quote:De kleurstof in roze koeken, net zoals die van bijvoorbeel rode M&M's, wordt bereid uit luizen. De Cochenilleluis (Dactylopius coccus) is afkomstig uit Zuid-Amerika en Mexico en wordt gekweekt om zijn karmijnrode kleurstof.
De luis is als parasiet te vinden op de schijven van Opuntia. Het pigment wordt vooral uit de eitjes en in mindere mate uit het bloed van de schildluis gewonnen.
Kort voordat de luizen eitjes leggen, worden ze handmatig van de cactus afgeschept. Vervolgens worden de luizen gedood. De kleurstof wordt verkregen nadat ze gedroogd, gemalen en gefilterd zijn. De kleurvastheid wordt verkregen door toevoegingen van tin of aluin.
De luis scheidt een witachtige waslaag af. Alleen de vrouwtjesluizen worden gebruikt.. Ook uit de eitjes wordt karmijn gewonnen, ook wel karmijnextract genoemd. Om karmijn te winnen uit deze luis zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. Er bestaan dan ook in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras plantages van de cactussen waarop de karmijnluizen worden aangebracht. Ook op de Canarische Eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Polen (Porphyrophora polonia) en uit Armenië (Porphyrophora hameli). 80% van de wereldproductie (rond 2004) komt echter uit Peru.
Karmijn schijnt al bekend te zijn geweest bij de Inca's en de Azteken. Na de verovering door de Spanjaarden gingen deze verder met de cochenillecultuur. Hernán Cortés nam de stof waarschijnlijk mee naar Europa, maar deze werd voor het eerst beschreven door Mathioli in 1549.
De cochenilleluis wordt in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept. De luizen worden geplet en het vocht wordt gemengd met andere stoffen, zoals tin of aluin om het kleurecht te maken. De ontdekking dat toevoeging van koningswater en tin de stof spectaculair roder en kleurechter maakte, wordt toegeschreven aan de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel in 1606 of 1607.
Per hectare kan 300-400 kilo luizen gewonnen worden. Een kilo bevat ± 140.000 luizen.
quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:15 schreef feesbeeest het volgende:
Kipnuggets OMG Die smelten in mijn mond met wat barbecuesaus
McDonals = All fastfood!
Dat het van seperatorvlees wordt gemaakt is denk ik wel algemeen bekend en zou mij persoonlijk ook niet veel kunnen schelen, maar dit gedeelte dan weer wel:quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:07 schreef HerrHenk het volgende:
Volgens mij weet iedereen met een beetje gezond verstand inmiddels wel dat het meeste fastfood van seperatorvlees wordt gemaakt
inderdaad een hele kip vermalen is veel te zonde en dus worden alleen de kleinste kut stukjes gebruikt voor sepatorvleesquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:18 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat een onzin. Er wordt wel vaak seperatorvlees gebruikt, maar dat zijn gewoon normale stukjes vlees die te klein zijn om ergens anders voor gebruikt te worden. Ze mengen echt niet de hele kip fijn tot een brij.
Dat zijn gewoon de stukjes die overblijven nadat de grote stukken weg zijn gesneden. Het is prima eetbaar en veilig vlees, maar de stukjes zijn simpelweg te klein om nog als normaal vlees te dienen. Dus worden gewoon al die kleine stukjes bij elkaar gegooid en vermalen. En heb je een prima product.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:23 schreef -K03N- het volgende:
inderdaad een hele kip vermalen is veel te zonde en dus worden alleen de kleinste kut stukjes gebruikt voor sepatorvlees
mijn comment was meer om aan te duiden dat jij gelijk had en dat alleen kleine stukjes die overblijven voor seperatovlees gebruikt wordenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:26 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon de stukjes die overblijven nadat de grote stukken weg zijn gesneden. Het is prima eetbaar en veilig vlees, maar de stukjes zijn simpelweg te klein om nog als normaal vlees te dienen. Dus worden gewoon al die kleine stukjes bij elkaar gegooid en vermalen. En heb je een prima product.
Overigens, mocht dat je dat idee nog steeds niks vinden, dan moet je nuggets gaan eten bij de KFC. Die claimt alleen maar echte kipfilet te gebruiken.
ah zoquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:43 schreef -K03N- het volgende:
[..]
mijn comment was meer om aan te duiden dat jij gelijk had en dat alleen kleine stukjes die overblijven voor seperatovlees gebruikt worden
Die pennen bedoel je?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:02 schreef whosvegas het volgende:
Bic Mac![]()
Prima voedsel om een bodempje te leggen, voor een avondje stappen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |