Je hebt van die figuren die bepaald gedrag zien als "met de massa meelopen". Bijv. het hebben van een kledingstijl die op het moment hip is, of het kopen van een populair product. Als je daar dan aan meedoet ben je volgens hun een "meeloper zonder eigen mening", ongeacht wat jouw beweegredenen waren om er in de eerste plaats aan mee te doen.
Dat vind ik toch zo triest he. En als je dan vraagt waarom zij product X niet kopen of niet meedoen met trend Y krijg je een antwoord als "ik koop geen X want iedereen heeft er al één" of "ik doe niet mee met Y want ik heb een eigen mening en kan wél voor mezelf denken".

Te kansloos voor woorden. En dan denken ze dat ze door expres tegen de massa in te gaan zo hun eigen 'unieke' identiteit kunnen waarborgen (want stel je voor dat je als meeloper wordt gezien!). Maar de ironie is dat juist deze mensen zich laten leiden door de omstandigheid dat product X of trend Y populair of gewild is, want daarop baseren ze hun keuze om het níet te kopen en er níet aan mee te doen. Oftewel, in hun krampachtige poging een 'eigen' wil en mening te hebben, delen ze zichzelf een mening toe die voor 100% gebaseerd is op de populariteit van het product of de trend!
Maar het meest sneue is nog wel dat als puntje bij paaltje komt, de enige reden dat deze mensen zo tegendraads en 'uniek' proberen te zijn, is dat ze bang zijn níet uniek te worden gevonden door hun omgeving. Ze proberen zo hard om niet over te komen als meeloper, iemand die zich volledig laat leiden door z'n omgeving, maar daardoor laten ze zich júist volledig leiden door hun omgeving.
Kortom, deze figuren falen keihard! En helaas zie ik veel van dit soort figuren op Fok, en dat vind ik treurig! Degene met een écht eigen mening kiest voor het product dat hij zelf wil, ongeacht de populariteit ervan. Een eigen mening heb je namelijk niet door een afwijkende mening te hebben, maar door gewoon een eigen mening te hebben.