Zo, ben net terug van mijn wereldreis, ff een dagje naar Leer geweest.
Ik had nog een kaartje van de AH over waar je een hele dag mee door NL kan reizen, heb toen aan de grens 7 strippen bijgelegd, en dan kom je in Leer, echt gruwelijk!
Eenmaal aangekomen in Leer, eerst maar even een bakje cappuccino

en een moment van bezinning, terwijl ik over de boulevard van Leer heen kijk laat ik de gedachte langzaam op mij inwerken dat ik nu echt in de wereldstad Leer ben.
![]()
Terwijl ik van mijn cappuccino aan het genieten ben zie ik de Nederlandse vlag wapperen, ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de Duitsers (Oost friezen) deze ondersteboven hangen...
![]()
Terwijl ik door de verlaten straatjes van het pittoreske Leer heen slenter krijg ik opeen een gruwelijk ruig idee.
![]()
Ik ga naar het theemuseum!!

want een bezoekje aan oost-Friesland is niet compleet zonder een heerlijk bakje welriekende Ost Friesche thee!
![]()
De Oost Friese gastvrijheid is echt ongelimiteerd, ik krijg zelfs het tweede bakje vruchtenthee gratis van deze aardige dame. Vervolgens doe ik een ronde door het museum waar helaas geen foto's gemaakt mogen worden. Maar ik mocht wel een fotootje maken van de winkel zelf.
![]()
Na het aangename bezoek aan het thee museum vervolg ik mijn weg weer, en wat is een wereldstad nu zonder wereldartiesten? Kijk deze man eens skills hebben, ik besluit 13 cent in zijn pet te gooien en leg deze meester samen met zijn trouwe metgezel; vast op de gevoelige plaat
![]()
In Duitsland is het ook tot de bevolking doorgedrongen, "de Nederlanders zijn de echte bazen van de kazen..
![]()
![]()
Hier een sfeerimpressie van de metropool Leer
![]()
Zo nu eerst maar even zitten, ik bestel een goudgele rakker WeiB bier
[
![]()
Hmmm dat was gruwelijk lekker.
![]()
Na al dat gechill wordt het wel weer eens tijd voor wat actie
![]()
![]()
Na al die drankjes moet TS zeiken als een stier, ik zal eerst het waterpeil van de Eems even wat ophogen.
![]()
Eenmaal weer terug in de stad ga ik eens uitvogelen wat er nog meer te doen is, ik beland in een duistere gokhal met duistere figuren, na 15 euro daar verbrast te hebben heb ik het daar wel weer gezien.
![]()
Nog maar ff wat te drinken scoren dan, Cola Redbull, ooit eerder van gehoord? ik niet, lijkt me ook niet te zuipen overigens en laat dat nu precies de reden zijn waarom ik het toch besluit te kopen

![]()
Ik vraag in deze supermarkt waar ik sterke drank kan halen, ik wil namelijk toch wel eens weten of die geruchten nu echt waar zijn, dat drank stukken goedkoper is in Duitsland.
Ze vertellen mij dat het een behoorlijk eind lopen is want de winkel ligt buiten de stad, iemand legt mij vervolgens uit hoe ik moet lopen en ik marcheer vervolgens naar de Lidl.
Onderweg kom ik een sekshop tegen, ik besluit om even een kijkje te nemen in de seksshop, de man achter de balie verwelkomt mij vriendelijk. vervolgens maak ik eerst een rondje door zijn seksshop, en tijdens mijn inspectieronde door de seksshop laat ik mijn blik in de vitrines vallen waar ik achtereenvolgens enorme dildo's zie liggen in allerlei verschillende vormen en maten. De man observeert mij maar ik doe alsof ik zijn verzameling dildo's en SM attributen de normaalste zaak van de wereld vind en vertrek geen spier. Vervolgens kom ik bij de balie en vraag met mijn mooiste glimlach of hij ook weet waar de Lidl is, de man vertelt mij dat het nog 2 km lopen is. Gaan er ook bussen vraag ik. Ich habe keine anhung…Oke Tjuus! tjuus!
Na een hele wandeling zie ik het logo van de Lidl boven de bomen uit prijken. Je moet er wat voor over hebben, inmiddels ben ik al buiten de stad.
![]()
Eenmaal in de Lidl zie ik dat de drank idd stukken goedkoper is, Rum kost iets van rond de 5 euro en 54% rum kost 6,99. Ik neem een fles sterke rum mee.
![]()
![]()
Een halve liter bier kost 29 cent
![]()
En de Champagne die ik in Nederland voor 25 euro zag staan staat hier in Duitsland voor 11,50.
![]()
Zo'n buitenkansje laat ik natuurlijk niet liggen, deze gaat ook mee naar huis.
![]()
Onderweg kwam ik nog een slijter tegen, daar stond de welbekende johnnie walker. Black label is 12,50 euro goedkoper dan in Nederland en red label 7,50.
Terug in de stad leer kwam ik een leuk spelletje tegen in het centrum.
De bedoeling is duidelijk, je moet het balletje in het centrum sturen.
![]()
Nu weet ik het zeker, ik word heerser van Germany of in ieder geval van Oost-Friesland, ik heb het orakel van Leer opgelost.
![]()
Van al die heldendaden heb ik honger gekregen, eerst maar een broodje van 30 cm van de subway soldaat machen.
![]()
Nu ik een flinke bodem heb gelegd kan er nog wel een halve meter bier bij
![]()
Het wordt schemerig en mijn voetjes doen zeer van al dat wandelen, ik besluit om weer naar het station te gaan.
![]()
Eenmaal weer thuis in Nederland zet ik mijn buit eens even op tafel, een traan van melancholie loopt over mijn gelaat, wat was het toch een geweldige dag in Leer, dit had ik voor geen goud willen missen.
Ik heb een fles champagne een fles rum, 500 gram Oost Friese thee zodat ik mijn gasten wat exclusiefs kan voorschotelen, 100 gram vruchtenthee uit het thee museum en een blikje cola Redbull..
Owja, en nog een mooi kaartje als aandenken aan het Theemuseum in Leer.
![]()
Dag Leer,

ik zal nog vaak aan je terug denken, wat een wereldstad ben je, zo vol leven, zo vol romantiek ik heb zeer genoten en ik hoop dat het net zo goed voor jou was als dat het voor mij was.
Als er mensen zijn die mij willen sponsoren voor een volgende reis dan kan dat, ik zal alles van uur tot uur vastleggen. Het leest ook heerlijk weg voor autisten want ik breng veel structuur in het verhaal. Mijn volgende reis wordt New York, of het Leer kan overtreffen dat weet ik niet maar ik houd jullie op de hoogte.
[ Bericht 0% gewijzigd door Minister_Magier op 06-10-2010 23:15:51 ]