijk dat ik geen makkelijk antwoord hierop kan geven
pi_4344847
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:23 schreef HellaHard-OG het volgende:

[..]

Wat wil je afschermen ?? De box of de kabels ??

De magneet van een nieuw gemonteerde basdriver. De basdriver in een 3weg center was stuk. De originele (afgeschermde) driver kost 700 gulden (infinity). Dus hebben we een andere basdriver (=basspeaker) geplaatst echter is deze magneet (nog) niet afgeschermt wat nogal veel invloed heeft op de kleuren op het tv beeld. Omdat lood makkelijk te buigen is en niet al te duur dacht ik dat dit misschien wel een oplossing zou zijn.
pi_4344853
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:30 schreef Profesor het volgende:
Laat lood ook GSM straling tegen? en radio* golven.
*niet alleen radioactief maar gewoon radio
Probeer maar eens in een kelder van gewapend (metaal) beton te bellen met je gsm. Gaat een stuk moeilijk
pi_4344865
Geen rubber, geen gaas, geen draadafscherming, geen koper, we hebben het NIET over elektrische afscherming (dus geen kooi) het gaat hier om magnetische afscherming, zodat je tv geen rare kleurtjes krijgt (deze is namelijk gevoelig voor magneten (beeldbuis)). Zoeken onder magnetische afscherming is de oplossing en anders informeren bij die betere luidspreker winkel (waar je ook van die doehetzelf luidspreker pakketten kunt kopen)
GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
pi_4344925
Inderdaad geen kooi van faraday (electromagnetische afscherming maar iets van MuMetaal

Mumetaal
Een legering van ijzer en nikkel die een zeer hoge permeabiliteit heeft. Hierdoor heeft het metaal een zeer hoge magnetische weerstand en kan worden gebruikt om onderdelen af te schermen tegen externe magnetische velden. Vroeger bracht men rond de beeldbuis in een oscilloscoop een mantel van mumetaal aan, zodat de afbuiging van het apparaat niet beïnvloed kon worden door externe magnetische velden. Ook de gevoelige microfooningangen van goede mengtafels worden afgeschermd tegen de magnetische velden van bijvoorbeeld de voedingstrafo door een mumetalen plaat.

pi_4344972
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:31 schreef MarkW het volgende:

[..]

De magneet van een nieuw gemonteerde basdriver. De basdriver in een 3weg center was stuk. De originele (afgeschermde) driver kost 700 gulden (infinity). Dus hebben we een andere basdriver (=basspeaker) geplaatst echter is deze magneet (nog) niet afgeschermt wat nogal veel invloed heeft op de kleuren op het tv beeld. Omdat lood makkelijk te buigen is en niet al te duur dacht ik dat dit misschien wel een oplossing zou zijn.

ach zow..

Ja ok ik snap het al..

Lood is inderdaad makkelijk aan tekomen, goed buigbaar, niet duur etc..

Je krijgt ook van die kant en klare covers voor over de magneet.. weet alleen niet waar.. maar heb ze wel aleens gezien..

RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
pi_4433029
quote:
Op maandag 27 mei 2002 14:27 schreef BlackJack het volgende:

[..]

Kooi van Faraday

Is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de aarde worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas.
In principe is een afgeschermde kabel ook een kooi van Faraday.

link:
http://www.vego.nl/4/k/k_095.htm

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  dinsdag 4 juni 2002 @ 21:49:25 #24
24778 Sokki
IK BEN NIET DRONKEN!!!!!!
pi_4450077
Zo'n ding helpt dus geen flikker tegen magnetische velden.

Koper is gewoon een erg geschikt materiaal. Niet duur en het geleid relatief goed. Hoe beter de geleider hoe beter het effect, maar voor de meeste toepassingen volstaat een ander metaal dus ook wel.

You can only scratch the surface..
  dinsdag 4 juni 2002 @ 22:21:38 #25
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_4450882
Lood is toch radioactief? Lijkt me zo en zo niet zo handig dan
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')