abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:06:59 #1
321059 bella87
...Be alert...
pi_87631607
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een starterswoning in het oosten van het land, in het beruchte Twente. We hebben al meerdere huizen bezichtigd maar het voldeed niet aan onze wensen. Nu hebben wij een woning gevonden die verkocht wordt omdat de bewoner failliet is verklaard door de curator. Dit vanwege zijn eenmanszaak en de oplopende schulden. De woning wordt daardoor voor een wat lagere prijs verkocht dan gewoonlijk. Prijs is ¤129.000.
We begrepen van de makelaar dat de koop van zo'n woning langere tijd in beslag kan nemen dan een reguliere koop. We hebben een eindbod uitgebracht van ¤120.000. Voorheen was de woning nog verkocht voor ¤127.000 maar de koper heeft zijn financiering niet rond kunnen krijgen, dus is de koop ontbonden.

Heeft iemand ervaring met zo'n soortgelijke koop van een woning uit faillissement? Zijn er aandachtspunten waar wij moeten op letten? Volgens mij, als de woning niet verkocht zou worden, zou het naar de veiling gaan.
pi_87632065
Zorg in ieder geval dat je voorlopige koopakte in wordt geschreven bij het Kadaster. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat er geen vorderingen van schuldeisers op het huis liggen (valt volgens mij op te vragen). Neem in ieder geval een goede aankoopmakelaar en Notaris in de hand bij dit soort grappen. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt. Kost wat meer, maar voorkomt je een hoop ellende. ;-)
I'd write more often if these damned aliens would stop abducting me
  † In Memoriam † zondag 17 oktober 2010 @ 14:25:59 #3
21636 Feestkabouter
pi_87632186
heb je ook uitleg gekregen waarom het langer zou kunnen duren?
ben ik wel benieuwd naar.
bedoelen ze dat het langer te koop staat?
of dat de papieren afhandeling langer duurt aan de kant van de verkoop?

geen ervaring mee, maar ik zou goed opletten.
je moet goed door het huis en eventuele spullen die erin staan heenkijken.
ik bedoel: iemand die in een gewone situatie zijn huis laat bezichtigen voor verkoop, doet zijn best om het er zo voordelig mogelijk uit te laten zien.
nu is dat niet het geval.
kan in je voordeel zijn, maar kijk gewoon heel goed en kritisch.

onderhoud: gewoon goed rapport laten opmaken door een bouwkundige keurder.

verder denk ik niet dat er voor jou als eventuele koper veel nadeligs aan kan zitten. als je het koopt is het van jou, eventuele geschiedenis van voor de koop is dan niet meer relevant.

1 ding nog: zorg voor een goeie verklaring waaruit blijkt dat de verkoper er niet meer woont. als er nog eens een deurwaarder langskomt kun je dat laten zien.
check ook of ie bij de gemeente is uitgeschreven van je adres.

en maak foto's van de meterstanden op het moment dat je de woning krijgt, geef de standen goed door.
kan zijn dat de verkoper die rekeningen ook niet meer kon betalen. zorg dat jij alleen betaalt wat jij verbruikt.
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 14:28:02 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_87632252
Als ik het goed heb vervallen de vorderingen op het huis van de vorige eigenaar bij inschijving hypotheek/notaris/koopakte. Ik kan het alleen niet hard maken op het moment...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_87632281
Is de woning na koop ook vrij te aanvaarden, of zit je ongewild met een bewoner opgescheept die moeilijk uit het huis gezet kan worden
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:35:08 #6
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_87632463
120.000 bieden voor een huis die 127.000 op zou moeten brengen is echt maf. Op een executieverkoop biedt je over het algemeen 70% van de waarde.

Besides.. voor 120K een huis hebben.. Kon dat maar waar ik woon.. Hier betaal je 2 ton voor een fucking startersappartement :')
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:38:22 #7
310900 Doutzen
winnen is voor winnaars
pi_87632560

[ Bericht 35% gewijzigd door Doutzen op 17-10-2010 14:42:14 ]
pi_87632664
LET GOED OP !!!
Eventuele schulden die de vorige bewoner had, moeten niet op jou terugvallen
Bij sommige executieverkopen neemt de "nieuwe bewoner" (jij dus in dit geval)
alle nog openstaande rekeningen mee over.
Dus als de vorige bewoner nog schulden had bij gem. belasting, gas/water/stroom ed
zou jij die ook moeten betalen
Ff goed nakijken dat je geen kast in de zak koopt
Don't fuck with a Jedi Master, son.
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:41:47 #9
310900 Doutzen
winnen is voor winnaars
pi_87632704
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:40 schreef Durjee het volgende:
LET GOED OP !!!
Dus als de vorige bewoner nog schulden had bij gem. belasting, gas/water/stroom ed
Klinkt interessant, heb je hier een bron van?
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:42:28 #10
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_87632729
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:41 schreef Doutzen het volgende:

[..]

Klinkt interessant, heb je hier een bron van?
Dit kan ik bevestigen. Bij venduehuis neem je die kosten over...
Leer spaties gebruiken!
pi_87632789
Directe bron niet
maar toen ik 5 jaar geleden aant zoeken was naar een huis werd ik gewaarschuwd door mn hypotheekadviseur hiervoor
Officieel mogen kosten van de vorige bewoner niet op de nieuwe bewoner verhaald worden
maar ze proberen t wel
Don't fuck with a Jedi Master, son.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:05:44 #12
321059 bella87
...Be alert...
pi_87633527
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:25 schreef Feestkabouter het volgende:
heb je ook uitleg gekregen waarom het langer zou kunnen duren?
ben ik wel benieuwd naar.
bedoelen ze dat het langer te koop staat?
of dat de papieren afhandeling langer duurt aan de kant van de verkoop?

geen ervaring mee, maar ik zou goed opletten.
je moet goed door het huis en eventuele spullen die erin staan heenkijken.
ik bedoel: iemand die in een gewone situatie zijn huis laat bezichtigen voor verkoop, doet zijn best om het er zo voordelig mogelijk uit te laten zien.
nu is dat niet het geval.
kan in je voordeel zijn, maar kijk gewoon heel goed en kritisch.

onderhoud: gewoon goed rapport laten opmaken door een bouwkundige keurder.

verder denk ik niet dat er voor jou als eventuele koper veel nadeligs aan kan zitten. als je het koopt is het van jou, eventuele geschiedenis van voor de koop is dan niet meer relevant.

1 ding nog: zorg voor een goeie verklaring waaruit blijkt dat de verkoper er niet meer woont. als er nog eens een deurwaarder langskomt kun je dat laten zien.
check ook of ie bij de gemeente is uitgeschreven van je adres.

en maak foto's van de meterstanden op het moment dat je de woning krijgt, geef de standen goed door.
kan zijn dat de verkoper die rekeningen ook niet meer kon betalen. zorg dat jij alleen betaalt wat jij verbruikt.
Ik heb geen uitleg gekregen waarom het langer zou duren, ja de papierafhandeling ed, maar dat lijkt me logisch. De bewoners wonen er niet meer, dus het huis staat nu leeg. De bewoners hebben met moeite het huis leeg moeten halen begreep ik van de makelaar, ze zijn meerdere malen gewaarschuwd.
In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal ook bij de gemeente controleren of hij zich daadwerkelijk heeft uitgeschreven. En de meterstanden noteren en foto's maken hadden we ook aan gedacht en is ook iets wat we moeten doen inderdaad.

De woning wordt sinds 14 april 2010 te koop aangeboden. Het gaat om een woning die een woonoppervlakte heeft van 110m2 (eengezinswoning met 3 slaapkamers en een tuin van 55m2)

Ik wil best de link van Funda hier plaatsen, maar zou dat kunnen? Mag dat of is dat niet niet aanraden?
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:07:14 #13
321059 bella87
...Be alert...
pi_87633581
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:29 schreef exlurker het volgende:
Is de woning na koop ook vrij te aanvaarden, of zit je ongewild met een bewoner opgescheept die moeilijk uit het huis gezet kan worden
Nee, de bewoners zijn al uit het huis gezet.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:22:55 #14
321059 bella87
...Be alert...
pi_87634135
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:35 schreef Bootje84 het volgende:
120.000 bieden voor een huis die 127.000 op zou moeten brengen is echt maf. Op een executieverkoop biedt je over het algemeen 70% van de waarde.

Besides.. voor 120K een huis hebben.. Kon dat maar waar ik woon.. Hier betaal je 2 ton voor een fucking startersappartement :')
Hmm, daar was ik niet over geïnformeerd. De makelaar zei zelf ook dat er niet zo veel ruimte was met de evt biedingen en dat er ook niet veel speling was. Wat voor eindbod zou dan reeël kunnen zijn voor deze woning?
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:23:53 #15
321059 bella87
...Be alert...
pi_87634168
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:40 schreef Durjee het volgende:
LET GOED OP !!!
Bedankt voor de tip! Dat wist ik nog niet.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:47:05 #16
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_87634926
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:22 schreef bella87 het volgende:

[..]

Hmm, daar was ik niet over geïnformeerd. De makelaar zei zelf ook dat er niet zo veel ruimte was met de evt biedingen en dat er ook niet veel speling was. Wat voor eindbod zou dan reeël kunnen zijn voor deze woning?
Wat is 70% van 127K?
Leer spaties gebruiken!
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:02:56 #17
321059 bella87
...Be alert...
pi_87635479
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:47 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Wat is 70% van 127K?
88.9K :)
  maandag 18 oktober 2010 @ 14:21:21 #18
321059 bella87
...Be alert...
pi_87671701
Zijn er ook bepaalde punten die ik moet laten opnemen in de koopakte?
pi_87672489
quote:

[..]

Ja, dat zou ik ook zeggen als ik de makelaar was :')

Wij van WC Eend...
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:47:06 #20
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_87675164
quote:

[..]

Wat een onzin. Als iemand failliet is dan moet het pand verkocht worden en het liefst zo snel mogelijk voor een redelijke prijs. Wordt ie niet verkocht, dan zal ie waarschijnlijk wel naar een veiling gaan en daar brengt ie waarschijnlijk stukken minder op bij een verkoop.

Ik denk dat als jij 120k biedt, terwijl er 129k gevraagd wordt dat je dan al heel netjes zet en de curator blij met je zal zijn. Vergeet niet dat elke maand dat het pand langer te koop staat, het ook geld kost en die 120k van harte welkom zijn voor evt. schuldeisers.
Ook hoi !
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:51:46 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_87675300
Dat de eigenaar faiiliet is wil niet automatisch zeggen dat dit al een executieverkoop is.... op een executieverkoop heb je als particulier vrijwel geen kans om te kopen.
Zo te lezen is het meer een laatste kans op een vrije verkoop om een executieverkoop te voorkomen, dat kan voor zowel de eigenaar als de schuldeisers beduidend voordeliger zijn dan een executieverkoop, want in dat geval zal de prijs idd een stuk lager liggen, en dus het aantal schulden wat open blijft staan hoger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:29:53 #22
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_87676800
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:51 schreef Leandra het volgende:
Dat de eigenaar faiiliet is wil niet automatisch zeggen dat dit al een executieverkoop is.... op een executieverkoop heb je als particulier vrijwel geen kans om te kopen.
Zo te lezen is het meer een laatste kans op een vrije verkoop om een executieverkoop te voorkomen, dat kan voor zowel de eigenaar als de schuldeisers beduidend voordeliger zijn dan een executieverkoop, want in dat geval zal de prijs idd een stuk lager liggen, en dus het aantal schulden wat open blijft staan hoger.
Op een executieverkoop kun je ook als particulier kopen. Je moet je alleen niet laten intimideren door de aanwezige handelaren die je niet bepaald zullen verwelkomen.
Ook hoi !
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:56:03 #23
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_87678064
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:28 schreef Renesite het volgende:
Als ik het goed heb vervallen de vorderingen op het huis van de vorige eigenaar bij inschijving hypotheek/notaris/koopakte. Ik kan het alleen niet hard maken op het moment...
Ik heb het tegenovergestelde meegemaakt dat er op mijn gehuurde kamer juist de vorderingen liepen, omdat ze de vorige bewoonster niet te pakken kregen daar ze alweer verhuist was

Bedankt voor het vermelden Woning Maatschappij Maastricht!
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  † In Memoriam † maandag 18 oktober 2010 @ 17:10:44 #24
21636 Feestkabouter
pi_87678757
een vordering heb je op een rechtspersoon. niet op een woning of een kamer.
er kan op een pand wel beslag liggen. maar dat beslag houdt op te bestaan op het moment dat je bij de notaris betaalt voor het pand (evt dmv hypotheek).

je kunt een vordering wel overnemen of op je nemen (van een vorige bewoner).
dus het kan zijn dat je bij het aanvaarden van een woning of kamer vorderingen overneemt.
maar dan moet dat wel expliciet vermeld worden. als het er tussen de regels door een beetje bij wordt geperst heb je juridisch wel een sterke poot om op te staan, maar goed dan zit je wel in een juridische molen.

uitgangspunt is dat jij er als onwetende koper vanuit mag gaan dat je gewoon een woning koopt.

misschien voor de zekerheid nog een belangrijke vraag om te stellen aan de notaris: wijkt deze koop voor mij als koper in ook maar enige vorm af van de koop/verkoop van enige andere woning?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:35:04 #25
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87718468
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:29 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Op een executieverkoop kun je ook als particulier kopen. Je moet je alleen niet laten intimideren door de aanwezige handelaren die je niet bepaald zullen verwelkomen.
Nee hoor, de makelaars vinden het prachtig als er particulieren die een woning graag willen hebben mee komen doen, want ofwel:
- mijnen die particulieren relatief hoog af en vangt een makelaar het plokgeld van jet bieden bij opbod, want er wordt hoger afgemijnd dan er bij opbod geboden is, ofwel
- pakt een gehaaide makelaar het pand bij het afmijnen, wetende dat hij al potentiële kopers heeft om de woning binnen 6 maanden aan door te verkopen.

Als je als particulier interesse hebt in een executiepand moet je je door de behandelend notaris (& eventueel daarbij betrokken makelaar) goed laten voorlichten, je uiterste prijs vaststellen en voor je laten bieden of zelf (alleen, niet als gezellig stelletje ofzo) met een stalen gezicht naar de veiling toe gaan en je slag slaan bij het afmijnen.

Maar ff ontopic, ik zie namelijk nergens staan dat dit een executieveiling betreft. Het is bij een faillissement goed mogelijk dat de curator er voor kiest eerst de woning in de vrije verkoop te gooien omdat dit veelal meer opbrengt en de eventuele hypotheek zal toch ook zoveel mogelijk ingelost moeten worden. Een (eventuele) hypotheekhouder zal ook graag zien dat het zo gaat vanwege de snelheid, de hogere opbrengst en de lagere kosten.

Laat je wel informeren over eventuele achterstanden van de zakelijke belastingen (gemeente, waterschap/hoogheemraadschap, herinrichtingsrente, kosten eventuele mandeligheid en bij een appartement ook de servicekosten). Ik kan me voorstellen dat de vraagprijs scherp is gezet om duidelijkheid te geven en om het aanlokkelijk te houden. Of er dan veel in de prijs kan worden gedaan weet ik niet, maar als je snel kunt afnemen dan kun je dat natuurlijk ook inbrengen als onderhandelingspunt. Als jij binnen zeg 2 maanden kan afnemen maar jij biedt 2000 euro minder dan een ander die pas na 5 maanden kan/wil afnemen, dan heb je ook een goede positie.

Laat in ieder geval de koopovereenkomst inschrijven ja (en dan na inschrijving wel binnen 6 maanden ook afnemen anders heeft de inschrijving geen zin), dan ben je in ieder geval beschermd tegen eventuele later gelegde beslagen, die kunnen dan geen roet meer in het eten gooien van de koper.
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')