abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 november 2010 @ 22:20:17 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88345363
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Uit de kavelgids???

Jansen Bouwontwikkeling wil graag goedkoper grond kopen om toch marge te kunnen maken.

Lekker gekleurd stukje...
Dat wil uiteindelijk natuurlijk iedereen. Als jij niet kunt bouwen omdat de grond te duur is om nog rendabel en verkoopbaar iets neer te zetten dan houdt het op.
Vaak wordt gehoopt op het tekort aan woningen dat dan ontstaat, waardoor de prijs moet stijgen. Maar in mijn visie is dat tekort er al lang, en of het nog groter wordt maakt niet zo veel meer uit. Het gaat in de eerste plaats om de mogelijkheid het te kunnen financieren en op de tweede plaats om het geloof in de eeuwig stijgende prijzen.
The End Times are wild
  donderdag 4 november 2010 @ 22:21:18 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88345415
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

fiscale regels maakt dat vaak wordt afgesproken dat die grond zelfs de eerste 6 jaar niet bebouwd [b]mocht/b] worden, op een boete van verdubbeling van de prijs.
Hun hele business model is erop ingericht dat het lang kan duren. Heel simpel, die grond ide 20 jaar geledengekocht werd, werd inderdaad gekocht met het oog op een plan wat pas in de komende jaren tot stand zou komen. Wordt nu wellicht een paar jaar later. Ken gebeure. Meer is dat niet voor die partijen hoor.
Nou ja, als je toen 40 was wanneer je die grond kocht en ondertussen ben je 60 dan zou ik toch niet graag nog 10 jaar wachten!
The End Times are wild
pi_88345427
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat wil uiteindelijk natuurlijk iedereen. Als jij niet kunt bouwen omdat de grond te duur is om nog rendabel en verkoopbaar iets neer te zetten dan houdt het op.
Vaak wordt gehoopt op het tekort aan woningen dat dan ontstaat, waardoor de prijs moet stijgen. Maar in mijn visie is dat tekort er al lang, en of het nog groter wordt maakt niet zo veel meer uit. Het gaat in de eerste plaats om de mogelijkheid het te kunnen financieren en op de tweede plaats om het geloof in de eeuwig stijgende prijzen.
of het geloof in de dalende prijzen in samenhang met de factor geduld, nietwaar?
pi_88345442
quote:
Op donderdag 4 november 2010 22:11 schreef LXIV het volgende:

Maar wat ik niet helemaal snap is dat ze zoiets dan zo lang op de plank kunnen leggen.
Dat is de 'verbeten bitterheid' van grondspeculanten, werkelijk onbegrijpelijk dat het niet kopers regent die de grond voor het 50 voudige van de aankoopprijs komen kopen w/
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  donderdag 4 november 2010 @ 22:22:29 #205
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88345474
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Uit de kavelgids???

Jansen Bouwontwikkeling wil graag goedkoper grond kopen om toch marge te kunnen maken.

Lekker gekleurd stukje...
Er is grond zat, alleen niet goedkoop genoeg.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 november 2010 @ 22:23:38 #206
323876 michaelmoore
pi_88345526
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is de 'verbeten bitterheid' van grondspeculanten, werkelijk onbegrijpelijk dat het niet kopers regent die de grond voor het 50 voudige van de aankoopprijs komen kopen w/
Nee hoor die hebben wel meer prijsfluctuaties gezien, they was not born yesterday
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_88345532
quote:
10s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou ja, als je toen 40 was wanneer je die grond kocht en ondertussen ben je 60 dan zou ik toch niet graag nog 10 jaar wachten!
dit zijn gewoon regionale familiebedrijven, dat maakt echt niet uit. Die doen dit al lang niet meer omdat ze een boterham moeten verdienen hoor, dat zijn net boerkes, die hangen liever aan hun grond dan dat ze er verlies op leiden (of minder winst op maken)
pi_88345555
Ach.... laten we wachten... omdat we niemand niets meer iets gunnen w/

Grondspeculanten moeten voor het vuurpeloton gebracht worden wegens landverraad :Y
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 4 november 2010 @ 22:26:18 #209
323876 michaelmoore
pi_88345647
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dit zijn gewoon regionale familiebedrijven, dat maakt echt niet uit. Die doen dit al lang niet meer omdat ze een boterham moeten verdienen hoor, dat zijn net boerkes, die hangen liever aan hun grond dan dat ze er verlies op leiden (of minder winst op maken)
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)000/2000-0627-wm.htm
Per dag elf boeren minder
pi_88345663
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:24 schreef xenobinol het volgende:
Ach.... laten we wachten... omdat we niemand niets meer iets gunnen w/

Grondspeculanten moeten voor het vuurpeloton gebracht worden wegens landverraad :Y
volgens mij is Siberie wel iets voor je: goedkope huizen en qua mentaliteit pas je er ook wel, en ze hebben er al leuke werkkampen.
pi_88345723
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)000/2000-0627-wm.htm
Per dag elf boeren minder
al ooit eens geprobeerd een m2 grond van zo'n boereke te kopen. Kennelijk niet :)
  donderdag 4 november 2010 @ 22:28:50 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88345777
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

of het geloof in de dalende prijzen in samenhang met de factor geduld, nietwaar?
Op het moment dat ik denk dat de markt draait verander ik in één tel 180 graden van mening. Heb ik helemaal geen moeite mee. Vooralsnog is het herstel zeker niet op gang gekomen en zijn mijn verwachtingen zoals uitgesproken begin dit jaar precies uitgekomen.

Ik denk alleen dat de 'bodem' iets later komt vanwege het extra jaar HRA dat iemand met dubbele woonlasten gekregen heeft. Dat voorkomt niks maar stelt alles wel wat uit. Hoe diep die bodem is, dat weet ik ook niet. Misschien nog 5% onder het huidige niveau, misschien wel 15%.

Ook werd vandaag (op BNR) nog vermeldt (door een 'expert') dat de werkelijke waardedaling waarschijnlijk hoger was dan in de statistieken werd aangegeven, omdat kopers 'de krenten uit de pap pikken'. Dus de meest courante huizen worden vooral nog verkocht en daar wil men ook wel voor betalen. Blijft er nog een hele lading minder courante woningen over.

Maar ik ben echt geen dogmaticus ofzo hoor. Op deze markt probeer ik hetzelfde te redeneren als op de aandelenmarkt. Wel acht ik, worst of best case, een daling van 25% in totaal, inclusief inflatiecorrectie helemaal niet zo irreëel (vanaf de top gezien). Anderzijds, is dat dan zoveel als de huizenprijzen in sommige jaren eind '90 al 20% per jaar stegen?
The End Times are wild
pi_88345792
quote:
Op donderdag 4 november 2010 22:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

volgens mij is Siberie wel iets voor je: goedkope huizen en qua mentaliteit pas je er ook wel, en ze hebben er al leuke werkkampen.
Ik ga vandaag nog als ze alle bankiers en verzekeraars met mij meesturen, dat offer wil ik wel brengen voor Nederland w/
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 4 november 2010 @ 22:29:16 #214
323876 michaelmoore
pi_88345806
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

al ooit eens geprobeerd een m2 grond van zo'n boereke te kopen. Kennelijk niet :)
jawel hoor , de marktprijs geven he
Fortis placht een paar jaar terug 70.000 te geven maar dat is voorbij

En de dienst DLG is gekortwiekt door dit kabinet
http://www.minlnv.nl/port(...)ortal&_schema=PORTAL
  donderdag 4 november 2010 @ 22:30:01 #215
323876 michaelmoore
pi_88345846
dubbel
  donderdag 4 november 2010 @ 22:30:39 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88345871
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat geloof ik vast wel. Vanuit puur rationeel oogpunt kan dat 'verlies leiden' dan minder zijn dan het verlies leiden dat ze hebben bij vasthouden. Maar dat er zo gedacht wordt geloof ik wel. Als ze tenminste die grond niet met geleend geld gekocht hebben.
The End Times are wild
pi_88345961
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:29 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ga vandaag nog als ze alle bankiers en verzekeraars met mij meesturen, dat offer wil ik wel brengen voor Nederland w/
deal, zorg ik voor, ga jij alvast kwartiermaken?
pi_88346021
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat geloof ik vast wel. Vanuit puur rationeel oogpunt kan dat 'verlies leiden' dan minder zijn dan het verlies leiden dat ze hebben bij vasthouden. Maar dat er zo gedacht wordt geloof ik wel. Als ze tenminste die grond niet met geleend geld gekocht hebben.
dat is niet iets psychologisch hoor, da's ervaring. Die heel wat slechtere tijden meegemaakt, die raken niet zo snel onder de indruk. En die hebben inderdaad geen bank nodig.
  donderdag 4 november 2010 @ 22:38:29 #219
323876 michaelmoore
pi_88346224
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

De club van Gerda Verburg was de grootste grondopkoper van failliete boeren, dat is wel over nu
http://www.minlnv.nl/port(...)AL&p_file_id=2001384
  donderdag 4 november 2010 @ 22:39:51 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88346301
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat is niet iets psychologisch hoor, da's ervaring. Die heel wat slechtere tijden meegemaakt, die raken niet zo snel onder de indruk. En die hebben inderdaad geen bank nodig.
Ik geloof best wel dat die mensen zo redeneren. In die wereld ben ik niet zo thuis, maar hetzelfde zie ik bij mensen die een huis liever een jaar lang te koop aanhouden dan 10.000 inleveren op de vraagprijs. Terwijl het aanhouden van dat huis ze 12.000 euro kost en ze geen zekerheid hebben het na een jaar te verkopen. Zo werkt het nu eenmaal.
Ook zonder bank (dus rentebetalingen) loop je natuurlijk wel gederfde rente mis. Maar die rente is op dit moment toch nauwelijks de moeite waard.

Verder is het aanbod niet zo heel relevant in mijn ogen, want het probleem zit hem in de financiering. Schaarste is er ook nu nog steeds en zal er in Nederland ook altijd wel blijven (op wat krimregio's na)
The End Times are wild
pi_88346511
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik geloof best wel dat die mensen zo redeneren. In die wereld ben ik niet zo thuis, maar hetzelfde zie ik bij mensen die een huis liever een jaar lang te koop aanhouden dan 10.000 inleveren op de vraagprijs. Terwijl het aanhouden van dat huis ze 12.000 euro kost en ze geen zekerheid hebben het na een jaar te verkopen. Zo werkt het nu eenmaal.
Ook zonder bank (dus rentebetalingen) loop je natuurlijk wel gederfde rente mis. Maar die rente is op dit moment toch nauwelijks de moeite waard.

Verder is het aanbod niet zo heel relevant in mijn ogen, want het probleem zit hem in de financiering. Schaarste is er ook nu nog steeds en zal er in Nederland ook altijd wel blijven (op wat krimregio's na)
dit zijn geen particulieren, dit zijn handelaren, die zo'n investering voor de hele lange termijn zijn aangegaan, en wiens business gewoon is het goede moment af te wachten. Geen nagelbijtende particulier wiens leven ervan af hangt. Dit jaar is het kut, volgend jaar misschien beter, of anders het jaar erop. Het trekt vanzelf ook wel weer een keer bij, dat weten zij ook wel.
pi_88346742
quote:
Op donderdag 4 november 2010 22:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

deal, zorg ik voor, ga jij alvast kwartiermaken?
Doe er dan ook maar een paar vastgoedboeven bij :')
I'll sing you a lullaby.
pi_88346809
quote:
10s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Doe er dan ook maar een paar vastgoedboeven bij :')
die lokken we gewoon met bouwrijpe grond voor een duppie per meter. Vertellen we er niet bij dat de vorst 3 meter diep de grond in zit ;)
  donderdag 4 november 2010 @ 22:52:03 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88346881
Enfin, wat er ook gaat gebeuren en of dit nu rechtvaardig is of niet en of vastgoedhandelaren boeven zijn en hoe diep de prijs nog gaat zakken, het is allemaal ter discussie te stellen.
Maar voor mij is het koopmoment in ieder geval nog niet gekomen. Ik woon verder prima en denk dat even wachten nog wat geld oplevert.
The End Times are wild
pi_88347113
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:52 schreef LXIV het volgende:
Enfin, wat er ook gaat gebeuren en of dit nu rechtvaardig is of niet en of vastgoedhandelaren boeven zijn en hoe diep de prijs nog gaat zakken, het is allemaal ter discussie te stellen.
Maar voor mij is het koopmoment in ieder geval nog niet gekomen. Ik woon verder prima en denk dat even wachten nog wat geld oplevert.
en anderen wonen minder prima, of voor anderen zijn de omstandigheden zo dat kopen op dit moment wel 'sense' maakt, en of ze er nog een paar knaken meer verdienen door te wachten weegt niet op tegen de hassle.

Kan ook toch, is erg persoons- en situatieafhankelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')