bronquote:Het gerechtshof ?s-Hertogenbosch heeft beslist dat gemeenten een identiteitskaart voortaan gratis moeten verstrekken. Ze mogen daarvoor geen leges meer rekenen.
Foto: ANP
Please Wait ...
Tegenwoordig gebruiken burgers een identiteitskaart in de meeste gevallen om zich te identificeren en veel minder vaak voor privé-doeleinden. Zo is iemand verplicht zich te identificeren als hij gaat werken of een uitkering aanvraagt. Ook als je een bankrekening wilt openen of wilt gaan stemmen is een identiteitskaart verplicht. In al deze situaties is het voorkomen van fraude de reden voor identificatie.
Het enige privébelang voor het aanschaffen van een identiteitskaart is om binnen de Europese Unie te mogen reizen.
Daarom is het gerechthof van mening dat het overheidsbelang (algemeen belang) bij een identiteitskaart voorop staat. In dat geval mogen leges niet meer worden gerekend, zo besliste het hof.
Deze beslissing geldt niet voor paspoorten en rijbewijzen.
Meteen maar in de OP gezetquote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:05 schreef Pool het volgende:
Op de foto bij het Telegraaf-bericht staat weer de ID-kaart van fok!joker Oversight!
Niet direct. De zaak zal waarschijnlijk eerst naar de Hoge Raad gaan, dus het kan nog wel even duren.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:07 schreef ethiraseth het volgende:
Maar per wanneer gaat dit in? Mijn id-kaart is al een paar maanden verlopen, dus ik kan op zich nog wel even wachten.
Dit was meer een melkkoe van de gemeentes.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:13 schreef Basp1 het volgende:
Wat moet ons nieuwe kabinet nu doen, dat ding was ook weer een melkkoe, nu moeten ze nog meer bezuinigings maatregelen nemen.
Klopt maar een paspoort heb ik niet dagelijks bij me, en is gewoon te groot om altijd mee te nemen en deze pas makkelijk in je portomoneequote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:10 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik heb al jaren niet zo'n ding meer gehad omdat ik altijd een paspoort heb..
Neem je wel geld mee?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:07 schreef Renesite het volgende:
Nice! Binnenkort maar een nieuwe halen, en over 5 maanden weer. Lekker up to date.
De overheid stelt deze verplicht en de gemeentes worden dadelijk gedwongen om deze gratis te verstrekken.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:18 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Dit was meer een melkkoe van de gemeentes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |