abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 oktober 2010 @ 13:39:38 #205
256829 Sokz
Livin' the life
pi_88020482
Is dat ook ergens te volgen?
pi_88024094
Wil wel meedoen ja, kan ik me alvast ergens aanmelden?
pi_88025461
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:09 schreef Rejected het volgende:
FSA heeft idd al de traders trophy en de national investment competition. Wel jammer, dat van jou lijkt me echt super!
Dat geldt denk ik voor de meeste, zo niet alle financiële studieverenigingen in Nederland. :P

Heb je een website waar wat meer informatie te vinden is S_E?

[ Bericht 0% gewijzigd door pieter_R op 27-10-2010 16:03:23 ]
pi_88026345
Ik zit ook bij FSA, ik heb vorig jaar mee gedaan aan de traders trophy.
pi_88027232
Lachen, welke sessie van de dag? Deed met m0m0 van dit forum mee aan die derde sessie.

quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:50 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Dat geldt denk ik voor de meeste, zo niet alle financiële studieverenigingen in Nederland. :P

Dat is idd waar, FSA is hoofdorganisator en de andere sluiten zich hierbij aan.
pi_88028000
Ik heb de middag sessie gedaan. Heb jij vorig jaar ook meegedaan?
pi_88029493
Ja ik was eerste geworden bij de derde sessie vorig jaar. :) Was toen meer een uitkomst van geluk denk ik.
pi_88031996
Oke, netjes! Ga je dit jaar ook weer mee doen?
pi_88033426
Ja 1 december is het dit jaar. Doe vooral mee omdat een vriend het organiseert. Ik heb me ingeschreven voor de ochtendsessie, misschien tot dan. :)
pi_88039472
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er hier nog studenten lid van een Nederlandse investmentclub studenten vereniging? Behalve FSA? We zijn op dit moment bezig met een trading competitie tussen universiteiten en het aantal sponsors groeit behoorlijk. We zijn op het moment met een aantal grote aan het vissen, oa. een uit Dubai die voorgesteld heeft om de trading competitie internationaal te doen voor een maand van Februari tot Maart. Waarin zij een aantal universiteiten in die regio zullen contractreren samen met de universiteiten die al van November tot December mee doen. Qua prijzen moet je denken aan gegarandeerde interviews en internship voor beste team, beste trader etc. En we zijn op het moment op zoek naar universiteiten in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Teams zijn vanaf 2 personen per universiteit. Dus als er 2 Fokkers op de zelfde universiteit zitten kan dat ook als team meewerken ;)
Goed bezig S_e! :)
pi_88041242
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:50 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Nog niet. We zijn namelijk nog bezig met de opzet voor de 2e competitie. Dit hangt erg af van de sponsors en de website kan niet de lucht in zonder dat we de garantie hebben van de verscheidene sponsors.

We zijn in onderhandeling met een aantal sponsors van verschillende asset classes zodat we eventueel de competitie kunnen uitbreiden naar niet alleen aandelen maar bijv. ook commodities sinds 1 van de sponsors een aantal universiteiten in Dubai wil uitnodigen. Dus dan moet je al snel denken aan een grote oil trader :P Als we minstens 2 NL'se universiteiten kunnen krijgen kunnen we ook kijken naar Nederlandse sponsors die locaties in Londen en Amsterdam hebben. En dat zijn er best veel. Ik zal spoedig denk ik eens op zoek naar investment clubs in Nederland als daar belangstelling is.

Het plan nu is een tiental universiteiten in Engeland tegen elkaar, een maand lang, virtueel portfolio van 100k. Platform is online, via timetotrade. Alleen equities en alleen op de UK market. Prijzen zijn tot dusverrre een aantal professionele cursussen. Een aantal internships voor 2e jaars en graduate interviews voor 3e jaars. Je kunt je indelen als hedgefund team van 5, waar ieder 1 taak heeft, of als team van 2 of meer. Enig verschil is dat het hedgefund team meedingt naar prijzen voor de professionele curssusen en de kleinere teams niet. Waarom dan toch teams van 2 of meer toelaten? Je hebt per universiteit meerdere teams en niet iedereen wil altijd samenwerken. Maar op deze manier doen meer mensen mee en spreken mensen er wat sneller over ;). Je hebt dus prijzen voor beste team, beste trader, beste researcher, team wat het beste risico/reward heeft genomen. En aan het eind van de competitie een afsluitend event in Londen uiteraard waar de sponsors langskomen en je de prijzen uitgereikt krijgt door de sponsors. En een goede mogelijkheid waar je de mogelijkheid krijgt te netwerken.

Vanochtend hadden we een afspraak met 1 van de sponsors van een groot educatief bedrijf bij starbucks. We wisten niet hoe hij er uit zag verder en ik dacht dat het gewoon iemand van HR of communications was. Gingen zitten, hij betaalde koffie voor ons. Deelde toen zijn businesskaart uit waarop stond CEO en Founder. Holy crap, dat was wel even schrikken. :') Gek dat je dan zo maar toch sneller gaat zweten. Gelukkig had ik hem al een hand gegeven _O-
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_88042328
Ik vind het erg interessant waar jij mee bezig bent SE. Volgens doe je erg veel naast je studie.
pi_88042476
Klinkt ook lekker ondernemend, goed werk!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88044550
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:53 schreef kevin7 het volgende:
Ik vind het erg interessant waar jij mee bezig bent SE. Volgens doe je erg veel naast je studie.
Dat klopt. Maar ik denk niet heel veel meer dan de gemiddelde student. Zeker niet de gemiddelde Britse student. Ik probeer gewoon de focus op een aantal mindere zaken op mijn CV te 'verschuiven'. Je kunt nog zo veel doen, maar als je je gaat aanmelden voor de echt grote jongens en je hebt een relatief minder cijfer voor je VWO kom je misschien de 1e ronde nog niet eens door. En dat ligt niet aan het bedrijf zelf maar aan de eenvoud van de 1e schikking dat zo'n bedrijf doet. En wie weet komt uit dit evenement wel een mogelijkheid voor een baan naar boven. Heb inmiddels ook de eerste CV's nu echt de deur uitgedaan.

En ook al zou het niet lukken, dan ga ik met alle plezier nog een jaar een master doen. Niemand neemt deze ervaring + contacten van je af.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_88100815
En de hoogste bonussen van het jaar vielen once again toe te rekenen aan Goldman S...

Nee wacht, deze keer toch echt niet:
quote:
Deutsche betaalt nog hogere bonussen dan Goldman

Amsterdam, 28 okt. Een verlies lijden en toch hoge bonussen uitbetalen. Deutsche Bank gaat ondanks de ferme maatschappelijke kritiek gewoon door met het beleid om bankiers fors te belonen.

De grootste bank van Duitsland blijkt zelfs meer te betalen dan de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Goldman reserveerde vorige week 13,1 miljard dollar voor de bonussen. De zakenbank heeft de reputatie de hardste en beste ter wereld te zijn en trekt daarom veel negatieve aandacht.

De bankiers van Deutsche kregen over de eerste negen maanden van 2010 een bonus van gemiddeld 285.300 euro per persoon, tegenover 267.910 euro voor de bankiers bij Goldman, zo berekende het Britse persbureau Reuters. Bij Goldman moest de bonuspot wel onder meer mensen verdeeld worden. „Toptalent heeft zijn prijs. Dat kunnen we niet negeren”, zei Stefan Krause, financieel directeur bij Deutsche.

Krause gaf een toelichting op de cijfers van de bank over het derde kwartaal. Deutsche boekte een nettoverlies van 1,2 miljard euro, vooral door de kosten voor de overname van Postbank. Zonder deze eenmalige last was er een winst van 1,1 miljard euro, 21 procent minder dan in het derde kwartaal van 2009.

De hoge bonussen komen op een moment dat er veel discussie is over salarissen van bankiers. Overheden, die miljarden uitgaven om banken te redden, willen dat de bonussen omlaag gaan. Krause zei dat overheden het nog lastig krijgen om een plafond te stellen aan bonussen. „Dit kan je niet reguleren, salarissen worden door de markt vastgesteld”, zei hij tegen Reuters.

Bron: nrc.nl
pi_88110665
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 00:00 schreef seventhseagulll het volgende:
Misschien zit ik hier wel helemaal verkeerd, maar ik vind het toch het proberen waard; weten jullie toevallig wat voor paden de quants bewandeld hebben? Hoewel ik wel een studie doe wat volgens mij de goede richting op gaat, Technische Informatica, wordt er hier op de faculteit, waar ook Technische Wiskunde onder valt, geen onderzoek naar gedaan volgens mij.
Niemand die hier iets vanaf weet? :)
pi_88110800
Quants hebben vaak inderdaad een beta achtergrond, maar hoeven geen finance ervaring ofzo te hebben. Er zijn weinig studies in die richting, en zoals overal in finance is een goeie dosis analytische skills wat ze zoeken. Bij quants natuurlijk nog iets meer dan dat, dan helpt een studies met echte sterke wiskunde natuurlijk ook enorm. Mij lijkt informatie wat dat betreft vrij goed, zeker als je na gaat denken over de betere algoritmes...
pi_88115190
Bedankt voor je reactie.

Ik zag wel een handjevol masters in dat gebied, zoals deze, maar dat is volgens jou dus niet zoveel beter dan een standaard master met een hoop wiskunde?
pi_88119788
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:58 schreef seventhseagulll het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Ik zag wel een handjevol masters in dat gebied, zoals deze, maar dat is volgens jou dus niet zoveel beter dan een standaard master met een hoop wiskunde?
Hier een pdfje met een hoop informatie over quants http://www.markjoshi.com/downloads/advice.pdf

Volgens Joshi heeft een master (liever phd) in Financial Mathematics wel de voorkeur boven een standaard wiskunde master.
pi_88122769
wallstreetoasis.com is een forum over IB, sales, trading enz., Daar zijn vaak nuttige dingen te lezen Bachelors in Computer Science of natuurkunde worden vaak genoemd. Een Phd in een wiskundig vak(natuurkunde e.a) kunnen je ook ver brengen

http://www.wilmott.com/ is een site van een voormalig quant.

Je hebt ook master aan bijvoorbeeld de VU en Erasmus op 't gebied van quant finance. Ik heb even gekeken op de website van de VU voor quant finance. Het is een honourstrack van de normale finance master. Hier de link:
http://www.vu.nl/nl/oplei(...)ve-finance/index.asp
pi_88134211
Wat is eigenlijk een beetje de gemiddelde datum wanneer mensen die bijna afstuderen solliciteren voor een baan als analyst graduate scheme bij een IB of andere instelling? Ik heb namelijk 1 mail terug gekregen dat het veel te vroeg was en voor dat ik bijna afstudeer het nog maar eens moet proberen. Gelukkig wel persoonlijke mail en niet zo'n random gecreëerde mail van het recruitment team. Ze kunnen toch niet verwachten dat je je pas aan gaat melden voor dit soort banen als je afgestudeerd bent?
pi_88137616
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 10:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk een beetje de gemiddelde datum wanneer mensen die bijna afstuderen solliciteren voor een baan als analyst graduate scheme bij een IB of andere instelling? Ik heb namelijk 1 mail terug gekregen dat het veel te vroeg was en voor dat ik bijna afstudeer het nog maar eens moet proberen. Gelukkig wel persoonlijke mail en niet zo'n random gecreëerde mail van het recruitment team. Ze kunnen toch niet verwachten dat je je pas aan gaat melden voor dit soort banen als je afgestudeerd bent?
IB's hebben hun interviews vaak in Okt/Nov voor starters in Juni het jaar daarop, dus zo'n 9 maanden van tevoren al. Het merendeel krijgt ook na de internship een offer, dus al in Aug/Sept.
pi_88140468
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 12:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

IB's hebben hun interviews vaak in Okt/Nov voor starters in Juni het jaar daarop, dus zo'n 9 maanden van tevoren al. Het merendeel krijgt ook na de internship een offer, dus al in Aug/Sept.
Cheers, dan beschouw ik deze mail als uitzondering. Ook al was het een nederlands naam@bank email adres. Dat is in ieder geval een opluchting ten opzichte van de graduationteam@bank adres met standaard rejection mail.
pi_88145391
Sorry dat ik het hier zeg, maar s_e, leeg je mailbox eens. Ik kan geen pm terugsturen nu. ;)
pi_88145961
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 17:22 schreef Kaas- het volgende:
Sorry dat ik het hier zeg, maar s_e, leeg je mailbox eens. Ik kan geen pm terugsturen nu. ;)
Check.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:56:57 #230
256829 Sokz
Livin' the life
pi_88146351
hmm, behoorlijk offtopic. -

[ Bericht 86% gewijzigd door Sokz op 30-10-2010 18:11:24 ]
pi_88159356
Ben nu bezig met het opstellen van een cv om de applications voor de spring programmes uit de deur te doen. Het mergers&inquisitions-blog hamert er vaak op dat het vooral ook erg belangrijk is dat je als een interessant persoon overkomt die wat 'unusual stuff' onder interesses kan zetten. Nu ben ik bokskampioen van de 7 noordelijke provincies geweest en aan de NK meegedaan (3e). Zou het helpen om dat onder interesses te zetten (het getuigt opzich wel van doorzettingsvermogen etc.) of zou men een beetje neerkijjken op dit soort sporten en kan ik het beter weglaten?

Aan de andere mensen die ook applyen voor de spring internships - misschien kunnen we elkaar een beetje helpen? Elkaars cv's/cover letters verbeteren of iets dergelijks. Als iemand denkt van ja mag je me wel een pm sturen ofzo. :)
pi_88159804
Een kennis had op z'n CV gezet dat hij een diploma had dat hij een cursus sigaar roken (of rollen weet niet meer) had gezet. Loopt nu 6 maanden stage bij JPM. :D Maar verder had hij wel een indrukwekkend CV. :P
pi_88274321
Oke, Bloomberg heeft officieel voor mij nu afgedaan. Ze deden erg interessant over een nieuwe ontwikkelde aptitude test die het voor bedrijven makkelijker en beter zou maken om studenten te screenen maar wat een enorme faal was dat deze avond.

Vandaag hadden we de test in het hoofdkantoor. Test zou om 6 uur beginnen, vanaf half 6 moest je aanwezig zijn. Aantal vrienden en mijzelf zijn eerder naar BB gegaan om dat we er vaker zijn geweest, beetje relaxen in de eet hoek maar we mochten nog niet naar beneden. Kinderlijk gedrag ;(

Beneden hadden ze zo'n 60 pizza's klaar staan met frisdrank. Stel je 60 pizza boxen voor naast elkaar. Die geur is echt heel sterk. Dus op volle maag, pizza & frisdrank gingen we met z'n allen de computer ruimte in om pas om 18.30! te beginnen met het 3 uur durende examen. Ook een schamele introductie van de mensen die ons moesten helpen om te registreren voor de test. En voor degene die wel eens een seminar hebben gevolgd in Bloomberg in Londen in LG5,6 of 7. Die stoelen ben je al zat na een half uur :P En wat te denken van een niet al te beste pizza die 1.5 uur na je examen je darmen gaat lastig vallen :')

En dan hadden we de 'oh zo revolutionaire' test die de bekende SHL test zou doen laten verdwijnen. Oi, wat een drama was dat zeg. 150 vragen in 3 uur verdeeld over 12 onderwerpen. 3 van de onderwerpen waren exact hetzelfde en die 3 onderwerpen waren bijna 40% van de hoeveelheid vragen :') . Er zaten een paar echt tricky vragen tussen die echt laten zien of je scherp bent maar dat was op 1 hand te tellen. De rest was echt een aanfluiting. Zo was er 1 sector genaamd 'wiskunde'. Nou nou, van de 11 vragen waren de eerste 5 bijna identiek. Je had een portfolio van 41.6 miljoen, je kocht voor 19.5% aandeel A, 24.5% aandeel B, 26.9% aandeel C. Vervolgens ging aandeel A met 5% omhoog, aandeel B met 2% en aandeel C met 4.65%. Hoeveel winst heb je gemaakt? En dit mocht je allemaal fijn gaan uitrekenen op je scientific calculator(!) via Windows. Niks niet papier met rekenmachine. Dit zijn toch geen rekenskills meer? En die scientific calculator werkt echt niet zo gemakkelijk als je snel formules wil invoeren :') Vooral als je snel de ' .' wil invoeren vergeet hij dat nog wel eens. En zelfs 1 wiskunde vraag was gewoon fout. De 4 antwoorden die er stonden kwamen niet overeen met de vraag :|W We hadden zelfs professors die met deze test meededen en zij hebben ook zo hun beklag hier over gedaan.

En wat te denken van de 'ethical reasoning' vragen! Dat was echt harde faal :') Bijvoorbeeld; "Je hebt het idee dat er iets in het bedrijf mis gaat. Wat doe je?" Je rent naar de MD en roept moord en brand? Je zet de gegevens op een blog en je geeft continu tips op de blog in de hoop dat andere het op zullen pikken. Je verkoopt het gerucht aan een krant voor veel geld. Je doet of je neus bloed, het zal jou toch een zorg zijn? Ik geef op dit soort stomme vragen gewoon domme antwoorden. Uiteraard heb ik gekozen voor het verkopen aan een krant voor veel centen

Of nog een ander voorbeeld; "je ziet je nieuwe college met de handen in het haar en vreselijk ontrustend aan het werk, wat doe je?" Je rent naar je baas en meld het probleem zo dat hij het kan 'oplossen'. ( Zo stond het er ook echt!! :D ) Je gaat naar je collega toe, en vraagt of je hem kunt helpen. Je doet niks of je vraagt een collega die hem beter kent om hem te helpen. Natuurlijk was het juiste antwoord naar de MD gaan :') maar dat ga ik zelf in zo'n geval eerst echt niet doen. Altijd eerst even sociaal doen naar een collega en als die dan echt helemaal hotel de botel is het de baas vertellen. Ik ben echt niet zo iemand die eerst naar de baas gaat en direct gaat wijzen; 'Meneer, die knul bakt er niks van :'(' Mits die knul qua regulatie niks fout doet zal ik nooit als eerste naar mijn baas gaan.

Naja, deze rant moest er echt even uit :r

Ik heb de eerste reacties terug van de applicaties. 1 was direct rejected, de ander is pending (in afwachting op een papier wat ik extern naar ze moet sturen) *) En de rest nog niks van gehoord.
  woensdag 3 november 2010 @ 00:53:30 #234
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88274419
top post _O_

wat betreft die windows calculator had je natuurlijk de NUMLOCK aan kunnen zetten, nog steeds niet ideaal geef ik toe
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_88274645
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 00:53 schreef Outlined het volgende:
top post _O_

wat betreft die windows calculator had je natuurlijk de NUMLOCK aan kunnen zetten, nog steeds niet ideaal geef ik toe
Heb je zelf die toets ook al gedaan? Of ga je dat nog doen? Het is niet aan te raden.

Deze 'sample' vragen kwamen overigens allemaal terug op het examen _O-
pi_88278119
Die sample vragen zien er wel goed uit. Maar wat erg met die test :') Het lijkt wel alsof de maker van die vragen een behoorlijke cynist is. En dan ook nog vraag waarvan het antwoord niet klopt.
Maar toch wel een beetje jammer! Zou een leuk bedrijf zijn om bij te werken denk ik. :P
Waren de pizza's wel goed te doen?
pi_88279409
quote:
13s.gif Op woensdag 3 november 2010 09:48 schreef Rejected het volgende:
Die sample vragen zien er wel goed uit. Maar wat erg met die test :') Het lijkt wel alsof de maker van die vragen een behoorlijke cynist is. En dan ook nog vraag waarvan het antwoord niet klopt.
Maar toch wel een beetje jammer! Zou een leuk bedrijf zijn om bij te werken denk ik. :P
Waren de pizza's wel goed te doen?
Ze hadden er echt een heel team van professionals op gezet om deze test zeer goed in elkaar te zetten. Mensen van de academische wereld, psychologen, etc. En dan komt dit er uit rollen. Echt jammer! Mijn inziens gewoon een gemiste kans. En ik zie echt niet in waarom bedrijven voor deze methode zouden gaan wat betreft selectering/schifting van studenten voor een baan.

We hadden natuurlijk wel een leuke avond. Van grofweg 5 tot kwart over 10 in het kantoor gezeten is natuurlijk wel gezellig.
  woensdag 3 november 2010 @ 11:19:58 #238
256829 Sokz
Livin' the life
pi_88280492
haha maar verwachten die mensen daar dan ook echt dat je zulke idiote antwoorden serieus zal invullen? :p
pi_88280707
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 11:19 schreef Sokz het volgende:
haha maar verwachten die mensen daar dan ook echt dat je zulke idiote antwoorden serieus zal invullen? :p
Natuurlijk. Het gaat immers om een examen. En je wil zo goed mogelijk scoren. Je weet dat je het er misschien niet mee eens bent. Maar weet ook van nature dat naar de MD of je baas rennen in geval van zo'n probleem gewoon het goede antwoord is.
  woensdag 3 november 2010 @ 16:19:29 #240
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_88291007
Over de uren heb ik trouwens wat concrete antwoorden gekregen van mensen die werken bij een BB IB.

Analyst: Héél veel uren, als er iets moet gebeuren ben jij het haasje, ook op vrijdagavond, zaterdag of zondag. Gemiddeld gezien 4 avonden per week op kantoor eten (~10-11u weg), vrijdag meestal wel kans om rond etenstijd weg te zijn (~8u). Beginnen meestal ietwat later (tussen 9 en 10). All-nighters komen voor in drukke stadia van deals, maar absoluut niet aan de orde van de dag (of week). Kregen wel de kans om zelf echt te pitchen voor een deal.

Associate: Ongeveer hetzelfde als de analyst, eigenlijk gewoon niet echt veel beter, behalve als je 2e/3e jaars associate bent (dus 5e/6e bij de firma), dan wordt het ietwat minder.

Executive Director (~10 jaar in het vak): Deze man vertelde me dat hij op deze positie een beetje het gevoel krijgt "hier heb ik het voor gedaan, ik heb alles voor elkaar". Een zeer riant salaris dat hem de mogelijkheid geeft om 10 minuutjes van zijn werk te wonen (lopend). Is elke dag rond half 8 klaar dus eet elke dag gewoon met zijn/haar partner. Natuurlijk in deal tijd wel eens moeten overwerken, maar hoofdzakelijk een 60-uur-per-week baan met een salaris dat er eigenlijk niet bij past.
pi_88291210
quote:
Op woensdag 3 november 2010 16:19 schreef dennishk het volgende:
Over de uren heb ik trouwens wat concrete antwoorden gekregen van mensen die werken bij een BB IB.

Analyst: Héél veel uren, als er iets moet gebeuren ben jij het haasje, ook op vrijdagavond, zaterdag of zondag. Gemiddeld gezien 4 avonden per week op kantoor eten (~10-11u weg), vrijdag meestal wel kans om rond etenstijd weg te zijn (~8u). Beginnen meestal ietwat later (tussen 9 en 10). All-nighters komen voor in drukke stadia van deals, maar absoluut niet aan de orde van de dag (of week). Kregen wel de kans om zelf echt te pitchen voor een deal.
Ik heb ook gehoord dat rond middernacht vaak wel de 'norm' was inderdaad. :P Finitio gaf laatst in zijn verslag volgens mij ook aan dat hij altijd wel tot na middernacht bezig was (als summer-intern). Corect me if I'm wrong. 8)7
  woensdag 3 november 2010 @ 16:25:59 #242
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_88291257
quote:
Op woensdag 3 november 2010 01:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Heb je zelf die toets ook al gedaan? Of ga je dat nog doen? Het is niet aan te raden.

Deze 'sample' vragen kwamen overigens allemaal terug op het examen _O-
Ik heb totaal niks business/economisch gestudeerd, maar zelfs zonder die kennis kan ik sommige vragen beantwoorden. Dat kan toch niet?
  woensdag 3 november 2010 @ 16:27:17 #243
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88291316
werken schijnt de hobby van veel mensen te zijn
pi_88291384
Klinkt redelijk zoals ik het ervaren heb. Het pitchen als analist is natuurlijk een beetje onzinnig, dat betekent voornamelijk dat je af en toe een stukje mag presenteren ergens. Maar goed, als dat voor de CEO van Philips is, is het nog steeds leuk.

De associate werkt inderdaad iets minder, maar heeft voornamelijk meer controle en inzicht over de workload. Daardoor dus ook een iets relaxter leven, zelfs als die net zoveel uren blijft doen. Immers, geen controle hebben over je schema is als analist extra zwaar, dan kan je ook nog eens moeilijk iets plannen in je vrije tijd...

Een executive director ben je na 6-7 jaar als, met 10 jaar moet je wel managing director worden en dat wordt pas een beetje relaxed imho. Een ED/VP is nog steeds het haasje als de MD dat wil. Maar goed, het is altijd al een verbetering natuurlijk.
pi_88291428
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 16:24 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Ik heb ook gehoord dat rond middernacht vaak wel de 'norm' was inderdaad. :P Finitio gaf laatst in zijn verslag volgens mij ook aan dat hij altijd wel tot na middernacht bezig was (als summer-intern). Corect me if I'm wrong. 8)7
Nee, da's redelijk realistisch. Maar goed, je hebt drukke en minder drukke weken. Als je alles middelt, kom je rond de 70 uur per week uit, maar je doet meestal weken van 80 uur. Dan soms een paar relaxte weekjes die het jaar gemiddelde omlaag halen.
  woensdag 3 november 2010 @ 16:44:54 #246
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_88291946
quote:
Op woensdag 3 november 2010 16:28 schreef Drive-r het volgende:
Klinkt redelijk zoals ik het ervaren heb. Het pitchen als analist is natuurlijk een beetje onzinnig, dat betekent voornamelijk dat je af en toe een stukje mag presenteren ergens. Maar goed, als dat voor de CEO van Philips is, is het nog steeds leuk.

De associate werkt inderdaad iets minder, maar heeft voornamelijk meer controle en inzicht over de workload. Daardoor dus ook een iets relaxter leven, zelfs als die net zoveel uren blijft doen. Immers, geen controle hebben over je schema is als analist extra zwaar, dan kan je ook nog eens moeilijk iets plannen in je vrije tijd...

Een executive director ben je na 6-7 jaar als, met 10 jaar moet je wel managing director worden en dat wordt pas een beetje relaxed imho. Een ED/VP is nog steeds het haasje als de MD dat wil. Maar goed, het is altijd al een verbetering natuurlijk.
Banken verschillen onderling qua promoties blijkbaar wel wat. Bij deze bank is analyst/associate 3 jaar ongeacht prestaties (getuige de 3e jaars analyst die door elke senior banker als fanaticus/topper werd bestempeld). Analyst -> associate -> vp -> ed -> md is de route daar.

Wat me overigens wel opviel is dat enkele bankiers nogal een "attitude" hadden. De senior bankers totaal niet, maar vooral de junior bankiers hadden een "ik ben wat jij wil zijn" attitude. Van de senior bankers kreeg ik dus ook business cards met de melding "hier is handig, bel/mail maar als je iets nodig hebt/wil eten. De junior bankers daarentegen..
  woensdag 3 november 2010 @ 16:45:43 #247
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88291977
quote:
Wat me overigens wel opviel is dat enkele bankiers nogal een "attitude" hadden. De senior bankers totaal niet, maar vooral de junior bankiers hadden een "ik ben wat jij wil zijn" attitude. Van de senior bankers kreeg ik dus ook business cards met de melding "hier is handig, bel/mail maar als je iets nodig hebt/wil eten. De junior bankers daarentegen..
en ook dat verschilt per bank
pi_88292956
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 16:44 schreef dennishk het volgende:

[..]

Banken verschillen onderling qua promoties blijkbaar wel wat. Bij deze bank is analyst/associate 3 jaar ongeacht prestaties (getuige de 3e jaars analyst die door elke senior banker als fanaticus/topper werd bestempeld). Analyst -> associate -> vp -> ed -> md is de route daar.

Dat is bij de bulge brackets meestal zo, "fast tracks" zie je weinig. In Nederland wil het wel verschillen. VP en ED zijn bij veel banken dezelfde titel (VP is een interne titel, ED een externe). Maar je hebt gelijk, ik ken een bank die dat anders doet...

Junior bankiers willen nogal eens redelijke frusti's zijn, dat hangt een beetje van de bank af. Bij ons waren ze juist altijd erg relaxed, wij hielpen altijd wel veel mensen die interesse hadden enzo. Sterker nog, dat doe ik nog steeds. Ik weet gewoon nog hoe ik er toen door ben geholpen, dan doe je het graag voor mensen terug.
pi_88340795
Applications voor de spring internships van 10 banken gaan komend weekend de deur uit! Met mij nog meer mensen toevallig?
pi_88342275
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:53 schreef Kaas- het volgende:
Applications voor de spring internships van 10 banken gaan komend weekend de deur uit! Met mij nog meer mensen toevallig?
Succes! (en de anderen ook!)

Heb ze zelf bijna ook allemaal de deur uit. En voor de trading competitie zijn alle mails de deur uitgegaan voor de financiele studenten verenigingen in Nederland & Amerika. (als mensen hier de persoonlijke/studenten emails weten van de desbetreffende personen van die clubs die makkelijker te zijn bereiken, PM dan even. Meeste societies en investment clubs, ook enorm bekende zijn relatief moeilijk te bereiken. Men leest hun voorzitter@club mails erg weinig :P)

We hebben er al weer wat leuke prijzen bij gekregen. O.a een 4 maand gegarandeerde placement in Dubai :D We hebben nu al aardig wat internships/graduate placements dat ik in de competitie straks maar ook goed me best ga doen. Ik wil best naar Dubai >:)
  donderdag 4 november 2010 @ 22:44:28 #251
256829 Sokz
Livin' the life
pi_88346531
Niceee. kan ik meedoen als afgevaardigde van de nederlandse middelbare scholieren? :P ^^
pi_88348765
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:44 schreef Sokz het volgende:
Niceee. kan ik meedoen als afgevaardigde van de nederlandse middelbare scholieren? :P ^^
Nee sorry. Het is met name bedoeld voor 2e, 3e jaars en master studenten. 1e jaars zijn ook welkom maar de enige prijs die we daar tot dusver voor hebben is een 2 daagse training bij een groot financieel educatief bedrijf waarin je 2 dagen lang in een virtuele situatie wordt gebracht waar in je in een hedgefund team zit en waar constant zaken veranderen en je daar zo goed mogelijk op moet anticiperen als team. Best leuk!
pi_88352697
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:53 schreef Kaas- het volgende:
Waarom ook alweer spring internships en geen zomer stage?
pi_88356002
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 07:50 schreef Drive-r het volgende:

Waarom ook alweer spring internships en geen zomer stage?
Ik denk dat Spring weeks met name geschikt zijn als je nog niet zo veel van de industry weet, als eerste kennismaking. Ik kreeg de indruk dat spring weeks vergelijkbaar zijn met business courses van strategy consultants - kennismaken met het bedrijf, een eerste kennismaking met het werk, maar vooral veel netwerken. Is dit ook zo of heb ik nu een totaal verkeerde voorstelling?

Verder, heeft iemand enig idee hoe moeilijk het is als overseas student om geselecteerd te worden voor een spring week? Wat is zo'n beetje het profiel dat ze zoeken, is dat vergelijkbaar met in consultancy? Ik dacht altijd dat IB veel selectiever was dan strategy consultancy, maar geen idee waar ik dat nou vandaan heb.
pi_88356054
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:40 schreef leysha het volgende:

[..]

Ik denk dat Spring weeks met name geschikt zijn als je nog niet zo veel van de industry weet, als eerste kennismaking. Ik kreeg de indruk dat spring weeks vergelijkbaar zijn met business courses van strategy consultants - kennismaken met het bedrijf, een eerste kennismaking met het werk, maar vooral veel netwerken. Is dit ook zo of heb ik nu een totaal verkeerde voorstelling?

Verder, heeft iemand enig idee hoe moeilijk het is als overseas student om geselecteerd te worden voor een spring week? Wat is zo'n beetje het profiel dat ze zoeken, is dat vergelijkbaar met in consultancy? Ik dacht altijd dat IB veel selectiever was dan strategy consultancy, maar geen idee waar ik dat nou vandaan heb.
Het is redelijk vergelijkbaar. Spring weeks ken ik zelf niet zo goed, bij onze bank (net als bij veel anderen) had je ze namelijk niet. Maar als intro kan het natuurlijk nooit kwaad!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')