FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
Jackal_Omegadonderdag 7 oktober 2010 @ 18:47
Mijn Volkswagen Polo uit 1998 heeft sinds kort last van een trillend stuur. In tegenstelling tot de meeste klachten die ik hierover leesis dit niet bij hoge snelheid maar het begint bij 30km/h waarna het stapsgewijs minder wordt tot aan 130km/h waarna je eigenlijk niets meer voelt.

Ik heb het vermoeden dat het aan mn banden ligt. Aan de voorkant heb ik namelijk nog +/- 3 mm over. De indicator is nog niet echt voelbaar als ik plat over de band wrijf dus weet niet of het daarmee te maken heeft.
Nu moeten er sowieso nieuwe voorbanden op maar ik wil dan wel weten of het daar echt aan ligt. Geen zin om naar Kwikfit te gaan en halve auto vervangen kan worden.

Daarnaast ben ik benieuwd wat nu een goede bandenboer is. Kwikfit is niet denderend, maar hoe is Euromaster. Iemand tips?

Thanks voor de moeite in ieder geval
iFriesdonderdag 7 oktober 2010 @ 18:52
Uitlijnen :Y

En ga naar Euromaster, en niet naar Kwikfit
beware_reageerddonderdag 7 oktober 2010 @ 19:06
Balanceren. :Y

En idd Euromaster. Kwikfit :{w
Jackal_Omegadonderdag 7 oktober 2010 @ 19:15
Neem aan dat ze balanceren bij nieuwe banden. Maar hij trekt niet naar 1 kant. Dan hoeft ie toch niet uitgelijnd te worden
Chuck-_-Norrisdonderdag 7 oktober 2010 @ 19:19
meerdere oorzaking mogelijk,

onbalans in de banden, spelling in de wielophanging (spoorstang kogel, fusee kogel), is er geen speling aan wezig in de ophanging, dan balanceren en eventueel nog met de finish balancer balanceren (aan de auto onbalans uitbalanceren)
Sounddragondonderdag 7 oktober 2010 @ 19:59
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:19 schreef Chuck-_-Norris het volgende:
meerdere oorzaking mogelijk,

onbalans in de banden, spelling in de wielophanging (spoorstang kogel, fusee kogel), is er geen speling aan wezig in de ophanging, dan balanceren en eventueel nog met de finish balancer balanceren (aan de auto onbalans uitbalanceren)
Je vergeet een slag in een wiel, of een karkasbreuk in één van de banden (= aankomende/potentiële klapband !!); onbalans in een wiel voel je niet bij 30 km/u, dat begint bij 70 - 80 pas, als je het bij zulke lage snelheden voelt is er meer aan de hand, en meestal serieuzer ook :Y

Rap naar laten kijken TS, en snelweg km's vermijden als het kan..
DeeCruisedonderdag 7 oktober 2010 @ 20:07
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Je vergeet een slag in een wiel, of een karkasbreuk in één van de banden (= aankomende/potentiële klapband !!); onbalans in een wiel voel je niet bij 30 km/u, dat begint bij 70 - 80 pas, als je het bij zulke lage snelheden voelt is er meer aan de hand, en meestal serieuzer ook :Y

Rap naar laten kijken TS, en snelweg km's vermijden als het kan..
Wow, dit is letterlijk de eerste nuttige post die ik zie vandaag! Er is hoop! ^O^
Jackal_Omegadonderdag 7 oktober 2010 @ 20:10
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Je vergeet een slag in een wiel, of een karkasbreuk in één van de banden (= aankomende/potentiële klapband !!); onbalans in een wiel voel je niet bij 30 km/u, dat begint bij 70 - 80 pas, als je het bij zulke lage snelheden voelt is er meer aan de hand, en meestal serieuzer ook :Y

Rap naar laten kijken TS, en snelweg km's vermijden als het kan..
Ik laat er sowieso zaterdag nieuwe banden opzetten. Mocht niet over zijn dan gaan we maar even langs de garage.
Hopen dat het over is
Sounddragondonderdag 7 oktober 2010 @ 20:59
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:07 schreef DeeCruise het volgende:

[..]

Wow, dit is letterlijk de eerste nuttige post die ik zie vandaag! Er is hoop! ^O^
Whehehe, dank je :*

SPOILER
is het echt zó erg gesteld met FOK! ? ;)
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:10 schreef Jackal_Omega het volgende:

[..]

Ik laat er sowieso zaterdag nieuwe banden opzetten. Mocht niet over zijn dan gaan we maar even langs de garage.
Hopen dat het over is
Doe mij jezelf en je medeweggebruikers een plezier, en rijd een beetje rustig dat ene dagje ;)
Chuck-_-Norrisdonderdag 7 oktober 2010 @ 21:42
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Je vergeet een slag in een wiel, of een karkasbreuk in één van de banden (= aankomende/potentiële klapband !!); onbalans in een wiel voel je niet bij 30 km/u, dat begint bij 70 - 80 pas, als je het bij zulke lage snelheden voelt is er meer aan de hand, en meestal serieuzer ook :Y

Rap naar laten kijken TS, en snelweg km's vermijden als het kan..
ben ik niet met je eens, meerdere malen met grote banden (lees 20") al meegemaakt dat ze vrolijk bij 40 km/h hobbelden
Sounddragondonderdag 7 oktober 2010 @ 21:45
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:42 schreef Chuck-_-Norris het volgende:

[..]

ben ik niet met je eens, meerdere malen met grote banden (lees 20") al meegemaakt dat ze vrolijk bij 40 km/h hobbelden
TS rijdt een VW Polo ;)

En ik heb pas geleden zelf nog zoiets gehad;



Exact de symptomen zoals TS ze omschrijft, alleen heb ik hem thuis meteen zelf op de krik gerost en gekeken wat er loos was.. en dat heeft me ws schade en ellende gescheeld. Nu deel ik die kennis met de TS, en jij mag het daar best mee oneens zijn ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sounddragon op 07-10-2010 21:51:56 ]
Chuck-_-Norrisdonderdag 7 oktober 2010 @ 21:57
Ok, maar ik blijf er bij dat banden ook bij lage snelheden trillingen veroorzaken. Meestal is dit idd bij 80-130 maar het kan ook bij lage snelheden
Jackal_Omegadonderdag 7 oktober 2010 @ 23:22
Noob alert:

Net even gekeken en in de band linksvoor zat maar iets van 1,3 bar. Volledig opgepompt samen met de rest en het trillen is weg. Nu even in de gaten houden of ie niet leeg loopt. Sowieso moeten er binnenkort twee nieuwe voorbandjes op.
Wat ik wel vreemd vind is dat ie totaal niet links of rechts wegtrok terwijl dit bij te lage spanning wel gebeurt
Sounddragondonderdag 7 oktober 2010 @ 23:52
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:22 schreef Jackal_Omega het volgende:
Noob alert:

Net even gekeken en in de band linksvoor zat maar iets van 1,3 bar. Volledig opgepompt samen met de rest en het trillen is weg. Nu even in de gaten houden of ie niet leeg loopt. Sowieso moeten er binnenkort twee nieuwe voorbandjes op.
Wat ik wel vreemd vind is dat ie totaal niet links of rechts wegtrok terwijl dit bij te lage spanning wel gebeurt
_O-

Naais ! :7

Ik heb dit topic even hier vermeld ^O^

Is inderdaad vreemd; meestal voel je een auto iets trekken als er een band ernstig zacht is ;)
Jackal_Omegavrijdag 8 oktober 2010 @ 08:24
Kut. Vanpchtend toch even gekeken en band was bijna net zo slap als gisteren. Morgen om 8 uur ochtends gelijk naar Euromaster. Prijs viel me enigszins tegen 140 euro voor twee 170/55r13 bandjes. Wel incl. montage
Gelukkig zit de shell om de hoek dus ga mn reserve band niet monteren

En een keer met de trein is ook niet verkeerd.
Sounddragonvrijdag 8 oktober 2010 @ 09:31
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:24 schreef Jackal_Omega het volgende:
Kut. Vanpchtend toch even gekeken en band was bijna net zo slap als gisteren. Morgen om 8 uur ochtends gelijk naar Euromaster. Prijs viel me enigszins tegen 140 euro voor twee 170/55r13 bandjes. Wel incl. montage
Gelukkig zit de shell om de hoek dus ga mn reserve band niet monteren

En een keer met de trein is ook niet verkeerd.
Waar zouden we zijn, zonder de ...

^O^
illusionsvrijdag 8 oktober 2010 @ 09:46
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:15 schreef Jackal_Omega het volgende:
Neem aan dat ze balanceren bij nieuwe banden. Maar hij trekt niet naar 1 kant. Dan hoeft ie toch niet uitgelijnd te worden
Je wielen kunnen ook naar elkaar (of van elkaar af) gericht staan, als een auto niet naar 1 kant trekt betekent niet gelijk dat uitlijning sowieso niet hoeft.
Turquaz52zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:36
Mijn stuur trilde ook, alleen tussen 60 en 80 ;(
Maargoed, dat was toen de balancering en nu is het weer ^O^
Sounddragonzondag 10 oktober 2010 @ 00:52
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:10 schreef Jackal_Omega het volgende:

[..]

Ik laat er sowieso zaterdag nieuwe banden opzetten. Mocht niet over zijn dan gaan we maar even langs de garage.
Hopen dat het over is
En, en, en ???
kalejapiezondag 10 oktober 2010 @ 00:57
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 00:52 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



En, en, en ???
Het was al over toen hij de band had opgepompt ;) , ik ga ervan uit dat ie er nog eventjes mee wacht xD
Jackal_Omegazondag 10 oktober 2010 @ 09:05
Het heeft nog wel een klein staartje gekregen. Vrijdagochtend wilde ik met de auto naar t werk gaan; band helemaal slap. Zelfs slapper als toen t stuur trilde. Waarschijnljk heb ik er te lang mee rond gereden en is ie na het oppompen verder lek gegaan. Reserveband erop gezet en jaar Euromaster gereden. Nu zitten er twee gloednieuwe Michelins op.

Nog een leuk weetje van de beste man van euromaster. De vestiging in Apeldoorn mogen als een van de weinige banden voor gepantserde autos wisselen en ook voor de Bugatti Veyron. Kosten voor een nieuw setje voor de Veyron; 50.000 euro. Dat zijn speciale banden en hebben aan de binnenkant een andere doorsnee als buiten. De velgen lopen dus ook schuin.