abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87492722
Islamofobie. Het staat al in de Van Dale, en zoals gebruikelijk bij modetermen wordt ook deze, ongehinderd door enig kritisch denkvermogen, eindeloos herhaald, met name in de media.

Een fobie is een irreële angst, een angst zonder zichtbare oorzaak. Ik geloof dat, met deze definitie in het achterhoofd, de grootste aanslagen sinds 1998 in respectievelijk Kenia, Tanzania, Yemen, New York, Washington, Bali, Moskou, Beslan, Istanbul, Madrid, Londen, Egypte en Mumbai alleen al voldoende reden zijn om het woord 'fobie' in die context niet te bezigen.

Een alternatief woord? Kritiek. Kritiek op de Islam, dat lijkt me wat het is, niet meer en niet minder. Het probleem is evenwel dat religie van oudsher nog altijd op een soort voetstuk staat: het aantal ongelovigen blijft toenemen, maar men cirkelt nog altijd angstvallig om de lange religieuze tenen heen; ‘respect hebben voor iemands diepste geloofsovertuiging’ heet dat dan. Een ieder die het waagt bij die religieuze geloofsovertuiging (nog altijd de first and worst explanation voor de vraag naar het menselijk bestaan) een kritische kanttekening te plaatsen wordt, in het geval van Islam, als ‘Islamofoob’ buiten de discussie geplaatst.

‘Islamofobie’ is slechts een woord, maar het is helaas symptomatisch voor een debat dat wordt beheerst door een irreële angst om op de lange tenen van moslims te stappen. Als critici van de Islam islamofoob zijn, lijdt de andere kant aan een fobie voor lange tenen. Als iemand een reden heeft om het woord desalniettemin van bestaansrecht te voorzien, hoor ik het (oprecht) graag.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:25:08 #2
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_87493142
Het is een fobie. Mensen laten zich door de media bespelen en beïnvloeden in hun gedachtegoed. Dachten mensen echt dat de 'Straatterroristische Marokkaantjes' ook écht naar de moskee gingen? :')
Is iedere moslim per definitie slecht en moordzuchtig? Is elke moslim op de letter? DAT moet je je afvragen. De fobie is er alleen omdat je het niet snapt en associaties kweekt.
Kritiek is ook geen correcte term. Als je 'kritiek' bezigt door te roepen dat moslims geitenneukers zijn, pedofiel en terroristisch; LUL-KOEK!
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:25:53 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87493170
Tweede poging vanochtend TS.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:26:54 #4
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87493211
Pure retoriek, net als de nog net iets verder gaande kreet "islamracisme" die je Grote Denkers wel eens hoort spuien bij de minste of geringste kritiek op hun malle sprookjes en de mensenrechtenaantastende situaties die je krijgt wanneer de regeltjes en voorschriften uit die sprookjes in de praktijk worden gebracht - zie de gezellig aan Teheraanse hijskranen bungelende homosexuelen.

Ach ja. Als mensen al naar dit soort lachwekkende drogredenen moeten grijpen houdt dat in dat ze verder geen enkel inhoudelijk argument hebben.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:28:04 #5
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87493252
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Sigmund666 het volgende:
Het is een fobie. Mensen laten zich door de media bespelen en beïnvloeden in hun gedachtegoed. Dachten mensen echt dat de 'Straatterroristische Marokkaantjes' ook écht naar de moskee gingen? :')
Is iedere moslim per definitie slecht en moordzuchtig? Is elke moslim op de letter? DAT moet je je afvragen. De fobie is er alleen omdat je het niet snapt en associaties kweekt.
Kritiek is ook geen correcte term. Als je 'kritiek' bezigt door te roepen dat moslims geitenneukers zijn, pedofiel en terroristisch; LUL-KOEK!
Je maakt de bekende fout door "moslims" te verwarren met "de islam"- het gaat hier over de term islamofobie, niet over moslimfobie.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_87493339
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Tweede poging vanochtend TS.
Klopt, het onderwerp valt kennelijk niet onder 'actualiteiten', waar het eerst stond.
pi_87493453
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Sigmund666 het volgende:
Tsja, het enige wat je met dit soort onbenullige reacties (vooral de laatste zin) kunt doen is ze onderstrepen.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:36:11 #8
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_87493580
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:32 schreef Cedantarmatogae het volgende:

[..]

Tsja, het enige wat je met dit soort onbenullige reacties (vooral de laatste zin) kunt doen is ze onderstrepen.
Ach, dat jij het 'onbenullig' vindt zegt al genoeg over je topic :')
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:36:20 #9
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87493587
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:32 schreef Cedantarmatogae het volgende:

[..]

Sja. Ik zit net zo min op een communistische maatschappij te wachten als op een theocratische, van welk smaakje Denkbeeldige Luchtpapa dan ook, maar in het eerste geval lijd ik klaarblijkelijk niet aan Marxofobie en beledig ik niet alle communisten tot in het diepst van hun ziel.

Rare jongens, die bijgelovigen.

En om eventuele opmerkingen maar voor te zijn: ja, ook een ideologie waar iemand ooit eens in een epileptische aanval, een paddo- of moederkorentrip of simpelweg uit machtsoverwegingen een onzichtbaar tovervriendje bij heeft gefantaseerd is een ideologie.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:38:30 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87493683
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:36 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Ik zit net zo min op een communistische maatschappij te wachten als op een theocratische, van welk smaakje Denkbeeldige Luchtpapa dan ook, maar in het eerste geval lijd ik klaarblijkelijk niet aan Marxofobie en beledig ik niet alle communisten tot in het diepst van hun ziel.

En om eventuele opmerkingen maar voor te zijn: ja, ook een ideologie waar iemand ooit eens in een epileptische aanval, een paddo- of moederkorentrip of simpelweg uit machtsoverwegingen een onzichtbaar tovervriendje bij heeft gefantaseerd is een ideologie.
huh :?
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:39:23 #11
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87493721
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

huh :?
Wat begrijp je er precies niet aan?
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:41:33 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87493825
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:36 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Kortom: wat wil je nou eigenlijk zeggen.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:44:11 #13
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87493922
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Kortom: wat wil je nou eigenlijk zeggen.
Dat het net zo onzinnig en uitsluitend op ondeugdelijke retoriek en drogredenen gestoeld is om mensen die kritiek op de islam hebben islamofobie in de schoenen proberen te schuiven als het is om SP'ers te betitelen als kapitalistofoben, mensen die geen rode dictatuur wensen communistofoben te noemen, etcetera.

Zo moeilijk vond ik 'm zelf niet.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:46:44 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87494015
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat het net zo onzinnig en uitsluitend op ondeugdelijke retoriek en drogredenen gestoeld is om mensen die kritiek op de islam hebben islamofobie in de schoenen proberen te schuiven als het is om SP'ers te betitelen als kapitalistofoben, mensen die geen rode dictatuur wensen communistofoben te noemen, etcetera.

Als je minder zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden in één zin plaatst, leest het een stúk beter ;)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:47:53 #15
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87494060
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je minder zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden in één zin plaatst, leest het een stúk beter ;)
Sja. Ik ben nu eenmaal niet zo van het Jip en Jannekeniveau.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:49:23 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87494128
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:47 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Ik ben nu eenmaal niet zo van het Jip en Jannekeniveau.
Je propt teveel moeilijke woorden in één zin. Onleesbaar joh :(
pi_87494395
quote:

[..]

Gelijk heb je wat mij betreft. En de reden waarom woorden als 'kapitalistofoben' en 'communistofoben' niet bestaan hangt m.i. dus samen met wat ik in de 1e post zei over het taboe dat er nog altijd rust op het bekritiseren van religie. Alles mag met de meest hartstochtelijke argumenten worden bekritiseerd, behalve religie, met name de Islam. Het Christendom was twee eeuwen geleden uiteraard niet beter, maar dat terzijde.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:08:29 #18
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87494762
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je propt teveel moeilijke woorden in één zin. Onleesbaar joh :(
...

Je kan die "moeilijke woorden", zoals jij het uitdrukt, natuurlijk altijd opzoeken in, ik noem maar eens iets heel geks, iets dat een "woor-den-boek" heet als het boven je niveau van begrijpend lezen is.

Wie weet!, misschien steek je er nog wat van op ook.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:11:49 #19
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87494899
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:56 schreef Cedantarmatogae het volgende:

[..]

Gelijk heb je wat mij betreft. En de reden waarom woorden als 'kapitalistofoben' en 'communistofoben' niet bestaan hangt m.i. dus samen met wat ik in de 1e post zei over het taboe dat er nog altijd rust op het bekritiseren van religie. Alles mag met de meest hartstochtelijke argumenten worden bekritiseerd, behalve religie, met name de Islam. Het Christendom was twee eeuwen geleden uiteraard niet beter, maar dat terzijde.
Nou, het vreemde is natuurlijk dat we in de tweede helft van de vorige eeuw een flinke portie kritiek op het christendom hebben geleverd in dit land, tot de grote maatschappelijke invloed van de christelijke kerken is teruggebracht tot waar religie thuishoort - het privedomein.

Het rare is dat toen niemand van christenfobie of Jezusracisme werd beticht.
pi_87527033
quote:

[..]

Dat zou inderdaad onzinnig zijn. En wel net zo onzinnig als beweren dat islamofobie niet bestaat omdat het allemaal simpelweg kritiek op de islam zou zijn. Dat is namelijk inderdaad gelul.

Iemand als Christopher Hitchens heeft kritiek op de islam; Wilders is een islamofoob. Een vrij duidelijk verschil lijkt me.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 11:36:22 #21
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_87527288
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 11:27 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad onzinnig zijn. En wel net zo onzinnig als beweren dat islamofobie niet bestaat omdat het allemaal simpelweg kritiek op de islam zou zijn. Dat is namelijk inderdaad gelul.

Iemand als Christopher Hitchens heeft kritiek op de islam; Wilders is een islamofoob. Een vrij duidelijk verschil lijkt me.
Ik denk zelf dat Wilders niet zozeer islamofoob is maar eerder slim roeptoetert wat z'n achterban wil horen.
pi_87527554
Dat zou kunnen, maar dat is een andere discussie. Voor nu neem ik hem maar even op face value en hoewel hij inderdaad slim inspeelt op wat z'n achterban wil horen, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er in hemzelf ook daadwerkelijk een groot stuk frustratie en islamofobie zit.
pi_87527719
Men had het een halve eeuw geleden ook niet over 'christenfobie' toen het christendom werd verguisd. Waarom hebben we het nu dan wel over Islamofobie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_87528168
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 11:49 schreef Molurus het volgende:
Men had het een halve eeuw geleden ook niet over 'christenfobie' toen het christendom werd verguisd. Waarom hebben we het nu dan wel over Islamofobie?
Een religie verguizen is iets anders dan er irreële angst voor hebben. Het christendom werd inderdaad flink gebasht, maar niet omdat men achter elke steen een potentieel gevaarlijke christen zag die ons zou willen opblazen en de macht grijpen en die als een direct gevaar voor onze samenleving werd ervaren.

Dat gebeurt nu bij de islam wel, vergelijkbaar met het McCartthyisme in de jaren 50 in de VS.
pi_87528467
Fobie? Eerder reële angst.
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_87528511
Ach, met die irreele angst valt het volgens mij wel mee hoor. De vele 'terreurwaarschuwingen' die we hebben gezien in de afgelopen 10 jaar zijn natuurlijk ronduit belachelijk, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat nu de hoofdoorzaak is van het succes van Wilders en daarvoor van Fortuyn. Ook denk ik niet dat de aanhangers van Wilders in elke moslim een potentiele terrorist zien.

Nee, over het algemeen is het gewoon een afkeer van religieus dogma, heel vergelijkbaar met wat we eerder met het christendom hebben meegemaakt.
pi_87528728
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:17 schreef Molurus het volgende:
Ach, met die irreele angst valt het volgens mij wel mee hoor. De vele 'terreurwaarschuwingen' die we hebben gezien in de afgelopen 10 jaar zijn natuurlijk ronduit belachelijk, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat nu de hoofdoorzaak is van het succes van Wilders en daarvoor van Fortuyn. Ook denk ik niet dat de aanhangers van Wilders in elke moslim een potentiele terrorist zien.

Nee, over het algemeen is het gewoon een afkeer van religieus dogma, heel vergelijkbaar met wat we eerder met het christendom hebben meegemaakt.
Ik doel ook niet zozeer op die terreurwaarschuwingen, maar op de geluiden die je hoort in Wilders-achtige kringen. Dat geldt dus niet voor heel Nederland, maar dat daar een flink aantal islamofoben rondloopt is wel duidelijk.

Ik ben het ook absoluut niet met je eens dat dit hetzelfde is als met het christendom. Voor atheisten geldt dit wel, maar er zijn juist ook veel figuren die tegenover de islam (die volgens hen van plan is systematisch het Westen over te nemen en daar nog in zou kunnen slagen ook) het christendom zetten, of vaag gelul als 'joods-christelijke wortels'. Dan kom je dus van de regen in de drup.

Bovendien werd het christendom van binnenuit bekritiseerd en uitgehold, we waren toen immers een voornamelijk christelijke samenleving. De islam wordt nu juist vooral door buitenstaanders gebasht, op een paar afvalligen na.
pi_87528911
Het grappige is dat er nu juist vanuit de christelijke hoek veel steun komt voor de moslims in Nederland. Je merkt dat aan de moeizame onderhandelingen over het gedoogakkoord, maar ook bijvoorbeeld aan hoe men aankijkt tegen het proces tegen Wilders. Het lijkt erop dat tenminste een deel van de christenen hoopt dat hiermee ook de rechten voor christenen weer kunnen worden aangescherpt.

quote:
Bovendien werd het christendom van binnenuit bekritiseerd en uitgehold, we waren toen immers een voornamelijk christelijke samenleving. De islam wordt nu juist vooral door buitenstaanders gebasht, op een paar afvalligen na.
Deze benadering blijf ik toch opmerkelijk vinden. Vergeet niet dat we een miljoen moslims in Nederland hebben. Als die nog geen onderdeel van onze maatschappij zijn dan wordt het toch hoog tijd dat ze dat wel worden. Zolang we ze blijven behandelen als buitenstaanders, en de tegenstanders van Wilders doen dat ook, dan gebeurt dat nooit.
pi_87530874
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:29 schreef Molurus het volgende:
Het grappige is dat er nu juist vanuit de christelijke hoek veel steun komt voor de moslims in Nederland. Je merkt dat aan de moeizame onderhandelingen over het gedoogakkoord, maar ook bijvoorbeeld aan hoe men aankijkt tegen het proces tegen Wilders. Het lijkt erop dat tenminste een deel van de christenen hoopt dat hiermee ook de rechten voor christenen weer kunnen worden aangescherpt.
Dat klopt wel ja, er zijn in dit opzicht grof gezegd twee groepen christenen: zij die de godsdienstvrijheid hoog houden en vinden dat moslims daar ook recht op hebben en zij die de islam als een bedreigende dwaalleer zien die vooral niet dezelfde rechten moet krijgen als christenen. De eerste groep is over het algemeen wat vrijzinniger.

Die tweedeling is er bij seculieren overigens ook: militante atheisten vs. liberalen die van mening zijn dat iedereen gelijke rechten heeft.

Een verschil met de kritiek op het christendom is ook dat men toen streed tegen een geloofssysteem dat zich al diep in de samenleving had geworteld en zich aan die dwingende normen en waarden probeerde te ontworstelen. Hedendaagse islamofoben zijn juist bang dat moslims ons hun regels van buitenaf op gaan leggen. Dat kan je volgens mij prima een irreële angst noemen op het moment dat er hier 1,5 miljoen moslims wonen waarvan het overgrote deel het -net zoals de meeste andere mensen- allemaal best vind zolang ze een naar eigen inzicht normaal leven kunnen leiden.

quote:
Deze benadering blijf ik toch opmerkelijk vinden. Vergeet niet dat we een miljoen moslims in Nederland hebben. Als die nog geen onderdeel van onze maatschappij zijn dan wordt het toch hoog tijd dat ze dat wel worden. Zolang we ze blijven behandelen als buitenstaanders, en de tegenstanders van Wilders doen dat ook, dan gebeurt dat nooit.
Hoe je het ook wendt of keert: moslims vormen een relatief nieuwe groep in onze samenleving en de kritiek komt vooral van buiten die groep in plaats van dat er sprake is van een grootscheepse interne afrekening met het geloof.

Maar verder zijn het inderdaad net zo goed Nederlanders als ieder ander die hier woont.
pi_87531184
Ik weet niet of je nou wel kunt stellen dat het vooral het christendom zelf was dat trachtte zichzelf los te rukken van haar oude tradities. Dat zal vast ook een factor zijn geweest (en dat zie je trouwens bij liberale moslims ook), maar de voornaamste kritiek kwam indertijd eveneens van seculieren en, ironisch genoeg, de linkerkant van het politieke spectrum.
pi_87531666
True, maar dat waren vaak mensen die zelf nog christelijk opgevoed waren of in ieder geval uit een dominante christelijke cultuur kwamen. Dat is heel anders dan een Wilders die kritiek heeft op de islam. Er is geen sprake van oude rekening die vereffend moet worden, maar van een dreiging van buitenaf.

De generatie van de jaren '70 heeft het christendom volgens mij ook nooit afgeschilderd als een groot gevaar of dreiging. Veel meer als een juk dat afgeschud moest worden. Actie vs reactie dus.
pi_87605441
Hallo!

Voor school doe ik een onderzoek naar de waarden (gevoelens/motieven) van iemand om op een bepaalde partij te stemmen. Op dit moment zoeken we mensen die op de PVV hebben gestemd, of willen (gaan) stemmen. Ben jij onder de 35, woon je in de omgeving van Amsterdam (hoeft niet persé, maar liever wel), en wil je met mij een interview doen, reageer dan op dit bericht (of mail mij).
Alvast bedankt als je mee wil doen :)

Groetjes,

Alma
Voor mijn opleiding doen ik en drie medestudenten een onderzoek naar de overwegingen en waarden van jonge mensen om op een bepaalde politieke partij te stemmen.
Zo ook zijn wij geïnteresseerd in de waarden van stemmers op de PVV. Woon jij in om
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')