Je maakt de bekende fout door "moslims" te verwarren met "de islam"- het gaat hier over de term islamofobie, niet over moslimfobie.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Sigmund666 het volgende:
Het is een fobie. Mensen laten zich door de media bespelen en beïnvloeden in hun gedachtegoed. Dachten mensen echt dat de 'Straatterroristische Marokkaantjes' ook écht naar de moskee gingen?
Is iedere moslim per definitie slecht en moordzuchtig? Is elke moslim op de letter? DAT moet je je afvragen. De fobie is er alleen omdat je het niet snapt en associaties kweekt.
Kritiek is ook geen correcte term. Als je 'kritiek' bezigt door te roepen dat moslims geitenneukers zijn, pedofiel en terroristisch; LUL-KOEK!
Tsja, het enige wat je met dit soort onbenullige reacties (vooral de laatste zin) kunt doen is ze onderstrepen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Sigmund666 het volgende:
Het is een fobie. Mensen laten zich door de media bespelen en beïnvloeden in hun gedachtegoed. Dachten mensen echt dat de 'Straatterroristische Marokkaantjes' ook écht naar de moskee gingen?
Is iedere moslim per definitie slecht en moordzuchtig? Is elke moslim op de letter? DAT moet je je afvragen. De fobie is er alleen omdat je het niet snapt en associaties kweekt.
Kritiek is ook geen correcte term. Als je 'kritiek' bezigt door te roepen dat moslims geitenneukers zijn, pedofiel en terroristisch; LUL-KOEK!
Ach, dat jij het 'onbenullig' vindt zegt al genoeg over je topicquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:32 schreef Cedantarmatogae het volgende:
[..]
Tsja, het enige wat je met dit soort onbenullige reacties (vooral de laatste zin) kunt doen is ze onderstrepen.
Sja. Ik zit net zo min op een communistische maatschappij te wachten als op een theocratische, van welk smaakje Denkbeeldige Luchtpapa dan ook, maar in het eerste geval lijd ik klaarblijkelijk niet aan Marxofobie en beledig ik niet alle communisten tot in het diepst van hun ziel.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:32 schreef Cedantarmatogae het volgende:
[..]
Tsja, het enige wat je met dit soort onbenullige reacties (vooral de laatste zin) kunt doen is ze onderstrepen.
huhquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:36 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik zit net zo min op een communistische maatschappij te wachten als op een theocratische, van welk smaakje Denkbeeldige Luchtpapa dan ook, maar in het eerste geval lijd ik klaarblijkelijk niet aan Marxofobie en beledig ik niet alle communisten tot in het diepst van hun ziel.
Rare jongens, die bijgelovigen.
En om eventuele opmerkingen maar voor te zijn: ja, ook een ideologie waar iemand ooit eens in een epileptische aanval, een paddo- of moederkorentrip of simpelweg uit machtsoverwegingen een onzichtbaar tovervriendje bij heeft gefantaseerd is een ideologie.
Wat begrijp je er precies niet aan?quote:
Kortom: wat wil je nou eigenlijk zeggen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:36 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik zit net zo min op een communistische maatschappij te wachten als op een theocratische, van welk smaakje Denkbeeldige Luchtpapa dan ook, maar in het eerste geval lijd ik klaarblijkelijk niet aan Marxofobie en beledig ik niet alle communisten tot in het diepst van hun ziel.
Rare jongens, die bijgelovigen.
En om eventuele opmerkingen maar voor te zijn: ja, ook een ideologie waar iemand ooit eens in een epileptische aanval, een paddo- of moederkorentrip of simpelweg uit machtsoverwegingen een onzichtbaar tovervriendje bij heeft gefantaseerd is een ideologie.
Dat het net zo onzinnig en uitsluitend op ondeugdelijke retoriek en drogredenen gestoeld is om mensen die kritiek op de islam hebben islamofobie in de schoenen proberen te schuiven als het is om SP'ers te betitelen als kapitalistofoben, mensen die geen rode dictatuur wensen communistofoben te noemen, etcetera.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kortom: wat wil je nou eigenlijk zeggen.
Als je minder zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden in één zin plaatst, leest het een stúk beterquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat het net zo onzinnig en uitsluitend op ondeugdelijke retoriek en drogredenen gestoeld is om mensen die kritiek op de islam hebben islamofobie in de schoenen proberen te schuiven als het is om SP'ers te betitelen als kapitalistofoben, mensen die geen rode dictatuur wensen communistofoben te noemen, etcetera.
Zo moeilijk vond ik 'm zelf niet.
Sja. Ik ben nu eenmaal niet zo van het Jip en Jannekeniveau.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je minder zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden in één zin plaatst, leest het een stúk beter
Je propt teveel moeilijke woorden in één zin. Onleesbaar johquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:47 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik ben nu eenmaal niet zo van het Jip en Jannekeniveau.
Gelijk heb je wat mij betreft. En de reden waarom woorden als 'kapitalistofoben' en 'communistofoben' niet bestaan hangt m.i. dus samen met wat ik in de 1e post zei over het taboe dat er nog altijd rust op het bekritiseren van religie. Alles mag met de meest hartstochtelijke argumenten worden bekritiseerd, behalve religie, met name de Islam. Het Christendom was twee eeuwen geleden uiteraard niet beter, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat het net zo onzinnig en uitsluitend op ondeugdelijke retoriek en drogredenen gestoeld is om mensen die kritiek op de islam hebben islamofobie in de schoenen proberen te schuiven als het is om SP'ers te betitelen als kapitalistofoben, mensen die geen rode dictatuur wensen communistofoben te noemen, etcetera.
Zo moeilijk vond ik 'm zelf niet.
...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je propt teveel moeilijke woorden in één zin. Onleesbaar joh
Nou, het vreemde is natuurlijk dat we in de tweede helft van de vorige eeuw een flinke portie kritiek op het christendom hebben geleverd in dit land, tot de grote maatschappelijke invloed van de christelijke kerken is teruggebracht tot waar religie thuishoort - het privedomein.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:56 schreef Cedantarmatogae het volgende:
[..]
Gelijk heb je wat mij betreft. En de reden waarom woorden als 'kapitalistofoben' en 'communistofoben' niet bestaan hangt m.i. dus samen met wat ik in de 1e post zei over het taboe dat er nog altijd rust op het bekritiseren van religie. Alles mag met de meest hartstochtelijke argumenten worden bekritiseerd, behalve religie, met name de Islam. Het Christendom was twee eeuwen geleden uiteraard niet beter, maar dat terzijde.
Dat zou inderdaad onzinnig zijn. En wel net zo onzinnig als beweren dat islamofobie niet bestaat omdat het allemaal simpelweg kritiek op de islam zou zijn. Dat is namelijk inderdaad gelul.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat Wilders niet zozeer islamofoob is maar eerder slim roeptoetert wat z'n achterban wil horen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:27 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad onzinnig zijn. En wel net zo onzinnig als beweren dat islamofobie niet bestaat omdat het allemaal simpelweg kritiek op de islam zou zijn. Dat is namelijk inderdaad gelul.
Iemand als Christopher Hitchens heeft kritiek op de islam; Wilders is een islamofoob. Een vrij duidelijk verschil lijkt me.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Een religie verguizen is iets anders dan er irreële angst voor hebben. Het christendom werd inderdaad flink gebasht, maar niet omdat men achter elke steen een potentieel gevaarlijke christen zag die ons zou willen opblazen en de macht grijpen en die als een direct gevaar voor onze samenleving werd ervaren.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:49 schreef Molurus het volgende:
Men had het een halve eeuw geleden ook niet over 'christenfobie' toen het christendom werd verguisd. Waarom hebben we het nu dan wel over Islamofobie?
Ik doel ook niet zozeer op die terreurwaarschuwingen, maar op de geluiden die je hoort in Wilders-achtige kringen. Dat geldt dus niet voor heel Nederland, maar dat daar een flink aantal islamofoben rondloopt is wel duidelijk.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:17 schreef Molurus het volgende:
Ach, met die irreele angst valt het volgens mij wel mee hoor. De vele 'terreurwaarschuwingen' die we hebben gezien in de afgelopen 10 jaar zijn natuurlijk ronduit belachelijk, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat nu de hoofdoorzaak is van het succes van Wilders en daarvoor van Fortuyn. Ook denk ik niet dat de aanhangers van Wilders in elke moslim een potentiele terrorist zien.
Nee, over het algemeen is het gewoon een afkeer van religieus dogma, heel vergelijkbaar met wat we eerder met het christendom hebben meegemaakt.
Deze benadering blijf ik toch opmerkelijk vinden. Vergeet niet dat we een miljoen moslims in Nederland hebben. Als die nog geen onderdeel van onze maatschappij zijn dan wordt het toch hoog tijd dat ze dat wel worden. Zolang we ze blijven behandelen als buitenstaanders, en de tegenstanders van Wilders doen dat ook, dan gebeurt dat nooit.quote:Bovendien werd het christendom van binnenuit bekritiseerd en uitgehold, we waren toen immers een voornamelijk christelijke samenleving. De islam wordt nu juist vooral door buitenstaanders gebasht, op een paar afvalligen na.
Dat klopt wel ja, er zijn in dit opzicht grof gezegd twee groepen christenen: zij die de godsdienstvrijheid hoog houden en vinden dat moslims daar ook recht op hebben en zij die de islam als een bedreigende dwaalleer zien die vooral niet dezelfde rechten moet krijgen als christenen. De eerste groep is over het algemeen wat vrijzinniger.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:29 schreef Molurus het volgende:
Het grappige is dat er nu juist vanuit de christelijke hoek veel steun komt voor de moslims in Nederland. Je merkt dat aan de moeizame onderhandelingen over het gedoogakkoord, maar ook bijvoorbeeld aan hoe men aankijkt tegen het proces tegen Wilders. Het lijkt erop dat tenminste een deel van de christenen hoopt dat hiermee ook de rechten voor christenen weer kunnen worden aangescherpt.
Hoe je het ook wendt of keert: moslims vormen een relatief nieuwe groep in onze samenleving en de kritiek komt vooral van buiten die groep in plaats van dat er sprake is van een grootscheepse interne afrekening met het geloof.quote:Deze benadering blijf ik toch opmerkelijk vinden. Vergeet niet dat we een miljoen moslims in Nederland hebben. Als die nog geen onderdeel van onze maatschappij zijn dan wordt het toch hoog tijd dat ze dat wel worden. Zolang we ze blijven behandelen als buitenstaanders, en de tegenstanders van Wilders doen dat ook, dan gebeurt dat nooit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |