H is een subgroup eigenlijk. Wat is een normaaldeler in het engels?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:50 schreef Outlined het volgende:
een subset? Een normaaldeler bedoel je!
De vraag is denk ik nog steeds niet goed, niet in de laatste plaats omdat |G| = 4 als ik dit zo zie en dus nooit isomorf kan zijn met een groep van 2 elementen
weet je dit zeker en zoek je alleen nog een bewijs of is het een vermoeden?quote:ik wil bewijzen dat als G twee conjugatieklassen heeft, dat G dan isomorf is aan Z/2Z.
is dit gegeven? over het algemeen niet waar namelijkquote:De orbit van x, G(x), is gelijk aan de conjugatieklassen van x.
1) Ik in weet in principe zeker dat dat zo is (tenzij de opgave fout is).quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:40 schreef Outlined het volgende:
[..]
weet je dit zeker en zoek je alleen nog een bewijs of is het een vermoeden?
Was je al op jacht gegaan naar tegenvoorbeelden?
[..]
is dit gegeven? over het algemeen niet waar namelijk
VB: 0 in Z/nZ, dan Z/nZ(0) = Z/nZ, terwijl de conjugatieklasse waar 0 in zit gelijk is aan {0}.
de stabalizer noteer je trouwens bijna altijd met Gx
quote:In dit geval is het waar omdat "G acts on itself by conjugation".
De conjugatieklasse van een element is in het algemeen geen ondergroep.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:07 schreef BasementDweller het volgende:
OK. Dan is er dus iets fout aan de volgende redenering:
G is een groep en beschouw de action van G op zichzelf door conjugatie. Ik wil bewijzen dat als G twee conjugatieklassen heeft, dat G dan isomorf is aan Z/2Z.
De orbit van x, G(x), is gelijk aan de conjugatieklassen van x. Dus er bestaan twee verschillende orbits. Vanwege de orbit stabilizer stelling bestaat er een bijectie tussen G(x) en de linker cosets van de stabelizer van x Gx in G. Dus zijn er twee linker cosets van Gx in G. Dus de index van Gx in G is 2.
Dan gebruik ik de stelling:
Als de index van H in G gelijk aan 2 is, dan is H een normaaldeler van G en de quotientgroep G/H is isomorf met Z/2Z.
Dus hieruit volgt G/Gx is isomorf met Z/2Z.
Vandaar mijn vraag of hieruit volgt dat G ook isomorf is met Z/2Z.
Waar maak ik een fout?
Hint: {e} is een conjugatieklasse, er kan dus nog maar 1 andere conjugatieklasse zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:55 schreef BasementDweller het volgende:
Ja dat dacht ik. G(x) is de orbit en wat G doet is conjugeren. Dan krijg je { gxg-1 | g in G} lijkt me?
Maar bij mij zijn orbits, stabilizers, normal subgroups, quotientgroups, en actions er zo'n beetje in 1 college doorheengejaagd. Dus misschien doe ik het ook helemaal fout....
Voor de duidelijkheid even de opgave erbij:
[ afbeelding ]
Gebruik ik dat dan?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:22 schreef thabit het volgende:
[..]
De conjugatieklasse van een element is in het algemeen geen ondergroep.
Ja want G/Gx is dan niet gedefinieerd. Voor een deelverzameling H van G is G/H alleen goedgedefinieerd (als verzameling!) als H een ondergroep is. Daarbij is G/H alleen goedgedefinieerd als groep als H normaal is in G.quote:
Kloptquote:Een leraar Engels koopt voor zijn klas een aantal leesboekjes van 7,50 per stuk.
Elk boek heeft 60 bladzijden. In totaal moet hij 225 euro betalen. Hoeveel boeken heeft hij gekocht?
- Moet je hier nou 225:7,50 doen? D: Het aantal bladzijden boeit toch helemaal niet?
Als x 'de rest' is, oftewel het deel van de leerlingen is dat een 9 of 10 had, dan geldt: 1/3 + 2/5 + 1/4 + x = 1. Snap je waarom? Reken x uit.quote:Op het Huyens College hebben alle brugklassers een proefwerk Wiskunde gemaakt. Éen derde van de leerlingen had een 6, twee vijfde een 7 en een kwart een 8. De rest had een hoger cijfer. Welk deel van de leerlingen had een 9 of 10?
- Die snap ik dus helemaal niet.
x:y:z = 7:5:3quote:De verhouding van 3 getallen is 7:5:3. Het grootste getal is 12 meer dan het kleinste getal. Bereken de drie getallen.
Kan ik hiermee laten zien dat |G|=2?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Hint: {e} is een conjugatieklasse, er kan dus nog maar 1 andere conjugatieklasse zijn.
|G(x)| |Gx| = |G|quote:Op maandag 1 november 2010 19:53 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Kan ik hiermee laten zien dat |G|=2?
Waarom |G(x)|=2 en |Gx|=1? |G(x)| is niet het aantal orbits maar de cardinaliteit van de orbit van x...quote:Op maandag 1 november 2010 19:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
|G(x)| |Gx| = |G|
dan zou je uit dat gegeven dus moeten afleiden dat |G(x)| = 2 en |Gx| = 1 en dus vind je zo |G| = 2.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |